ناصر ملک‌ مطیعی ممنوع‌التصویر است؟

ناصر ملک‌ مطیعی ممنوع‌التصویر است؟

زندگی هنری ملک مطیعی پیش از انقلاب از بازی در صحنه کوتاهی از فیلم «واریته بهار» (پرویز خطیبی، ۱۳۲۸) آغاز شد. بازی ملک مطیعی در دومین فیلمش («شکار خانگی» و «علی دریابیگی» ـ. ۱۳۳۰) در حد بیان یک جملهٔ کوتاه در صحنهٔ یک میهمانی بود.

کد خبر : ۴۷۶۱۲
بازدید : ۷۷۳۵
فرادید | کمتر کسی است که نام ناصر ملک مطیعی را نشنیده باشد. او یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های کلاه مخملی قبل از انقلاب و ممنوع التصویر‌های بعد از انقلاب است. او متولد ۱۳۰۹ در تهران است و پس از انقلاب و تا به امروز، در مشاغلی همچون قنادی و مشاور املاک فعالیت داشته‌است.

زندگی هنری ملک مطیعی پیش از انقلاب از بازی در صحنه کوتاهی از فیلم «واریته بهار» (پرویز خطیبی، ۱۳۲۸) آغاز شد. بازی ملک مطیعی در دومین فیلمش («شکار خانگی» و «علی دریابیگی» ـ. ۱۳۳۰) در حد بیان یک جملهٔ کوتاه در صحنهٔ یک میهمانی بود. اما بازی ملک مطیعی در «ولگرد» (مهدی رئیس فیروز، ۱۳۳۱) او را به اوج محبوبیت رساند و برای بازی در آن نخستین دستمزد فعالیت حرفه‌ای خود را گرفت.

ملک‌مطیعی از سال ۱۳۴۱ با پوشیدن لباس جاهل‌ها و کلاه مخملی‌ها، که پیش از او عباس مصدق و مجید محسنی به تن کرده بودند چهره جدیدی در سینمای ایران شد. ملک مطیعی در فیلم‌های: «کلاه مخملی» (اسماعیل کوشان، ۱۳۴۱)، «با معرفت‌ها» (حسین مدنی، ۱۳۴۲)، «مرد‌ها و جاده‌ها» (ناصر ملک‌مطیعی، ۱۳۴۲)، «ابرام در پاریس» (اسماعیل کوشان، ۱۳۴۳)، «سالار مردان» (نظام فاطمی، ۱۳۴۷) و «مردان روزگار» (مازیار پرتو، ۱۳۴۸) با کت و شلوار مشکی، پیراهن سفید و کفش چرمی نوک تیز، کلاه مخملی و دستمال ابریشم یزدی و تسبیح شاه مقصود، اگرچه مصداق زنده‌ای از نمونه اجتماعی سنخ «جاهل» نبود، اما مجموعهٔ اجرای نقش، به‌ویژه حرکات دست‌ها و بالا انداختن ابرو، تکیه کلام‌ها و نقل‌هایش، عامهٔ بینندگان را مجذوب خود کرد.
از «داش فرمون» کلاه مخملی تا ممنوع التصویری امروز
ملک مطیعی پس از موفقیت فیلم «قیصر» ـ. که نقش کوتاهی هم در آن داشت ـ. یکسر به ایفای نقش‌های کلاه مخملی دعوت شد. «علی بی غم» (عباس کسایی، ۱۳۴۹)، «رقاصهٔ شهر» (شاپور قریب، ۱۳۴۹)، «طوقی» (علی حاتمی، ۱۳۴۹)، «مرید حق» (نظام فاطمی، ۱۳۴۹)، «سه قاب» (زکریا هاشمی، ۱۳۵۰) و «کاکو» (شاپور قریب، ۱۳۵۰) شماری از این فیلم‌ها است.

«مرد»، «غلام ژاندارم»، «نقره داغ»، «ابرمرد»، «قلندر»، «آقامهدی وارد می‌شود»، «دشمن»، «صلات ظهر» از جمله آثار تحسین بر انگیز وی محسوب می‌شود. ملک مطیعی اگرچه در فیلم‌های بعدی‌اش کوشید تا از کاراکتر جاهلی فاصله بگیرد، اما تلاش او همواره توام با توفیق نبود. او در فیلم «بت» (به کارگردانی ایرج قادری، ۱۳۵۵) در نقش یک استوار ژاندارمری ظاهر شد.

پس از انقلاب
ملک مطیعی، دوران پس از انقلاب را دوران سختی توصیف کرده‌است. او درگیر انزوا و تنهایی شد و و از طرفی، عشق و علاقه مفرطی که به فیلم و سینما داشت، قابل تحقق نبود و امکان کار هنری برای او مهیا نمی‌شد. پس از مدتی، به دعوت عوامل تولید برزخی‌ها، نقش مثبت و کوتاهی را بازی می‌کند. با این وجود، نام وی در زمان تیتراژ پایانی فیلم به نمایش درنیامد و روزنامه‌ها نیز خبری در خصوص حضور مجدد وی منتشر نکردند که این موضوع موجب دلسردی او شد.

وی شرح آن روزگار خود را اینگونه توصیف می‌کند: «کسی از دوستان من هم نمانده بود. بهروز که به خارج رفت، فردین هم مدتی تقلا کرد تا بتواند کار کند، ایرج قادری هم خواست که کار کند و کار کرد. ولی من از کسی تقاضای کار نکردم و خودم را کنار کشیدم.» ناصر ملک‌مطیعی پس از ۳۵ سال دوری از سینمای ایران، بالاخره در فیلم «نقش نگار» ساخته علی عطشانی بازی کرد.
از «داش فرمون» کلاه مخملی تا ممنوع التصویری امروز
ماجرای حضور او در تلویزیون
بنا بر اطلاعات موثق، ماجرا از این قرار بوده که آرش ظلی‌پور مجری برنامه من و شما چند روز پیش با همراهی عوامل برنامه‌اش، از مدیران تلویزیون مجوز حضور ناصر ملک‌مطیعی در تلویزیون را می‌گیرد. او سپس این بازیگر کهنه‌کار و سرشناس را به برنامه‌اش دعوت می‌کند و ملک‌مطیعی دعوتش را می‌پذیرد و به شبکه شما می‌رود. برنامه به طور کامل ضبط و آماده پخش می‌شود.

اما در کنار این برنامه مهران مدیری برای برنامه دورهمی از ملک مطیعی دعوت می‌کند و به نوعی دو برنامه قصد رو دست زدن به یکدیگر را داشته اند. در نهایت هیچ کدام از این برنامه‌ها با حضور این بازیگر سرشناس پخش نشد و شاید دوباره باعث دلسردی او شده باشد. حال مشخص نیست این برنامه‌ها به دلیل تغییر نظر مدیران برای حضور این چهره قطع شده است یا دلیل دیگری برای این اتفاق بوده است.

آنچه در رسانه‌ها آمد
به گزارش شرق، حضور این بازیگر پیش‌کسوت پس از سال‌ها در رسانه ملی به اندازه وسعت انتشار خبرش، غافلگیرکننده و جذاب بود. حضور ناصر ملک‌مطیعی در برنامه «دورهمی» و گفت‌وگویش با مهران مدیری به‌سرعت خبرساز شد و هم‌زمان با این خبر، حضورش در برنامه‌ای دیگر با عنوان «من و شما» نیز توجهات بسیاری را به ویژه‌برنامه‌های شب یلدا در رسانه ملی و تغییر رویکرد این رسانه مبنی بر حضور بازیگری که سال‌ها در قاب تلویزیون دیده نشده است جلب کرد و طبعا بینندگان مشتاق تلویزیون پیگیر و علاقه‌مند حضور ناصر ملک‌مطیعی و شنیدن صحبت‌هایش بودند.
از «داش فرمون» کلاه مخملی تا ممنوع التصویری امروز
گویا پخش ویژه برنامه «من و شما» به‌جای پخش در روز جمعه به چهارشنبه منتقل شد و قرار بود این برنامه زودتر از برنامه «دورهمی» روی آنتن برود، اما این برنامه که قرار بود با حضور ناصر ملک‌مطیعی و علی پروین، از شبکه شما پخش شود، لحظاتی پس از صحبت‌های ابتدایی مجری قطع شد و سپس، در زیرنویس تلویزیون اعلام شد که این برنامه، امشب به دلیل مشکل فنی پخش نمی‌شود.

اما هادی قندی، تهیه‌کننده برنامه «من و شما»، به قطع این برنامه واکنش نشان داد. او با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش نوشت که خودش هم دلیل قطع برنامه را نمی‌داند. از سوی دیگر امیرعلی ملک‌مطیعی، فرزند این بازیگر پیش‌کسوت، در بخشی از یادداشتش در واکنش به عدم پخش دو برنامه‌ای که ملک‌مطیعی در آن‌ها حضور پیدا کرده بود، نوشت:
«قرار بود که مصاحبه پدرم در برنامه (من و شما) و دیگر گفت‌وگویش در برنامه (دورهمی) از تلویزیون پخش شود، هر دو در یک روز البته، که هیچ‌کدام پخش نشد، دلیلش را نمی‌دانم. عده‌ای گفتند که دلیلش، رقابت بین سازندگان این دو برنامه بوده، هرکدام خواسته‌اند اولین برنامه‌ای باشند که ناصر ملک‌مطیعی را به مخاطبان نشان می‌دهند، عده‌ای گفتند؛ حضور ملک‌مطیعی باعث پخش‌نشدن و متوقف‌شدن این دو برنامه شده، شایعات مختلفی هست و دلایل متعدد، دنبال دلیلش نیستم، دنبال آرزویم هستم، می‌خواهم به آرزویم برسم، من منتظرم، هنوز هم پای تلویزیون نشسته‌ام، خسته‌ام، اما نمی‌خوابم، در انتظار دیدن پدرم هستم. مسئولان محترم صداوسیما! با احترام، از شما می‌خواهم تصویر و مصاحبه پدرم ناصر ملک‌مطیعی را پخش کنید! به غیر از من، طرفداران و دوستداران پیر و جوان پدرم هم، مثل من منتظرند. به همراهی و هم ياريتان بسيار خوش‌بينم و اميدوار...».
از «داش فرمون» کلاه مخملی تا ممنوع التصویری امروز
بهزاد فراهانی، بازیگر پیش‌کسوت سینما و تئاتر، نیز در واکنش به این اتفاق گفت: « ناصر ملک‌مطیعی پدر سینمای ایران است و اگر ما این نامهربانی را در حق این مرد می‌کنیم مشکل از ماست، باید حرمت این مرد را داشته باشیم. آنچه که ناصر ملک‌مطیعی در شناسنامه‌اش دارد، هم شریف است، هم بالنده... اینکه تحت چه شرایطی و اعمال سیاست‌هایی، جلوی این شخصیت را گرفتیم و اگر نگذاشتیم سال‌هایی از زندگی‌اش را خوشبخت زندگی کند این مشکل ماست».
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید