تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم را با هم ببینیم.

کد خبر : ۴۸۹۱۷
بازدید : ۱۸۵۷۰
فرادید | مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم را با هم ببینیم.

۱ - بولوتوث. فن آوری بولوتوث در سال ۱۹۹۹ به نمایش عموم در آمد، اما تا قرن بیست و یکم تولید کنندگان از آن در تلفن‌های همراه و رایانه‌ها استفاده نمی‌کردند. در حال حاضر، بلوتوث به اندازه ارتباط اینترنتی بخش مهمی از زندگی ما را تشکیل می‌دهد.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۲ - آی پاد (iPod). دستگاه پخش صوتی دیجیتال که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۱ به بازار عرضه شد. این دستگاه ابتدا با برخورد سرد ناظران روبه رو شد، اما به سرعت بدل به یکی از مهم‌ترین محصولات شرکت اپل گشت، افتتاح فروشگاه موسیقی، عرضه نرم‌افزار آی تیونز و سازگاری با سیستم عامل ویندوز مایکروسافت عواملی بودند که سکوی جست اصلی آی پاد را ساختند. ظرفیت ذخیره سازی دستگاه به این معنی بود که دیگر نیازی به حمل سی دی و یا نوار کاست نبود، طراحی زیبا یکی از موارد مطلوب آن به شمار می‌رود.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۳ - قلب مصنوعی. قلب مصنوعی (AbioCor) ابتدا در سال ۲۰۰۱ در یک عملیات برای جایگزین فلب انسان مورد استفاده قرار گرفت. بر خلاف تلاش‌های قبلی در ساخت قلب مصنوعی، دارای سیم‌های زیادی نمی‌باشد بنابر این خطر ابتلا به عفونت‌ها را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد. اگرچه تا کنون به ندرت از آن استفاده شده است.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۴ - فایر فاکس (Mozilla Firefox) سال ۲۰۰۲. این مرورگر در ابتدا بیشتر بین کاربران لینوکس محبوبیت داشت، ولی رفته‌رفته با پدیدار شدن مشکلات امنیتی در اینترنت اکسپلورر پراستفاد ه.‌ترین مرورگر وب بود، کاربران دیگر سیستم‌عامل‌ها از قبیل: ویندوز و مکینتاش نیز استفاده از این مرورگر وب را آغاز کردند تا جایی که بدون نصب پیش‌فرض روی ویندوز یا مکینتاش، طی چند سال پراستفاد ه‌ترین مرورگر وب جهان شد.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۵ - اسکایپ (Skype) سال ۲۰۰۳. اسکایپ نحوه بر قراری ارتباط بین مرز‌ها را تغییر داده است. این نرم‌افزار کاربردی است که به کاربر اجازه می‌دهد به وسیله صدا روی پروتکل اینترنت تماس تلفنی برقرار کنند. تماس تلفنی و ویدئویی بین کاربران اسکایپ کاملاً رایگان است و برای تماس با تلفن ثابت و تلفن موبایل نیاز به خرید اعتبار دارند. همچنین این برنامه امکانات مختلف دیگری مانند پیام‌رسان فوری، انتقال فایل، ویدئو کنفرانس و پست صوتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در ابتدا اسکایپ تنها به عنوان سرویس گیرنده دستکتاپ در دسترس بود، اما در طول زمان در تلفن‌های همراه نیز راه اندازی شد و هم اکنون بسیاری از افراد از آن برای صحبت با دوستان و همکاران در خانه استفاده می‌کنند.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۶ - فیس بوک (Facebook) سال ۲۰۰۴. فیس بوک اولین شبکه اجتماعی نبود، قبل از آن موفقیت سایت‌های مانند MySpace و Bebo بسیار شناخته شده بود. در ابتدا نام نویسی در این وب سایت به دانشجویان دانشگاه هاروارد محدود می‌شد. اما با گذشت زمان استفاده از آن برای دانشگاه‌های شهر بوستون، آیوی لیگ و دانشگاه استنفورد نیز گشوده شد. پس از افزوده شدن دانشگاه‌های مختلف و دبیرستان‌ها به لیست مجاز عضویت در فیس‌بوک، عضویت در آن به تدریج در دسترس تمامی افراد بالای ۱۳ سال در سراسر دنیا قرار گرفت. امروزه این وب سایت بیش از ۱.۶ میلیارد کاربر با طیف وسیعی از زمینه‌ها، ملیت‌ها و سنین در سراسر جهان را داراست.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۷ - یوتیوب (YouTube). یوتیوب در سال ۲۰۰۵ توسط سه کارمند پی پال (PayPal) ایجاد شد. یوتیوب به عنوان محبوب‌ترین وب سایت اشتراک گذاری ویدئو شناخته شده است. بیشتر ویدئو‌های این شرکت توسط افراد عادی و بعضی از ویدئو‌ها توسط شرکت‌ها و رسانه‌هایی مانند سی‌بی‌اس، بی‌بی‌سی، هیولو، ویوو و برخی سازمان‌های دیگر و برخی توسط خود یوتیوب بارگذاری می‌شوند. افراد ثبت نام نکرده می‌توانند ویدئو‌ها را تماشا کنند، افراد ثبت نام کرده نیز می‌توانند ویدئو‌ها را در کانالشان بارگذاری کنند.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۸ - نینتندو وی (Nintendo Wii) سال ۲۰۰۶. در بین رقابت‌های شدید در صنعت کنسول‌های بازی پلی استیشن سونی و ایکس باکس مایکروسافت در اوایل سال ۲۰۰۰، نینتندو پیشی گرفت و کنسول‌هایی را ایجاد کرد که به بازیکنان اجازه می‌داد تا در بازی‌های واقعی شرکت کنند. یک ویژگی مشخص این کنسول، کنترل وایرلس آن، وی ریموت، است که می‌تواند به عنوان یک وسیله اشاره کننده دستی به کار رود و حرکات را در فضای سه بعدی تشخیص دهد. این امر به الهام بخش شدن ایده‌های دیگری از جمله کینکت مایکروسافت انجامید.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۹ - اپل آی فون (Apple iPhone) سال ۲۰۰۷. آیفون یک گوشی هوشمند تلفن همراه که در سال ۲۰۰۷ توسط استیو جابز مدیر عامل وقت شرکت اپل معرفی شد. نداشتن صفحه کلید و وجود تنها یک کلید home، از ویژگی‌های برتر این گوشی به شمار می‌رفت. این گوشی از صفحه حساس لمسی بهره می‌گیرد، که می‌توان با آن تایپ کرد، شماره گرفت و برنامه‌های گوناگون مبتنی بر وب و سیستم‌عامل iOS، را اجرا کرد. اپل در حال حاضر ۹۰۰ میلیون نسخه از آیفون را در سراسر جهان فروخته است.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۱۰ - آمازون کیندل (Amazon Kindle). آمازون کیندل اولین خواننده الکتریکی در بازار نبوده و در سال ۲۰۰۷ در بازار عرضه شد. یک سخت‌افزار الکترونیکی است که توسط آمازون ساخته و منتشر شده و برای خواندن کتاب الکترونیکی و دیگر رسانه‌های دیجیتال به کار می‌رود. این وسیله در نسخه‌های کیندل، کیندل ۲، کیندل دی ایکس، کیندل کیبورد، کیندل تاچ، کیندل فایر، و… تولید می‌شود.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۱۱ - اندروید (Google Android). یک سیستم‌عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌کند و با همکاری ده‌ها شرکت بر روی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید قرار می‌دهد. اندروید بر پایه هسته لینوکس ساخته شده است و در بین سیستم‌عامل‌های همراه بیشترین استفاده را دارد. در ابتدا به عنوان یک سیستم عامل منبع باز برای دوربین‌ها ساخته شد، اما توسط گوگل در سال ۲۰۰۵ خریداری شد و در سال ۲۰۰۸ به عنوان سیستم عامل موبایل وارد بازار شد. در حال حاضر سیستم عامل اصلی سامسونگ، سونی، ال جی و گوشی‌های اچ تی سی می‌باشد و بیشتر از ۸۰ درصد بازار را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۱۲ - اسپاتیفای (Spotify). یک رسانه جاری موسیقی، پادکست و ویدئو است که به طور رسمی در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد. اسپاتیفای در بیشتر اروپا، آمریکا، استرالیا، نیوزیلند و بخش‌هایی از آسیا قابل استفاده است. اسپاتیفای برای بیشتر دستگاه‌های مدرن، از جمله رایانه‌های ویندوز، مک‌اواس و لینوکس و همچنین تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های آی‌اواس و اندروید موجود است. موسیقی می‌تواند از طریق پارامتر‌های مختلف مثل هنرمند، آلبوم، سبک، لیست پخش یا ناشر مرور یا جستجو شود. کاربران می‌توانند لیست‌های پخش را ایجاد، ویرایش و به اشتراک بگذارند. در حال حاضر ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۱۳ - نسل چهارم شبکه تلفن‌های همراه (۴G). در سال ۲۰۰۸ اتحادیه بین المللی مخابرات مجموعه‌ای از الزامات استاندارد‌های نسل چهارم را مشخص کرد. نسل چهارم، یک راه حل جامع بر مبنای IP برای انتقال صدا، تصویر و داده استفاده می‌شود و بر پایه اصل "هرجا و هر زمان" داده‌ها را با سرعتی بسیار بالاتر از نسل‌های قبل در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۱۴ - آی پد (Apple iPad). لوح رایانه ساخت شرکت اپل در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد. این رایانه لوحی که از سیستم عامل iOS بهره می‌برد، تنها دارای یک صفحه نمایشگر لمسی ۹ ٫ ۷ اینچی با دقت بالا است. این دستگاه تا کنون یکی از مجبوب‌ترین رایانه‌های لوحی بوده، اما در اوایل سال جاری اندروید به دلیل وجود گزینه‌های متنوع و ارزان قیمتی که دارد از اپل سبقت گرفته است.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم


۱۵ - نیسان لیف (Nissan Leaf). خودرویی پنج درب هاچبک الکتریکی است که در شرکت نیسان در حال تولید است. این مدل به طور همزمان در ژاپن و آمریکا در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. هم اکنون ۳۰ درصد از تولیدات اتومبیل‌های برقی در بازار را به خود اختصاص داده است. مزایای زیست محیطی آن را به یک گزینه جذاب تبدیل کرده است. فروش جهانی بیش از ۲۰۰،۰۰۰ واحد در ۳۵ کشور مختلف می‌باشد.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۱۶ - واتسون رایانه (IBM Watson winning Jeopardy). واتسون یک سامانه رایانه‌ای هوش مصنوعی قابل به پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده در زبان طبیعی است که در پروژه DeepQA در شرکت IBM توسعه یافته است. نام این رایانه از اسم اولین مدیرعامل شرکت، توماس واتسون انتخاب شده است و در سال ۲۰۱۱ به نمایش گذاشته شد.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۱۷ - خودروی بدون راننده گوگل (Google driverless car). در اوایل سال ۲۰۱۲ گوگل اعلام کرد که پس از سال‌ها تلاش، توانا به راه‌اندازی اتومبیل‌های خودکار شده. طبق گفته گوگل، خودرو‌های آزمایشی این شرکت تا آن زمان ۱۶۰ ٬ ۰۰۰ مایل (حدود ۲۵۷ ٬ ۰۰۰) کیلومتر را با کنترل محدود راننده طی کرده بودند، و نیز ۱ ٬ ۰۰۰ مایل (حدود ۱ ٬ ۶۰۰ کیلومتر) بدون دخالت انسان. این خودرو با سرعت ۲۵ مایل در ساعت طراحی شده و انتظار می‌رود این خودرو‌ها مسیر به سوی آینده را تغییر دهد.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

۱۸ - اپلیکیشن تیندر (Tinder) . یک اپ تلفن همراه برای مچ‌میکینگ است. کاربران آن با استفاده از فناوری جی پی اس، شعاع مشخصی را تعیین کرده و این امکان را خواهند داشت که با هر شخص درون آن شعاع جورسازی بشوند. طبق آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۴، تیندر از مرز بیش از ۱ ٫ ۲ میلیارد پروفایل گذشته و روزانه ۱۵ میلیون جورسازی در آن رخ می‌دهد.

تصاویر/ مهم‌ترین اختراعات قرن بیست و یکم

منبع: تلگراف
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید