ماجرای سفر غیررسمی "هاشمی شاهرودی" به آلمان

ماجرای سفر غیررسمی "هاشمی شاهرودی" به آلمان

رنج بیماری، رنج سفر، صدای اعتراض خارجی، انتقاد داخلی و حاشیه سازی رسانه های خارجی، مصائب دی ماه امسال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی بود. حاشیه های مختلفی که باعث شده شروع زمستان امسال برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چندان خوشایند نباشد.

کد خبر : ۴۹۲۳۲
بازدید : ۷۰۳۲
رنج بیماری، رنج سفر، صدای اعتراض خارجی، انتقاد داخلی و حاشیه سازی رسانه های خارجی، مصائب دی ماه امسال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی بود. حاشیه های مختلفی که باعث شده شروع زمستان امسال برای رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چندان خوشایند نباشد.
رنج بیماری، رنج سفر، صدای اعتراض خارجی
هم زمان با شروع فصل زمستان خبرهای مختلفی مبنی بر عدم حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسات این نهاد و همچنین تعطیلی کلاس های درس رئیس این مرکز در فضای مجازی منتشر می شود. سوم دی ماه حجت الاسلام سید علاء هاشمی شاهرودی، فرزند آیت الله هاشمی شاهرودی در گفتگو با رسا در این باره توضیح می دهد و رسما اعلام می کند که کلاس های درس پدرش چند روزی برای تکمیل دوره درمان تعطیل خواهد بود.

هاشمی شاهرودی همچنین می گوید که عدم حضور پدرش در جلسه مجمع تشخیص نیز به همین دلیل است و به زودی برنامه ها و دروس آیت الله هاشمی شاهرودی از سر گرفته خواهد شد. فرزند آیت الله هاشمی شاهرودی در همین گفتگو اعلام می کند که پدرش برای تکمیل دوره درمان، به خارج از کشور سفر کرده و به زودی باز می گردد اما تاکید می کند که خوشبختانه پدرش در سلامت کامل است و با این حال فرزند آیت الله شاهرودی اعلام نمی کند که مقصد سفر درمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام کجاست.

اولین خبر از آلمان
بعد از این، گمانه زنی های مختلفی درباره مقصد سفر درمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شکل می گیرد تا این که 15 دی ماه روزنامه های آلمانی «بیلد» و «هانوفر شه آلگماینه» خبر از درمان آیت الله شاهرودی در این کشور می دهند. روزنامه بیلد، مدعی می شود که آیت الله شاهرودی دچار یک بیماری سخت است.
رنج بیماری، رنج سفر، صدای اعتراض خارجی
16 دی ماه خبرگزاری اهل بیت (ع) این خبر را تایید می کند. ابنا عکس هایی از عیادت حجت الاسلام رضا رمضانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ از آیت الله هاشمی شاهرودی منتشر می کند که در آن عکس ها پروفسور مجید سمیعی نیز دیده می شود.

با انتشار سریع این عکس در فضای مجازی مشخص می شود که آیت الله شاهرودی در بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر در شمال آلمان که ریاست آن را پروفسور سمیعی بر عهده دارد، بستری شده است.

انتقادات و اظهارات مختلف، پروفسور سمیعی را نیز وادار به واکنش می کند. او با انتشار اطلاعیه در اینستاگرام خود می نویسد: «چند نکته قابل تامل در مورد اخبار ضد و نقیض و نادرست چند روز اخیر: 1- قسم پزشکی هر پزشکی را ملزم به مداوای بیمار بدون درت نظر گرفتن جنس، نژاد، مذهب و پیشینه بیمار می کند.
2- اگرچه آقای هاشمی شاهرودی در آلمان بستری هستند، بیمار پروفسور سمیعی نبوده و نیستند و اخبار مبنی بر پذیرش آقای شاهرودی در منزل پروفسور کاملا نادرست می باشد. 3- سوءاستفاده از نام و عکس افرادی مثل پروفسور سمیعی که سابقه 50 ساله کاری ایشان چیزی جز خدمت به مردم و علم و دوری از هرگونه فعالیت سیاسی و اقتصادی نبوده است، برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت بسیار غلط و فقط به منظور محدود کردن خدمات رسانی پروفسور سمیعی به ایرانیان انجام می گیرد.
4- وظیفه انسانی و پزشکی هر طبیبی این است که در هر شرایط بدون جناح بندی و ورود به عرصه سیاست، سعی در رساندن بیشترین خدمات به بیماران داشته باشد. 5- هر پزشکی که در معالجه بیمارش جنس، نژاد، گرایش جنسی، سیاسی یا هر مولفه دیگری را لحاظ کند، می باید کار طبابت را کنار بگذارد. 6- افرادی که از پزشکان تقاضای معالجه نکردن بیماری به دلایل فوق را دارند، درک درستی از وظیفه و قسم پزشکی ندارند.»
رنج بیماری، رنج سفر، صدای اعتراض خارجی
انتقادات داخلی از سفر خارجی
اما دو روز بعد از انتشار این عکس، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور درباره وضعیت سلامتی آیت الله هاشمی شاهرودی توضیح می دهد و می گوید که در جریان جزئیات هستیم اما اعلام آن بر حسب صلاحدید ایشان و خانواده ایشان انجام می شود و در مورد سایر افراد هم اگر اجازه ای داده نشود، نمی توانیم اعلام کنیم. در مورد وضعیت بیماران اعم از افراد عادی، سیاسی، ورزشکار، هنرمند و غیره طبق اصول اخلاقی و قانونی، باید خانواده شان اعلام کند یا باید به ما محول شود که اعلام کنیم.

انتقادات مختلفی نسبت به سفر درمانی آیت الله شاهرودی به آلمان در فضای مجازی مطرح می شود تا جایی که مطبوعات نیز به آن واکنش نشان می دهند. روزنامه اصولگرای سیاست روز در شماره روز سه شنبه نوزدهم دی ماه خود در مقاله ای با عنوان «از شما انتظار نداشتیم» می نویسد: «خسته شدیم آن قدر که نوشتیم و دل مان نیامد با وجود رسانه های معاند در سیاه جلوه دادن نیروهای نظام خودمان هم نقد کنیم اما این نقد نکردن ها و ننوشتن ها را به معنی نفهمیدن مان نگذارید.
می فهمیم اما نمی نویسیم شاید درست شود، شاید اصلاح شود، شاید خاطر یک روستایی که هنوز خبر را نشنیده آسوده بماند و نداند که افرادی که به آنها اعتماد صددرصدی دارد و چطور در تریبون ها شعار می دهند، وقتی در خلوت می روند آن کار دیگر می کنند.»

این روزنامه در بخش دیگر از این مطلب تاکید می کند: «فقط آیت الله شاهرودی را نمی گویم که البته به گفته رئیس دفترش با وجود امتناع از سفر به آلمان با اصرار اطرافیان برای درمان به این کشور رفتند. از سبک برخورد با بیماری برای آیت الله انواری، آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله مهدوی کنی هم گلایه داریم. بستری شدن در بیمارستان های خصوصی با اتاق خصوصی یا سفر به خارج از کشور برای درمان چیزی نیست که مردم از مسئولان شان انتظار داشته باشند؛ آن هم زمانی که مردم توان تهیه داروهای خاص و درمان در بیمارستان های دولتی و خدمات گرفتن از بخش خصوصی را هم دارا نیستند.»
رنج بیماری، رنج سفر، صدای اعتراض خارجی
جدا از این، بعد از این که محل بستری شدن آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد برخی وابستگان به گروهک های ضد انقلاب با تجمع در مقابل بیمارستان علیه رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شعار دادند اما تحرکات علیه آیت الله شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه ایران به اینجا ختم نشد.
ولکر بک (Volker Beck)، عضو حزب سبز آلمان شکایتی علیه آیت الله هاشمی شاهرودی به دادگاهی در این کشور ارائه می دهد. این عضو حزب سبز آلمان می گوید: «دادستان های آلمان در حال بررسی شکواییه او هستند و به زودی درباره وجاهت داشتن آن برای طرح در دادگاه نظر خواهند داد.»

بازگشت از آلمان
سرانجام این سفر پر حاشیه به پایان می رسد. آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی پنج شنبه 21 دی ماه از آلمان به ایران باز می گردد. خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که سفر او به آلمان «نیمه کاره» مانده است.

پاسخ روابط عمومی مجمع تشخیص
یک روز پس از تایید خبر بازگشت آیت الله شاهرودی از سوی اعضای دفترش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در 23 دی ماه اطلاعیه ای صادر می کند و می نویسد: بستری شدن حضرت آیت الله شاهرودی ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام در یکی از بیمارستان های آلمان بنا بر توصیه اکید تیم پزشکی و برخلاف تمایل ایشان بوده است و پس از بهبودی و طی روند درمانی در آلمان به ایران مراجعت نموده اند و در مجمع تشخیص مصلحت نظام و جایگاه های دیگر در خدمت مردم و انقلاب اسلامی خواهند بود.

هاشمی شاهرودی: مجبور شدم
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سه روز پس از بازگشت به کشور نشست خبری را ترتیب می دهد و در مقابل چند خبرنگار و عکاس حاضر می شود. آیت الله هاشمی شاهرودی در 23 دی ماه اعلام می کند: «یک سال است مبتلا به مشکلی در روده شده بودم. بعد از مدت ها مشخص شد که غده در روده بزرگ است بنابراین به اطبا مراجعه کردم. البته دوستان اصرار می کردند که برای معالجه به خارج از کشور بروم که من قبول نکردم.
من در مشهد و تهران به دکتر مراجعه کردم و در بیمارستان ساسان دو عمل جراحی داشتم که بعد از مدتی مشکل دیگری در کلیه چپ من ایجاد شد که پزشکان بر سر معالجه من دچار اختلاف نظر شدند. برخی از آنها بر عمل جراحی اصرار داشتند و برخی اعتقاد به جراحی نداشتند اما بالاخره غده دوم که بزرگ شده بود مجبور شدم عمل کنم و این عمل را در بیمارستان ساسان انجام دادم.
همین اختلاف نظرهای پزشکان موجب شد که هم بستگان و هم پزشکان اصرار کنند که معالجه را در خارج از کشور دنبال کنم که به همین دلیل مدارک پزشکی به خارج از کشور فرستاده شد. البته این مدارک به مراکز درمانی که متخصصان ایرانی تاسیس کرده بودند ارائه شد و آنجا مطرح کردند با توجه به این اختلاف نظرها باید برای ادامه معالجه به خارج از کشور بروم.»

هاشمی شاهرودی می گوید: «بنابراین سفر مختصر، غیر رسمی، معمولی و بدون سروصدا داشتم تا این اختلاف نظرها حل شود. در آلمان پزشکان یک عفونت کشف کردند که در ایران کشف نشده بود. ما اصرار داشتیم پروتکل درمانی سریع تر نوشته شود تا ادامه معالجه در ایران انجام شود زیرا باقی ماندن در آلمان ضرورتی نداشت. در آلمان گفتند اگر درمان در آنجا انجام نمی شد عفونت به خون می رسید و راه علاجی نبود.
البته در آلمان هم ما نزد پزشکان خودمان مثل دکتر نجابت و سمیعی بودیم. بیمارستان دکتر سمیعی مخصوص عمل مغز و اعصاب است اما بخشی هم برای امراض داخلی دارد که آنها لطف کردند و من نزد پزشکان خودمان بودم.» و همچنین در این نشست خبری از همکاری و هماهنگی دولت و پلیس آلمان تقدیر و تشکر می کند.

ردپای خطای پزشکی
26 دی ماه هر چند به نظر می رسد که حاشیه های این سفر پایان یافته ولی یکی از سایت های خبری نکته جدیدی را مطرح می کند. قلم نیوز می نویسد: بر اساس گزارش یک منبع نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله هاشمی شاهرودی به دلیل قصور و تشخیص اشتباه پزشک ایرانی در یکی از بیمارستان های تهران ناچار به سفر درمانی به کشور آلمان شد. در این گزارش نوشته شده که تیم معالج پزشکی اقدام به انجام آزمایشات جدید کردند اما به دلیل تشخیص نادرست به اشتباه کلیه چپ ایشان از بدن خارج شد و درت این سفر پزشکان معالج توانستند آسیب های پزشکی پیش آمده را برطرف و مشکل جدید را درمان کنند.

هاشمی شاهرودی کیست؟
آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، متولد نجف عراق در سال 1327 است. سید علی حسینی شاهرودی از استادان حوزه علمیه نجف، پدرش و مادرش فرزند سید علی مدد موسوی از علمای دینی و اهالی روستای سیدان استان خراسان جنوبی است.

آیت الله هاشمی شاهرودی، تحصیلات ابتدایی را در مدرسه علویه نجف به پایان رساند و بعد از آن وارد حوزه علمیه شد. آیت الله محمد باقر صدر و امام خمینی از جمله استادان آیت الله شاهرودی در حوزه علمیه نجف بوده اند. در سال 1353 حکومت وقت عراق با حمله به حوزه علمیه نجف، جمعی از علما به ویژه روحانیون ایرانی و شاگردان آیت الله صدر را دستگیر و زندانی کرد.

آیت الله هاشمی شاهرودی از جمله کسانی بود که روانه زندان شد اما پس از مدتی با وساطت مراجع وقت توانست آزاد شود. در جریان انقلاب اسلامی، آقای هاشمی شاهرودی به ایران آمد و با موافقت امام خمینی (ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی مسئول ارتباط میان نیروهای انقلابی خارج از ایران و حوزه علمیه نجف با امام شد.
او در این دوره با کمک مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای که در آن زمان با حکم امام (ره) مسئول هماهنگی نهضت های اسلامی بود، مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق را راه اندازی کرد. این مجلس که از گروه های اصلی مبارز با حکومت صدام حسین در عراق بود پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق نام خود را به مجلس اعلای اسلامی تغییر داد و به یکی از بازیگران اصلی صحنه سیاسی عراق تبدیل شد.

شاهرودی در اسفند 1373 به عضویت شورای نگهبان در آمد. با انتصابش به عنوان ریاست قوه قضائیه، جای خود را در شورای نگهبان به آیت الله یزدی داد. آیت الله هاشمی شاهرودی در سال 1378 از سوی رهبری به ریاست قوه قضائیه منصوب شد. او در زمان تحویل این سمت گفت که ویرانه ای را تحویل گرفته است. پیش از او آیت الله محمد یزدی در این سمت بود. او پس از محمد حسینی بهشتی، عبدالکریم موسوی اردبیلی و محمد یزدی چهارمین رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی محسوب می شد.

پس از پایان خدمت در قوه قضائیه مجددا در مرداد 1388 به جای آقای لاریجانی به عضویت شورای نگهبان منصوب شد. همچنین رهبری او را به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت منصوب کرد. هاشمی شاهرودی در حال حاضر نماینده استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس دوم در هیات رئیسه این مجلس است.
منبع: هفته‌نامه صدا
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید