خودروهای طلسم شده‌

خودروهای طلسم شده‌

مراجعه کوتاهی به تاریخچه ده ساله اخیر بازار خودروی ایران گویای این نکته است که بی‌گدار به آب زدن در زمینه تولید یا واردات خودرو می‌تواند گاها نتایج فاجعه باری به دنیال داشته و میلیاردها تومان ضرر به سرمایه‌گذاران وارد کند. تعریف کردن شرایطی نامناسب برای حضور یک خودرو در بازار موجب می‌شود تا گاها محصولاتی از تولیدکنندگان ژاپنی، کره‌ای یا اروپایی به بدترین شکل ممکن شکست خورده و عدد فروش انها در یک دوره زمان چند ساله به کمتر از 1000 دستگاه برسد.

کد خبر : ۴۹۱۳۷
بازدید : ۳۹۷۹۱

فرادید | نگاهی به تاریخچه تولید و واردات خودرو در 3 دهه اخیر در ایران، حکایت از شکست انبوهی از مدل‌های موفق بازارهای جهانی دارد که در گرداب مسائل و مشکلات غرق شدند و نتوانستند انتظارات را چنان که باید و شاید برآورده کنند. این بین 10مدل خودروی وارداتی و تولیدی در بازار ایران وجود دارند که با عدم استقبال خریداران، به سرنوشت تلخی دچار شدند و علیرغم ویژگی های خوب‌شان چه در نمونه صفر یا کارکرده روی دست مالکان‌شان باد کردند.

به گزارش فرادید، اگر تمام کهکشان راه شیری را بگردید هیچ بازاری را پیدا نمی‌کنید که در آن کالایی با قطعیت فروشش تضمین شود مگر اینکه مفت باشد! اساسا هر بازاری اقتضائات خاصی دارد و شرایط زمانی و جغرافیایی باعث بروز شرایطی می‌گردد که حتی گاهی بهترین ساخته‌ها در یک صنعت نزد خریداران مقبولیتی پیدا نمی‌کنند. مراجعه کوتاهی به تاریخچه ده ساله اخیر بازار خودروی ایران گویای این نکته است که بی‌گدار به آب زدن در زمینه تولید یا واردات خودرو می‌تواند گاها نتایج فاجعه باری به دنیال داشته و میلیاردها تومان ضرر به سرمایه‌گذاران وارد کند. تعریف کردن شرایطی نامناسب برای حضور یک خودرو در بازار موجب می‌شود تا گاها محصولاتی از تولیدکنندگان ژاپنی، کره‌ای یا اروپایی به بدترین شکل ممکن شکست خورده و عدد فروش انها در یک دوره زمان چند ساله به کمتر از 1000 دستگاه برسد. در یک گزارش جالب، به معرفی 10 خودروی ناموفق اما جذاب بازار خودروی ایران پرداخته که در یک دهه اخیر پس ازتولید یا واردات به سرعت زمین خورده‌اند و خریداری پیدا نکرده‌اند. جالب است که از پژو و نیسان و جیلی تا سیتروئن و سوزوکی و تویوتا در این لیست حضور دارند.

رنو 21
قیمت : 8 میلیون تومان
کارکرد : 200 هزار کیلومتر
موتور : 1800‌سی‌سی
قدرت : 70 اسب بخار
ویژگی‌ مهم :مصرف کم وکارایی بالا

ما طلسم شده‌ایم

علت شکست : شاید عدم سیاستگذاری صحیح رنو در زمینه توسعه فعالیت‌هایش در ایران مهمترین عامل به بن‌بست رسیدن قرارداد سری 21 باشد، شاید هم ناتوانی سایپا بود که نتوانست این سدان فرانسوی را به شکلی گسترده در ایران تولید کند. با این حال تنها به فاصله 5 سال از ورود این خودرو به بازار ایران، مدل 21 نتوانست به رقابت با پژو 405 در بازار ادامه دهد و پرونده‌اش با فروش ته‌مانده تولید سایپا به ناوگان تاکسیرانی کشور برای همیشه بسته شد. این در حالی است که 405 پس از 30 سال هنوز هم در ایران دلبری می‌کند!

سوزوکی کیزاشی
قیمت : 140 میلیون تومان
کارکرد : 41 هزار کیلومتر
موتور : 2400‌سی‌سی
قدرت : 185 اسب بخار
ویژگی‌ مهم :طراحی گیرای بدنه

ما طلسم شده‌ایم

علت شکست : این خودرو که پس از تولید گرند ویتارا، دومین خودروی سوزوکی در کشور مان بود و در بدو ورود به ایران قرار شد به صورتی گسترده عرضه شود هرگز نتوانست رنگ موفقیت را به چشم ببیند. با اینکه اتاق سدان ژاپنی ایران خودرو جذابیت خاصی داشته و دارد اما چهره خشن کیزاشی که تا آن زمان در میان اتومبیل‌های کلاس سدان شهری متوسط باب نبود ، ضربه بدی به حیثیت این خودرو زد و در عین حال، عرضه نمونه 140 اسبی که هندلینگی ضعیف را به مالکان خودرو ارزانی می‌کرد باعث شد وجهه ساخته باابهت سوزوکی در ایران تخریب شود.

نیسان تیانا
قیمت : 175 میلیون تومان
کارکرد :70 هزار کیلومتر
موتور : 2500سی‌سی
قدرت : 182 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : ظاهر لوکس و اتاق مجلل

ما طلسم شده‌ایم
علت شکست : هندلینگی ضعیف‌تر از ماکسیما در کنار قیمتی گران، خدمات فروش و پس از فروش ضعیف، مونتاژی بودن و البته خوردن به صخره سخت تحریم‌ها موجب شد تا ساخته زیبا و باابهت نیسان که در برخی بازارها با نام ماکسیما و در برخی دیگر به عنوان آلتیما شناخته می‌شد، در ایران شکست خورده و خاطره تلخی را برای نیسان از حضور مجدد در کلاس سدان‌‌های لوکس شهری به جا بگذارد. تیانا که هم‌اینک یکی از گزینه‌های خوب بازار اتومبیل های شهری و لوکس با قیمت کمتر از 200میلیون تومان است، از تجهیزاتی عالی، اتاقی مجلل و گنجایش مناسب سود می‌برد.

تویوتا پریوسC
قیمت : 199 میلیون تومان
کارکرد : نو و صفر کیلومتر
موتور : 1800سی سی هیبریدی
قدرت : 121 اسب بخار
ویژگی‌ مهم :کارایی عالی

ما طلسم شده‌ایم
علت شکست : طراحی عجیب و حتی زشت، قیمت بالا و گران در کنار ناشناس بودن تکنولوژی هیبریدی موجب شد تا پریوس هرگز تجربه خوب کورولا را در درازمدت تکرار نکند. با اینکه هندلینگ پریوس چندان فرقی با کورولا نداشته اما بروز شایعاتی در خصوص ضعیف بودن موتور این خودرو موجب شد تا کسی سراغ این تویوتای عجیب و غریب نرود. البته اتومبیل محبوب مردم آمریکا که در کنار کراس‌اوور سی-اچ‌‌آر فعلا بدترین میزان فروش را در بازار ایران به ثبت رسانده از مصرف سوختی عالی، آلایندگی اندک و تجهیزات و ایمنی مناسب سود می‌برد. تکنولوژی ساخت پریوس البته بسیار پیشرفته کارایی خودرو واقعا ستودنی است و اغلب خریداران این محصول متفاوت، پس از سواری با آن جذب مهندسی برجسته تویوتا در این خودرو می گردند مخصوصا که تلفیق یک خودروی راحت با محصولی اقتصادی واقعا سخت است اما تویوتا موفق شده کاری کند کارستان که تنها با راندن پریوس می‌توان به صحت آن پی برد.

رنو لاگونا کوپه
قیمت : 200 میلیون تومان
کارکرد : 50 هزار کیلومتر
موتور : 3500‌سی‌سی
قدرت : 238 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : هندلینگ و سواری اسپورت

ما طلسم شده‌ایم
علت شکست : یک کوپه اروپایی جذاب و اصیل با قلب تپنده 3500 سی‌سی که قدرت زیادی معادل 240 اسب بخار زیر پای راننده قرار می‌داد و در کمتر از 6ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسید. لاگونا کوپه که در سال 2010 جزو اولین خودروهای رنو برای ورود به بازار ایران به حساب می‌آمد، تا بیش از 260 کیلمتر در ساعت سرعت می گرفت و کابین راحت داشت گرچه طراحی نامتعارف پوزه خودرو در کنار عدم استقبال ایرانی‌ها از محصولات کوپه موجب شد خودروی اسپورتی رنو در بدو ورود به ایران یک شکست سنگین تجاری را برای واردکننده‌اش به ارمغان آورد.

ام‌جی جی‌اس
قیمت : 140 میلیون تومان
کارکرد : 20 هزار کیلومتر
موتور :2لیتری توربو
قدرت : 217 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : موتور قدرتمند

ما طلسم شده‌ایم
علت شکست : یک کراس‌اوور چینی-انگلیسی با ظاهری خشن، نامتعارف و اسپورت که زیاده از حد قلدر است و علاوه بر انگ نادرست چینی‌بودن، قربانی قیمت بالایش شد. جی‌اس که در زمینه هندلینگ و شتاب محصولی توانمند و حتی بهتر از رقبای شرقی خود از کره و ژاپن است، فعلا در بازار به زحمت و سختی با 25 میلیون تومان زیر قیمت کارخانه به فروش می‌رسد.

سیتروئن سی5
قیمت : 110 میلیون تومان
کارکرد : 100هزار کیلومتر
موتور : 2لیتری
قدرت : 140 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : تکنولوژی ساخت بالا

ما طلسم شده‌ایم

علت شکست : موتور ضعیف این خودرو باعث شد تا خیلی زود بازی را به رقیبان واگذار کند. علیرغم ظاهر مجلل و اسپورت، تکنولوژی ساخت بالا مخصوصا در فنربندی و تعلیق و فرمان، سی5 جدید تنها به تعداد بسیار پایینی در ایران عرضه شد و سپس پرونده‌اش برای همیشه بسته شد. فرمان این خودرو یکی از جذاب‌ترین نکاتی بود که توجهات بسیاری را به خود جلب کرد.

فیات سیه‌نا
قیمت :28 میلیون تومان
کارکرد : 135 هزار کیلومتر
موتور : 1400سی‌سی
قدرت : 77 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : مصرف مناسب

ما طلسم شده‌ایم
علت شکست : یک انتخاب بسیار بد برای یک سرمایه‌گذاری بزرگ موجب شد تا در کمتر از یک سال شرکت تاپکو به زمین بخورد و مسئله حضور گسترده برند فیات در ایران برای همیشه خاتمه یابد. سی‌نا که از ظاهری به شدت قدیمی و نافرم با موتوری ضعیف، امکاناتی اندک و قیمتی گران رنج می برد قرار بود به عنوان رقیب مستقیم هیوندای ورنا در بازار ایران خودنمایی کند اما ... .

جیلی امگرند 7 سدان
قیمت :58 میلیون تومان
کارکرد : 60 هزار کیلومتر
موتور : 1800 سی‌سی
قدرت : 137 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : اولین چینی با کیفیت بازار!

ما طلسم شده‌ایم
علت شکست : با ایکه هم‌اینک جیلی یکی از مشهورترین سازندگان چینی خودرو در جهان است و علاوه بر مالکیت، ولوو، پروتون و لوتوس در مجموعه دایملر بنز هم سهامدار است اما هرگز نتوانسته چنان که باید و شاید انگ چینی بودن را از پیشانی خود در ایران پاک کند. در واقع ویژگی‌ اصلی این خودرو به نقطعه ضعفش بدل شد و در کنار قیمت گران، زمینه بی‌اعتباری دیگر نقاط قوت جیلی امگرند را فراهم کرد.

پژو 407
قیمت :75 میلیون تومان
کارکرد : 100 هزار کیلومتر
موتور : 2لیتری
قدرت : 140 اسب بخار
ویژگی‌ مهم : سواری باکیفیت

ما طلسم شده‌ایم
علت شکست : حدود 10 سال است که فروش سدان‌هایبزرگ پژو در بازار ایران به صخره قیمت گران‌ و شرایط فروش نامناسب می‌خورد و علیرغم همه ویژگی‌های مثبت دیگری که دارند، نمی‌تواند فروشی مناسب هم پاس ساخته‌های کیا، هیوندای، تویوتا و هوندا داشته باشند. 40 که هم در بخش دینامیک رانندگی و هم طراحی بدنه و اتاق محصولی اسپورت و جوان‌پسند بود، در دوره شکوفایی هیوندای سوناتا و تویوتا کمری در ایران با قیمتی بالاتر از متوسط این کلاس عرضه شدند و شکست را عاید خودروساز فرانسوی کردند. / منبع : هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید