پاک‌ها پشت دیوار تعرفه، آلاینده‌ها در خط تولید

پاک‌ها پشت دیوار تعرفه، آلاینده‌ها در خط تولید

ایران بدون هیچ توجیهی به ادامه تولید خودروهای آلاینده و قدیمی اصرار دارد اما از ورود خودروهای برتر جهان که از بهترین موتورها سود می‌برند ممانعت به عمل می‌آورد. چنین چیزی گرچه با منطق و عقل سلیم جور نیست اما پیوسته در ایران از سوی سیاستگذاران اعمال می‌شود.

کد خبر : ۴۷۴۸۳
بازدید : ۲۳۰۷

فرادید | خودروها نقش عظیمی در آلایندگی کلان‌شهرها بازی می‌کنند ازین رو بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند به هر شکل ممکن روی کاهش انتشار آلاینده موتور خودروها متمرکز شده و از خودروسازان بخواهند پیوسته استانداردهای بهتری را در این زمینه ارائه کنند. علیرغم شرایط حاد آب‌وهوا در کلان‌شهرهای ایران اما، دولت ورود خودروهای پاک را ممنوع می‌کند و به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی دست می زند. ایران بدون هیچ توجیهی به ادامه تولید خودروهای آلاینده و قدیمی اصرار دارد اما از ورود خودروهای برتر جهان که از بهترین موتورها سود می‌برند ممانعت به عمل می‌آورد. چنین چیزی گرچه با منطق و عقل سلیم جور نیست اما پیوسته در ایران از سوی سیاستگذاران اعمال می‌شود.

پاک‌ترین‌ها، پشت دیوار تعرفه

به گزارش فرادید، اخیرا لیستی توسط وب‌سایت مشهور واردز اوتو نگاهی به لیست بهترین موتورهای سال 2018 جهان نشان می‌دهد 4 موتور برتر این لیست سال قبل در ایران حضور داشته و امسال به لطف شرایط واردات از بازار حذف شده‌اند!

جالب است که در بین بهترین موتورهای جهان نام 6 پیشرانه هیبریدی دیده می‌شود که به معنی گرایش گسترده شرکت‌های خودروسازی و مردم به خرید اتومبیل هیبریدی است اما در ایران با این حجم از آلودگی هوا در کلان شهرها که نتیجه مستقیم تولید و استفاده از خودروهای پرمصرف، آلاینده و قدیمی است، نه تنها برندهای داخلی به سمت تولید و عرضه محصولات هیبریدی پاک گام برنمی‌دارند که دولت با افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی تلاش دارد عرضه و فروش این قبیل خودروها را در کشور محدود کند.

در بین لیست نام پیشرانه هیبریدی تویوتا کمری که تا اواخر 2016 نیز در ایران عرضه می‌شد به عنوان برنده دیده می‌شود. در عین حال هوندا سی-آروی، هوندا سیویک، هیوندای الانترا، ب.ام.و ایکس3 و ب.ام.و 530 از جمله خودروهایی هستند که با موتورهای دیگری در لیست بهترین‌های جهان کاندید شده‌اند و از قضا همه آنها به دلیل موتورهای هیبریدی موفق شده‌اند به لیست 10 موتور برتر سال ورود پیدا کنند.

متاسفانه در جریان تغییر و تحولات واردات اخیر همه این خودروهای سبز از بازار ایران حذف شدند یا حضورشان به شدت کمرنگ شد و به سرنوشت کمری هیبرید دچار شدند. جالب است که مصرف سوخت و تولید آلاینده توسط گونه هیبریدی کمری و ب.ام.و 530 پلاگین هیبرید به ترتیب 60 درص و 45 درصد گونه بنزینی تک سوز بوده که این رقم در نوع خود بسیار فوق‌العاده است.

اما لیست برگزیده وب‌سایت معتبر واردز اوتو ( Wards Auto ) حاوی نکات دیگری نیز هست. واردز اوتو اخیرا در لیست سالانه خود 10 پیشرانه برتر سال 2018 را اعلام کرده که بیشترین کارایی، کمترین آلایند‌گی و نیز بیشترین دوام را دارند و در عین حال قدرتی مناسب نسبت به حجم خود تولید می‌کنند. در واقع پس از صرف دو ماه برای تست 32 پیشرانه مختلف که به مرحله نهایی راه یافتند، نویسندگان این موسسه برندگان را انتخاب کرده‌اند.

موضوع سورپرایز کننده اینکه برندگان این رقابت عموماً از برندهای رده میانی بوده و واردز اوتو می‌گوید حتی یک خودروساز آلمانی نیز در این لیست حضور ندارد. فورد در این لیست دو برنده دارد زیرا نویسندگان از پیشرانه 6 سیلندر 7/2 لیتری توئین توربویاف 150 و همچنین پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری به کار رفته در موستانگجی‌تی خوششان آمده است. دیگر برندگان این رقابت شامل پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوی هوندا سیویک تایپ آرو پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربوی به کار رفته در اینفینیتی کیو50 است.

همچنین برای اولین بار جگوار و کیا نیز در لیست پیشرانه‌های برتر سالواردز اوتو قرار گرفته‌اند که این امر به لطف پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوی استفاده شده درایکس‌افو نسخه 6 سیلندر 3.3 لیتری توربوی استینگر می‌باشد. قوای محرکه جایگزین نیز حضوری قدرتمندانه داشته زیرا «واردز اوتو» پیشرانه‌های بکار رفته در شورولت بولت، کرایسلر پاسیفیکا هیبرید، هوندا کلاریتی و تویوتا کمری هیبرید را شایسته کسب این عنوان دانسته است.

این خودروها دارای قوای محرکه متفاوت الکتریکی، پلاگین هیبریدی، سلول سوختی و هیبریدی هستند. غیبت پررنگ خودروهای پرفورمنس در این لیست بسیار به چشم می‌خورد اما خب آئودی آر.اس3واس4 رقبای سرسختی بوده‌اند. تنها پیشرانه دیزلی حاضر در این رقابت یعنی نسخه 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوی بکار رفته در شورولت اکوئینوکس نتوانسته به لیست 10 پیشرانه برتر سال 2018 راه پیدا کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید