ماجرای یک نطق جنجالی

کد خبر : ۴۷۴۰۱
بازدید : ۱۵۶۱

اظهارات یکی از نمایندگان تهران در جلسه علنی دیروز مجلس، فضای صحن را تا دقایقی متشنج کرد. محمود صادقی نماینده تهران که برای ایراد نطق میان‌دستور خود پشت تریبون رفته بود، دربخشی از اظهارات خود، با طرح این سوال که «آیا مجلس عصاره فضائل ملت است»، گفت: «ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم.»

این همان بخش از اظهارات نماینده تهران است که در وهله اول با تذکرات نمایندگان روبه‌رو شد و پس از آن، تذکرات به این نطق، به تنش میان چند نماینده مجلس از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان انجامید. این اختلاف‌نظرها آن زمان تنش‌زا شد که علی مطهری نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی دیروز را برعهده داشت، به‌دلیل تکراری بودن اجازه ایراد تذکر را به سید‌حسین نقوی‌حسینی نماینده پاکدشت در مجلس نداد.

نطق صادقی چه بود؟

اما نطق محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب عضو فراکسیون امید چه بود؟ براساس آنچه «ایسنا» گزارش داده است، محمود صادقی در نطق میان‌دستور دیروز خود، تصریح کرد: ابرچالش بزرگ کشور که بر سایر چالش‌های کشور سایه انداخته و به بسترساز و کانون این چالش‌ها مبدل شده، چالش در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور است. این عضو فراکسیون امید مجلس افزود: دستگاه‌های مستقر حاصل از این نظام تدبیر موجب استقرار یک نظام اقتصادی رفاقتی و سفارشی شده است که وابسته به درآمدهای بادآورده نفتی است و موجب رویش یک اقتصاد رانتی انگلیِ فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیدهِ قلدر و باجگیر شده است. توزیع نامناسب اعتبارات در بودجه‌های سالانه منجر به عدم توازن در طبقات اجتماعی شده است. سال به سال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف فقر و غنا تشدید می‌شود. در بودجه سال ۹۷ اگرچه قدم‌هایی برای شفافیت برداشته شده است، اما کماکان ساز و کارهای مبهم و غیرشفاف در بودجه وجود دارد.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از نطق خود با بیان اینکه متاسفانه تکالیف مختلفی که برای شفافیت در ادوار گذشته مجلس ایجاد شده است از سوی دستگاه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود، گفت: ماده ۵۰ قانون احکام دائمی برنامه توسعه دولت را مکلف می‌کند بستر الکترونیکی معاملات و بانک‌های اطلاعاتی به‌روز شده و تجمیع شده را ایجاد کند. ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه دولت را مکلف به ایجاد سامانه ثبت و اعلام عمومی پرداخت‌های بخش عمومی می‌کند تا فازهای شبکه ملی اطلاعات تکمیل شود. قانون رسیدگی به دارایی مقامات، مسوولان و کارگزاران مصوب مجلس نهم کماکان در انتظار آیین‌نامه‌ای به‌سر می‌برد که قوه‌قضائیه مکلف بود ظرف شش ماه آن را تدوین کند که هنوز خبری نیست. صادقی با بیان اینکه «بعضی همکاران می‌گویند «فایده ندارد» اگر به فاسدها دست بزنیم کارها می‌خوابد و دچار «تله فساد» شده‌ایم،» پرسید: «چرا اراده جدی در این مجلس برای برخورد با مفسدان وجود ندارد؟ چرا با مفسدان همکاری می‌کنیم و از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟»

او با طرح این سوال که آیا نمایندگان اطلاع دارند که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های معوقه به نظام بانکی در دست چه کسانی گردش می‌کند، خواستار شروع «شفافیت» از مجلس شد و افزود: «آیا مجلس عصاره فضائل ملت است؟ ما عصاره فضائل شورای نگهبان هستیم. بیاییم شفافیت را از مجلس آغاز کنیم. نظام مالی مجلس، غیرشفاف است. چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به‌طور شفاف حسابرسی شود؟ آیا نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه‌ای مجلس هستند؟ چرا گزارش شفافی از حسابرسی‌های سالانه مجلس ارائه نمی‌شود؟» این عضو فراکسیون امید تاکید کرد: «اگر دنبال مبارزه با فساد هستیم، از خودمان شروع کنیم. باید اراده و عزم جدی در همه نهادهای کشور اعم از قوه مقننه، قضائیه و مجریه برای مقابله با فساد صورت گیرد.»
انتقادها به نطق نماینده تهران

پس از ایراد این نطق، انتقادها به آنچه محمود صادقی بیان کرد، با تذکر علی‌ ادیانی راد، نماینده قائم‌شهر آغاز شد. این نماینده مجلس با انتقاد از اظهارات محمود صادقی، گفت نباید خوراکی برای کسانی که اراده باطل دارند، ایجاد کنیم. براساس گزارش«ایسنا»، ادیانی‌راد در واکنش به نطق محمود صادقی که در آن گفته بود مجلس عصاره فضائل ملت نیست، بلکه عصاره فضائل شورای نگهبان است، گفت: قدر امامزاده را متولی‌اش باید نگه دارد. این ادبیات که نمایندگان عصاره فضائل ملت نیستند و عصاره فضائل شورای نگهبان هستند به چه معنی است. چقدر منطق حقوقی و استدلال محکم مبتنی‌بر عقلانیت بر این واژگان حاکم است. ادیانی افزود: این ادبیات نه به نفع گوینده‌اش است و نه به نفع شنوندگان و برای تک‌تک ما هزینه ایجاد می‌کند. آیا ما حق داریم به جایگاه رسمی و قانونی واژگان غیرمتعارف نسبت دهیم؟ شورای نگهبان به حکم قانون اساسی کار خودش را انجام می‌دهد و مجلس هم در چارچوب وظایف و اختیاراتش اظهارنظر می‌کند. ممکن است اشکالاتی هم باشد که کسی نافی آن نیست اما نباید ادبیاتی ایجاد کنیم که خوراکی برای کسانی که اراده باطل دارند فراهم شود ولو اینکه دو کلمه حرف حق هم بزنند. ما چنین چیزی از آقای صادقی که خودش روحانی، معمم، ابن‌الشهید و حقوقدان است، انتظار نداریم.
واکنش مطهری

البته این انتقاد واکنش علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت را هم درپی داشت. علی مطهری گفت: اینکه نمایندگان عصاره فضائل افراد صالح و متقی در شورای نگهبان باشند توهین نیست، البته تلویحا گفته آقای صادقی، توهین تلقی می‌شود. مطهری تذکر ادیانی راد را وارد دانست.
آغاز تنش

با این همه، اما تنش‌ها دقایقی پس از این تذکر آغاز شد؛ آن زمان که سید‌حسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس و عضو فراکسیون اصولگرای نمایندگان ولایی درخواست اخطار کرد و با این پاسخ علی مطهری روبه‌رو شد: «اگر موضوع شما همان موضوع آقای ادیانی است دیگر نیازی به بیان نیست.» براساس گزارش «ایرنا» نقوی‌حسینی با اصرار خواهان بیان اخطار شد و خطاب به مطهری گفت: اینقدر مجلس را تضعیف نکنید، بگذارید نمایندگان حرف خود را بزنند. مجلس شورای اسلامی عصاره ملت ایران است، اگر کسی گفت اینجا عصاره شورای نگهبان است یعنی مجلس عصاره ملت ایران نیست و مردم منتخب ملت ایران نیستند.» مطهری در این زمان سخنان نقوی‌حسینی را قطع کرد و گفت: «این اخطار را آقای ادیانی بیان کرد، وقت مجلس را نگیرید.» پس از این گفته مطهری، سید‌حسین نقوی‌حسینی با اعتراض به سمت جایگاه هیات‌رئیسه مجلس رفت و خطاب به مطهری گفت: «شما نمی‌توانید تریبون من را قطع کنید، باید بگذارید تذکر و اخطار خود را ارائه کنم.» نقوی‌حسینی با فریاد خواهان دادن تذکر بود که جمعی از نمایندگان به سمت وی رفتند و او را به سمت صندلی‌اش هدایت کردند. پس از آن محمدرضا تابش، عضو هیات‌رئیسه فراکسیون امید به سمت نقوی‌حسینی رفت تا با او گفت‌وگو کند، اما گفت‌وگوی میان آنها به درگیری لفظی انجامید. هرچند که این درگیری دقایقی بعد با روبوسی نمایندگان درگیر، پایان یافت.
روایت تابش از ماجرا

محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز به خبرنگاران گفت که هدفش برقراری فضای آرامش در مجلس بود. او در عین حال از عصبانیت خود نیز عذرخواهی کرد. محمدرضا تابش در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: با توجه به اینکه آقای ادیانی به‌صورت مودبانه انتقاد خود را به آقای صادقی مطرح کرده بود؛ زمانی که آقای نقوی می‌خواست تذکر مشابهی بدهد به ایشان گفتم این موضوعات را آقای ادیانی قبلا گفته است و مراجعه شما به هیات‌رئیسه موجب تشنج می‌شود، از این کار صرف‌نظر کنید، اما آقای نقوی‌حسینی ناراحت شد و جمله‌ای به من گفت، من هم متقابلا ناراحت شدم و جمله‌ای به ایشان گفتم، اما نهایتا از یکدیگر عذرخواهی کردیم و ماجرا ختم به خیر شد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید