رنو همه را ضربه کرد

Faradeed

نگاهی به عملکرد هشت ماهه بخش واردات خودرو در ایران

رنو همه را ضربه کرد

هیوندای بعد از رنو با یک نزول گسترده از سهمی حدود 33 درصدی در 8 ماهه نخست 95 و نیز نزول از سهم کلی 40 درصدی در سال 94، حدود 19 درصد از کل بازار ایران را با صادرات بیش از 10 هزار دستگاه خودرو به خود اختصاص داده است تا بدین ترتیب کمی بیش از 270 میلیون دلار اتومبیل به خریداران ایرانی بفروشد.
کد خبر: ۴۷۶۸۲
بازدید : ۲۱۶۹
۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵

فرادید| نگاهی به عملکرد هشت ماهه برندهای برجسته در بازار خودروهای واردات ایران نشان می‌دهد فضا در عین رقابتی شدن به سمت گروه رنو نیسان چرخیده است. این گروه که مدت‌هاست تلاش می‌کند علاوه بازار ایران در بازارهای نوظهوری مثل هندوستان، برزیل، چین و روسیه به شکلی گسترده به تولید و عرضه خودرو بپردازد، اخیرا توانسته موفقیت چشمگیری را در بازار ایران کسب کند.

به گزارش فرادید، این موفقیت که می‌تواند زمینه رسیدن این کنسرسیوم صنعتی را به رتبه نخست در صنعت خودروسازی برساند، در سال 2017 چیزی نزدیک به 150 هزار دستگاه در ایران فروش داشته و به یکی از مهم‌ترین بازیگران بزرگترین بازار خودرو خاورمیانه تبدیل شده است. اتحاد استراتژیک آلیانس به رهبری رنوی فرانسه و با حضور3 شرکت رنو، نیسان و میتسوبیشی توانسته در 8 ماهه نخست سال با واردات بالغ بر 24 هزار دستگاه خودرو، چیزی نزدیک به 500 میلیون دلار خودرو به خریداران ایرانی بفروشد و مالک 42 درصد از کل بازار ایران باشد. البته این علاوه بر 120 هزار دستگاهی است که شرکت رنو از طریق شرکای خود یعنی ایران‌خودرو و سایپا در سال 2017 در بازار ایران به فروش رسانده است. نکته مهم این مسئله رشد گسترده فروش محصولات این 3 برند در ایران علیرغم عمر اندک واردکنندگان محصولات رنو، نیسان و میتسوبیشی بوده که نشان می‌دهد کیفیت، تلاش و رقابت‌پذیری شاخصه اصلی تولیدان کنسرسیوم آلیانس به حساب می آید و چه اندازه حضور بیشتر رنو در ایران می‌تواند به توسعه صنعت خودروی کشور کمک کند.

رنو همه را ضربه کرد

نگاهی به لیست شرکت‌های برتر در زمینه واردات خودرو نشان می‌دهد بازار بیش از هر زمان دیگری رقابتی شده و خریداران با دایره انتخاب بزرگتری در هر کلاس می‌توانند اتومبیل دلخواه خود را انتخاب کنند. بر این مبنا اگر در گذشته یک برند (هیوندای) به تنهایی مالک 40 درصد بازار کشور بود حالا اما شرکت برتر تنها مالک 29 درصد کل بازار خودروهای وارداتی است. رنو با واردات 15.5هزار دستگاه خودرو علاوه بر کسب رتبه نخست واردات از لحاظ تعداد، کمی بیش از 300 میلیون دلار خودرو به ایرانیان در 8 ماهه نخست سال خودرو فروخته و در این بین نقش 2 محصول کولئوس و تالیسمان بسیار پررنگ بوده است. هیوندای اما با یک نزول گسترده از سهمی حدود 33 درصدی در 8 ماهه نخست 95، حدود 19 درصد از کل بازار ایران را با صادرات بیش از 10 هزار دستگاه خودرو به خود اختصاص داده است تا بدین ترتیب کمی بیش از 270 میلیون دلار اتومبیل به خریداران ایرانی بفروشد. تویوتا با کمک لکسوس شاخه لوکس خود یعنی لکسوس موفق شده مجموعا 7400 دستگاه خودرو در ایران بفروشد تا با تکیه دادن به رتبه سوم مهم‌ترین واردکنندگان خودرو به بازار، ضمن کسب سهمی معادل 14درصد، چیزی بیش از 275 میلیون دلار خودرو به ایران فروخته است. نیسان هم که در دوره جدید، تنها یک سال از حضورش در بازار ایران می‌گذرد با فروش حدود 5200 دستگاه خودرو که محدود به 2 شاسی‌بلند ایکس‌تریل و جوک می شود، ضمن کسب سهمی معادل 10 درصد از بازار ایران 110 میلیون دلار خودرو در بازار کشورمان فروش داشته است.

رنو همه را ضربه کرد

اما پس از این برندهای موفق، کیا خودروساز خوشنام کره‌ای در رتبه پنجم قرار دارد که با بدترین افول ممکن، تنها توانسته کمی بیش از4100 دستگاه خودرو در ایران به فروش برساند و با سهمی 7.5 درصدی ضمن به دست آوردن حدود 95 میلیون دلار از بازار ایران، حدود 10 درصد نسبت به سال قبل کاهش فروش را تجربه کند. سانگ‌یانگ دیگر خودروساز کره‌ای هم با واردات 2500دستگاه اتومبیل که عمدتا شامل مدل تیوولی بوده توانسته ضمن کسب سهمی4.5  درصدی از بازار ایران، بیش از 26 میلیون دلار خودرو در بازار ایران بفروشد. میتسوبیشی هم بالاتر از ب.ام.و رتبه ششم بازار را به خود اختصاص داده و با فروش 2400دستگاه از انواع محصولاتش، ضمن کسب سهمی 4 درصدی از بازار، 45 میلیون دلار از گردش مالی بازار خودروهای وارداتی ایران را به خود اختصاص داده است. ب.ام.و نیز ضمن فروش بیش از 2 هزار دستگاه خودرو در ایران، 145 میلیون دلار به ایران صادرات داشته است تا بالاتر از پورشه، پژو، دی‌اس و ولوو در رتبه هشتم برترین واردکنندگان بازار ایران جای گیرد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه