سخنان مولوی عبدالحمید درباره نامه به مقام معظم رهبری

سخنان مولوی عبدالحمید درباره نامه به مقام معظم رهبری

من همیشه منافع ملی را اول در نظر می‌گیرم و بعد منافع جامعه اهل سنت را که در مشکل هستند، در نظر می‌گیرم. در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، احساس کردم تحقق خواسته مردم و منافع مناطق، اقوام و مذاهب مختلف با جناب آقای روحانی و دولت ایشان بیشتر امکان‌پذیر است. من پیش از انتخابات سال ٩٢ هم به آقای روحانی نزدیک بودم.

کد خبر : ۴۵۶۸۹
بازدید : ۱۸۴۰
ما تند رفتار نمي‌كنيم
مولوی عبدالحمید، از علمای اهل تسنن و امام جماعت مسجد مکی زاهدان درباره نامه‌ای که چندی پیش به مقام معظم رهبری نوشته بود، سخن گفته است.
او در نامه‌اش درباره «استفاده از ظرفیت اهل سنت در مدیریت کشور» و «توجه به آزادی‌های مذهبی» نوشته بود. مقام معظم رهبری هم در پاسخ به او نوشته بودند: «همه ارکان جمهوری اسلامی موظف‌اند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی، هیچ‌گونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم، نژاد و مذهبی روا ندارند.
ما هم به‌جد معتقدیم همه باید با هم، در کنار هم و در صنوف فشرده و واحدی به سربلندی و عزت ایران اسلامی بیندیشند و در راه آن تلاش کنند و اجازه ندهند دشمنان این مرز‌و‌بوم و خناسان وابسته به این و آن، در این صف واحد تفرقه افکنده و کارشکنی کنند». اهم سخنان او در ادامه می‌آید:

  • ‌ موضوع آن نامه در رابطه با مشکلاتی بود که جامعه اهل سنت داشتند. مهم‌ترین مشکلاتشان تبعیض و نابرابری است؛ هم در استخدام نهادها، ارگان‌ها و ادارات مشکل دارند و هم در واگذاری مسئولیت و مناصب مشکل دارند. درخواست کردیم ایشان فرمانی تاریخی صادر کنند تا فرمان ایشان فصل‌الخطاب شود. این را که در آینده چه اتفاقی می‌افتد، باید به خود آینده واگذار کنیم؛ اما در کل به آینده امیدواریم.
  • ‌ من همیشه منافع ملی را اول در نظر می‌گیرم و بعد منافع جامعه اهل سنت را که در مشکل هستند، در نظر می‌گیرم. در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، احساس کردم تحقق خواسته مردم و منافع مناطق، اقوام و مذاهب مختلف با جناب آقای روحانی و دولت ایشان بیشتر امکان‌پذیر است. من پیش از انتخابات سال ٩٢ هم به آقای روحانی نزدیک بودم.
  • ‌ اعتقادم بر آن است که هر دو جناح پرقدرت اصولگرا و اصلاح‌طلب باید در خودشان تغییر ایجاد کنند. ما معتقد هستیم اصلاح‌طلبان نیز باید در خود تغییر ایجاد کنند، اگر نه خود جناح اصلاح‌طلبی ضربه می‌خورد.
  • ‌اصولگرایان هم باید تغییراتی در خود ایجاد کنند؛ اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری، مجلس شورای شهر و شوراها رأی نیاوردند، نشان داد ملت خواهان تغییر هستند و آنها باید بر اساس شرایط تغییر کنند.
  • ‌من از اول گفتم ما تند رفتار نمی‌کنیم. بعضی‌ها انتظار داشتند ما نیز تند رفتار کنیم؛ اما الان الحمدالله ثابت شده که درست بوده که همیشه ما اطرافیان را از تندروی و خشونت پرهیز می‌دادیم و بر گفت‌وگو و مذاکره تأکید می‌کردیم. ما همیشه تأکید می‌کردیم مطالبات باید از راه صحیح و درست پیش رود. داعش نتوانست در مناطق بلوچستان ایران نفوذ کند و این موضوع به خاطر بیداری اهل سنت بوده است. چند وقتی است آنها من را تهدید می‌کنند، با این تهدیدها احساس می‌کنند من مانع نفوذ آنها هستم. من وظیفه دینی و شرعی خودم می‌دانم که از افراط‌گرایی تا جایی که دست‌مان می‌رسد، جلوگیری کنم. جهان اسلام از افراط‌گرایی متضرر شده است.
  • ‌صدام به کردهای عراق خیلی ظلم کرد. از حق و حقوقشان کم کرد، کشته دادند، بمباران شیمیایی شدند. معروف بود صدام ٢٠٠‌ هزار نفر از کردها را کشته ‌است. این مردم خیلی رنج‌دیده ‌هستند. من معتقدم باید به این افراد بیشتر رسیدگی شود.
  • دولت به آنها بیشتر توجه کرده و مشکلاتشان را با مذاکره حل کنند. به جنگ اعتقادی ندارم. کردستان رنج زیادی را تحمل کرده و جای رنج دیگری ندارد. من به مسئولان اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق توصیه می‌کنم با هم بنشینند و مسائل‌شان را با مذاکره حل کنند که این کار بهترین راه است. اگر به حق و حقوق آنها توجه شود، انگیزه جدایی پیدا نمی‌شود. من در مسئله اقلیم کردستان از گفت‌و‌گو و مذاکره حمایت می‌کنم. حمایت می‌کنم که مسائل‌ را با رضایت طرفین و گفت‌و‌گو حل کنند.
  • ‌اعتقاد ما این است که به حق و حقوق بانوان بیشتر توجه شود. اینجا در شوراهای شهر و روستا که ما برایشان دعای خیر کردیم، خانم‌هایی فعال هستند. در سطح استان حتی شوراهایی وجود دارد که کلا بانوان برنده انتخاباتش شده‌اند. در مشاغل مختلف خانم‌ها فعالیت می‌کنند. ما اینجا (در مسجد مکی) دو خوابگاه رایگان دایر کرده‌ایم برای دخترانی که از مناطق دور و روستایی به شهر می‌آیند تا تحصیل کنند. برایشان سرویس رفت‌و‌برگشت گذاشته‌ایم.
  • ‌مخالفان موضوعات کوچک را بزرگ می‌کنند و در این حالت انصاف از بین می‌رود. همان‌قدر که کم است را بگویند، اضافه نگویند. به حمدالله آزادی موجود است و اهل تسنن نمازشان را می‌خوانند. نسبت به گذشته مشکلات کاسته شده است؛ اما بعضی از این افراد تنگ‌نظر، بی‌سواد و کوتاه‌بین در برخی نهادها و ارگان‌ها هستند و هنوز اعمال سلیقه می‌کنند.
  • ‌کسی به من نگفته شما سفر نکنید؛ اما یک ‌بار به مشهد سفر کردم و خیلی بر عده‌ای سخت شد. من را به تهران فرستادند و دوباره با اصرار مسئولان به مشهد بازگشتم و از آن به بعد، در‌این‌باره احتیاط می‌کنم. احساس من این است که با سفرم هم من به زحمت می‌افتم و هم میزبانم.
  • مسجد مکی مقداری بزرگ ساخته شده است؛ به این خاطر که جا برای نماز در فصل‌های گرم و سرد نداشتیم. مجبور شدیم مسجد را گسترش دهیم. فرهنگ اسلامی هم منحصر به ایران نیست؛ بنابراین از ترکیب‌ سبک‌ ایرانی و اسلامی استفاده کردیم که هم فرهنگ وطنمان را رعایت کنیم و هم خوبی جاهای دیگر را استفاده کنیم. این کار ملت‌های با‌فرهنگ است که خوبی‌های خود را می‌فرستند و خوبی‌های دیگر را می‌گیرند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید