ویتامین‌های مفید و تقویت کننده چشم

ویتامین‌های مفید و تقویت کننده چشم

کاهش بینایی ممکن است امری اجتناب ناپذیر باشد که بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد، اما شما با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید دید بهتری را برای مدت طولانی‌تر از آنچه که فکرش را کنید به همراه داشته باشید.

کد خبر : ۴۷۱۴۵
بازدید : ۲۳۳۸
ویتامین‌های مفید و تقویت کننده چشم

فرادید | کاهش بینایی ممکن است امری اجتناب ناپذیر باشد که بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد، اما شما با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید دید بهتری را برای مدت طولانی‌تر از آنچه که فکرش را کنید به همراه داشته باشید. به عنوان مثال، هویج و سبزیجات برگ سبز برخی از بهترین نمونه‌های غذایی هستند که برای چشم‌ها بسیار مفید می‌باشند، زیرا دارای مقدار فراوانی آنتی اکسیدان و ویتامین‌ها هستند که شامل آ.،‌ای، ث. و روی می‌شوند، همچنین حاوی خواصی مانند کاروتنوئید‌ها مانند لوتئین و زآگسانتین هستند. این مواد از ماکولا، لنز و قرنیه چشم محافظت می‌کنند و همچنین آسیب هایی که سبب تخریب بافت و التهابات شده اند را کاهش می‌دهند.

به گزارش فرادید به نقل از دکتر اکس، همانطور که ما بزرگتر می‌شویم، چشم‌ها با توجه به شیوه زندگی‌های ناسالم و ضعیف بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند، و همچنین ممکن است از طریق نوسانات هورمونی که در بدن اتفاق می‌افتند به کاهش بینایی کمک کنند. ویتامین‌ها چگونه چشم‌های شما را با توجه به اینکه سنتان بالا می‌رود، جوان و تیز نگه می‌دارند؟ مطالعه بیماری‌های مرتبط با افزایش سن، که در سال ۲۰۰۱ توسط موسسه ملی چشم پزشکی تامین شده بود، نشان می‌داد که رژیم غذایی نامناسب یکی از عوامل اصلی خطر برای دژنراسیون ماکولا (یکی از علل کوری در افراد مسن) و آب مروارید است که هر دو با افزایش سن مرتبط هستند. دریافت مقدار زیادی از ویتامین‌های ث.،‌ای، بتا کاروتن و روی به میزان قابل توجهی می‌توانند خطر بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند.

تخمین زده شده است که نیمی از بز رگسالان تا زمانی که به سن ۷۵ سالگی برسند، از مسائلی همچون آب مروارید رنج می‌برند. غذا‌های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی علاوه بر اثرات مثبت و پیشگیرانه در برابر اختلالات مرتبط با چشم، مانند آب مروارید و دژنراتیو ماکولا، مواردی دیگر نظیر گلوکوم (آب سیاه)، آسیب‌های عصبی شبکیه، از دست دادن قدرت و ضعف در بینایی را نیز به میزان فابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند. رتینوپاتی دیابتی یکی دیگر از نگرانی‌های جدی است که می‌تواند با یک رژیم غذایی سالم کنترل و مدیریت شود و در حال حاضر علت اصلی نابینایی در افراد سالم است.

بسیاری از ویتامین هایی که در بالا ذکر شدند می‌توانند قند خون و سطح هورمون‌ها را کنترل کنند، علاوه بر تمامی موارد گفته شده این ویتامین‌ها توانایی از بین بردن اثرات مخرب نور‌های ماورای بنفش و دیگر اشعه‌های مضر را نیز دارا هستند. این نور‌ها شامل اشعه‌های دستگاه‌ها مانند تلفن‌های همراه، لپ تاپ‌ها و تلویزیون می‌شوند. در حقیقت با کاهش التهابات و مقدار نور یا اشعه UV، که هر یک برای چشم آسیب هایی به همراه دارند، آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به حفظ سلول‌های سالم و جلوگیری از تخریب آن‌ها کمک کنند، البته لازم است بدانید که هم اکنون " درمان " قطعی برای این آسیب‌ها ارائه نشده است.

حال فکر می‌کنید بهترین ویتامین‌ها برای چشم چیست، به طور خاص آیا آن‌ها در سلامت چشم تاثیر گذار هستند؟ در این مقاله به اثرات مثبت برخی ویتامین‌ها بر بینایی می‌پردازیم.

ویتامین‌های مفید و تقویت کننده چشم

۷ مور د از بهترین ویتامین‌ها
۱ - لوتئین
آنتی اکسیدان‌ها مولکول هایی هستند که با خنثی کردن " رادیکال‌های آزاد " مانع اثرات مخرب آن‌ها بر سلول‌های بدن می‌شوند. لوتئین‌ها از چشم‌ها و پوست محافظت می‌کنند، این پروتئین‌های ضد التهابی و کاتنوئید‌ها در غذا هایی مانند سبزیجات، زرده تخم مرغ، مرکبات و سبزیجات نارنجی رنگ یافت می‌شوند. در صورتی که این مواد غذایی مغذی مصرف شوند، آن‌ها قسمت هایی از چشم را مانند ماکولا و قرنیه را به خوبی تقویت می‌کنند.

محققان دانشگاه هاروارد دریافته اند که مصرف شش میلی گرم از مکمل‌های روزانه لوتئین‌ها می‌تواند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را تا ۴۳ درصد کاهش دهد، این مسئله، نشان دهنده اثرات مثبت " ویتامین‌ها بر بینایی " و شیوه زندگی سالم است.

۲ - زاگزانتین (Zeaxanthin)
بیش از ۶۰۰ نوع متفاوت کاروتنوئید‌ها در طبیعت موجود هستند، اما فقط ۲۰ گونه آن‌ها برای چشم اثراتی مثبت ارائه می‌دهند. لوتئین و زاگزانتین مهم‌ترین نمونه‌ها هستند، زیرا آن‌ها بیشترین مزایای ممکن را برای چشم‌ها فراهم می‌کنند. زاگزانتین درست همانند لوتئین به محافظت از بافت‌ها و قرنیه چشم کمک می‌کند و محیط چشم را تمیز نگه می‌دارند، همچنین از بروز آب مروارید اختلالات جلوگیری می‌کند.

۳ - ویتامین ث
ویتامین ث یکی از ویتامین‌های موثر در جلوگیری از بروز سرما خوردگی است - این ویتامین می‌تواند از چشم شما در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت کند و به جذب مواد معدنی و مغذی بیشتر کمک کند. مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از امریکایی‌ها از کمبود این ویتامین حیاتی که برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده بسیار مهم هستند، رنج می‌برند. ویتامین ث.، التهابات را کاهش می‌دهد و مانع جهش‌های سلولی می‌شود.

یک مطالعه طولانی مدت که بر روی ۳۰۰۰ بزرگسال (بین سنین ۴۳ تا ۸۶) انجام شده بود، بیان می‌کرد، احتمال بروز آب مروارید در افرادی که از مولتی ویتامین‌های‌ای و ث. مصرف می‌کرده اند، ۶۳ درصد کمتر بوده.

۴ - ویتامین‌ای
ویتامین‌ای، ویتامین آ. و ویتامین ث. هر سه با یکدیگر می‌توانند مزایای فراوانی را برای تقویت سلول‌ها و بافت‌ها ارائه دهند. علاوه بر این این ۳ ویتامین دارای خواص ضد التهابی نیز هستند. آنتی اکسیدان‌های محلول در چربی‌ها، خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا که با افزایش سن مرتبط هستند را کاهش می‌دهد. در حقیقت، مصرف ویتامین‌ای و ویتامین آ. با یکدیگر در افرادی که تحت عمل لیزر چشم بوده اند، نشان داده است که می‌تواند در روند بهبود بسیار تاثیر گذار باشد.

برخی تحقیقات نشان داده اند، افرادی که این ویتامین‌ها را مصرف می‌کنند حدود ۲۵ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند. مصرف حداقل روزانه ۴۰۰ واحد بین المللی از ویتامین‌ای، به ویژه به همراه ویتامین آ. (به عنوان بتا کاروتن)، ویتامین ث. و روی می‌تواند مزایای فراوانی را برای سلامتی افراد ارائه دهند. یکی از مطالعات که در سال ۲۰۰۸ بر روی ۳۵.۰۰۰ بزرگسال انجام شده بود، بیان می‌کرد، افرادی که میزان بالایی از لوتئین و ویتامین‌ای را مصرف می‌کنند، خطر بروز آب مروارید را به میزان چشم گیری کاهش می‌دهند.

۵ - روی
مطالعات نشان داده اند که ترکیبی از روی به همراه دیگر ویتامین‌ها می‌تواند به تقویت و حفاظت چشم کمک فراوانی کند و همچنین خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را پایین بیاورد. روی یکی از مهم‌ترین مواد غذایی است که به جذب مواد مغذی کمک می‌کند (و در بیش از ۱۰۰ فر آیند متابولیک دخیل است)، روی روند دفع مواد زائد را آسان می‌کند و همچنین التهابات و آسیب‌های سلولی را بهبود می‌بخشد.

روی بر بافت‌های داخلی چشم تاثیرات مثبتی می‌گذارد و از طرفی نقش مهمی در تقسیم سلولی و رشد ایفا می‌کند. در حقیقت روی سبب حفظ گردش خون، نرمال کردن سطح هورمون‌ها شده و مانع از واکنش‌های منفی می‌شود همچنین میزان سایتوکین‌ها را کنترل می‌کند. حال ما می‌توانیم روی مورد نیاز بدن خود را با مصرف مواد غذایی نظیر ماهی، گوشت‌های ارگانیک تامین کنیم.

۶ - ویتامین آ (بتا کاروتن)
بر اساس یک گزارش از مجله انجمن پزشکی امریکا Opthamaology، با مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین آ. هستند می‌توانیم از بروز خشکی چشم و شب کوری جلوگیری کنیم، در حقیقت ویتامین آ. نقشی ضروری و کلیدی در سلامت چشم‌ها ایفا می‌کند. ویتامین آ. یکی از آنتی اکسیدان هایی است که به مقابله با از دست دادن بینایی، ناشی از مسائلی مانند آب مروارید، دژنراتیو قرنیه و دژنراسیون ماکولا می‌پردازد. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که ویتامین آ. با دیگر آنتی اکسیدان‌ها سبب کاهش پیشرفت نوروپاتی (آسیب اعصاب) می‌شود - از جمله نوروپاتی دیابتی.

۷ - اسید‌های چرب امگا ۳
اسید‌های چرب برای بسیاری از شرایط سلامتی افراد مفید هستند، زیرا تمامی آن‌ها دارای اثرات ضد التهابی می‌باشند و قادر به کاهش اثرات پیری هستند. افراد زمانی مقدار مناسبی از اسید‌های چرب امگا ۳ را دریافت می‌کنند، که در رژیم غذایی خود میزان مناسبی از خوراکی‌های گیاهی و روغن‌های گیاهی را مصرف کنند که شامل ماهی نمی‌شود.

در حقیقت، اسید‌های چرب امگا ۳ در محافظت از بافت‌ها بسیار قدرتمند عمل می‌کنند - به گونه‌ای که به طور معمول به افرادی که دچار آسیب‌های مزمن بافتی، یا مبتلا به بیماری‌های قلبی و آرتروز می‌باشند، توصیه می‌شود اسید‌های چرب امگا ۳ مصرف کنند. امگا ۳ باعث تثبیت سطح قند خون، کاهش التهابات و آسیب‌ها چشم می‌شود، و گردش خون را نیز بهبود می‌بخشد. از طرفی دیگر این ماده ارزشمند از جهش‌های سلولی جلوگیری می‌کند.

نتیجه گیری
• همانطور که سن افزایش می‌یابد، چشم‌ها نیز آسیب‌های فراروانی را از شیوه زندگی ناسالم تجربه می‌کنند، سطح پایین ایمنی بدن می‌تواند سبب بروز آسیب‌های فراوانی در سلامتی شود که چشم‌ها نیز از این قضیه مستثنی نیستند. بیان شده است که بیش از نیمی از بزرگسالان در سن ۷۵ سالگی دچار آب مروارید چشم می‌شوند.

• بهترین ویتامین‌ها برای تقویت بینایی عبارتند از: لوتئین، زاگزانتین، ویتامین ث.، ویتامین‌ای، ویتامین آ. و امگا ۳. آن‌ها در جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد، به خوبی عمل می‌کنند. همچنین از آسیب هایی نظیر حساسیت نوری، خستگی، دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهند و بافت‌های چشم را تقویت می‌کنند.

• برخی از بهترین مواد غذایی که حاوی ویتامین‌های مفید برای چشم هستند عبارتند از: هویج، برگ سبزیجات، مرکبات، سیب زمینی شیرین، لوبیای سبز، تخم مرغ، انواع توت، پاپایا، انبه، کیوی، ملون‌ها، ذرت، فلفل قرمز، نخود فرنگی، آجیل خام، دانه‌ها و گوشت‌ها.

منبع: draxe
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید