هوندا سی‌آر-وی، بهترین شاسی‌بلند سال جهان

هوندا سی‌آر-وی، بهترین شاسی‌بلند سال جهان

هوندا سی‌آر-وی که می توان آن را موفق‌ترین خودروی طراحی شده امسال دانست، در بررسی‌های مجله موتورترند هم شاسی‌بلند سال جهان شد.

کد خبر : ۴۷۹۵۷
بازدید : ۲۸۶۵

فرادید | به سنت هرساله مجله برجسته موتورترند بعد از بررسی کامل و برگزاری یک رقابت فشرده بین بیش از مدل شاسی‌بلند، دست به انتخاب بهترین شاسی بلند سال 2018 جهان زد و برای دومین بار در دو دهه اخیر کراس‌اوور جذاب هوندا سی‌آر-وی را به عنوان شاسی‌بلند سال جهان انتخاب کرد. در فهرست خودروهای کاندیدای این عنوان نام‌های بزرگی از جمله آلفارومئو استلویو، هیوندای سانتافه، نیسان قشقایی، تویوتا سی‌اچ-آر و مزداسی‌ایکس5 هم دیده می‌شوند گرچه هیچ یک از این 24 کاندید نتوانستند حریف پاندای تنومند و شکیل هوندا شوند.

هوندا سی‌آر-وی، بهترین شاسی‌بلند سال جهان

این بیستمین سالی است که رقابت اس‌یووی‌سال توسط موتورترند برگزار می‌شود و شاید طی این دو دهه هیچ‌ کلاسی از خودروها تغییراتی به اندازه رده اس‌یووی‌ها تجربه نکرده است. این تغییرات از اوایل قرن 21 شروع شده و اس‌یووی‌ها را از نمونه‌هایی با ساختار بدنه روی شاسی که بر اساس پیکاپ‌ها ساخته شده بودند به سمت ساختارهای یکپارچه با فرم کراس‌اوور سوق داده است و اتفاقا همین مورد باعث بروز انقلابی در بخش اس‌یووی‌ها شده است. انقلاب اس‌یووی‌ها آن‌قدر عمیق و بزرگ بوده است که در هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان رقابت اس‌یووی سال امسال نمونه‌ای با شاسی نردبانی وجود ندارد.

هوندا سی‌آر-وی، بهترین شاسی‌بلند سال جهان

اما بد نیست بدانید یکی از تفاوت‌های مهم رقابت اس‌یووی سال امسال، نبود پیشرانه‌هایهشت سیلندردر بین شرکت‌کنندگان است. در رقابت امسال 24 شرکت‌کننده در 37 مدل مختلف حضور پیدا کرده‌اند که دوسوم آن‌ها از پیشرانه‌های چهار سیلندر استفاده می‌کنند. پس آن 10 خودرو مجهز به پیشرانه‌های شش سیلندر هستند و دو شرکت‌کننده نیز با موتورهای سه سیلندر به میدان آمده‌اند. البته این به معنای کاهش قدرت خودروها نیست زیرا اکثر خودروها کاهش تعداد سیلندرها را با استفاده از سیستم‌های پرخوران جبران کرده‌اند به‌نحوی‌که 30 خودرو از شرکت‌کنندگان امسال مجهز به پیشرانه‌های توربوشارژ (شامل سه موتور توئین توربو و سه موتور با هردو سیستم توربوشارژر و سوپرشارژر) هستند. علاوه بر این، در بین شرکت‌کنندگان یک خودرو با موتور سوپرشارژ و دو خودرو با قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی وجود دارد درحالی‌که یک شرکت‌کننده هم از پیشرانهٔ توربودیزل استفاده کرده است. میانگین حجم موتور شرکت‌کنندگان 2.3 لیتر و متوسط قدرت آن‌ها 248 اسب بخار است. در همین حال، میانگین مصرف سوخت بزرگراهی شرکت‌کنندگان امسال از 4/9 لیتر در سال2017 به 8.7 لیتر در صد کیلومتر کاهش یافته درحالی‌که میانگین وزن خودروها نیز 183 کیلوگرم کاهش داشته است.

هوندا سی‌آر-وی، بهترین شاسی‌بلند سال جهان

همچنین در بین شرکت‌کنندگان، تنها یک خودرو از سیستم چهارچرخ محرک سنتی استفاده می‌کند و بقیه به سیستم AWD با کنترل الکترونیکی مجهز هستند درحالی‌که دو شرکت‌کننده نیز صرفاً با سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو به رقابت آمده‌اند. در بخش گیربکس‌ها نیز عمدهٔ شرکت‌کننده‌ها از نمونه‌های شش، هشت و نُه سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند، تعداد انگشت‌شماری به گیربکس سی‌وی‌تی مجهز هستند، یک خودرو از گیربکس اتوماتیک دوکلاچه استفاده کرده و در یک شرکت‌کننده هم گیربکس دستی بکار رفته است.همچنین رقابت اس‌یووی سال 2018 واقعاً یک رقابت بین‌المللی است زیرا از کشورهای آلمان، ژاپن، انگلستان، ایتالیا، سوئد، کره و ایالات‌متحده نماینده یا نمایندگانی در آن حضور دارند.

نگاه کوتاهی به هوندا CR-V ، اس‌یووی سال ۲۰۱۸ موتورترند

این دومین باری است که هوندا CR-V در طول عمر بیست‌سالهٔ خود پیروز رقابت اس‌یووی سال موتورترند می‌شود. به‌روزرسانی و فیس‌لیفت نسل قبلی CR-V برای به دست آوردن عنوان اس‌یووی سال 2015 موتورترند کافی نبود و به همین دلیل این عنوان به جیپ چروکی رسید اما حالا سه سال بعد CR-V به‌طور کامل از نو طراحی شده و تازه‌نفس به میدان این رقابت سخت بازگشته است. بدین ترتیب در رقابت امسال نسل جدید این کراس‌اوور ژاپنی توانست با اختلاف تنها یک رأی، بر آلفارومئو استلویو غلبه کرده و عنوان اس‌یووی ‌سال موتورترند را به دست آورد.

هوندا سی‌آر-وی، بهترین شاسی‌بلند سال جهان

همانند هر هوندای جدیدی که طی سال‌های اخیر در ایالات‌متحده عرضه شده است، CR-V جدید هم بزرگ‌تر از قبل شده و این رشد ابعاد با طراحی زیبا و جدید بیرونی آن ترکیب شده است. بااین‌حال منصفانه بگوییم، با وجود کراس‌اوورهای زیبایی چون ولوو V90 کراس کانتری و آلفارومئو استلویو، هوندا CR-V را نمی‌توان در بین زیباترین‌ها قرار داد. نسل جدید CR-V اما در طول، ارتفاع و فاصلهٔ محوری نسبت به نسل قبلی رشد داشته است ولی بااین‌وجود، وزن آن 51 کیلوگرم نسبت به قبل کاهش یافته است که به هندلینگ و کاهش مصرف سوخت آن کمک می‌کند.

هوندا سی‌آر-وی، بهترین شاسی‌بلند سال جهان

برای این کراس‌اوور ژاپنی دو پیشرانهٔ مختلف قابل سفارش است که نیروی هردوی آن‌ها توسط یک گیربکس CVT انتقال پیدا می‌کند. موتور پایه یک واحد 2.4 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با 185 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور است که از نسل قبلی گرفته شده است؛ اما تیپ‌های بالاتر به موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربو مجهز هستند که 190 اسب بخار قدرت و 242 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته ارائهٔ دو پیشرانه با خروجی‌های نزدیک به هم ممکن است کمی عجیب به نظر برسد اما این روش خاص هوندا است.

هوندا سی‌آر-وی، بهترین شاسی‌بلند سال جهان

قیمت تیپ پایه با موتور 2.4 لیتری از زیر 25 هزار دلار آغاز می‌شود اما با پرداخت تنها 2750 دلار بیشتر، می‌توان پیشرانهٔ 1.5 لیتری توربو را به دست آورد که حداکثر قدرت خود را در دورهای پایین‌تر و حداکثر گشتاورش را در محدودهٔ گسترده‌تری نسبت به موتور تنفس طبیعی ارائه می‌کند. علاوه بر این، این موتور عملکرد و مصرف سوخت بهتری هم دارد. CR-V با این موتور توربو نه‌تنها 0.8 ثانیه زودتر به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد که با توجه به اعداد اعلامی EPA، حدود 8 درصد هم مصرف سوخت کمتری در سیکل شهری دارد. آزمایشات واقعی ما نیز بهبود 22 درصدی را در مصرف بزرگراهی نشان داد.

منبع : پدال

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید