دیار گلهای نرگس

کد خبر : ۴۸۷۰۱
بازدید : ۱۰۱۸
فرادید | شهرستان"خوسف" واقع در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند، مرکز خراسان جنوبی، در حاشیه کویر با دارا بودن بافت قدیمی، آثار تاریخی دیدنی و شرایط اقیلمی مناسب برای رویش گل نرگس به دیار گلهای نرگس معروف است. در لغت نامه دهخدا نام خوسف (خوس اف یا خودس اف)، (نام منطقه‌ای در جنوب بیرجند) ریشه در زبان گرجی دارد.
به گزارش فرادید؛ اینکه خوسف چه زمانی به این نام نامیده شد، واقعاً معلوم نیست؛ ولی اساساً این منطقه را گرجی‌ها و پیش از ظهور اسلام بنیاد نهادند؛ و بیشتر از آنچه امروز مورد توجه قرار گرفته از نظر اقتصادی و تجاری مورد توجه تجار و بازرگانان قرار داشته‌است.
از خوسف به عنوان یک کاروان سرای تجاری نام برده می‌شده و در منابع تاریخی از آن با نام‌های خسف، خسب، خوسف یاد شده‌است. حمدالله مستوفی نخستین کسی است که در سال 740 هجری در کتاب نزهه القلوب، نام کنونی خوسف را آورده‌است و از خوسف به عنوان معظمات بلاد قهستان یاد کرده و درباره آن چنین می‌گوید: "خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع انتفاعی حاصل آید."

این منطقه بیشتر استراحت‌گاه تجار مختلف به ویژه منزلگاهی برای بازرگانان گرجی و روس در مسیر تجارت به هند بود. از آن جمله می‌توان به قبایل خودسیانی، خوسفیانی و خوسفی دراین منطقه اشاره نمود.
قبایل یاد شده که تجارت پارچه، پیشه آنان بود از منطقه سوخومی در شمال غرب گرجستان، که بخشی از ایران محسوب می‌شد، به قصد تجارت پارچه از مسیر ایران قصد سفر به کشمیر هندوستان را داشتند. این کاروان بزرگ تجاری گرجی پس از ترک منطقه سوخومی در شمال غربی گرجستان امروزی و عبور از آذربایجان از مسیر آستارا، رشت وارد سرزمین طبرستان شدند؛ و از این طریق پس از گذشت روزهای متوالی وارد سرزمین خراسان بزرگ شده تا اینکه به منطقه بیرجند در جنوب خراسان رسیدند؛
آنها چند صباحی را طبق معمول در کاروانسرای تجاری خود استراحت نمودند. هنگام عبور از مرز امروزی ایران و افغانستان در حوالی نهبندان، بین راهزنان و آنان جنگی درگرفت و بخش عمده‌ای از اموال آنها به تاراج رفت. تعدادی از آنان کشته شدند و برخی نیز گریختند.
بازماندگان این قبایل توسط گرجی‌های خوسف در جنوب بیرجند پناه داده شدند و لی پس از مدت کوتاهی همزمان با انعقاد پیمان نامه گلستان، سرنوشت این قبایل به گونه دیگری رقم خورد و امکان بازگشت به گرجستان برایشان مهیا نشد. بازماندگان این کاروان به ناچار در همان منطقه ساکن شدند و سعی در رونق مجدد پیشه خود نمودند.
افرادی از این کاروان، مدتها بعد با عبور از ناحیه کرمان و چاه بهار به بمبئی مهاجرت نمودند و به کمک پارسیان هند شغل خود را تقویت نمودند. تعداد کمی از افراد در خوسف ماندگار شدند که همین تعداد قلیل در زمان شوکت‌الملک حاکم وقت بیرجند بطور محترمانه مورد حمایت وی واقع شدند و بعدها به دعوت حاکم طبس برای امور بازرگانی به طبس دعوت شدند (قبائلی که بعدها خوسفی، خوسفیان، آریامنش و طاهریان شهرت یافتند).
مهاجرین طی سالهای ۱۲۸۰ هجری خورشیدی تا کنون، به مناطقی از جمله، طبس، کرمان، یزد و اصفهان کوچ کردند.وجود بافت قدیمی با آثار تاریخی از ویژگی‌های شاخص این شهر محسوب می‌شود. این بافت به لحاظ موقعیت طبیعی و واقع شدن بر روی هسته مقاوم، از زمین لرزه در امان مانده و یکی از سالم‌ترین بافت‌های تاریخی در منطقه به شمار می‌رود.
این منطقه به طور کلی از دو بخش تشکیل شده است؛ بخش مرکزی و بخش جلگه ماژان که هر بخش، خود از بخش هایی تشکیل شده است.

بخش مرکزی

  • دهستان خوسف
  • دهستان خور

بخش جلگه ماژان

  • دهستان جلگه ماژان
  • دهستان براکوه
  • دهستان قلعه‌زری

بافت قدیم خوسف، با مساحتی در حدود 20 هکتار، تعداد زیادی بناهای با ارزش تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده‌است. مساجد، آب انبارها، مدرسه، قلعه، خانه‌های علوی و مالکی و آرامگاه ابن حسام از جمله این بناهای ارزشمند هستند. آثار تاریخی منطقه عبارتند از:

  • قلعه قیس آباد
  • قلعه رستم خوسف
  • قلعه قدیمی خوسف
  • قلعه خور، قلعه قلاع آرک
  • ارگ عباس خان شیبانی
  • آب‌انبار خور
  • آب‌انبار سیوجان
  • حمام سیوجان
  • محوطه دوکوهه
  • محوطه اسپورگ
  • حسینیه خور
  • حمام خور
  • مسجد جامع خوسف
  • مسجد ماژان
  • مسجد جامع تقاب
  • مسجد جامع گل
  • مسجد روستای خور
  • مسجد همچ
  • مسجد عسگری
  • مزار سید ابوالقاسم
  • مزار گل
  • موقوفه میرزا جعفر
  • خانه میرزا احمدخان خلیلی نوغاب
  • خانه احمدبیگ مالکی
  • خانه کربلایی محمد علی بیگ
  • خانه یوسف مالکی
  • خانه خدابخش خلیلی
  • خانه محمدحسن زنگویی
  • خانه عزیزالله رفیعی
  • خانه بهمدی
  • خانه حاج عباس بهمدی
  • خانه خزایی
  • خانه علوی
  • خانه محمد بهمدی
  • خانه حسن قلی خلیلی
  • خانه محمد قلی بیگ خلیلی
  • خانه صفاقلی خلیلی
  • خانه غلامرضا بیک نخعی
  • خانه رضاقلی خلیلی
  • خانه سنجرانی

در این بخش به توضیح مختصری در باب بغضی از این آثار می‌پردازیم:


آرامگاه ابن حسام خوسفی
ˈآرامگاه ابن حسام خوسفی، شاعر برجسته دوره صفوی، با فرم هشت ضلعی با گنبدی شبیه کلاه فرنگی که در اصل نورگیر مقبره محسوب می‎گردد احداث شده‌است. فضای ورودی آرامگاه، دارای پله است که در نمای جنوبی ساختمان قرار گرفته و به لحاظ فرم، مانند پیش طاقی بوده که سقف آن دارای فرم قوسی شکل به صورت سه بخشی کند است.

در نمای خارجی مقبره، در سه طرف نورگیر یا پنجره کارگذاشته شده که نور فضای داخلی را تامین می‌کنند و همچنین علاوه بر پنجره‌ها طاق‌نماهایی در نمای خارجی ساختمان، موجود است که فرم کلی بنا از این طاق نماها نشأت می‌گیرد.


مدرسه ابن حسام
این بنا از عناصر معماری ایران از قبیل سردر ورودی، دالان حیاط، حیاط، اتاق‌ها و … تشکیل شده‌است. ورودی بنا با طاق کلیل است. نمای حاشیه خیابان مدرسه، قاب بندی آجری و قاب‌های آجری اطراف پنجره‌ها می‌‌باشد. نمای داخل حیاط نیز دارای قاب‌های آجر‌ی است.

تاریخ ساخت این بنا، بر اساس لوح موجود در سردر بنا 1260 هـ.ق است. این بنا به دستور ملا علی اکبر خوسفی و با هزینه فردی به نام آقا محمد خان بنا شده و در دوران پهلوی دچار تغییراتی شده است.


مسجد جامع خوسف
ˈمسجدجامع خوسفˈ نیز مربوط به دوره قاجار دارای سردر ورودی بلند با طاق جناغی و تزئینات رسمی بندی، صحن، شبستان زمستانی به نامهای ملاعلی اکبر و حاج عبدالخالق، یک شبستان تابستانی و شبستانهای مهتابی و خلیلان است.ورودی بنا و شبستانهای مهتابی و خلیلان در دوره های معاصر بازسازی شده اند و در جریان مرمت شبستان مسجد به بقایا و آثاری مربوط به دو دوره مختلف برخورد شد.

در مورد زمان ساخت این بنا در بین اهالی مشهور است که از مساجد مربوط به زمان حیات مبارک امام حسن مجتبی(ع) است ولی در این مسجد شواهدی برای تأیید این ادعا وجود ندارد.بنای موجود در دوره قاجار به فراخور نیاز مرمت و گسترش یافته ولی بر اساس گمانه زنیها زمان بنای اولیه مسجد مربوط به دوره های قبل از آن است.


خانه تاجور
ˈخانه تاجورˈ نیز مربوط به دوره قاجار و از ویژگیهای معماری آن دو ورودی است که یکی از ورودیها دارای تزئینات آجرکاری دوره پهلوی و دیگری دارای تزئینات رسمی بندی بوده و از لحاظ معماری اصیل تر است.تزئینات بنا شامل رسمی بندی و آجرکاریهای ورودی، کاربندیهای ایوان و پنجره های مشبک است.
از دیگر خانه های تاریخی خوسف می توان به خانه خلیلی و خانه علوی نیز اشاره کرد که در بافت تاریخی این شهر قرار دارند.


بافت تاریخی روستای خور
بافت تاریخی روستای خور، مربوط به دوره صفوی نیز، متاثر از شرایط اقلیمی و جغرافیایی محیط خود است. خانه‌های گلی، پوشش گنبدی، حیاط مرکزی، بادگیرها، اطاق‌های دور تا دور حیاط، هشتیها و دهلیزها، دیوارهای قطور، حوض و باغچه وسط حیاط به صورت هماهنگ و یکنواخت از ویژگیهای معماری خانه‌های روستای خور هستند که مطابق با اقلیم منطقه بوجود آمده‌است.

تراکم خانه‌ها و کوچه‌های پرپیچ و خم و همچنین بادگیرها، از شاخصه‌های عمده روستای خور است. در بافت خور بناهایی همچون قلعه، آب انبار، مسجد، حسینیه، حمام و خانه های قدیمی وجود دارد که اکثرا متعلق به دوره صفوی است.


بافت تاریخی روستای ماژان
بافت تاریخی روستای ماژان، یکی از بافت‌های بسیار مهم شهر خوسف، به شمار می‌رود که تا کنون توانسته‌است از صدمات ناشی از حوادث طبیعی و عوامل انسانی دور بماند. حفظ ارزش‌های معماری، با استفاده از مصالح بومی به اهمیت این منطقه افزوده‌است.

بافت تاریخی روستای ماژان به دلیل همگونی با طبیعت و آب و هوای منطقه، سالیان زیادی پا برجا مانده و هم اکنون نیز نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید