نقش بزرگ ایران در عملیات تکریت به روایت آمریکا

جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس گفته است که ایران نقشی جدی در مقابله با داعش در عراق دارد و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته که شرکت ایران در عملیات این هفته در عراق شفاف تر از همیشه بوده است.

کد خبر : ۴۸۷
بازدید : ۱۵۲۱

فرادید | جیمز کلپر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس گفته است که ایران نقشی جدی در مقابله با داعش در عراق دارد و رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفته که شرکت ایران در عملیات این هفته در عراق شفاف تر از همیشه بوده است.

به گزارش بی بی سی، کلپر که وظیفه هماهنگی ۱۷ سازمان اطلاعاتی آمریکا را به عهده دارد در مصاحبه اش با چارلی رز که سه شنبه از سی بی اس پخش شد گفت که ایرانی ها "مقدار زیادی سلاح" از جمله هواپیماهای بدون سرنشین به عراق برده اند.

کلپر گفت که ایران "تعهدی جدی در این نبرد" دارد و شماری از ایرانی ها در ظرفیت ارائه مشاوره به دولت عراق علیه داعش کار می کنند.

ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هم در یک جلسه سنا گفت که کمک نظامی ایران به شبه نظامیان شیعه عراق چیز تازه ای نیست اما در عملیات این هفته در عراق به صورتی شفاف تر انجام شد.

عملیات ارتش عراق برای بازپس گیری شهر تکریت از داعش دوشنبه شروع شد و یکی از نیروهای مردمی گفت که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس هم برای مشارکت در هدایت این عملیات وارد استان صلاح‌الدین شده است.

ژنرال دمپسی در جلسه کمیته خدمات مسلحانه سنا گفت:‌ "این عیان ترین حمایت ایران است" که "در قالب کمک توپخانه" و سایر کمک ها انجام می شود.

ژنرال دمپسی گفت:‌ "بی پرده بگویم، فقط در صورتی مساله ساز خواهد بود که به فرقه ای گری منجر شود".

اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا هم گفت که او هم نگران تنش فرقه ای است و واشنگتن از نزدیک اوضاع را زیر نظر دارد:‌ "امیدوارم فرقه ای گری روی زشت خود را آشکار نکند."

هرچند این اولین بار نیست که ایران برای نبرد با داعش به عراق کمک می کند، اما به گزارش رسانه های آمریکا مقام های آمریکایی می گویند نبرد تکریت شاهد بزرگترین حمایت ایران از یک عملیات تهاجمی در عراق است.

رویترز هم در گزارشی نوشت که ائتلاف تحت رهبری آمریکا هنوز در عملیات تکریت شرکت نکرده که شاید به دلیل حضور ایران باشد. کارتر گفت که عراق برای این عملیات از واشنگتن کمک نخواسته است.

به گفته ژنرال دمپسی شبه نظامیان شیعه حدود دو سوم نیرو در عملیات تکریت را تشکیل می دهند و باقی نیروهای ارتش عراق هستند.

هرچند ایران و آمریکا هر دو با داعش در جنگ هستند اما می گویند در این زمینه همکاری ندارند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا هفته پیش گفته بود که ایالات متحده و ایران دارای "منافع مشترک" در شکست دادن داعش هستند اما همکاری ندارند.

کریستین وورموت رئیس سیاستگذاری پنتاگون روز سه شنبه تایید کرد که هیچ هماهنگی یا تماسی میان نیروهای ایرانی و آمریکایی در عراق وجود ندارد.

پیشتر در روز سه شنبه گزارش شد که عملیات تهاجمی ارتش عراق برای بازپس گرفتن تکریت به دلیل وجود بمب‌های کنار جاده‌ای با مانع رو‌به‌رو شده است.

خبرگزاری فرانسه نوشت که درگیری‌های شدیدی میان دو طرف در حومه شهرک الدور در جنوب تکریت در جریان است.

منابع محلی گفته‌اند که نیروهای دولتی عراق با حمایت شبه‌نظامیان شیعه و جنگجویان قبایل سنی در دومین روز عملیات برای بازپس‌گیری شهر تکریت، موفقیت کمی داشته‌اند.

تکریت که زادگاه صدام حسین، رهبر سابق عراق است، تابستان سال گذشته به کنترل نیروهای داعش در آمد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید