۶ راه‌حل طبیعی برای رفع آلودگی هوای منازل

۶ راه‌حل طبیعی برای رفع آلودگی هوای منازل

آیا تا به حال درباره کیفیت هوای داخل منزل خود فکر کرده‌اید؟ کیفیت هوای ساختمان‌ها مربوط به کیفیت هوا در داخل و اطراف ساختمان‌ها و سازه است و به سلامت و راحتی سرنشینان ساختمان مربوط می‌شود. آلاینده‌ها می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات را به همراه داشته باشند که باعث تحریک چشم‌ها، بینی، گلو و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

کد خبر : ۵۰۰۳۶
بازدید : ۷۴۹۷
فرادید | آیا تا به حال درباره کیفیت هوای داخل منزل خود فکر کرده اید؟ کیفیت هوای ساختمان‌ها مربوط به کیفیت هوا در داخل و اطراف ساختمان‌ها و سازه است و به سلامت و راحتی سرنشینان ساختمان مربوط می‌شود. آلاینده‌ها می‌توانند طیف وسیعی از مشکلات را به همراه داشته باشند که باعث تحریک چشم‌ها، بینی، گلو و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

به گزارش فرادید، با توجه به یافته‌های سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA) هوای فضای داخلی منازل آمریکایی‌ها دو تا پنج برابر آلوده‌تر از هوای بیرون است!

در این مقاله روش‌های مفیدی که می‌تواند به بهبود کیفیت هوا داخل منازل و دفاتر کمک کند ارائه شده است.

منابع آلودگی هوا در منازل
بسیاری از منابع آلودگی هوا در داخل فضا‌ها هستند. تهویه نامناسب علت اولیه این مسئله می‌باشد و در زمستان‌ها نیز میزان آن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. در بسیاری از مناطق صنعتی عدم وجود تهویه مطبوع و میزان بالایی از ریز گرد‌ها می‌تواند سبب افزایش آلاینده‌ها در فضا‌های داخلی شود.

در حقیقت بسیاری از منابع آلوده کننده هوای منازل، همان لوازم و اثاثیه ضروری هستند. از طرفی ما ساعات بسیار مهمی را به خصوص در زمان‌های استراحت در خانه‌ها سپری می‌کنیم، برخی از این منابع آلوده کننده عبارتند از: تمامی انواع شمع‌ها از نوع پارافینی گرفته تا شمع‌های ساخته شده از روغن‌های گیاهی که هنگام سوختن کربن آزاد می‌کنند، پاک کننده‌های خانگی و در نهایت تجهیزات گرمایشی و پخت و پز.

رادون
رادون یکی از سنگین‌ترین گاز‌ها بوده و برای سلامتی بسیار مضر است. این گاز بی رنگ، بی بو و بدون مزه می‌باشد، تنها با استفاده از دستگاه‌های مخصوص اندازه گیری رادون می‌توان وجود آن را تشخیص داد. رادون یک گاز مضر است که می‌تواند ناشی از خاک و مصالح ساختمانی باشد و از واپاشی اورانیوم طبیعی موجود در خاک، آب و صخره‌ها بوجود می‌آید.

قرار گرفتن در معرض گاز رادون می‌تواند سبب سرطان ریه در افراد غیر سیگاری شود و به عنوان دومین عامل اصلی سرطان ریه شناخته می‌شود. با توجه به آمار سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در هر سال حدود ۲۱۰۰۰ نفر است.

وجود ترک در دیوار‌ها، محل‌های عبور شبکه تاسیسات ساختمان و هر گونه منفذ و روزنه در اتصالات و مصالح ساختمان می‌تواند در عبور رادون به داخل ساختمان‌ها موثر واقع شود. بیشترین مقدار رادون در زیر زمین و طبقات اولیه ساختمان‌ها می‌باشد.

دود سیگار
دود تنباکو حاوی هزاران ماده شیمیایی مضر است و یکی از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های سرطانی است. اثرات مخرب دود سیگار در اطرافیان به مراتب بیشتر از خود فرد است. اطرافیان و والدین کودکانی که سیگار می‌کشند باید بدانند که سلامت کودکان خود را بسیار به خطر می‌اندازند و باعث بروز بیماری‌های گوناگونی از جمله آسم و دیگر مشکلات تنفسی در کودکان می‌شود.
بر اساس گزارش CDC، از سال ۱۹۶۴ تا کنون حدود ۲.۵ میلیون نفر از افراد غیر سیگاری از مشکلات بهداشتی ناشی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان خود را از دست داده اند.
کیفیت هوای منازل مسکونی + ۶ راه حل طبیعی

کپک
کپک عنوان کلی است که به همه گونه‌های قارچ‌های ذره بینی که به صورت رشته‌های چند سلولی رشد می‌کنند اطلاق می‌شود. کپک‌ها و ویروس‌ها در داخل خانه رشد می‌کنند و باعث بروز مشکلات جدی تنفسی می‌شوند و به عنوان یک مشکل جدی می‌توانند شما را مجبور به جابه جایی کنند.

تجهیزات گرمایشی و پخت و پز
لوازم گرمایشی یکی از ضروری‌ترین وسایل هستند که در لیست آلاینده‌های هوای منزل قرار دارند مانند شومینه، بخاری و اجاق گاز‌ها. تمامی آن‌ها باعث تولید مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن و بسیاری از مواد شیمیایی و گاز‌های آلاینده دیگر می‌شوند. بخاری نیز در صورت ناقص سوختن یا وجود مشکل در دودکش‌ها سبب انتشار منوکسید کربن در فضا می‌شوند و پیامد‌هایی را به همراه دارند از جمله سر درد، سر گیجه و حتی در مواقعی باعث مرگ می‌شوند.

انتشار دی اکسید نیتروژن می‌تواند ناشی از وسایل احتراقی پخت و پز (اجاق گاز) باشد و وجود این گاز می‌تواند چشم، بینی، گلو و دستگاه تنفسی را تحریک کند.
کیفیت هوای منازل مسکونی + ۶ راه حل طبیعی

محصولات شوینده
بر آورد شده است که بسیاری از شوینده‌های خانگی حاوی ترکیبات شیمیایی مصنوعی هستند که برای سلامت افراد خطرناک هستند.

آفت کش‌ها، پاک کننده‌ها، رنگ‌ها و لاک‌ها و خوشبو کننده‌های هوا (از جمله شمع‌ها) حاوی مواد شیمیایی مضر و حلال‌های نفتی هستند. یکی از خطرنک‌ترین آن‌ها، سفید کننده‌ها می‌باشند. مخلوط کردن سفید کننده‌ها با هر پاک کننده اسیدی می‌تواند گاز‌های بسیار خطرناکی تولید کند و استنشاق آن‌ها ممکن است سبب مرگ شود. برخی از پاک کننده‌ها حاوی گلیکول بر پایه اتیلن هستند و موجب بروز آسم و آلرژی می‌شوند.

مبلمان و رنگ‌ها
برخی از لوازم منزل مانند مبلمان، تشک‌ها و وسایل کودکان از فوم‌ها و مواد شیمیایی بازدارنده اشتعال ساخته می‌شوند. این مواد شیمیایی خطرناک به راحتی در هوا خانه منتشر می‌شوند. تعدادی از مطالعات از مواد باز دارنده اشتعال به عنوان عوامل سرطان زا، ناباروری و کاهش ضریب هوشی کودکان یاد کرده اند.

در گذشته بسیاری از رنگ‌ها حاوی سرب بودند. اما امروزه رنگ‌ها حاوی ترکیبات آلی فرار می‌باشند که حتی با گذشت سال‌ها پس از رنگ آمیزی دیوار‌ها، از بین نمی‌روند و برای سلامتی انسان مضر هستند.

مصالح ساختمانی
پنبه نسوز یکی از موادی است که همچنان در عایق دیوار‌ها، رنگ‌ها و کاشی‌های کف خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. الیاف پنبه نسوز می‌تواند به مواد بسیار ریز و نامرئی تبدیل شود. این ذرات نامرئی که قطر آن‌ها کمتر از ۰.۵ میکرون است، در هنگام تنفس به اعماق شش‌ها نفوذ می‌کنند و برای همیشه در آنجا باقی می‌مانند. با گذشت زمان این ذرات بر اثر تحریکات مدوام باعث بروز بیماری‌های آزبستوز، سرطان ریه، سرطان حنجره یا بیماری مزوتلیوما می‌شوند که همه آن‌ها در نهایت منجر به مرگ می‌شوند.

۶ راه حل طبیعی برای رفع آلودگی هوا داخل منازل
چگونه می‌توان کیفیت هوای داخل منازل را بهبود بخشید؟ خوشبختانه بسیاری از روش‌های موثر طبیعی برای بهبود کیفیت هوای داخل منازل وجود دارند.

۱ - منبع آلاینده را حذف کنید
تنظیم حرارت لوازم گرمایشی و پخت و پز باعث کاهش انتشار گاز‌ها می‌شود. منبع خوشبو کننده‌های مصنوعی و سمی را از بین ببرید.

اطمینان حاصل کنید محصولات بهداشتی که تهیه می‌کنید بدون عطر و طبیعی هستند، رایحه روغن‌ها طبیعی جایگزین عالی می‌باشند. سیستم‌های تهویه هوا را به طور مرتب تمیز کنید.

۲ - تهویه منظم
انجمن ریه آمریکا توصیه می‌کند اجازه ورود هوای تازه را به فضا دهید یک شیوه ساده و ارزان برای از بین بردن آلاینده‌ها داخلی. سعی کنید برای انجام این امر سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را وارد ماجرا نکنید، پنجره‌ها و درب‌ها را باز کنید و اجازه دهید هوای منزلتان کمی تازه و سالم شود.

۳ - به طور طبیعی آلاینده‌ها را حذف کنید
روغن‌های ضروری و سرکه دارای خواص ضد عفونی کننده هستند، یک گزینه عالی برای برای بهبود بخشیدن به کیفیت هوای خانه می‌باشند.

سعی کنید از ملحفه‌هایی نخی استفاده کنید. شستن مداوم ملحفه‌ها اغلب یک نکته جهت کاهش آلاینده‌ها به شمار می‌رود.

۴ - محصولات را بررسی کنید
سعی کنید در فضا‌هایی که از محصولات آرایشی مانند اسپری‌های مو و موس‌ها استفاده می‌شود، کمتر حضور پیدا کنید، آلاینده‌های حاصل این محصولات می‌توانند باعث مسمومیت شوند.

همچنین از محصولات آرایشی بهداشتی که کمترین میزان مواد شیمیایی را دارند استفاده کنید.

۵ - فرش‌ها
متاسفانه عطر دلنشین فرش‌ها ناشی از ترکیبات آلی فرار است که گاز‌های خطرناکی مانند تولوئون، بنزن، فرمالئید و استون آزاد می‌کنند. فرشی را انتخاب کنید که به راحتی بتوانید آن را بشویید.

۶ - گیاهان آپارتمانی
در حالی که به دنبال راه حل برای بهبود بخشیدن به کیفیت هوای داخل خانتان هستید، فراموش نکنید که برخی از گیاهان خانگی در پاکسازی هوا عالی عمل می‌کنند. یک روش طبیعی برای حذف آلاینده.

برخی از بهترین گیاهان خانگی برای بهبود کیفیت هوای منازل عبارتند از:
•آناناسیان
•بامبو خوش قدم
•گیاه عنکبوتی (گیاه پایا)
•گیاه جید

منبع: دکتر اکس
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید