چگونه استفاده از تلگرام و اینستاگرام ما را بیمار می‌کند؟

چگونه استفاده از تلگرام و اینستاگرام ما را بیمار می‌کند؟

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مورد استفاده در دهه‌های کنونی است و کمتر کسی از این محیط‌ها و استفاده از آن‌ها محروم است، حال تصور کنید فعالیت و وقت گذرانی‌های افراطی در این شبکه‌های اجتماعی چه اثراتی بر سلامت روان می‌گذارد؟

کد خبر : ۴۷۳۹۲
بازدید : ۳۱۰۷
رسانه‌های اجتماعی و بیماری‌های روانی.
فرادید | اینترنت و شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین ابزار‌های مورد استفاده در دهه‌های کنونی است و کمتر کسی از این محیط‌ها و استفاده از آن‌ها محروم است، حال تصور کنید فعالیت و وقت گذرانی‌های افراطی در این شبکه‌های اجتماعی چه اثراتی بر سلامت روان می‌گذارد؟ در حقیقت، امروزه اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بخش جدا نشدنی از زندگی افراد هستند، زیرا از طریق آن‌ها دستیابی به اطلاعات از دنیای اطراف به سادگی امکان پذیر است، همچنین از حال دوستان و آشنایان از راه دور، خبر دار می‌شویم.

به گزارش فرادید به نقل از دکتر اکس، بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله EPJ Data Science، رسانه هاس اجتماعی با بیماری‌های روانی ارتباط نزدیکی دارند. تصاویری که افراد گوناگون در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارند (نحوه ویرایش تصاویر) می‌توانند نشانه‌های افسردگی را در فرد بیننده زنده کنند.

این مطالعه که بر روی بیش از ۴۰.۰۰۰ پست اینستاگرامی و بر روی ۱۶۶ موضوع گوناگون، مورد بررسی قرار گرفته بود. محققان در ابتدا شرکت کنندگانی را شناسایی کردند که قبلا دچار افسردگی شده بودند. سپس، از ابزار یادگیری ماشینی برای شناسایی الگو‌ها در پست‌های افراد استفاده کردند. به نظر می‌رسید اختلافاتی میان افراد افسرده با دیگر افراد وجود دارند.

افرادی که افسرده بودند، تمایل کمتری به استفاده از فیلتر‌های اینستاگرام نشان می‌دادند. حتی در زمان هایی که از فیلتر‌ها می‌خواستند بهره ببرند از فیلتر " Inkwell " استفاده می‌کردند و تصاویر را به سیاه و سفید تبدیل می‌نمودند، اکثر عکس‌ها نیز شامل تصاویری از چهره می‌شدند. حال در مقابل، افرادی قرار داشتند که افسرده نبودند، و از فیلتر " Valencia " که سبب پر رنگ‌تر شدن رنگ‌ها می‌شد، استفاده می‌کردند.

رسانه‌های اجتماعی - ارتباط روحی روانی
این اولین بار نیست که محققان نقش رسانه‌های اجتماعی را بر سلامت روان بررسی می‌کنند. همانطور که رسانه‌های اجتماعی همچنان در جامعه امروزی جذاب‌تر می‌شوند، درست زمانی که برای آخرین بار فیس بوک، اینستاگرام، اسنپ چت و توئیتر وقت می‌گذارنید، تصور می‌کنید نقش آن‌ها در سلامت روانی چیست؟ در این مقاله، به بررسی نقش رسانه‌های اجتماعی بر سلامت روانی، پرداخته شده است.

رسانه‌های اجتماعی و افسردگی
رسانه‌های اجتماعی ممکن است حس افسردگی را تشدید کنند. در حقیقت، یک مطالعه نشان می‌داد که بیشتر رسانه‌های اجتماعی، افراد را مشغول خود نگه می‌دارند و آن‌ها را از انجام فعالیت‌های فیزیکی باز می‌دارند، این مسئله می‌تواند احساس افسردگی و اضطراب را در آن‌ها افزایش دهد. افرادی که به طور معمول از دو برنامه رسانه‌ای برای ارتباط با دنیای اطراف، استفاده می‌کنند در مقایسه با افرادی که، بیش از ۷ برنامه تا ۱۱ برنامه بهره می‌برند، از سلامت روانی بهتری بر خوردار هستند.

اگرچه، برنامه هایی نظیر، فیس بوک، پینترست، اینستاگرام، اسنپ چت، یوتیوب، توئیتر و لینکداین و چندین برنامه دوست یابی مانند وی چت و کیک اضافه کنید، درک این مسئله آسان‌تر می‌شود که این افراد دارای چه وِیژگی‌های رفتاری هستند.

در یک مطالعه کوچک از جوانان انگلیس، محققان دریافتند که اینستاگرام به عنوان یک پلت فرم از رسانه‌های اجتماعی با اغلب احساسات منفی مرتبط است، احساساتی مانند افسردگی، اضطراب، تنهایی، کم خوابی و قلدری، گفتنی است که برنامه اسنپ چت نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. همانطور که می‌دانید، این دو برنامه هر دو بر روی تصاویر تمرکز دارند، این مسئله می‌تواند احساسات نامطلوب را در فرد تقویت کنند و سبب پایین آمدن عزت نفس شوند، این مسائل همگی ناشی از مقایسه‌ای است که در ذهن افراد با تصاویر شکل می‌گیرند.

تحقیقی دیگری که بر روی افرادی که در فیس بوک به صورت افراطی وقت می‌گذراندند نشان می‌داد، حس نارضایتی از زندگی پس از سپری شدن زمان فراوان در فیسبوک، تقویت می‌شود. حتی افرادی که از فیس بوک هر دو هفته یکبار و یا هفته‌ای یکبار استفاده می‌کردند، در آن‌ها نیز میزان رضایت از زندگی به مرور زمان کمتر می‌شد. البته گفتنی است، این مطالعه تن‌ها دو هفته به طول انجامیده است، مطمئنا سنجیدن میزان رضایتمندی از زندگی، در طول ماه‌ها و سال‌ها نتیجه بسیار جالب تری ارائه خواهد داد.

رسانه‌های اجتماعی و انزوا
با وجود اینکه امروزه راه‌های ارتباطی بیشتری برای ارتباط با افراد گوناگون وجود دارند مانند رسانه‌های اجتماعی، اما همچنان احساس تنهایی و انزوا در میان افراد رو به رشد است به ویژه در افراد میانسال. یک مطالعه AARP، بر روی افراد ۴۵ سال و انجام شده بود، بیان می‌کرد، که بیشتر از ۳۵ درصد میانسالان تن‌ها هستند و تن‌ها ۱۳ درصد آن‌ها، احساس تنهایی و انزوا می‌کنند، " در حقیقت، رسانه‌های اجتماعی سبب این مسئله شده اند، تا آن‌ها ارتباطات عاطفی کمتری را تجربه کنند. "

یکی دیگراز دلایل تمایل اکثر افراد به استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تن‌ها وارسی کردن عکس‌های تعطیلات دوستان و آشنایان است، اما این مسئله به این معنی نیست که ما همواره با آن‌ها ارتباط صمیمی و عمیقی داریم. در حقیقت، ممکن است ما زمان فراوانی را برای بررسی‌های فعالیت‌های روزانه در شبکه‌های اجتماعی صرف کنیم، مانند داوطلب شدن برای دنبال کردن یک سرگرمی و یا مشارکت در سازمان هایی که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. در واقعیت محققان، علت به وجود آمدن این مسئله را، با عنوان " اپیدمی تنهایی " بیان کرده اند - و اضافه می‌کنند که این عامل می‌تواند احتمال بروز بسیاری مسائل مانند افزایش وزن را به همراه داشته باشد.

این تن‌ها بزرگسالان نیستند که تحت تاثیر رسانه‌های اجتماعی قرار گرفته اند، یکی دیگر از تحقیقات نشان می‌دهد که حتی پس از کنترل عواملی مانند جنسیت، سن و حمایت‌های اجتماعی، استفاده از شبکه‌های نظیر فیسبوک توسط نوجوانان و جوانان، میزان کورتیزول را در بدن افزایش می‌دهند. کورتیزول به عنوان هورمون استرس شناخته می‌شود، سطح بالایی از آن می‌تواند منجر به اضطراب و اختلالاتی در خواب شود. محققان فرضیه هایی مبنی بر اینکه تعداد دوستان بالا در فیس بوک، می‌تواند به عنوان نقطه مثبتی در نظر بیایند، اما کم شدن از تعداد دوستان می‌تواند نقطه نظری منفی باشد و بازده آن سبب افزایش استرس و تولید کورتیزول شود.

رسانه‌های اجتماعی و خود پسندی
رسانه‌های اجتماعی، پلتفرمی را برای نارسیس‌ها و افرادی که دارای تمایلات نارسیستانه هستند، فراهم کرده است. جالب توجه است، یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ انجام شده بود، نشان می‌داد، نارسیست‌ها به همراه عزت نفس پایین فعالیت بیشتری در صفحات اجتماعی، فیس بوک دارند. در واقع این احتمال وجود دارد که، اینگونه افراد از رسانه‌های اجتماعی برای " تغذیه نفس " استفاده کنند و همچنین اعتماد به نفس کم خود را از طریق آنلاین افزایش دهند.

رسانه‌های اجتماعی و بیماری‌های روانی.

رسانه‌های اجتماعی و علائم هشدار دهنده
بدیهی است، تمامی افرادی که از رسانه‌های اجتماعی برای مدت زمان طولانی در روز بهره می‌جویند در معرض خطرات سلامت روانی قرار دارند. برخی از افراد تمایل دارند که کلیپ هایی از گربه‌های با مزه و یا کودکان ببینند. اما، این واقعیت وجود دارد که وابستگی بیش از حد به رسانه‌های اجتماعی می‌تواند مشکلات فراوانی را به همراه داشته باشند، مشکلاتی روانی مانند افسردگی و اضطراب‌های مداوم و بسیاری موارد دیگر. در این قسمت ما به برخی از علائم هشدار دهنده اشاره کرده ایم:
• اعتیاد به گوشی همراه - نوموفوبیا به معنی ترس از جدایی از موبایل و یا در دسترس نبودن تلفن همراه.

• چک کردن گوشی‌ها به محض بیدار شدن از خواب، و همچنین قبل از به رختخواب رفتن.

• به خاطر داشتن آخرین پستی از دوست و یا آشناییان و فراموش کردن آخرین ملاقات حضوری.

• تصور می‌کنید که برای چندین ساعت است گوشی خود را بررسی نکرده اید.

• مقایسه خود با پست‌های افراد دیگر.

• ناراحت شدن، در صورت نظر ندادن و لایک نکردن پست‌های به روز شده توسط دوستان و آشنایان، و همراه شدن با واکنش هایی مانند حذف کردن آن‌ها از لیست دوستان.

• چک کردم مداوم گوشی، مانند زمان هایی که در صف بانک ایستاده اید و یا در حال رانندگی هستید.

چگونه استفاده از رسانه‌های اجتماعی را به تعادل برسانیم
آیا شما در خود علائم هشدار دهنده را مشاهده کرده اید؟ زمان آن رسیده است که در زندگی خود و استفاده از رسانه‌های اجتماعی تعادل بر قرار کنید. این مسئله کاملا غیر منطقی است که از رسانه‌ها بهره نجوییم، زیرا آن‌ها خدمات مثبت فراوانی را نیز برای افراد گوناگون ارائه می‌کنند؛ و تن‌ها اثرات مخرب و روانی ندارند در بیشتر مواقع اگر به درستی استفاده شوند می‌توانند بسیار مفید باشند.

امروزه حتی بسیاری از وب سایت‌ها خدماتی ارائه می‌دهند که می‌توانید به راحتی به صورت آنلاین با متخصصین ارتباط بر قرار کنید، مشکلات و مسائل روانی خود را با آن‌ها در میان بگذارید، در نهایت از توصیه‌های مفید بهره ببرید.

در اینجا به چندین گام برای ایجاد ارتباط سالم با رسانه‌های اجتماعی اشاره شده است:
• از زنگ ساعت گوشی بهره ببرید. بسیاری از ما از گوشی‌ها به عنوان ساعت زنگ دار استفاده می‌کنیم. اما این مسئله معمولا با جستجو‌های شبانه در رسانه هاس اجتماعی و چک کردن صفحات دوستان و دیدن آنچه در روز اتفاق افتاده، همراه است. سعی کنید در شب‌ها گوشی خود را در حالت پرواز قرار دهید.

با محدود کردن این امر، و در حالت پرواز قرار دادن گوشی، درست یک ساعت قبل از خوابیدن، خودتان را به چالش بکشید و ببینید تا چه ساعتی از صبح در روز بعد می‌توانید از گوشی‌ها استفاده نکنید. نگران نباشید، زنگ هشدار در حالت هواپیما نیز فعال خواهد بود.

• با دوستان تماس بگیرید و آن‌ها را ملاقات کنید. درست است شما از طریق رسانه‌های اجتماعی با دوستان و آشنایان در ارتباط هستید، اما بهتر است در بعضی مواقع با آن‌ها تماس بگیرید و قرار ملاقاتی بگذارید تا یک مکالمه حضوری با یکدیگر داشته باشید.

• همیشه به یاد داشته باشید، تمامی تصاویری که در صفحات اجتماعی می‌بینید، واقعی نیستند. فیلتر ها‌ی تصاویر، نوشته‌های اغراق آمیز، نمی‌توانند واقعیت داستان را بیان کنند. درست است، مقایسه نکردن خود با دیگران می‌تواند مسئله‌ای دشوار باشد، اما بهتر است به یاد داشته باشید آنچه که در رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید تن‌ها بخش کوچکی از زندگی شخصی افراد است که با ویرایش فراوانی همراه هستند تا به اندازه کافی درباره مسئاله‌ای خاص بزرگنمایی کنند.

رسانه‌های اجتماعی و بیماری‌های روانی.

نتیجه گیری
• فیلتر هایی که در اینستاگرام استفاده می‌شوند، می‌توانند نشان دهند افراد افسرده هستند یا خیر.
• رسانه‌های اجتماعی با بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب و نارسیسم مرتبط هستند.
• رسانه‌های اجتماعی می‌توانند در سلامت روان، نقش مثبتی نیز داشته باشند. به ویژه در زمان هایی که رسانه‌ها به عنوان کمک و منابع مورد استفاده قرار می‌گیرند.
• پیدا کردن تعادل در بهره جویی از رسانه‌های اجتماعی می‌تواند به شما لذت استفاده دهد، بدون اینکه در ذهن و زندگی شما تاثیری منفی بگذارد.

منبع: دکتر اکس
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید