سرنوشت شاغلان تلگرام چه خواهد شد؟

سرنوشت شاغلان تلگرام چه خواهد شد؟

نکته قابل توجه همانطور که خود وزیر ارتباطات نیز دیروز در توییت‌اش به آن اشاره کرد، اشتغال هزاران نفر با استفاده از همین پلتفرم‌های آنلاین است.

کد خبر : ۴۸۲۵۱
بازدید : ۱۷۰۰
فرادید | زمانی که دنیای مجازی بخش بزرگی از زندگی روزمره مردم را در بر گرفت کسی فکر نمی‌کرد یک روز همین فضا راهی برای کسب درآمد قشر زیادی از مردم باشد.
به گزارش فرادید؛ ابتدا همه چیز در حدچت کردن و مکالمات روزمره و دوستانه بود. مردم خوشحال بودند که بدون هیچ مرزی می‌توانند با اقصی نقاط دنیا حرف بزنند. پیام بفرستند و عکس‌های لحظه‌ای خود را به دوستان نشان دهند. دیگر هیچ سدی بین آدم‌ها نبود.

در ابتدا همه چیز در حد گروه‌های دوستانه و خانوادگی بود. خود تلگرام گزینه‌ای به نام کانال نداشت. دوستان در گروه‌های ده، ۱۵ نفره عضو می‌شدند و با هم تبادل اطلاعات می‌کردند. کم کم پای خرید و فروش به این گروه‌ها باز شد.
تاثیر قطع شدن تلگرام بر زندگی مردم
تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات رو به کانال‌هایی می‌آورند که اعضای زیادی دارند

کسی اگر جنس نویی در خانه داشت در گروه دوستانش برای فروش می‌گذاشت. از این راه کم کم برای افراد کسب در آمد ایجاد شد. به فکر افتادند که این گروه‌ها را بزرگتر کنند و به عبارتی آن را پابلیک یا عمومی کنند. با این روش هر فرد غریبه‌ای هم می‌توانست در آن عضو شود و از وسایل قابل فروش دیدن کند.

به مرور با افزایش قابلیت‌های تلگرام این فضا کمی وسیع‌تر شد. یعنی صاحبان مشاغل فروشگاه ها، وارد کنندگان کالا‌های خارجی که محلی برای عرضه کالا‌های خود نداشتند با ایجاد کانال‌های تلگرامی محصولات خود را برای فروش گذاشتند. با این روش هم کسب درآمد بدون پرداخت مالیات می‌کردند و هم نیاز به اجاره ملک و جایی برای فروش نداشتند.
عناوین مرتبط:
با این روش کسب درآمد بدون پرداخت مالیات می‌کردند

کاربرد تجاری
با همه‌گیر شدن کانال‌های تلگرام فضایی عالی برای فروش و معرفی محصولات و خدمات پدید آمد. فضایی که نیاز به عبور از مراحل پیچیده بروکراسی برای کسب مجوز نداشت. نیاز به اجاره ملک نداشت. نیاز به بیمه کارکنان نداشت. نه از بازرس خبری بود و نه از مأمور مالیات. همه چیز کاملا مجازی بود. این طور شد که کانال‌های فروش لباس و محصولات خانگی، غذا و لوازم بهداشتی، لوازم برقی، لوازم چوبی، خدمات آرایشی، خدمات پزشکی و بسیاری کانال‌های دیگر فعال شدند و در جذب ممبر با هم رقابت کردند.

برخی از طرفداران کانال‌های تلگرام می‌گویند: استفاده از فضای تلگرام برای کسب وکار بسیار عالی است. حتی می‌توانید کالا‌ها ممنوعه‌ای را که در بازار نمی‌توان پیدا کرد در این شبکه خرید و فروش کنید. امکان ایجاد کانال در تلگرام این فرصت را به تمامی کسب وکار‌های فعال می‌دهد که برای ارائه کالا و خدمات خود کانال داشته باشند و افراد را جذب کنند.

تولیدکنندگان و ارائه دهندگان خدمات رو به کانال‌هایی می‌آورند که اعضای زیادی دارند و تبلیغ در آن‌ها می‌تواند مقرون به صرفه باشد و مشتریان زیادی برایشان جذب کند. نرخ تبلیغات در کانال‌های مختلف متفاوت است.
تاثیر قطع شدن تلگرام بر زندگی مردم
فروش محصولات خانگی در تلگرام
از مبالغ پایین و اندک گرفته تا نزدیک به یک میلیون تومان برای گذاشتن یک پست تبلیغاتی در یک کانال پر بازدید می‌توان هزینه کرد. البته کانالی که بیش از یک میلیون نفر در آن عضو هستند و بازدید هر پیامش بیش از ۲۰۰ هزار نفر است احتمالا چنین معامله‌ای را برای هر دو طرف سودآور و منطقی جلوه می‌دهد.

شاید به همین علت است که در بین تبلیغ دهنده و تبلیغ گیرنده، یک حلقه واسط هم تشکیل شد که رابط مدیران کانال‌های تبلیغاتی و مدیران کسب وکار‌های واقعی است. مانند سایتی که ادعا می‌کند ماهانه ۱۲ میلیون تومان سود عاید نصیب مدیران کانال‌های تلگرام می‌کند.
تاثیر قطع شدن تلگرام بر زندگی مردم
استفاده از فضای تلگرام برای کسب وکار بسیار عالی است
فیلترینگ تلگرام
بدون تردید در سال‌های گذشته در کشور ما بخش مهمی از نیاز‌های افراد از طریق اینترنت و با خرید و فروش‌های اینترنتی تامین می‌شود. البته شکایت‌های زیادی نیز در رابطه با تقلبی بودن محصولات و انواع کلاهبرداری نیز گزارش شده است. هنوز در این بازار گسترده جای خلاقیت و فعالیت بسیار است و می‌توان با ارائه ایده‌های خلاقانه به بازاری بزرگتر و گسترده‌تر از مرز‌های کشور فکر کرد.

با این همه، پس از اغتشاشات اخیر اولین اتفاقی که افتاد حذف محبوب‌ترین شبکه‌های مجازی بین ایرانیان بود. فیلتر شدن سریع پیام رسان تلگرام در لحظه به زندگی ۱ میلیون نفر ضربه زد. فارغ از بحث ارتباطی این شبکه، تلگرام فضایی برای گذران زندگی خیلی از مردم حتی اقشار کم درآمدی بود که برای سپری کردن زندگی از این شبکه استفاده می‌کردند.
گفته می‌شود در همین مدت ۱۵ درصد از کسب‌وکارهای مجازی از بین رفته‌اند. با توجه به فراوانی کسب‌وکارها و اشتغال‌های ایجاد شده در فضای مجازی بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس خواستار تعیین تکلیف در این حوزه شدند. زیرا تداوم محدودیت بر اپلیکیشن‌های مجازی می‌تواند نقشه راه ترسیم‌شده برای اشتغال‌زایی را برهم زند.

برخی کارشناسان معتقدند: زمانی وی‌چت فیلتر و جامعه کاربران آن به سمت وایبر حرکت کردند. امروز در موقعیت متفاوت زمانی با آن روز قرار داریم. تلگرام به نوعی با زندگی ایرانی‌ها آمیخته است. این اپلیکیشن صرفا یک پیام‌رسان نیست و در کسب‌وکار‌های مجازی ما حضور موثر دارد.
عناوین مرتبط:
تاثیر قطع شدن تلگرام بر زندگی مردم نمونه ای از کارهای دست ساز برای فروش در تلگرام
نکته قابل توجه همانطور که خود وزیر ارتباطات نیز در یکی از توییت‌هایش به آن اشاره کرد، اشتغال هزاران نفر با استفاده از همین پلتفرم‌های آنلاین است. بسیاری از افراد یا فروشگاه‌های فیزیکی اقدام به تاسیس کانال‌ها و صفحاتی برای فروش محصولات خود در تلگرام و اینستاگرام کرده بودند که در حال حاضر، درآمد آن‌ها تقریباً قطع و به پایین‌ترین سطح رسیده است.
حال باید منتظر ماند و دید چه سرنوشتی در انتظار کانال‌های کسب و کار تلگرامی است؟


۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید