تقدیر از کلهر در "موسیقی ما"

تقدیر از کلهر در "موسیقی ما"

از مهم‌ترین نکات جشن این شب تقدیر از یک عمر فعالیت کیهان کلهر بود که برای اولین‌بار در ایران صورت می‌گرفت. در ابتدای این بخش ضمن نمایش کلیپی با صحبت‌های نویسندگان و هنرمندان مختلف، گوشه‌هایی از فعالیت‌های بین‌المللی این هنرمند برای حاضران در مراسم به نمایش درآمد.

کد خبر : ۴۷۴۱۸
بازدید : ۱۵۶۶
تقدیر از کلهر در
سرنوشت جشن‌های خصوصی در ایران معمولا مشخص است، اکثرا با تبلیغات فراوان شروع می‌شوند، در وضعیتی مقبول برگزار می‌شوند و بعد سال به سال افول کرده، از رونق می‌افتند و نهایتا فراموش می‌شوند؛ اما استثنائاتی هم هست.
یکی از بهترین نمونه‌های خصوصی، جشن سایت موسیقی ماست که توانسته همچنان بعد از چهار سال نه‌تن‌ها تازگی‌اش را حفظ کند که موسیقی‌دانان بیشتر و معتبرتری تمایل به حضور در آن داشته باشند.
مهم‌ترین ویژگی این جشن هم همین غیردولتی‌بودن آن در کنار برشمردن آرای مردمی است. از سوی دیگر تیم برگزاری جشن هم همه جوان‌هایی هستند که سال‌ها در عرصه رسانه فعالیت داشته‌اند و با تکیه بر دانش و سواد رسانه‌ای‌شان این سایت را می‌چرخانند و این جشن را برگزار می‌کنند.

٢٥ آذر، چهارمین دوره جشن سالانه موسیقی ما با معرفی برگزیدگان موسیقی ایران در سال ٩٥ در دو بخش مردمی و کارشناسی با حضور جمعی از اهالی موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد و مانند هر جشن دیگری به برگزیدگان تندیس و لوح موسیقی ما اهدا شد.

از مهم‌ترین نکات جشن این شب تقدیر از یک عمر فعالیت کیهان کلهر بود که برای اولین‌بار در ایران صورت می‌گرفت. در ابتدای این بخش ضمن نمایش کلیپی با صحبت‌های نویسندگان و هنرمندان مختلف، گوشه‌هایی از فعالیت‌های بین‌المللی این هنرمند برای حاضران در مراسم به نمایش درآمد.
احمد پژمان، محمدرضا درویشی و پروین بهمنی هنرمندانی بودند که با حضور در صحنه از مقام هنری کیهان کلهر با اهدای تندیس طلایی قدردانی کردند. کیهان کلهر بعد از دریافت این جایزه گفت: از جامعه موسیقی ایران برای این لطف بسیار قدردانی می‌کنم و خوشحالم که این جایزه را دریافت کردم.

در بخش دیگری از مراسم نیز نکوداشت لوریس چکناواریان برگزار شد. مانند آنچه برای کلهر اتفاق افتاد، ابتدا کلیپی از مصاحبه با این هنرمند پیش‌کسوت موسیقی پخش و پس از آن در حضور خسرو سینایی، سعید شریفیان، شاهین فرهت و حمیدرضا نوربخش تندیس طلایی جشن به چکناواریان اهدا شد.
خسرو سینایی در قدردانی از مقام هنری چکناواریان گفت: این صحنه بیش از ٥٠ سال شاهد اجرای آثار ارزشمندی از لوریس چکناواریان بوده و او در این صحنه ایستاده و به ما گفته است موسیقی از چه ارزش بالایی برخوردار است.
امیدوارم با انرژی بی‌نهایتی که از لوریس سراغ دارم، هر روز بسازد و بسازد و بسازد. فرهت نیز گفت: لوریس یک شخصیت بزرگ بین‌المللی و آهنگ‌ساز و رهبر ارکستری است که خیلی کم از او استفاده کردیم. ما باید از وجود هنرمند او در ارکستر‌ها و تدریس استفاده کنیم. من برای او طول عمر آرزو دارم.

چکناواریان در صحبت‌های کوتاهش به نکات جالبی اشاره کرد. او پس از دریافت تندیس خود گفت: من خیلی تشکر می‌کنم و نمی‌دانم چه بگویم.
موسیقی زبان خداست و من از شما موسیقی را یاد گرفتم و موسیقی را هم به شما پس می‌دهم. فقط از شما خواهش می‌کنم موسیقی را به فرهنگ و هنر اضافه کنید؛ چراکه موسیقی علمی است که زبان خداست.
همچنین از شما خواهش می‌کنم که به نمایندگان مجلس نامه بنویسید که این کلمه اقلیت را دیگر استفاده نکنند. من متولد بروجردم و یک ایرانی‌ام؛ پس اقلیت هم نیستم.

از نکات جالب توجه دیگر حضور به دفعات همایون شجریان و سهراب پورناظری روی صحنه بود که بار‌ها برای بخش‌های مختلف آلبوم «رگ خواب» موفق به دریافت جایزه چه در بخش کارشناسی و چه در بخش مردمی شدند.
حضور بزرگانی مانند احمد پژمان و انتخاب اثرش به‌عنوان آهنگ‌ساز بهترین آلبوم مدرن، کلاسیک ایرانی و ملل به انتخاب کارشناسان برای آلبوم «دیور تیمنتو»، همچنین انتخاب آلبوم «طریق عشق» به آهنگ‌سازی زنده‌یاد پرویز مشکاتیان و خوانندگی محمدرضا شجریان به‌عنوان بهترین آلبوم با کلام موسیقی سنتی و اصیل ایرانی به انتخاب کارشناسان از نکات درخور‌توجه این جشن بود.
علاوه بر آرای مردمی، کارشناسان موسیقی شامل روزنامه‌نگاران و منتقدان، آهنگ‌سازان، خوانندگان، ترانه‌سرایان، نوازندگان، صدابرداران و... با پرکردن فرم‌ها و دفترچه‌های نظرسنجی منتخبان‌شان را انتخاب می‌کنند.

فهرست جوایز به شرح زیر است:
ناشر برتر سال: مؤسسه فرهنگی هنری ماهور به مدیریت محمد موسوی، بهترین آلبوم با کلام موسیقی سنتی و اصیل ایرانی به انتخاب مردم: آلبوم «از تنهایی گریه مکن» به آهنگ‌سازی ابوالفضل صادقی‌نژاد و خوانندگی سالار عقیلی، بهترین آهنگ‌ساز تلفیقی و تجربی به انتخاب کارشناسان: گروه داماهی، بهترین قطعه تلفیقی و تجربی به انتخاب مردم: «لالایی» به آهنگ‌سازی علیرضا افکاری و علی زندوکیلی، بهترین آلبوم موسیقی نواحی به انتخاب کارشناسان: آلبوم «صدای طهرون قدیم ٢» به خوانندگی زنده‌یاد مرتضی احمدی، ترانه‌سرای برگزیده به انتخاب کارشناسان: زنده‌یاد افشین یداللهی، بهترین آهنگ‌ساز موسیقی پاپ به انتخاب کارشناسان: علیرضا افکاری برای آلبوم‌های «سی‌سالگی» و «رؤیای بی‌تکرار»، بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی و تجربی به انتخاب کارشناسان: آلبوم «تمام ناتمام» گروه پالت، بهترین آلبوم موسیقی تلفیقی و تجربی به انتخاب مردم: آلبوم «رگ خواب» با هنرمندی سهراب پورناظری و همایون شجریان، بهترین آلبوم موسیقی پاپ به انتخاب کارشناسان: آلبوم «امیر بی‌گزند» با هنرمندی بهروز صفاریان و محسن چاوشی، بهترین آلبوم موسیقی پاپ به انتخاب مردم: آلبوم «سی‌سالگی» به خوانندگی احسان خواجه‌امیری، بهترین آلبوم موسیقی بی‌کلام موسیقی سنتی به انتخاب کارشناسان: «در سکوت باغ» به هنرمندی زنده‌یادان جلیل شهناز و حسن کسایی، بهترین آلبوم موسیقی فیلم به انتخاب کارشناسان: آلبوم «رگ خواب» سهراب پورناظری و همایون شجریان، شعر برگزیده موسیقی پاپ، راک و تلفیقی به انتخاب کارشناسان: اثر «لالایی» سروده افشین مقدم، بهترین تنظیم‌کننده موسیقی پاپ به انتخاب کارشناسان: هومن نامداری، جایزه ویژه صدابرداری: قاسم عابدین صدابردار پیش‌کسوت موسیقی ایران، بهترین قطعه موسیقی سنتی و معاصر ایرانی به انتخاب مردم: قطعه «ابر می‌بارد» به آهنگ‌سازی سهراب پورناظری، تنظیم بردیا کیارس و خوانندگی همایون شجریان، بهترین قطعه موسیقی پاپ به انتخاب مردم: قطعه «عاشقانه» به خوانندگی فرزاد فرزین، بهترین قطعه موسیقی پاپ (داخل آلبوم): قطعه «عشقم این روزا» به خوانندگی محمد علیزاده، بهترین آلبوم پاپ - راک به انتخاب کارشناسان: آلبوم «منشور» به خوانندگی کاوه یغمایی، بهترین آلبوم پاپ - راک به انتخاب مردم: آلبوم «دوئل در آینه» به خوانندگی رضا یزدانی، بهترین کنسرت‌گذار به انتخاب تهیه‌کنندگان و ناشران: مؤسسه «هرمس» به مدیریت رامین صدیقی.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید