حجم موتور چه اهمیتی در خودرو دارد؟

حجم موتور چه اهمیتی در خودرو دارد؟

هرچقدر قطر سیلندر‌ها بیشتر باشد، خودرو می‌تواند نیروی بیشتری تولید کند. به معنی دیگر، در شرایط مساوی، یک پیشرانه 10 لیتری، نیرویی 10 برابر بیشتر از خودرویی تولید می‌کند که حجم موتوری برابر با 1 لیتر دارد.

کد خبر : ۴۸۴۵۷
بازدید : ۳۸۰۸

یکی از اعدادی که شرکت در اختیار خریداران و مردم می‌گذارد، حجم موتور است که با یک عدد مشخص می‌شود و این عدد ارتباط مستقیم با میزان قدرتی دارد که می‌تواند تولید کند. اما واقعا حجم موتور چه اهمیتی در خودروها دارد؟ پیشرانه خودرو دارای تعدادی سیلندر و پیستون است که این پیستون‌ها در سیلندرها بالا و پایین می‌روند و طی این امر، هوا و سوخت در درون سیلندرها با یک دیگر ترکیب می‌شوند.

حجم موتور چه اهمیتی در خودروها دارد؟

حجم موتور ارتباط مستقیمی با حجم سیلندر خودرو دارد، یعنی میزان معینی از اکسیژن و سوخت وارد یک سیلندر با قطر معین می‌شود و از ترکیب شدن آن دو با هم مقدار معینی انرژی به وجود می‌آید. عامل محدودکننده قدرت تولیدی، اکسیژن است. یعنی حتی اگر میزان سوخت ورودی به سیلندرها افزایش یابد، به دلیل اینکه همان حجم هوای قبل وارد آن می‌شود، میزان قدرت تولیدی ثابت می‌ماند و سوخت اضافه هیچ تاثیری ندارد.

حجم موتور چه اهمیتی در خودروها دارد؟

هرچقدر قطر سیلندر‌ها بیشتر باشد، خودرو می‌تواند نیروی بیشتری تولید کند. به معنی دیگر، در شرایط مساوی، یک پیشرانه 10 لیتری، نیرویی 10 برابر بیشتر از خودرویی تولید می‌کند که حجم موتوری برابر با 1 لیتر دارد. اما نکته اینجا است که وقتی می‌گوییم مثلا حجم موتور یک خودرو دو لیتر است، یعنی اگر میلنگ این خودرو دو دور بچرخد، هر 4 سیلندر مقدار 2 لیتر هوا را مکش می‌کنند یا به عبارت ساده‌تر اگر بخواهیم فضای هر 4 سیلندر را با آب پر کنیم، مجموعا مقدار 2 لیتر آب در تمامی 4 سیلندر جای می‌گیرد.

منبع: خودروکار

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید