حاشیه‌های فرش قرمز

حاشیه‌های فرش قرمز
کد خبر : ۴۸۱۷۱
بازدید : ۱۰۲۰۸

حاشیه‌های فرش قرمز

«فرش قرمز» در جشنواره فجر، از زمانی به بعد، پر حرف و حدیث شده است و حالا هم زمزمه‌هایی به وجود آمده که خبر از حذف آن از جشنواره سی‌و‌ششم می‌دهد. داستان حذف فرش قرمز از جشنواره فیلم فجر از زمانی آغاز شد که سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از جلسه‌ کمیته فرهنگی، هنری و رسانه کمیسیون فرهنگی با برگزارکنندگان جشنواره فیلم فجر خبر داد که در آن درباره کاهش‌ هزینه‌های جشنواره بحث شده و در ذیل این موضوع هم حذف فرش قرمز اعلام شده است.


حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده اصولگرای مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرده بود که این جلسه غیر از رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره سی‌و‌ششم، با حضور علی مطهری و احمد مازنی از اعضای کمیته فرهنگی، هنری و رسانه کمیسیون فرهنگی، تشکیل شده و «به گفته مسئولان جشنواره هزینه‌های جشنواره ملی فیلم فجر امسال نسبت به گذشته ۵۰‌درصد کاهش یافته و این کاهش هزینه‌ها یکی از نقاط قوت جشنواره امسال است». او این را هم گفته بود که مسئولان برگزاری خبر داده‌اند که بساط فرش قرمز که در دوره‌های قبل حواشی‌اي به همراه داشت و جنجال‌آفرین بود، در این دوره از جشنواره برچیده شده است.


فرش قرمز یک رسم جشنواره‌ای
«فرش قرمز» آن‌طور که در مراسم مختلف جا افتاده، مسیری رنگی است که عوامل تولید و بازیگران یک فیلم بر آن، به گفته مخالفانش جولان می‌دهند و این چیزی نیست که با فرهنگ جامعه ایرانی سنخیت داشته باشد. «فرش قرمز» که موضوعی تشریفاتی است، پیشتر در حوزه سیاسی معروفیت داشت و در زمانی که میهمانان خارجی و سران یک کشور به کشوری دیگر میهمان می‌شدند، برای ادای تشریفات ميهمان‌نوازی که حالا هم انجام می‌شود و برگزاری مراسمی در خور شأن ميهمان، این فرش قرمز را پهن می‌کردند تا حضور میهمان را گرامی داشته باشند. چنانکه در «فن تشریفات» هم تعریف شده، فرش قرمز، فرشی است به همین رنگ که «برای مشخص‌کردن مسیری که سران کشورها و مقامات سیاسی باید در مراسم رسمی و تشریفاتی طی کنند، پهن می‌شود». در دهه‌های اخیر نیز گستردن «فرش قرمز» برای افراد مهم غیرحکومتی و ستاره‌های دنیای هنر نیز مرسوم شده ‌است.


اهالی هنر و آنهایی که با «رنگ» سروکار دارند، رنگ قرمز را نماد «شکوه و جلال» می‌دانند و برای همین است که در جشنواره‌های فیلم بخشی به نام فرش قرمز در نظر گرفته می‌شود تا عوامل فیلم با طرفداران خود از نزدیک ارتباط برقرار کنند. این بخش بیشتر برای مخاطبان عمومی سینما جذابیت دارد و از اساس هم یکی از دلایل برگزاری آن ایجاد جذابیت در جشنواره‌هاست. بخشی دیگر هم به این دلیل است که «مدل» لباس‌های هنرپیشه‌ها و دیگر عوامل مطابق یک الگوی مصرفی تبلیغ شود.


حالا اما همین موضوع به این دلیل که برخی اعتقاد دارند با فرهنگ جامعه ایرانی سنخیت ندارد، با برخورد حذفی مواجه شده است. مسئولان برگزاری گفته‌اند که این بخش به این دلیل که در سنوات گذشته حاشیه ایجاد کرده، از اساس باید برچیده شود. موضعی که مثلا ابراهیم حاتمی‌کیا در زمان اکران چه در جشنواره آن را تأیید و رسما اعلام کرد هیچ‌گاه پای بر فرش قرمز نخواهد گذاشت. برخی دیگر از کارگردان‌ها هم بوده‌اند که هر چند هیچ‌وقت اعلام رسمي نکرده‌اند اما از حضور در مراسم فرش قرمز خودداری کرده‌اند.


کمیسیون فرهنگی نظر دارد
آن‌طور که اخبار منتشر‌شده و جست‌وجوهای خبرنگار «شهروند» مشخص کرده، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دو نظر متفاوت درباره این موضع دارند. اصغر مسعودی، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «شهروند» و در پاسخ به این سوال که آیا با حذف فرش قرمز از جشنواره فیلم فجر موافق است یا خیر، گفت: این موضوع در کمیسیون فرهنگی هنوز بحث نشده است و آنچه حجت‌الاسلام آزادی‌خواه گفته بیشتر مربوط به موضوعاتی است که در کمیته فرهنگی و هنری کمیسیون بحث شده است اما شخصا نمی‌توانم در مخالفت و موافقت این موضوع صحبت کنم چون هنوز از جزییات ماجرا اطلاعی در دست نداریم. دوستانی هم که نظر داده‌اند بیشتر سلیقه و نظر شخصی‌شان بوده یا براساس اطلاعاتی که خودشان داشته‌اند.


پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اما معتقد است: جلسه‌ای که سخنگوی کمیسیون فرهنگی از آن خبر داده مربوط به بخشی از کمیسیون است و اطلاعی از آن در دست نداریم؛ اما به نظرم اگر برگزاری فرش قرمز جشنواره سنتی هر ساله و همیشگی بوده که برگزاری آن مشکلی ایجاد نمی‌کند و اگر بابت جنجال‌هایش تصمیم به حذف آن گرفته‌اند، باید بگویم که برخی از لباس‌هایی که بر تن هنرمندان سینمای کشور می‌دیدم، اوج هنر و زیبایی بود و حتی می‌توان حواشی و جنجال‌های فرش قرمز را به شیوه دیگری حل کرد، مثلا در مورد پوشش بانوان، این مراسم می‌تواند نمایشی از پوشش اسلامی -ایرانی باشد و هنرمندان با انتخاب لباس‌هایی که هنر ایرانی -اسلامی را به نمایش می‌گذارد، الگوی مناسبی باشند و موازین اسلامی نیز رعایت شود. در بسیاری از مواقع دیده شده است که هنرمندان خانم ما در جشنواره‌های خارج از کشور موازین اخلاقی را رعایت می‌کنند و پوشش آراسته و مناسبی دارند.
به گفته او «به ‌هر حال باید پذیرفت که هنرمندان در همه جای دنیا در برخی موارد اشتراکاتی دارند، مثل برگزاری مراسمی که فرش قرمز نامیده می‌شود و به‌ هر حال هنرمندان در پوشش مواردی را به کار می‌برند که مثلا ما که در حوزه سیاست هستیم، نداریم و چنین مراسم‌هایی در تمامی دنیا مرسوم است.»


احسان قاضی‌زاده، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا با برگزاری فرش قرمز در جشنواره فیلم فجر موافق است یا خیر، به «شهروند» گفت: درمجموع با وجود این بخش در جشنواره فیلم فجر موافقم اما دلایل و استدلال‌هایی برای آن وجود دارد. قاضی‌زاده گفت: به نظر من مراسم فرش قرمز را باید به‌ عنوان نمادی در سینما دید که قرار است در آن نوعی برجسته‌سازی انجام شود. در این مراسم کارگردانان، تهیه‌کنندگان و دیگر عوامل مانند بازیگران حاضر می‌شوند و در معرض دید رسانه‌ها و مخاطبان قرار می‌گیرند. او افزود: حتی این اتفاق هم رخ می‌دهد که گاهی در این مراسم‌ها چهره‌های جدید به سینما معرفی می‌شود. بنابراین برگزاری این مراسم از این حیث که می‌تواند بازیگران و دیگر هنرمندان را در معرض دید قرار دهد و چهره‌های جدید هر دوره را معرفی کند بسیار خوب است. همین موضوع باعث می‌شود این افراد خودشان به این دلیل که در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفته و به نوعی برجسته شده‌اند، در حالت کلی از خودشان و آثارشان مراقبت کنند و حتی محتمل است که در آینده مراقب باشند آثار باکیفیت‌تری تولید کنند؛ زیرا این احساس را دارند که در نظر عموم جامعه دیده شده و باید به برخی از نکات توجه بیشتری داشته باشند. عضو کمیسیون فرهنگی گفت: به‌ هر حال در این مراسم که برای فیلم‌های منتخب هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر برگزار می‌شود، نوعی شخصیت‌بخشی به هنرمندان انجام می‌شود و حضور در چنین برنامه‌ای به خودی خود باعث افتخار است؛ زیرا این مراسم برای تمام فیلم‌ها که برگزار نمی‌شود فقط فیلم‌هایی است که توسط هیأت انتخاب برگزیده شده‌اند و به جشنواره فیلم راه پیدا کرده‌اند.


قاضی‌زاده با تأکید بر این‌که بر روی رنگ این فرش خیلی تأکیدی نداریم در پاسخ به انتقاد برخی از مخالفان که می‌گویند این مراسم با فرهنگ ما سنخیت ندارد، گفت: این مراسم همان‌طور که گفتم بیشتر یک نماد است و برای برجسته‌سازی حاضران برگزار می‌شود ما خیلی روی رنگ این فرش تأکیدی نداریم اگر دوستانی که مخالفند، شیوه دیگری برای برجسته‌کردن چهره‌های جدید سینمایی و کارگردانان برگزیده دارند، می‌توانند این شیوه‌ها را معرفی کنند و پیشنهاد بدهند اما نگاه ما باید از این زاویه که عرض کردم باشد؛ یعنی مراسمی که برای تقدیر از برگزیدگان و در دید قراردادن‌ آنها برگزار می‌شود که به نظر آثار مثبتی دارد و نه‌تنها در سینما که باید به بهانه‌هایی برای دیگر زیرشاخه‌های فرهنگی و هنری برگزار شود.
عضو کمیسیون فرهنگی گفت: ما در اواخر دهه ٦٠ و اوایل دهه ١٣٧٠ با حضور سوپراستارها مواجه بودیم. این گروه به هر دلیل در معرض دید بیشتر قرار گرفتند و از سوی رسانه‌ها هم در تیررس قرار داشتند؛ به ‌طوری که اگر کار باکیفیتی انجام می‌دادند، از آنها تقدیر می‌شد و اگر کاری غیر انجام می‌دادند یا تولیدات بی‌کیفیت ارایه می‌کردند بشدت و به تندی نقد می‌شدند همین موضوع تأثیر خوبی بر سینمای ایران گذاشت و نمی‌توان آن را از یاد برد. بحث فرش قرمز هم از همین سنخ است و باید بیشتر به چشم یک نماد به آن نگاه کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید