اینفوگرافی/ بازی با بازار

اینفوگرافی/ بازی با بازار

دولت، دلالان و انحصار همه با هم جمع شده‌اند تا انتخاب، رقابت و تعادل را از بازار خودرو بگیرند و در عوض نیت خود را چه خوب و چه بد به کرسی بنشانند.

کد خبر : ۴۷۶۹۲
بازدید : ۱۶۶۹
دولت، دلالان و انحصار همه با هم جمع شده‌اند تا انتخاب، رقابت و تعادل را از بازار خودرو بگیرند و در عوض نیت خود را چه خوب و چه بد به کرسی بنشانند. دولت برای رشد تولید ملی و کاهش واردات، دلالان برای سود بیشتر و انحصار با هدف حفاظت از خودروسازان داخلی در یک حرکت دسته‌جمعی تلاش دارند با دست‌اندازی در بازار، به چیزی که می‌خواهند برسند. با این حال خرید خودرو خارجی سخت و بعضاً ناممکن شده و برای برخی نمونه‌ها، قیمت تا بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رشد داشته است.
بازی با بازار (اینفوگرافیک)
در کل بازار خودرو در شرایط بدی گرفتار شده است. شائبه افزایش ۱۵ تا ۱۰۰‌درصدی تعرفه واردات که از اوایل تیرماه با بسته شدن سامانه ثبت سفارش وارد فاز جدیدی شد، اولین و مهم‌ترین عامل برای بروز تنش در بازار بود تا در کنار عدم اعلام برنامه دقیق دولت برای آینده صنعت خودرو، ریسک ادامه کار در بخش خودرو افزایش یابد و قیمت نیز اولین عاملی است که تحت تاثیر فضای ملتهب قرار می‌گیرد.
نگاهی به صحبت‌های مقامات وزارت صنعت و تحلیل کارشناسان نیز خبر از وقوع یک شرایط جدید می‌دهد که کل بازار را در آینده تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در این مسیر همه تلاش دولت این است که با بستن مجرای واردات از طریق توقف ثبت سفارش و بالا بردن تعرفه واردات خودرو، خریداران را از ابتیاع کالای مدنظرشان دور کند تا آنها مجبور به انتخاب از بین گزینه‌های معدود و قدیمی داخلی شوند.
دلالان اما با تزریق تقاضای گسترده اما کاذب بر بازار، تلاش خود را برای افزایش عطش خریداران از طریق دمیدن بر قیمت محصولات خارجی به هر شکل ممکن پیش برده و آشفتگی را به عنوان مشخصه اصلی بازار خودرو در شرایط فعلی نمایان کرده‌اند. نگاهی به قیمت پنج خودرو غیرهیبریدی پرفروش بازار وارداتی‌ها یعنی رنو کولئوس، هیوندای توسان، رنو تالیسمان، نیسان ایکس‌تریل و لکسوس ان ایکس خبر از رشد ۲۵ تا ۷۵‌میلیونی این پنج اتومبیل در فاصله کمتر از سه ماه می‌دهد آن هم وقتی نرخ ارز حدود ۱۰ درصد نوسان داشته اما قیمت این محصولات تا ۳۰ درصد گران شده است.
منبع: تجارت فردا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید