تعرفه جدید واردات خودرو

تعرفه جدید واردات خودرو

پس از گمانه‌زنی‌ها و حرف و حدیث‌های بسیار، سرانجام وزیر صمت اعلام کرد که امروز سایت ثبت‌سفارش خودرو بازخواهد شد. این خبر را فرهاد احتشام‌زاد‌، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو به نقل از وزیر عنوان کرد.

کد خبر : ۴۷۸۶۱
بازدید : ۲۰۲۰

دیروز از ساعت ۱۴:۳۰ رسیدگی به وضعیت واردات خودرو و تعرفه‌های واردات در دستور کار کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در این‌ جلسه نمایندگان مجلس از کمیسیونهای مرتبط، وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت، سازمان بازرسی کل کشور، معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت، بانک‌ مرکزی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و ‌بودجه، گمرک و نمایندگان اتاق بازرگانی ایران حضور داشتند و موضوعات مختلف مطروحه در این حوزه علی‌الخصوص موارد پیگیری‌شده از سوی مردم از نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

تعرفه جدید واردات خودرو حداکثر ۹۰درصد تعیین شد

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس هیات‌مدیره انجمن واردکنندگان خودروی ایران درخصوص این جلسه گفت‌: «در این جلسه آقای شریعتمداری قول دادند مشکلی را که پیش از تصدی ایشان در وزارت صنعت و معدن و تجارت و از اواخر دولت یازدهم ناشی از توقف ثبت‌سفارش خودرو اتفاق افتاده بود تا چهارشنبه هفته جاری در قالب دستورالعمل شرایط جدید واردات خودرو برطرف کنند و متعاقب آن سایت ثبت‌سفارش خودرو نیز برای واردکنندگان خودرو باز شود تا با حذف بازار سیاه خودروهای وارداتی، فشار روانی جامعه، برطرف و از تضییع بیشتر حقوق مصرف‌کنندگان جلوگیری شود.»

احتشام‌زاد ادامه داد: رئوس دستورالعمل جدید واردات خودرو که امروز ابلاغ خواهد شد، دارای شفاف‌سازی‌هایی در خصوص بخش‌های ذیل است:

  • کاهش تعرفه جدید نسبت به میزان مندرج در اخبار سایتها که منتسب به کمیسیون زیربنایی دولت شده بود
  • فعال شدن مجدد شرکت‌های غیرنمایندگی با شرایط تسهیل‌شده برای آنها
  • احتساب توامان سقف دلاری و حجم موتور برای تشخیص کالای لوکس
  • تسهیلات واردات خودروهای هیبریدی

در حال حاضر بازار خودروهای وارداتی با توجه به افزایش شدید بسیاری از برندهای موجود در این بازار، علاوه برآشفتگی قیمت‌ها به‌نوعی با انجماد نیز مواجه شد. با توجه به قول مساعد وزیر صنعت مبنی بر بازگشایی این صنعت به نظر می‌رسد علاوه بر حرکت مجدد قیمت‌ها در این بازار به سوی تعادل برخی برندهایی که درصدد بازگشایی مجدد ثبتارش بودند نیز به جمع رقبای بازار خودروهای وارداتی افزوده شوند که از میان آنها می‌توان به فولکس‌واگن، بورگوارد ولوکسژن اشاره کرد.

این اتفاق در حالی رخ خواهد داد که بنابر آخرین اعلام رسمی تعداد خودروهای مانده در گمرکات ایران به بیش از ۱۳هزارو ۷۰۰ دستگاه رسیده است. البته برخی منابع غیررسمی این رقم را ۱۵تا ۱۶هزار دستگاه و حتی بیشتر عنوان می‌کنند. از سوی دیگر طی مدت زمانی‌که ثبتارش متوقف شده بود، واردکنندگان علاوه بر دست‌وپنجه نرم کردن با مشکلاتی از قبیل پرداخت سود دیگر مبتنی بر عدم تحویل به‌موقع خودرو با شکایت‌های رسمی مشتریان خود نیز مواجه بودند، به‌نحوی‌که به گفته دبیر انجمن واردکنندگان ۴۰۰پرونده قضایی علیه واردکنندگان تشکیل شده است. در همین حال با توجه به وضعیت فعلی بازار علاوه‌بر تعدیل قیمت‌ها و حرکت آنها به‌سوی قیمت‌های واقعی با حضور برندهای جدید شاهد شکل‌گیری رقابت شدید‌تری میان برندهای موجود در بازار خودرو کشورخواهیم بود.

منبع: دنیای خودرو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید