برجام از واشنگتن تا سمرقند

«ترديد» آمريكا در مورد توافق هسته‌اي ايران برخلاف موضع انگليس است. بوريس جانسون با بيان اينکه لندن معتقد است توافق هسته‌اي ايران داراي ارزش زيادي است، افزود برخلاف آمريكا که در مورد توافق هسته‌اي ايران ترديد دارد، انگليس فکر مي‌کند اين توافق داراي ارزش زيادي است.

کد خبر : ۴۵۵۹۱
بازدید : ۱۲۰۱
روزهايي که گذشت، مذاکره بر سر ادامه‌يافتن برجام در شرق و غرب جهان ادامه داشت؛ از سمرقند تا واشنگتن. در جديد‌ترين اتفاق، فدريکا موگريني با محمدجواد ظريف در سمرقند و در حاشيه کنفرانس بين‌المللي امنيت و توسعه پايدار در آسياي مرکزي ديدار کرد.
اما در واشنگتن، بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس بود که با نمايندگان کنگره رايزني کرد، پيش از او نيز موگريني در واشنگتن با اعضاي کنگره ملاقات کرد. هم‌زمان با موگريني، يوکيا آمانو نيز در واشنگتن به سؤالات تعداد زيادي از نمايندگان کنگره در مورد برجام پاسخ گفت.
رايزني‌هاي جديد در مورد برجام، زماني دوباره از سر گرفته شد که دونالد ترامپ در سخنراني ماه گذشته‌اش در مورد برجام به‌ جاي تأييد سه‌ماهه پايبندي ايران به تعهدات برجامي، تصميم‌گيري در مورد موضع واشنگتن و برجام را به کنگره آمريكا واگذار کرد. او حتي از نمايندگان مجلس کشورش خواست با افزودن تبصره‌اي به اين توافق، نواقص آن را رفع کنند.
کاري که موجب واکنش موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزير خارجه ايران شد. آنها افزودن هر چه به برجام را نشدني و خلاف اين توافق دانستند، ديگر شرکاي برجام نيز با عملکرد ترامپ همراهي نکردند و در اين بين اروپايي‌ها اقدام به مذاکرات فشرده‌اي در اين مورد كردند. فدريکا موگريني و بوريس جانسون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزير خارجه انگليس از اين دست بودند.
اطمينان از اجرا توسط همه
مسئول روابط خارجي اتحاديه اروپا در سخنراني‌اش در کنفرانس بين‌المللي امنيت و توسعه پايدار در سمرقند ازبکستان گفت: اتحاديه اروپا اجراي تام و تمام برجام از سوي تمامي طرف‌ها را مدنظر داشته و توافق هسته‌اي يک دستاورد مهم و کارآمد ديپلماسي چندجانبه بين‌المللي و اروپايي است.
فدريکا موگريني افزود: توافق هسته‌اي با ايران نمونه‌اي از موفقيت‌هاي ديپلماسي است و همکاري براي ايجاد صلح در افغانستان و حمايت از مذاکرات بين‌الافغاني مورد حمايت اتحاديه اروپاست. مقابله با افراط‌گرايي و تروريسم از جنبه‌هاي ديگر موردعلاقه اتحاديه اروپا در همکاري با کشورهاي منطقه آسياي مرکزي است. امنيت در منطقه از طريق گفت‌وگو حاصل مي‌شود.
فدريکا موگريني تأکيد کرد که اين اتحاديه اطمينان خواهد يافت که «اجراي کامل همه بخش‌هاي برجام از سوي همه طرف‌ها ادامه خواهد داشت». به گزارش ايرنا، بوريس جانسون که براي تشريح موضع لندن در رابطه با حفظ برجام به واشنگتن سفر کرده با انتشار پيام‌هايي در توييترش نوشت که با «کوين مک کارتي» و «ميچ مک کانل» رهبران اکثريت مجلس نمايندگان، «پل رايان» رئيس مجلس نمايندگان و «باب کورکر» سناتور ارشد آمريكا ديدار داشته و با آنان درباره مزاياي برجام گفت‌وگو کرده است.
وي اضافه کرد در اين ديدارها تلاش کرده تا نگراني نمايندگان کنگره را در رابطه با توافق هسته‌اي ايران رفع كند. بر اساس گزارش وزارت خارجه انگليس بوريس جانسون در سفر دوروزه‌اش قصد دارد نظر مثبت مقامات کنگره را نسبت به اهميت توافق هسته‌اي جلب کند.
به گزارش رويترز؛ وزير امور خارجه انگليس در جمع خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ترديد» آمريكا در مورد توافق هسته‌اي ايران برخلاف موضع انگليس است. بوريس جانسون با بيان اينکه لندن معتقد است توافق هسته‌اي ايران داراي ارزش زيادي است، افزود برخلاف آمريكا که در مورد توافق هسته‌اي ايران ترديد دارد، انگليس فکر مي‌کند اين توافق داراي ارزش زيادي است.
بوريس جانسون وزير خارجه انگليس از گفت‌وگوي خود با رئيس مجلس نمايندگان آمريكا درباره فوايد حفظ برجام و ضرورت محدودکردن فعاليت‌هاي منطقه‌اي ايران خبر داد. آمانو نيز در گفت‌وگو با سي‌بي‌اس در مورد برجام سخن گفته است. او در پاسخ به سؤالي گفت:
«ما اکنون در ايران يک رژيم راستي‌آزمايي قدرتمند داريم، بنابراين مي‌توانيم بگوييم توافق هسته‌اي يک دستاورد قابل‌توجه براي راستي‌آزمايي است». وي افزود: «آژانس در ايران هر ماه در حال جمع‌آوري ميليون‌ها اطلاعات، تهيه صدها هزار تصوير از طريق دوربين‌هاي مستقر در تأسيسات هسته‌اي است و دو هزار مهر و موم در سايت‌هاي هسته‌اي ثبت کرده است. برخي فکر مي‌کنند فعاليت‌هاي راستي‌آزمايي ما ضعيف است اما اين صحت ندارد».
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید