ویدیو/ آیا چین به آمریکا زن صادر کرد؟

حجم ویدیو: ۱۶.۷۸M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۱:۴۰ دانلود ویدیو

چینی ها در سال 1973 برای افزایش جمعیت آمریکایی ها به این کشور پیشنهاد دادند که حاضرند 10 میلیون زن چینی را برای باروری به آمریکا بفرستند.

کد خبر : ۴۹۳۸۸
بازدید : ۵۹۱۶

فرادید | چینی ها در سال 1973 برای افزایش جمعیت آمریکایی ها به این کشور پیشنهاد دادند که حاضرند 10 میلیون زن چینی را برای باروری به آمریکا بفرستند.

این پیشنهاد در دیدار مائو تسه تونگ رهبر انقلاب چین با هنری کسینجر مشاور وقت امنیت ملی کابینه ریچارد نیکسون در سال 1973 مطرح شد. مائو در دیدار با کسینجر مطرح کرد چین کشور بسیار فقیری است و چیزی برای صادرات به آمریکا ندارد ولی دهها میلیون زن در سن باروری دارد و می تواند آنها را به آمریکا صادر کند.

در پاسخ به این پیشنهاد کسینجر نیز به شوخی گفت: در این صورت ما هم قول می دهیم بابت این صادرات تعرفه گمرکی نگیریم. "البته این پیشنهاد هیچ گاه عملیاتی و منتشر نشد اما بعدها اسناد وزارت خارجه آمریکا نشان داد این گفت و گو بین مائو و کسینجر صورت گرفته است.

در آن زمان " وانگ هایجونگ " مشاور وزارت خارجه چین که در گفت و گوهای کسینجر و مائو حاضر بود گفت:اگر متن این پیشنهاد مائو در متن رسمی ملاقات دو مقام نوشته و ضبط شود و سپس منتشر شود ، ممکن است دردسر ساز شود و سبب ناراحتی مردم چین و تحریک احساسات ملی آنان شود.

از این رو با توافق مائو و کسینجر این بخش از گفت و گوهای خصوصی دو مقام چینی و آمریکایی که با شوخی و خنده دو طرف همراه بود، از متن مذاکرات حذف شد، اما سال ها بعد در اسناد آرشیوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد.

گوینده: سحربنی هاجر
کاری از گروه صدا و تصویر فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید