متن و حاشیه جشن خانه موسیقی

متن و حاشیه جشن خانه موسیقی

استاد شجریان از ۱۸ سال جشن خانه موسیقی ۱۴ سال را در کنار ما بود. برای او آرزوی سلامتی داریم گرچه یادگار عزیزش همایون شجریان امشب در کنار ماست.

کد خبر : ۴۷۱۸۶
بازدید : ۲۸۶۷
فرادید | شب گذشته ۲۱ آذر ماه جشن سالانه خانه موسیقی در تالار وحدت تهران در حالی برگزار شد که محمدرضا شجریان رئیس شورای عالی خانه موسیقی باز هم در این جشن حضور نداشت.
به گزارش فرادید؛ حمیدرضا نوربخش- مدیرعامل خانه موسیقی- در میان صحبت هایش در این جشن یاد و نام محمدرضا شجریان را گرامی داشت و گفت: او رئیس شورای عالی خانه موسیقی و صاحب اصلی این جشن است. استاد شجریان از ۱۸ سال جشن خانه موسیقی ۱۴ سال را در کنار ما بود. برای او آرزوی سلامتی داریم گرچه یادگار عزیزش همایون شجریان امشب در کنار ماست. امیدوارم هر چه زودتر استاد شجریان از بستر بلند شده و بار دیگر از راهنمایی‌های او بهره‌مند شویم.

حمیدرضا نوربخش در ادامه این جشن گفت: هنوز نوازندگی خانم‌ها در برخی نقاط کشور اشکال دارد؛ چرا از این کار جلوگیری می‌کنند؟ یک زن حق تحصیل موسیقی دارد، اما حق فعالیت ندارد. توجیه این کار چیست؟ در چند استان کشور اگر خانمی در یک گروه موسیقی حضور داشته باشد باید حذف شود تا به آن گروه مجوز اجرای صحنه‌ای بدهند.
هجدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد
او ضمن خیرمقدم به محمدباقر نوبخت گفت: به دلیل اینکه ما جشن خود را در دولت جدید برگزار می‌کنیم باید به دولت جدید، شهردار جدید، معاون امور هنری جدید و وزیر جدید خیرمقدم بگوییم. او با اشاره به حضور علی مرادخانی معاون پیشین امور هنری وزارت ارشاد در این مراسم ادامه داد: آقای مرادخانی همواره یار و همنفس قدیمی خانه موسیقی و اهالی موسیقی بوده است. رفتن او از معاونت هنری و آمدن آقای حسینی مصداق مصرع حافظ بزرگ است که می‌گوید: صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت.
عناوین مرتبط:
اعتراض‌ها به لغو كنسرت‌ها جدی‌تر شد
نوربخش اظهار کرد: سال‌ها اهالی موسیقی حضور آقای مرادخانی را احساس کردند در آینده نیز به همین منوال خواهد بود. او ۱۸ سال در حوزه موسیقی این کشور فعالیت داشت که ان‌شاءالله ۱۸ سال دیگر نیز آقای حسینی حضور داشته باشد.
مدیرعامل این نهاد صنفی درباره مطالبه‌های اهالی موسیقی از دولت گفت: مطالبه‌ها پیش از این گفته شده و تکراری است.
هجدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد
یکی از موضوع‌ها لغو کنسرت‌ها بود که وزیر به تازگی گفته است «در سه ماه گذشته لغو کنسرت نداشتیم» که البته دو ماه آن محرم و صفر بود و کنسرت برگزار نمی‌شد. امیدوار هستم سال آینده همین موقع وزیر بگوید هیچ کنسرتی لغو نشده است. البته لغو کنسرت‌ها کم شده و امیدوارم در هیچ جای این جغرافیای عزیز شاهد این موضوع نباشیم.

نوربخش درباره اشتغال هنرمندان جوان هم مسائلی را مطرح کرد و گفت: جوانان با اشتیاق و امید تحصیل در موسیقی را در آموزشگاه‌های آکادمیک و غیرآکادمیک آغاز می‌کنند و به بدنه موسیقی اضافه می‌شوند. اشتغال معضلی است که باید فکری برای آن کرد. در حالی که فعالیت بازار آنقدر رونق ندارد.

نوربخش در بخش دیگری از سخنان خود به کپی‌رایت اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوعی که ما همه باید برای آن دست به دست هم بدهیم، کپی‌رایت است. امروز اگر می‌بینیم آثار نفیس کم تولید می‌شود به دلیل این است که هنرمندان ما بیکار، بی‌انگیزه و بی‌دغدغه شده‌اند. گاهی حاصل عمر یک هنرمند چهار، پنج اثر است، اما حاصل عمر او در یک اپلیکیشن به راحتی به حراج گذاشته می‌شود.

هجدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد
ما باید این موضوع را به خودمان و جامعه آموزش بدهیم. مردم ما هنجارمند و مبادی به آداب هستند. این موضوع آموزش داده نمی‌شود و رسانه ملی خود بزرگترین ناقض کپی‌رایت است و رعایت آن را آموزش نمی‌دهد. چرا مردم نباید بدانند این کار دزدی است. اینکه اثر هنرمندی را به رایگان توزیع کنیم عین دزدی است.
عناوین مرتبط:
روایت هوشنگ کامکار از شجریان
مدیرعامل خانه موسیقی همچنین خبر داد: از بهمن‌ماه دفتر حمایت از حقوق هنرمندان را در این نهاد تشکیل می‌دهیم. این دفتر با حمایت و حضور نماینده دفتر موسیقی، نماینده بخش حقوقی و نماینده بخش هنرمندان آغاز به کار خواهد کرد. ما کپی‌رایت را به جد خواهیم گرفت و برای آن وارد مذاکره خواهیم شد. اگر این موضوع محقق شود اقتصاد موسیقی متحول خواهد شد و ما شاهد شکوفایی عجیب و غریبی در این زمینه خواهیم بود.

او در پایان سخنان خود از همکاری نوبخت اظهار امیدواری کرد و گفت: ان‌شاءالله آقای نوبخت در این زمینه با ما همکاری خواهند کرد. این مشکلی است که باید برای حل آن شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگر نهادهای ذی‌ربط دست به دست هم بدهند تا به شکوفایی موسیقی برسیم.

در هجدهمین جشن خانه موسیقی مراسم محمدباقر نوبخت (معاون رئیس جمهور)، علی مرادخانی (معاون پیشین امور هنری وزارت ارشاد)، سید محمد مجتبی حسینی (معاون امور هنری وزارت ارشاد)، فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد)، بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و علی اکبر صفی پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) حضور داشتند.
هجدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد
همچنین چهره‌های هنری مانند اردوان کامکار، همایون شجریان ، سهراب پورناظری، بهداد بابایی، فریدون شهبازیان، وحید تاج، نادر مشایخی، صدیق تعریف، محمد جلیل عندلیبی، میلاد کیایی ، داود گنجه ای، احسان عبدی پور، سید محمد میرزمانی، و... حضور داشتند.

در این مراسم آراز وجودی نوجوان ١٢ ساله آذربایجانی اولین اجرای موسیقی این برنامه را با نواختن تار آذربایجانی به خود اختصاص داد. در ادامه بیاض امیر عطایی، محمود امینی، همتعلی رضایی، شکرعلی رضایی، رضا شفیعیان، شاکه ماکاریان، جاوید مجلسی، نادر مشایخی، محمد مقدسی، سید علیرضا میرعلی نقی افرادی بودند که در این مراسم تقدیر شدند.

هیات داوران هجدهمین جشن خانه موسیقی آلبوم‌های "از تنهایی گریه مکن" به آهنگسازی ابوالفضل صادقی نژاد و خوانندگی سالار عقیلی ، "از جان و دل" به آهنگسازی نوید دهقان و خوانندگی سالار عقیلی، "با تو میخوانم" به آهنگسازی سعید فرج پور و خوانندگی جمال کردستانی،. "در عشق زنده باید" به آهنگسازی مجید مولانیا و خوانندگی وحید تاج و " رگ خواب " به آهنگسازی سهراب پورناظری و خوانندگی همایون شجریان را در بخش موسیقی ایرانی (سنتی و ردیف دستگاهی) کاندیدای دریافت جایزه کرده بودند.
عناوین مرتبط:
بیانیه خانه‌ موسیقی درباره توهین به شجریان
جایزه این بخش به "در عشق زنده باید" (سنتی) و "رگ خواب" (برگرفته از موسیقی ردیف دستگاهو) رسید.

از طرفی در بخش موسیقی کلاسیک، آلبوم‌های "آکاپلا" از گروه آوازی دامور به سرپرستی فراز خسروی دانش، "پوئم سمفونی تختی" به آهنگسازی پوریا خادم، "درصط" به آهنگسازی علی قمصری و "واگویه ها" به آهنگسازی محمدرضا تفضلی نامزد دریافت جایزه این جشن شده بودند. لوح تقدیر و تندیس این بخش به آلبوم "آکاپلا" تعلق گرفت.
هجدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد
در بخش یاد بود هنرمندان فقید موسیقی از مهرماه سال ١٣٩٥ تا دی ماه ١٣٩٦ یاد هنرمندانی مانند رضا جهانی نوازنده تار و سه تار، ابراهیم شریف زاده خنیاگر موسیقی نواحی ایران، سلیم موذن زاده خواننده، یدالله تیموری نوازنده پیشکسوت تنبور کرمانشاه، علی محمد بلوچ هنرمند موسیقی منطقه بلوچستان، علیرضا آقا مهدی صدابردار، حسین طیبی نوازنده لله وا و پیشکسوت موسیقی مازندران، طلیعه کامران نوازنده و مدرس پیشکسوت سنتور، افشین یداللهی ترانه سرا، عباس خسروی نوازنده ویولن و عضو سابق ارکستر سمفونیک
محمدرضا جعفری نوازنده و آهنگساز موسیقی پاپ، علیرضا سلطانی عکاس موسیقی، فرهاد فرجلی نوازنده تار آذربایجان، محمود جهان خواننده موسیقی محلی و بندری، ناصر فرهودی صدابردار پیشکسوت، نادر گلچین خواننده و مدرس آواز ایرانی، حامد ذاکری خواننده موسیقی پاپ، فرامرز شکر خواه نوازنده تار و سه تار، محمد حسن رادمان نوازنده و معلم پیشکسوت ویولن، ابراهیم حدیدی سرنا نواز برجسته سیستان و بلوچستان، درویش مصطفی جاویدان خواننده قدیمی موسیقی ایرانی، غلام محمد احسانی نوازنده دو تار خراسان و خواننده اهل تربت جام، محمد قنبر هرمزی هنرمندی پیشکسوت موسیقی آیینی هرمزگان و ناهید دایی جواد خواننده موسیقی سنتی پاس داشته شد.
هجدهمین جشن خانه موسیقی برگزار شد
همچنین این جشن شاهد هنرنمایی گروه‌های دیگری مانند ارکستر سازهای بادی تهران به رهبری جاوید مجلسی و سرپرستی سینا ذکایی، ارکستر "چکاوک" به سرپرستی رضا شایسته، گروه "همایون" به سرپرستی حسین پرنیا و خوانندگی علی جهاندار و گروه موسیقی "داماهی" بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید