انیمیشن «ریک و مورتی»؛ دیوانه‌مرد دانشمند

انیمیشن «ریک و مورتی»؛ دیوانه‌مرد دانشمند

درباره انیمیشن علمی - تخیلی «ریک و مورتی»؛ ریک پیرمرد دانشمند خل‌ وضعی است که با نوه پریشان‌ احوالش، مورتی، ماجراجویی های فراوان دارد.

کد خبر : ۴۶۵۹۲
بازدید : ۴۹۰۸
درباره انیمیشن علمی - تخیلی «ریک و مورتی»؛ ریک پیرمرد دانشمند خل‌ وضعی است که با نوه پریشان‌ احوالش، مورتی، ماجراجویی های فراوان دارد.

وابالاباداب‌داب
این کلمه عجیب در حقیقت یک جمله است؛ معنا و مفهومش این است که: «من دارم سختی می کشم، یکی به من کمک کنه» و این جمله مورد علاقه ریک است. به همین بهانه می خواهم بگویم که وقتی از انیمیشن «ریک و مورتی» حرف می زنیم، درواقع در حال صحبت از یک انیمیشن بددهن و سیاه هستیم که برای گروه سنی بزرگسال ساخته شده است.

انیمیشن «ریک و مورتی»؛ دیوانه‌مرد دانشمند
انیمیشن های زیادی در دنیا وجوددارند که برای بزرگسالان ساخته می شوند، مثل «سیمپسون ها» یا «مرد خانواده» و این ها را بچه ها نباید تماشا کنند. ما هنوز فکر می کنیم کارتون برای بچه هاست و بچه ها می توانند هر کارتونی را تماشا کنند. جدی ترین توصیه ام در مورد ریک و مورتی را ندهید، اما اگر خودتان مثل من از آن آدم بزرگ هایی هستید که افسارشان را سپرده اند به دست کودک درونشان در تماشای ریک و مورتی حتی یک لحظه درنگ نکنید. پیش نیاز تماشای ریک و مورتی و به دنبال آن لذت بردن از این تماشا، داشتن یک قوه تخیل بسیار بسیار فعال است.
مسئله اصلی این سریال و ماهیت درونی آن ترس کیهانی یا ترس کهکشانی است. در حقیقت این سریال از ترس هایی صحبت می کند که در بایگانی ترس های شما موجود نیست و شما باید آن ترس را در ذهنتان بسازید تا متوجه این موضوع باشید که این قسمت از کارتون ریک و مورتی از چه مسئله ای حرف می زند.
از شکل ترس بیشتر در ساختن بازی های کامپیوتری استفاده می شود؛ یکی از معروف ترین مجموعه بازی های کامپیوتری که برپایه همین ترس ساخته شده است مجموعه «سایلنت هیل» است که بعدتر دو فیلم سینمایی هم براساس آن ها ساخته شد. سوای از ریک و مورتی و سریال آقای آبرامز، سریال معروف دیگری که بر پایه ترس کیهانی ساخته شده است، سریال «چیزهای عجیب» است که فصل دوم آن به تازگی پخش شده است.
انیمیشن «ریک و مورتی»؛ دیوانه‌مرد دانشمند
هوارد فیلیپس لاوکرفت، نویسنده آمریکایی در ژانر وحشت و پایه گذار ترس کیهانی است؛ به همین خاطر به این شکل از ترس، ترس لاوکرفتی هم گفته می شود. او فقط 46 سال سن داشت که فوت کرد و پس از آن به واسطه دست نوشته ها و داستان های کوتاهش توانست مطرح شود. بسیاری عقیده دارند که او از پیشکسوت های سبک وحشت محسوب می شود. او توانست وحشت را به معنای واقعی کلمه به مخاطب داستان های ترسناکش القا کند.
قدیمی ترین و بنیادی ترین احساس بشر، ترس از ناشناخته هاست. لاوکرفت در نوشته هایش تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مخاطب درگیر اتفاقاتی شود که به هیچ عنوان شناختی از آن ها ندارد و گاهی اوقات مخاطب به چالش کشیده می شود. القای این نوع حس ترس که ریشه روانی دارد، به یاد و خاطر این نویسنده امریکایی، ترس لاوکرفتی یا ترس کیهانی گفته می شود. برای آشنایی با داستان های وحشتناک این نویسنده، می توانید داستان «در کوهستان جنون»، «شهر گمنام» و «ندای کتولو» را در فضای مجازی پیدا و مطالعه کنید. بعضی از منتقدین حتی قلم لاوکرفت را بهتر و قوی تر از نویسنده مشهور، استفن کینگ می دانند.
یادداشتی از رامین پیروزان

پدربزرگتان تصادفا دارد دنیا را نابود می کند و شما و دختر- پسر مورد علاقه تان را انتخاب کرده که با خود به سیاره ای دیگر ببرد تا نسل بشر را از نو پایه گذاری کنید. این تصمیم را هم ناگهانی در حالی که شما را نیمه شب از خواب بیدار و سوار سفینه شخصی اش کرده اعلام می کند.
انیمیشن «ریک و مورتی»؛ دیوانه‌مرد دانشمند
اگر چنین اتفاقی برایتان بیفتد، فارغ از این که چه کسی هستید، پدربزرگتان حتما ریک سانچز است. پیرمرد خل وضع و نابغه ای که همیشه یک بطری در دست دارد و دائم آروغ می زند. سریال «ریک و مورتی» یک مجموعه انیمیشن علمی- تخیلی و کمدی است که در تمام قسمت ها و جزء به جزء پر است از دیوانگی. دیوانگی منحصر به فرد این سریال به هیچ کس رحم نمی کند.
از رییس جمهور امریکا که البته یک شخصیت سیاهپوست است، تا رابطه فلسطین و اسراییل و انواع فیلم های سینمایی علمی- تخیلی از «اینسپشن» تا «بین ستاره ای». همه چیز مضحکه ریک نابغه و مورتی، نوه پریشان احوال ریک است و شما مدام غافلگیر می شوید و می خندید. در یکی از قسمت های این سریال، ریک به مورتی توضیح می دهد که چون او یک نابغه است و مورتی بسیار کند ذهن، فرکانس های مغزشان همدیگر را خنثی می کنند و وقتی این دو با هم هستند، فدراسیون بین کهکشانی رد ریک را پیدا نمی کند.
اساس ماجراجویی های این پدربزرگ و نوه، یک اسلحه پورتالی است برای سفر در بعدهای مختلف جهان. ایده دنیاهای موازی و تئوری ریسمان، چیزی است که نویسنده این سریال از آن برای خیال پردازی بی نهایتش استفاده کرده است. این طور است که ریک و مورتی از یکی از بعدها عبور می کنند که در آن پیتزاها نشسته اند روی کاناپه به تماشای تلویزیون و زنگ می زنند از رستوران آدم سفارش می دهند برای شام یا این که خانواده را انواع موجودات عجیب و غریب احاطه می کنند و همه اعضای خانواده با آن ها خاطرات مشترک دارند، اما هیچ کدام از این خاطره ها واقعی نیست و قصد این موجودات عجیب تسخیر زمین است.
خانواده ای که ذکرش رفت، البته یک خانواده تقریبا از هم پاشیده است. ریک به تازگی نزد تنها دخترش بث و خانواده او آمده است تا با آن ها زندگی کند. بث جراح قلب اسب هاست که البته همیشه دوست داشته جراح قلب انسان ها باشد. مورتی، پسر چهارده ساله بث، خوش قلب اما گیج و ویج است و پای ثابت اغلب ماجراجویی های بین بُعدی پدربزرگش.
سامر، خواهر 17 ساله مورتی است که دغدغه های نوجوانانه دارد و دائم در فیس بوک می چرخد. هرچه داستان پیش تر می رود، نقش سامر هم در ماجراجویی های ریک بیشتر می شود. جری، همسر بث و پدر مورتی و سامر، با ماجراجویی های ریک و مورتی مخالف است و نگران تاثیرات مخرب ریک بر خانواده اش.
انیمیشن «ریک و مورتی»؛ دیوانه‌مرد دانشمند
این خانواده پنج عنصر کاملا جدا از همند که مدام گرفتار انواع بحران ها هستند؛ بحران هایی که ریک با تسلطش بر تکنولوژی و دانش، زمینه های تازه ای هم برای بروزشان ایجاد می کند. این سریال همه چیز را دست می اندازد، حتی روابط متظاهرانه خانوادگی و اجتماعی و احساسات صدمه خورده را. دنیای فانتزی ریک و مورتی به درد اوقاتی می خورد که دیگر هیچ چیز آدم را سر حال نمی آورد. از این نظر شاید بی شباهت به سریال «فرندز» نباشد. مثلا این که ممکن است همان قدر که از شوخی های جویی و چندلر لذت می برید، خیارشور شدن ریک سانچز و بچه فضایی مورتی هم سر حالتان بیاورد.
یادداشتی از روناک حسینی

تعریف درست جهان های موازی در مکانیک کوانتومی به صورت «جهان هایی است که از یکدیگر تنها با یک رویداد کوانتومی جدا می شوند.» مسئله این جاست که وقتی ما چیزی را انتخاب می کنیم، انتخاب های دیگرمان نابود نمی شوند. درواقع تفسیر جهان های متعدد کاربردهایی فراتر از سطح کوانتومی و اصل عدم قطعیت هایزنبرگ دارد.
اگر عملی بیش از یک نتیجه احتمالی داشته باشد، وقتی آن کار را انجام می دهیم، دنیا به دو یا چند جهان تقسیم می شود. حتی این مسئله زمانی که فردی تصمیم می گیرد کاری را انجام ندهد نیز صدق می کند. نظریه ای دیگر نیز به نام نظریه ریسمان وجود دارد که معتقد است این جهان ها می توانند با هم ارتباط برقرار کنند.
انیمیشن «ریک و مورتی» داستان های جذاب خود را روی همین نظریه ها سوار کرده است، برای سازندگان ریک و مورتی تبدیل به سریالی بسیار جذاب شد که هواداران فراوان دارد. این همان چیزی است که سازندگان فیلم و سریال های علمی- تخیلی آن را باور دارند و هر بار با کارکردن روی نظریه ها و تبدیلش به داستانی جذاب، مخاطبان خود را شگفت زده می کنند. حسن ریک و مورتی در این است که با خلق فضای کمدی سیاه و رابطه های خانوادگی جذاب، داستانی دلپذیر را پیش روی بینندگان می گذارد.
انیمیشن «ریک و مورتی»؛ دیوانه‌مرد دانشمند
شاید تماشای ریک و مورتی هنوز آن چنان که باید فراگیر نشده باشد- که امیدوارم هرچه زودتر بشود- اما یک اتفاق خوب برای این سریال و مخاطبانش افتاده است؛ آن ها وقتی به همدیگر می رسند و با اتفاقی مواجه می شوند، سریع از این سریال یاد می کنند و می گویند مثل فلان قسمت که ریک فلان کار را کرد.
همین اشاره کافی است که با هم شروع به خندیدن کنند. وقتی چنین اتفاقی برای سریالی می افتد، به این معناست که سریال وارد زندگی بینندگانش شده است و به نظرم این اتفاق بزرگی است که برای هر سریالی رخ نمی دهد؛ خصوصا اگر انیمیشنی برپایه نظریه های فیزیکی باشد. ریک و مورتی همچنین گوشی را دست نویسندگان می دهد که حواسشان به دنیای علم باشد و از ایده های ناب این فضا غافل نشوند.
یادداشتی از المیرا حسینی

مختصر و مفید درباره سریال «ریک و مورتی»
  • «ریک و مورتی» یک انیمیشن امریکایی در ژانر علی- تخیلی با مایه هایی از کمدی است که جاستین رویلند و دن هارمون آن را ساخته اند و تاکنون سه فصل از آن روی آنتن رفته است.
  • ایده اولیه ساخت این مجموعه زمانی به ذهن رویلند رسید که فیلم کوتاه «ماجراهای واقعی داک و مارتی» را می ساخت. او داستان آن فیلم کوتاه را از فیلم «بازگشت به آینده» الهام گرفته بود که به کارگردانی رابرت زمکیس و تهیه کنندگی استیون اسپیلبرگ، در سال 1985 ساخته شده بود. بنابراین وقتی مدیران شبکه ادالت سویم برای ساخت یک سریال جدید علمی- تخیلی سراغ هارمون رفتند، شروع به بسط دادن دو شخصیت اصلی آن فیلم کوتاه کرده و به این ترتیب ریک و مورتی متولد شدند.
  • اولین قسمت از سریال ریک و مورتی در اواخر سال 2013 پخش شد و به سرعت توانست نظر مثبت منتقدان را به خود جلب کند. حدود دو ماه بعد، قراردادی جدی برای ساخت فصل دوم با رویلند هارمون بسته شد.
انیمیشن «ریک و مورتی»؛ دیوانه‌مرد دانشمند
  • در سال 2015 یک مجموعه کمیک با عنوان «بوم!» براساس ماجراهای این پدربزرگ دیوانه و نوه دست و پا چلفتی اش منتشر شد. نویسنده این مجموعه زک گورمن است و موسسه انتشاراتی «انی پرس» این مجموعه را با تصویرسازی های سی. جی کنن منتشر می کند.
  • ایده اولیه طراحی چهره شخصیت های این سریال، به خصوص چشم های عجیب و غریبشان، متعلق به دن هارمون است که آن را از شخصیت های فیلم کوتاه ماجراهای واقعی داک و مارتی قرض گرفته است.
  • یکی از شخصیت های بامزه سریال ریک و مورتی آقای میسیکس است که می تواند یکی از خواسته های شما را برآورده کند و بعد ناپدید شود. دن و جاستین در ابتدا می خواستند این شخصیت را به رنگ قهوه ای طراحی کنند، اما بعد به این نتیجه رسیدند که این رنگ در صفحه نمایش ظاهر خوبی پیدا نمی کند و بهتر است با رنگ آبی جایگزین شود.
  • سازندگان ریک و مورتی جزو اولین کسانی بودند که یکی از قسمت های جدید سریال را در قالی کلیپ های 15 ثانیه ای روی اینستاگرام منتشر کردند.
  • جاستین و دن تکیه کلام وابالاباداب‌داب را برای مسخره کردن تکیه کلام های مسخر ای که بعضی از شخصیت های تلویزیونی باب می کنند، در دهان ریک گذاشتند و در مرحله تدوین و ویرایش به این نتیجه رسیدند که آن را حذف کنند. البته این تصمیم هیچ وقت اجرا نشد!
  • جاستین رویلند علاوه بر تهیه کنندگی این سریال، صداپیشه دو شخصیت اصلی یعنی ریک، دانشمند دیوانه و نوه اش مورتی هم هست.
منبع: هفته نامه کرگدن
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید