لابی برای دوشغله ماندن!

لابی برای دوشغله ماندن!

رئیس تمام‌وقت برای کمیته ملی المپیک؛ این شعاری است که اکثر رسانه‌ها و اهالی ورزش این روزها برای آن تأکید دارند و به اجماع رسیده‌اند اما به نظر می‌رسد صالحی‌امیری بدون توجه به صحبت‌های مطرح‌شده به دنبال راهی برای ماندن در شهرداری تهران با وجود تصدی ریاست کمیته ملی المپیک است.

کد خبر : ۴۸۹۳۷
بازدید : ۱۴۱۲

لابی برای دوشغله ماندن!
رئیس تمام‌وقت برای کمیته ملی المپیک؛ این شعاری است که اکثر رسانه‌ها و اهالی ورزش این روزها برای آن تأکید دارند و به اجماع رسیده‌اند اما به نظر می‌رسد صالحی‌امیری بدون توجه به صحبت‌های مطرح‌شده به دنبال راهی برای ماندن در شهرداری تهران با وجود تصدی ریاست کمیته ملی المپیک است. او که با حرف و حدیث‌های فراوان بر صندلی ریاست کمیته نشست، در اظهارات اولیه خود به هیچ‌وجه جدایی‌اش از شهرداری را تأیید نکرده و به نظر می‌رسد علاقه دارد با چند شغل به کارش ادامه دهد. خصوصا حالا که روی افتخاری‌بودن ریاست کمیته المپیک تأکید کرده است.
تعهدی که الزام‌آور نیست!

صالحی‌امیری بعد از پایان مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک پیش‌بینی می‌کرد که با این سوال از سوی خبرنگاران مواجه شود: «از شهرداری استعفا می‌دهید؟». پاسخ اولیه رئیس جدید کمیته ملی المپیک خیلی روشن نبود: «اینکه من در ادامه چگونه عمل خواهم کرد، بستگی به روزهای آینده دارد. من تابع مجامع قانونی و حقوقی هستم.
در این‌باره باید استعمال بگیریم و سپس نتیجه را به اطلاع رسانه‌ها خواهیم رساند.» یادمان نمی‌رود که قبل از برگزاری انتخابات، تعهدی از کاندیداها گرفته شده بود تا در صورت گرفتن آرای لازم از سمت‌های قبلی خود استعفا بدهند. این اتفاق با دستور سازمان بازرسی و برای جلوگیری از تخلفات احتمالی انجام شده بود. برهمین اساس خبرنگار «شهروند» سوال بعدی را از صالحی‌امیری این‌طور بیان کرد: «مگر شما تعهد ندادید که در صورت کسب آرای لازم از سمت خود در شهرداری استعفا می‌دهید؟». باز هم پاسخ روشنی از سوی رئیس کمیته ملی المپیک دریافت نشد: «در این‌باره توضیح دادم و نتیجه را در روزهای آینده اعلام می‌کنیم.»

شهردار قبلا پاسخ استعلام را داده بود
چند هفته قبل که شهردار تهران در برنامه تهران بیست سیما حضور یافته بود، به سوالی پیرامون حضور احتمالی صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک و احتمال باقی‌ماندنش در شهرداری پاسخ داد: «بحث این بود که آیا حضور در کمیته ملی المپیک شغل محسوب می‌شود یا خیر.
با انصاری معاون رئیس‌جمهوری صحبت کردم و ایشان اعلام کرد از نظر ما به‌طور قطع شغل محسوب می‌شود. با این شرایط صالحی‌امیری نمی‌تواند دو شغل داشته باشد و اگر به کمیته برود، باید از شهرداری جدا شود.» صالحی‌امیری در شرایطی از استعلام و تابعیت از قانون صحبت کرده که شهردار تهران یک‌ماه قبل پاسخ او را داده است. حالا سوال اینجاست که قرار است در استعلام‌های جدید چه اتفاقی صورت بگیرد که صالحی‌امیری به آن امیدوار است.

نظر شهردار تغییر کرد؟!
مرور اتفاقات ٢ماه اخیر ابهام‌های زیادی را در ذهن ما ایجاد می‌کند. صالحی‌امیری ٢٠ آبان‌ماه با حکمی از سوی نجفی به‌عنوان معاون امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و قائم‌مقام شهردار تهران منصوب شد. تا اینجای کار خوشبینانه تصور می‌کنیم که شهردار تهران به عدم حضور صالحی‌امیری در انتخابات کمیته ملی المپیک امیدوار بوده است. اتفاق عجیب آن‌جا بود که ١٦ دی‌ماه صالحی‌امیری با حکم دیگری از سوی شهردار به‌عنوان رئیس هیأت‌مدیره سازمان ورزش شهرداری تهران منصوب شد.
این اتفاق در شرایطی رخ داد که ٤روز قبل یعنی ١٢دی‌ماه صالحی‌امیری برای انتخابات کمیته ملی المپیک ثبت‌نام کرده بود و در واقع حضورش به‌عنوان رئیس تا حدودی قطعی شده بود. این انتصاب بعد از قطعی‌شدن حضور صالحی‌امیری در کمیته ملی المپیک این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا شهردار تهران نظرش تغییر کرده و به حضور توأمان قائم‌مقامش در شهرداری و کمیته المپیک امیدوار است؟

انتصاب‌های مشکوک
طبق اخبار دریافتی درحالی ‌که رسانه‌ها در انتظار استعفای صالحی‌امیری از شهرداری و اجرای قانون هستند، در روزهای اخیر قائم‌مقام شهردار حتی اقدام به انتصاب اعضای هیأت‌مدیره سازمان ورزش شهرداری تهران کرده است. رضا قراخانلو، غلامعلی محمدعلیپور، نصرالله سجادی و محمد جمشیدی گزینه‌های معرفی‌شده از سوی صالحی‌امیری هستند. انتصاب این افراد که سابقه ورزشی بلندبالایی دارند، نشان می‌دهد که صالحی‌امیری به دنبال استحکام جایگاه خود در شهرداری است.

ریاست کمیته افتخاری است؟
ریاست کمیته ملی المپیک را به هیچ عنوان نمی‌توان پست کوچک توصیف کرد. با این‌که در قانون آمده؛ رئیس کمیته حقوق مشخصی نمی‌گیرد و افتخاری محسوب می‌شود اما سرنوشت ورزش یک کشور برای حضور در بازی‌های آسیایی و المپیک به همین کمیته مربوط می‌شود و به اعتقاد اکثر اهالی ورزش نیاز به یک مدیر تمام‌وقت دارد. کیومرث ‌هاشمی در ٤‌سال اخیر چنین وضعیتی داشت و با کنارگذاشتن مشغله‌های دیگر دایما در راستای برنامه‌ریزی برای ورزش کشور حرکت می‌کرد.
این شاید کمترین انتظار در گام اول از صالحی‌امیری باشد که قانون را رعایت کند و وقت کافی را برای ورزش ایران با توجه به اعتمادی که از سوی اعضای مجمع به او شده، بگذارد. درحالی صالحی‌امیری از قانون صحبت کرده که دوشغله (بخوانید چندشغله)‌بودن خودش اصل اقدام غیرقانونی است. باید دید در روزهای آینده چه اتفاقاتی پیرامون سمت‌هایی که هم‌اکنون سیدرضا صالحی‌امیری برعهده دارد، گرفته خواهد شد.
باید امیدوار بود با توجه به تعهدی که قبل از این با تأکید سازمان بازرسی گرفته شده، صالحی‌امیری برای کناررفتن از شهرداری مقاومت نکند. باید به سمت دیگر این ماجرا هم نگاه کنیم. سمت‌هایی که صالحی‌امیری در شهرداری برعهده دارد، حتی شاید او را از مشغله ورزشی هم بیشتر درگیر کند. در واقع کسی که در شهرداری دارای چند سمت کلیدی است، در مقابل مردم مسئول است و فقط این جامعه ورزش نیستند که انتظار دارند صالحی‌امیری به قانون عمل کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید