فلات ناآرام

فلات ناآرام

تکان‌های زمین این‌بار به جنوب‌شرقی ایران رسید و برخی از شهرستان‌های کرمان را لرزاند. ٦,١ ریشتر بزرگی این زمین‌لرزه بود که صبح زود در منطقه هجدک در شهرستان راور رخ داد و خواب صبحگاهی را از مردم گرفت. با توجه به زلزله بزرگ اخیر کرمانشاه، مردم کرمان همگی وحشت‌زده از خواب بیدار شده و به خیابان‌ها فرار کردند. این زلزله، ٨٥ پس‌لرزه هم داشت که بزرگترین آن ٥.٥ ریشتر بود.

کد خبر : ۴۶۶۱۱
بازدید : ۱۵۱۴
تکان‌های زمین این‌بار به جنوب‌شرقی ایران رسید و برخی از شهرستان‌های کرمان را لرزاند. ٦,١ ریشتر بزرگی این زمین‌لرزه بود که صبح زود در منطقه هجدک در شهرستان راور رخ داد و خواب صبحگاهی را از مردم گرفت. با توجه به زلزله بزرگ اخیر کرمانشاه، مردم کرمان همگی وحشت‌زده از خواب بیدار شده و به خیابان‌ها فرار کردند. این زلزله، ٨٥ پس‌لرزه هم داشت که بزرگترین آن ٥.٥ ریشتر بود.

فلات ناآرام

همین پس‌لرزه‌ها باعث شده بود که مردم هر لحظه بیشتر وحشت‌زده شوند. با این وجود، زلزله در کرمان هیچ خسارت جانی برجای نگذاشت و تنها ٥١نفر مصدوم شدند. حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهوری کشورمان نيز در تماس تلفني با وزير کشور در جريان آخرين وضعيت زلزله استان کرمان قرار گرفت و دستورات لازم را براي امدادرساني و کمک به زلزله‌زدگان صادر کرد. عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير کشور هم در تماس با رئيس سازمان مديريت بحران کشور و استاندار کرمان دستورات لازم براي هماهنگي و امدادرساني به‌موقع و سريع به زلزله‌زدگان استان کرمان را صادر کرد.

ساعت ٦:٠٢ صبح دیروز بود که زلزله‌اي به بزرگي ٦,١ ريشتر مردم کرمان و شهرستان‌هاي اطراف با مرکزيت منطقه هجدک در شهرستان راور را از خواب بيدار کرد و به خيابان‌ها و کوچه‌ها کشاند. خانه‌های خشت گلی کاملا تخریب شدند. مردم وحشت‌زده بودند و دقایق ترسناکی را پشت‌سر می‌گذاشتند. بلافاصله نیروهای امدادی در جریان ماجرا قرار گرفتند و خود را به محل حادثه کشاندند.

اورژانس کشور آخرین جزییات زلزله کرمان تا ساعت ١٦ را ٨٥ مورد پس‌لرزه (بزرگترین پس‌لرزه ۵.۵ریشتر) اعلام کرد. بنا به اعلام مدير مرکز حوادث و فوريت‌هاي پزشکي دانشگاه علوم پزشکي کرمان، ٥ تيم از پايگاه‌هاي چترود، هجدک، شهداد، گلباف و سيرچ به مرکز وقوع زلزله اعزام شدند. همچنين مرکز مديريت بحران(EOC) دانشگاه علوم پزشکي کرمان با حضور اعضا فعال شد و آمبولانس‌ها و چند دستگاه اتوبوس آمبولانس در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.بر اثر زلزله خساراتی در برخی منازل مسکونی و بخش دام وارد شد که پس از برآورد توسط دستگاه های اجرایی و بررسی در ستاد بحران، به وزارت کشور اعلام می شود.

اعزام بالگرد به منطقه
مرتضي سليمي رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر از اعلام آماده باش به پنج استان و ارسال اقلام امدادي به منطقه زلزله زده کرمان خبر داد و در این باره گفت: «۱۴ روستا در بخش هجدک شهرستان راور آسیب دیده‌اند که ١٢ تیم و ٦٧ نیروی عملیاتی برای ارزیابی به منطقه اعزام شده‌اند. همچنین به استان‌هاي خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان يزد، هرمزگان و فارس اعلام آماده باش شد.»

مرتضی سلیمی با اشاره به پایان ارزیابی ۷۰ روستای زلزله زده گفت: «چهار روستا احتیاج به اسکان موقت و اضطراری داشتند که با هماهنگی‌های انجام شده اسکان اضطراری آنها تا قبل از ساعت ۱۵:۳۰ تمام شد. با توجه به مقاوم سازی که در پی زلزله‌های قبل در مناطق انجام شده بود، در این زلزله کسی آسیب جدی ندید.

۴ روستا که بین ۳۰ تا ۷۰ درصد خسارت دیده بودند نیاز به اسکان اضطراری داشتند که کار اسکان شروع شد. طبق ارزيابي‌ها نشان مي‌دهد روستاي کوهک با ١٢٢ خانوار و حدود ٦٢٢ نفر سکنه ٣٠ تا ٧٠ در صد تخريب داشته ‌است. تا کنون حدود ٣٠ باب منزل مسکوني داراي تخريب و بدون تلفات انساني بوده است. همچنین دو تیم آنست (سگ هاي تجسس)، تيم هاي اسکان اضطراري به منطقه اعزام شدند. دو بالگرد نیز برای ارزيابي هوايي به منطقه رفت.»

نجار رئيس سازمان مديريت بحران کشور نیزدر این باره گفت: «عمليات رصد و ارزيابي و همچنين امدادرساني به سرعت بيشتري انجام می‌شود. وی با تأکيد بر اينکه شهروندان نبايد به شايعات توجه کنند، گفت: «انتشار شايعات در چنين شرايطي مي‌تواند مشکلات زيادي را به وجود بياورد، از اين‌رو لازم است شهروندان اخبار را از منابع رسمي پيگيري کنند.»

مصدومیت ٥١ نفر
در این زلزله تنها ٥١نفر مصدوم شدند که گفته می‌شود ٤١نفر از آنها به‌صورت سرپایی درمان و مرخص شدند. حميدرضا رشيدي‌نژاد، رئيس دانشگاه علوم پزشکي کرمان در این‌باره به «تسنیم» گفت: «٥١نفر بر اثر زلزله مصدوميت جزیي و غيرمستقيم داشتند که بیشترشان به‌ صورت سرپايي مداوا شدند. زلزله ٦,١ريشتري در بخش کوهساران راور هيچ فوتي نداشت.»

اورژانس کشور نیز اعلام کرد: «از مجموع ۵۱زلزله‌زده مراجعه‌کننده به مراکز درمانی و مراکز اورژانس، ۴۱ نفر به ‌صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند. ۴نفر در بیمارستان باهنر و ۶ نفر در بیمارستان پیامبر اعظم همچنان بستری هستند. یکی از مصدومان حادثه دانشجوی دختر ۱۹ساله‌ای است که به دلیل سقوط از ارتفاع هنگام فرار پس از زلزله دچار تروما از ناحیه پا شده است. این مجروح به بیمارستان باهنر کرمان منتقل شد. البته ۳۸نفر هم به‌صورت حضوری به اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه کردند که یا مشکلی نداشتند یا سرپایی با بانداژ ترخیص شدند.»

خسارت به ۱۵۰۰خانه
طبق برآوردها، در این زمین‌لرزه به ١٥٠٠خانه خسارت وارد شده است. علی‌اکبر سلطانی‌نژاد، مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان در این‌باره به «ایسنا» گفت: «برآورد نهایی از خسارت زلزله ۶,١ ریشتری کرمان به ‌زودی اعلام می‌شود؛ با این‌حال تخمین می‌زنیم که به حدود ۱۵۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شده است. بعد از زلزله زرند خوشبختانه طی یک‌دهه اخیر مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در شهرها و روستاهای استان به‌خوبی انجام شده است، بنابراین در این زلزله خسارات بسیار پایین بود. تخریب فقط در واحدهای مسکونی یا دامی صورت گرفته است. هم‌اکنون اقدامات مقتضی درحال انجام است.»

فرماندار راور نيز در این‌باره اعلام کرد: «معادن اشکيلي، اسدآباد، باب‌نيز و هجدک در بخش کوهساران راور به دليل زلزله تعطيل شد. تمامي معادن زغال ‌سنگ در بخش کوهساران راور تا اطلاع ثانوي تعطيل است.» «عليرضا رزم‌حسيني» استاندار کرمان نیز گفت: «همه شهرستان‌هاي استان کرمان اين زلزله را احساس کردند. ستادهاي بحران در سراسر استان فعال شده ‌است. گروهي متشکل از معاونت عمراني و ساير مسئولان مربوطه توسط بالگرد به منطقه زلزله‌زده اعزام شدند.

شايان‌ ذکر است که علوم پزشکي کرمان و اورژانس استان هم آمادگي کامل براي امدادرساني را دارند. بنیاد مسکن هم درحال آمارگیری از وضع خانه‌های مناطق زلزله‌زده است. درحال حاضر ۱۴ اکیپ هلال‌احمر نیز در منطقه حضور دارند. در مجموع همه دستگاه‌های امدادی به‌موقع در منطقه حاضر شدند. اردوگاهی به‌صورت موقت هم برای اسکان مردم آماده شده است و در صورت نیاز به خانواده‌ها چادر داده می‌شود. علاوه برآن، امکانات هلال‌احمر نیز درحال توزیع است.»

«هادي شهسوارپور» مدير کل امور روستايي استانداري کرمان با بيان اين مطلب که تاکنون هيچ خسارت جاني نداشته‌ايم، گفت: «خانه‌هاي روستايي که مستحکم نبوده‌اند خرابي ديوار داشته‌اند، اما خانه‌هاي قديمي دو روستاي گورک و هنک تخريب شدند و قطعي برق و تلفات دامي در اين دو روستا گزارش شده است. از ابتداي وقوع زلزله شوراها و دهياري‌هاي مناطق زلزله‌زده را مامور بررسي ميزان خسارات کرديم.»

رشیدی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان گفت: «آب شرب برخی از مناطق زلزله‌زده کرمان قابل ‌استفاده نیست. در پی زلزله در استان کرمان، آب برخی از مناطق زلزله‌زده در این استان ازجمله روستای گورک قابل شرب نیست، چراکه برخی قنوات تخریب شده است.»

خاموشي‌هاي ناشي از زلزله کرمان
«آرش کردي» مديرعامل توانير گفت: «برق بيشتر مشترکان منطقه زمين‌لرزه استان کرمان، وصل شد و فقط واحدهايي باقي مانده که دچار تخريب کامل يا شديد شده است. اکيپ‌هاي عملياتي از همان دقايق نخستين پس از زمين‌لرزه، در محل حاضر و اکيپ‌هاي امدادي نيز به مناطق مورد نظر اعزام شدند. اين زلزله موجب قطع شدن برق ٢٥٠ مشترک شده بود که اوضاع تحت کنترل است و هر مشکلي درخصوص برق بلافاصله رسيدگي خواهد شد. مشترکان هيچ نگراني از بابت برق نداشته باشند، زيرا اکيپ‌هاي عملياتي در مناطق زلزله‌زده تا اطمينان کامل از پايدار شدن شبکه حضور خواهند داشت.»

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید