چرا پلیس آفتابه گردن مجرمان می‌اندازند؟

سردار مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا در برنامه پایش دیشب از شبکه اول سیما به سئوالات مخاطبان پاسخ داد.

کد خبر : ۴۷۳۴
بازدید : ۲۹۳۴
سردار مقیمی رئیس پلیس آگاهی ناجا در برنامه پایش دیشب از شبکه اول سیما به سئوالات مخاطبان پاسخ داد.

سردار مقیمی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینکه پلیس آگاهی قدمت ۱۴۰ ساله دارد و در آن خلاقیت و نوآوری به سختی انجام می شود گفت: در این نیرو همه چیز به صورت ریشه ای تعریف شده و هر کاری می خواهید بکنید و روشی را اصلاح کنید با کندی و سختی انجام می شود.

او سپس به سئوالاتی که در برخی مواقع ارتباطی با پلیس آگاهی نداشت ولی مرتبط با وظایف سایر بخشهای نیروی انتظامی بود، پاسخ داد که در ادامه مشروح اینگفتگو را می خوانید:

چرا مردم اقدامات پلیس مبارزه با مواد مخدر را کافی نمی دانند؟
شاید مجرمین پلیس مواد مخدر به جهت برخورد، ناراحت هستند. من زحمت نیروهای مبارزه با مواد مخدر، سردار مویدی و همکارانشان را به صورت شبانه روزی شاهد بودم.

چرا خودروهای دولتی در اختیار برخی مجرمان قرار می گیرد و مثلا در راه بازگشت از بانه قاچاق می کنند؟
با آقای بختیاری معاون محترم دادستان کل کشور و وزیر سابق دادگستری جلسه ای داشتیم که بعضا با خودروهای سنگین و نیمه سنگین دولتی، قاچاق از مناطق مرزی می آید. یکی از شیوه های قاچاق، خودروهای دولتی هستند که از شهرهای مرزی و جنوبی یا شرقی کشور به مرکز می آیند، در طول مسیر، کالای عمده، نه در حد استفاده شخصی می آورند. این در ایستگاه های ایست و بازرسی مورد بررسی قرار می گیرند و قاعدتا ممکن است سازمان مربوطه از همکاران بنده، ناراحت شود. ما سعی می کنیم با اطلاعات سراغ این خودروها برویم. با حوزه قضایی مربوطه هماهنگ می شویم و اجازه نداریم هر خودرویی را باز کنیم یا نگهداریم. بعضا سازمانها تحمل این موضوع را ندارند. کشفیات زیادی در این باره داریم.

پس چطور تحمل نکردند؟
ممکن است جایی که چیزی در نمی آید، تحمل نمی کنند. مثلا قرار است کالایی را برگرداند. به ما اطلاع می رساند در مثلا در لابه لای برنج، جنس قاچاق می آید، زمانی که این محموله را متوقف می کنید، ممکن است ۲۴ ساعت طول بکشد.

مثلا برخورد با کسی که با ماشین دولتی و خانواده می رود کباب می خورد با کیست؟
این جزء جرایم ما نیست. سرقت، قاچاق، جعل و کلاهبرداری جرایمی است که ما به آن می پردازیم.

چرا با وجود دستگیری اراذل و اوباش، ما باز هم از شر آنها در امان نیستیم؟
با توجه به جرمشان با آنها برخورد می شود. چه درباره اراذل و اوباش یا در بخش معتادان تابلو. جمع آوری اینها برای ما سخت نیست. شاید ظرف ۱۰ روز این امکان را داریم هرچه معتاد تابلو و اراذل و اوباش است در کشور را جمع کنیم. ولی نگهداری و برخوردهای حقوقی و قضایی مسئله دیگری است. در نیروی انتظامی این فضا وجود ندارد و ما به آن نمی پردازیم.

این که برخی از جرایم آشکار شده، باعث رواج بی قانونی نمی شود؟
ما یکی از مشکلات اساسی مان جرایم خورد است که ۲۵ درصد از جرایم را تشکیل می شود. سرقت لوازم داخل خودرو مثلا عمدتا سارقین اراذل و اوباش و معتادان هستند. جمع جرایم خرد ما ۵۰ درصد سرقتها را تشکیل می دهد و با برخورد با آنها می توان امنیت زیادی را به وجود آورد.

چرا ناجا تعداد باجه های خود را در فرودگاه زیاد نمی کند؟
این مربوط به پلیس اطلاعات و امنیت است. همکاران من در پلیس امنیت این فضا را خوب می شناسند و کار می کنند. حتی جاهایی پیش بینی می کنند تعداد مسافران بیشتر شود، گیت ها را بیشتر می کنند. سرو ته کار، نهایتا ۱۰ دقیقه معطلی دارد. در همه کشورهای دنیا این مشکل است. یک پرواز با ۳۰۰ یا ۴۰۰ مسافر می نشیند و همه شیفت در این پرواز متمرکز می شوند. بین نفر اول تا آخر یک ربع تا ۲۰ دقیقه معطل می شوند که طبیعی است.

چرا برای تمدید گواهینامه اتباع خارجی باید هر سال معاینه شوند؟
یک سری چیزها قانون است. ناجا تابع است. ما قانون را اجرا می کنیم نه اینکه قانون بگذاریم. این سئوال نشان دهنده این است که وضعیت آگاهی خوب است.

چرا کلانتری نیاوران از نرده های شاخ گوزنی استفاده می کنند؟
این بحث زیبایی قضیه است. خودم هم توجه نکردم. ضروری هم نیست.

فلسفه انداختن آفتاب گردن یک جوان منحرف و شرور چیست؟
این قانون دارد و در صورت تکرار جرم، گرداندن در شهر لازم است.

در قانون کلمه انداختن آفتابه آمده؟
در قانون مجازات این اقدامات آمده. قوانین و مقررات تعریف می کند. جاهایی این مسایل تعریف شده و باید اجرا شود. شاید به زعم ما خوشایند نباشد.

به زعم شما هم این کار خوشایند نیست؟
برعکس خوشایند است. برخی مواقع به یک حادثه از دو منظر نگاه می کنیم. یکی از منظر مالباخته و دیگری از منظر تماشاچی. اگر شما از منظر مالباخته نگاه کنید که این جوان شرور، شما و خانواده تان را اذیت کرده، شما می گویید این اتفاق کم است. باید بیشتر مجازات شود. ولی از منظر تماشاچی ممکن است بگویید چه لزومی دارد این کار شود؟

برخی روانشناسان می گویند وقتی شما شخصیت فرد را تخریب می کند او جامعه ستیز می شود؟
هیچ گاه بابت جرم اول، این اتفاق نمی افتد. برای قطع دست، هرگز نمی گویند برای دفعه اول، دست را قطع کنید. متهم به جایی می رسد که با یک تنبیه عادی متنبه نمی شود.

یعنی مطالعات نشان می دهد آفتابه انداختن باعث تنبیه متهم می شود؟
این را باید از مراجع قضایی پرسید.

کفش های اسپورت استوک قاچاق می آید. چه اقدامی در این باره شده؟
یکی از ماموریتهای اصلی ما مبارزه با قاچاق کالاست. جنس دست دو مشمول بحث مبارزه با قاچاق است. در بازار مسلمین نمی توان گفت برگ سبز گمرکی کجاست. ولی جایی که به صورت تجمیعی کالای خارجی وجود دارد و توزیع نشده، قابل کنترل و بررسی است و بعضا انجام می شود. در آگاهی تهران، پرونده های زیادی در مبارزه با قاچاق در بازار تهران دارند. چند روز پیش چند کانتینر قاچاق گرفته شده. هفته پیش میوه قاچاق گرفتند.

اخیرا گلابی چینی آمده و وقتی واردات میوه کلا ممنوع است آیا هر میوه وارداتی قاچاق است؟
برخی موارد مجوزهای مقطعی است. برخی نیز مجوز ندارند و ما با آنها برخورد می کنیم.

چرا فعالیت شرکتهای بازاریابی شبکه ای زیاد شده؟
شرکتهای هرمی از مصادیق مجموعه جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی می خورد و ما برخورد می کنیم. اطلاعات مردمی را نیز رصد می کنیم و جاهایی که این شرکتها بدون مجوزهای مربوطه کار کنند، برخورد می کنیم. نوع فعالیت مهم است هرمی باشد یا نه. اگر شبکه ای و هرمی باشد باید برخورد کرد.

مردم به کجا خبر دهند؟
ارتباط پلیس مشخص است. انتقاد و شکایت و پیشنهاد ۱۹۷ است. اگر موضوع را بخواهید گزارش دهید ۱۱۰ است. آنها پیگیری می کنند.

تردد خودروهای پلاک اروند همه جای استان خوزستان مجاز است یا نه؟
در مناطق آزاد، ماشینها در استانهای مختلف مانند گیلان، سیستان و بلوچستان نیز هست. خودروهای مناطق آزاد می توانند سالی دو مرتبه از منطقه خارج شوند. این قاعده دارد رعایت می شود ولی مقداری شل. اینها نباید ۴۰ کیلومتر بیشتر از منطقه دور شوند. البته تا جایی که کسی باهاشان کاری ندارد. اگر هم برخورد کنیم، بلافاصله مجوز می دهند. معمولا در نزدیکی مناطق آزاد، این آزادی وجود دارد.

چرا پلیس با دزدی و قاچاق گوشی از روش غیرفعال سازی رجیستری استفاده نمی کند؟
این اقدامی است که اپراتورها باید بکنند نه پلیس. ابتدا در زمان فعالیت، باید اپراتورها، گوشی را فعال کنید. یواش یواش کنترل برای اپراتورها مقدور نبود. این مورد درخواست ما نیز هست ولی باید موضوع را از شرکت مخابرات پرسید.

در بحث سرقت، یکی از موضوعات این است که خیلی از سازمانها به وظیفه خود انجام نمی کنند. ضلع اول، سارق و مجرم است. ضلع دوم قربانی است و سوم فضای جرم است. مثلا در یک خیابانی که روشنایی ندارد، ضریب سرقت لوازم داخلی خودرو زیاد می شود. مالباخته ای که ماشین خود را قفل فرمان بسته، احتمال سرقت کمتر است. هر سال شب عید به مردم می گوییم منازل خود را با شعب بانک مرکزی اشتباه نگیرید. شاید ۱۵ سال پیش، اموال باارزش شما به اندازه ۲ ماه حقوقتان نبود. هرگز مقدار زیادی ارز یا تعداد زیادی سکه در خانه نگهداری نمی شد.ولی الان منازل شده شعب بانک. سرقت شده و طرف می گوید من ۱۰۰ سکه داشتم. آیا شما فکر امنیت منزل خود بودی؟ دوربین مداربسته گرفتی؟ اصلا درب ضد سرقت داشتی؟ وقتی به فضای جرم توجه نداریم، یکی از مشکلات ماست. سرقت منزل ۹ درصد در شش ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته. دلیل آن نیز نگهداری اموال باارزش در منزل است. منزل را به عتیقه فروشی و شعبه بانک یا طلافروشی تبدیل کردیم ولی به اقدامات ایمنی توجه نکرده ایم.

ولی گوشی ها راحت عملیاتی است. چرا کار نشد؟
اصلا امکان نداشت این کار را کنیم. تعداد گوشیها بسیار بالاست. اگر قرار است قطع کنند درصد تعداد زیادی از گوشی ها باید قطع شود. شماره فنی تلفن باید به مخابرات اعلام شود. شرکت مخابرات باید این کار را بکند. وقتی سرقت گوشی صورت می گیرد ما پیگیری مان را از شرکت مخابرات می کنیم و از مخابرات می خواهیم چندین بار این گوشی را رصد کند.

با اشخاصی که تلفن دزدی را مال خری می کنند چه می شود کرد؟
بیشتر تلفنهای قاچاق است. تلفنهای دزدی، دست دوم است و معمولا قطعه برداری می شود و خرید و فروش نمی شود.

هر روز وانتهای قاچاق از بنادر دیلم و گناوه به سوی اهواز در تردد هستند. چرا کاری نمی کنید؟
ته لنجی ها مجوز دارند به اندازه ای کالا بیاورند. ما خودمان نیز با تعداد دفعات این کار مخالفیم. گمرک نیز می پذیرد. منتهی در ایست و بازرسی در عقبه اگر اجناس به صورت عمده منتقل شود، حتما باید برگ سبز گمرکی یا اظهارنامه داشته باشد. اگر نباشد برخورد می کنیم. منتهی در نقل و انتقالات این مسایل اتفاق می افتد.

چرا ماموران پلیس برای دستگیری دزدها و جنایتکارها صورت خود را می پوشانند؟
معمولا در درگیریها، لباسی که تن بچه ها می شود استانداردی دارد که طبق آن این کار انجام می شود. در مجموعه ما در عملیات های شبانه، لباسها باید تیره باشد و همه جای بدن پوشیده شود. در پلیس های دیگر هر کدام تعریفی برای خود دارند. ما با زشتی ها و پلیدی ها روبرو هستیم و ممکن است عواقبی برای ما داشته باشد.

وضعیت حقوق کاراگاهان چطور است؟
برخی از این فیلمها، کاراگاهان ما را واقعی نشان نمی دهند. زندگی با این رفاه در کاراگاهان نداریم. در فضای آگاهی ما ۱۰۸ شهید از ابتدای انقلاب داریم. درب شهادت در پلیس آگاهی باز است. تمام همکاران ما دارند با گوشت و پوست و خون خود لمس می کنند دارند در لب تیغ حرکت می کنند. در سرقتهای مسلحانه و آدم ربایی نمی شود به خاطر اضافه کاری و حقوق کار کرد. اگر انگیزه معنوی نباشد، هیچ چیز قابل تعریف در این حوزه نیست و ممکن است ما به اندازه کافی قدرشناسی مادی از آنها نکنیم. غیر از کم بودن حقوق، کم بودن مزایاست. خیلی از دستگیریها در ساعت ۴ و ۵ صبح است. در تمام کشور، ما ساعت ۶ بعدازظهر سر کار هستیم. بعضا همکاران ما از ۴ و ۵ صبح سر کار هستندو از آن طرف تا ساعت ۱۰ شب کار می کنند. پرداختی ما اشل نیروهای مسلح را دارد. منتهی شاید توجه نشده جنس کار در نیروی انتظامی و نوع حضور با سایر جاها متفاوت است. میزان ساعت کار، پر است. مثلا در طول روز فلان کشور دو ساعت کار مفید میکنند ولی در آگاهی، بالغ بر ۹۰ درصد کار مفید می کنید. همکاران اضافه کاری ندارند. مزایای دیگر ندارند. البته بیشتر بحث فرهنگی و اعتقادی در این باره دخیل است.

آمار تعداد پلیس نسبت به جمعیت چقدر است؟
آمار نسبی پلیس ما نسبت به کشورهای منطقه بسیار کمتر است.

آمار جرایم جامعه ما بیشتر شده؟
بله، مجموعه جرایم بعد از سال ۸۸ سیر صعودی گرفته. از اواخر سال ۹۲ فرمانده محترم ناجا دستور داد قرارگاه مبارزه با سرقت تشکیل شود. ما در بهمن و اسفند افزایش را مهار کردیم. بین ۲۰ تا ۳۰ درصد هر سال به جرایم اضافه می شد که در سال ۹۳ جلوی این افزایش را گرفتیم.

آیا اگر سارق را در خانه بگیریم، می توانید با او درگیر شویم؟
اگر سارق وارد خانه شد، باید گرفتش. منتهی در بیرون از منزل، مردم در فضای مقابله با سارق نباشند. بیشتر دنبال مستندات و عکس برداری و رصد لوازم همراهش باشند. باید به پلیس اطلاعات برسانند نه اینکه درگیر شوند.

شما در پیگیری یک موضوع چقدر از بسیجیان استفاده می کنید؟
تفاهم نامه ای را با بسیج داریم که از اطلاعات بسیج و برخی اقدامات استفاده می کنیم. این غیر از موارد موردی است که در منطقه ای جرم خاصی اتفاق می افتد از همه سازمانهایی که بانک اطلاعاتی داشته باشند، استفاده می کنیم.

مردم می گویند وقتی برای دادن گزارش سرقت به کلانتریها مراجعه می کنیم پرسنل کلانتری در قالب راهنمایی به ما می گویند ننویسید سرقت شده، بلکه اعلام کنید مفقود شده. ظاهرا برای آنها نمره منفی در نظر می گیرند. چرا این مسئله به این صورت شده است؟
الان نمی گوییم چنین چیزی نیست، ولی خیلی کم شده، پلیس ۱۱۰ دارد رصد می شود و همه تماسها کنترل می شود. اگر تک و توکی باشد مردم با ۱۹۷ تماس بگیرند و رسیدگی می شود.

آیا هنوز هم متهمانی هستند به دلیل اقدامات پلیس آگاهی جرم ناکرده اعتراف کرده اند؟
یکی از اولویت های بنده، برخورد با بدرفتاری های پلیس است. شدیدا برخورد می کنیم. اصلا گذشت نمی کنیم و پرسنلی که خشونت کلامی یا هر صورت دیگر خشونت داشته باشند برخورد می شود. از پلیس آگاهی طرد و منفک می شوند. بدون استثنا پرونده هایی داریم که برخورد می کنیم. امسال درصد زیادی از این مسایل را جلوگیری می کنیم.

بازجویی فنی یعنی چه؟
بازجویی یک فن است. در گذشته اتفاقات نابهنجاری بود که الان دیگر نداریم. آنچه در گذشته خیلی قدیم پلیس وجود داشت الان دیگر وجود ندارد. بحثهای کلامی یا بی حوصله شدن کارکنان و افزایش جرایم ممکن است باعث بی حوصله گی شود و برخورد مناسبی با مراجعه کننده نداشته باشند که بازرسی ما مستمر رصد می کند. تیمهای نامحسوس و کنترل دقیق داریم. کارکنان ما با لباس مبدل و متهم و مضمون پرونده دارند. در آگاهی ها می روند و رصد می کنند.

یعنی این شیوه رایجی بوده؟
الحمدولله خیلی دارد کم می شود و در آینده نزدیک به صفر می رسد. ما در پلیس آگاهی تنها مرجع پلیس تخصصی وعلمی هستیم. مجموعه بانکهای اطلاعات جنایی ما بالاترین بهره را در کشف دارد. در بحث علمی کاملا وضعیت علمی داریم. تشخیص هویت ما در منطقه و آسیا حرف اول را می زند و با خیلی از کشورهای ممتاز دنیا برابری می کنیم. تجهیزات علمی ما در تشخیص هویت ما، در دنیا حرف اول را می زند. در بحث کشف، ما بحث علمی و اطلاعاتی داریم. با ترفندهای اطلاعاتی با مجرمان برخورد می کنیم. مواقعی ما مظنونگیری می کردیم. در قانون جدید ما حق نداریم یک ساعت بیشتر کسی را نگهداریم. الان تا پرونده تکمیل نشود و مستندات کافی نداشته باشیم و نتوانیم از جهت اطلاعاتی و علمی حرف دقیق بزنیم به دستگیری اقدام نمی کنیم. امیدواریم در آینده با تجهیزات جدید و تکنولوژی روز تهیه و نگهداشت کنیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید