چگونه با یک ماشین ذهن خود را کنترل کنید!

چگونه با یک ماشین ذهن خود را کنترل کنید!

تصور کنید قادر به ساختن ماشینی هستید که بدون فشردن دگمه‌ای و وارد کردن ضربه‌ای به صفحه و یا بدون نیاز به کنترل از راه دور، تنها با قدرت مغز و افکار می‌تواند حرکت کند. بله درست است، این یک سناریو تخلیی است که می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد.

کد خبر : ۵۰۱۰۳
بازدید : ۴۴۵۸
چگونه با استفاده از یک ماشین ذهن خود را کنترل کنید!
فرادید | تصور کنید قادر به ساختن ماشینی هستید که بدون فشردن دگمه‌ای و وارد کردن ضربه‌ای به صفحه و یا بدون نیاز به کنترل از راه دور، تنها با قدرت مغز و افکار می‌تواند حرکت کند. بله درست است، این یک سناریو تخلیی است که می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد.

به گزارش فرادید و به نقل از بی‌بی‌سی، Bill Kochevar دوچرخه سواری که در اثر تصادف شدید دچار آسیب نخاعی شد و در نتیجه این اتفاق برای همیشه فلج شد، اما پس از گذشت یک دهه، زندگی او تغییری شگرف را تجربه کرده است.

سال گذشته با نصب یک واسط مغز و رایانه (BCI) که از مجموعه سنسور‌ها و اجزای پردازش سیگنال تشکیل شده، او توانست دست‌های خود را پس از هشت سال به حرکت در آورد.

سنسور‌ها در مغز او نصب شدند و سپس طی یک دوره آموزشی چهار ماهه، آقای Kochevar قادر به چرخاندن مچ دست هایش شد.

سپس زمانی که ۳۶ الکترود تحریک کننده عضلانی به دست‌های او اعمال شد، توانست کنترل حرکات خود را به سادگی با فکر کردن درباره آنچه که می‌خواست انجام دهد و ظرف چند هفته قادر شد تا خودش غذا بخورد.

تیم تحقیقاتی نیز بر روی صندلی چرخ دار کنترل شده با ذهن کار می‌کنند و با استفاده از سنسور‌ها افرادی را که فلج هستند قادر می‌سازد تا با بهره وری از فکر خود آن را به حرکت در آورند.

اما این تکنولوژی تنها منوط به به سلامت نمی‌شود. امروزه بسیاری از شرکت‌های فناوری در حال بررسی کنترل مغز با استفاده از یک واسط مغزو رایانه هستند.

هدف از این سیستم این است که به عنوان پاسخ دوم، پاسخ‌های سریعتری در هنگام واکنش‌های طبیعی رانندگان صورت گیرد.

نیسان می‌گوید، "در یک جاده‌ای که دارای پیچ و خم‌های بسیاری است برای مثال، این تکنولوژی به عنوان واسط مغز و رایانه می‌تواند ماشین را کنترل کند. در بسیاری از آزمایشات، حتی رانندگان با تجربه نیز با استفاده از این سیستم به طور قابل توجهی بهتر عمل کرده اند."

در همین حال شرکت Neurable یک بازی کامپیوتری تحت کنترل ذهن را در اواخر سال گذشته میلادی منتشر کرد. بازیکنان با استفاده از یک هدست VR، تنها با تمرکز به سادگی یک شی را کنترل می‌کنند، هیچ کنترل دستی وجود ندارد.
چگونه با استفاده از یک ماشین ذهن خود را کنترل کنید!

نیروی محرکه تحقیق از دنیای پزشکی آمد و استفاده از واسط مغز و رایانه موجب پیشرفت‌های بزرگی در این عرصه شد.

اگر تمامی این نمونه‌ها تخیلی به نظر می‌آیند، وقت آن رسیده که بگوییم چگونه کار می‌کنند.

واسط مغز و رایانه از مجموعه‌ای از سنسور‌ها و اجزای پردازش سیگنال تشکیل می‌شود که فعالیت مغزی فرد را مستقیما به یک سری سیگنال‌های ارتباطی یا کنترلی تبدیل می‌کند. در این سامانه ابتدا باید امواج مغزی را با استفاده از دستگاه‌های ثبت امواج مغزی ثبت کرد که معمولا به دلیل دقت زمانی بالا و ارزان بودن و همچنین استفاده آسان، از الکتروانسفالوگرافی برای ثبت امواج مغزی استفاده می‌شود. الکترود‌های EEG در سطح پوست سر قرار می‌گیرند و میدان الکتریکی حاصل از فعالیت نورون‌ها را اندازه گیری می‌کنند. در مرحله بعد این امواج بررسی شده و ویژگی‌های مورد نظر استخراج می‌شوند و از روی این ویژگی‌ها می‌توان حدس زد که کاربر چه فعالیتی را در نظر دارد.
چگونه با استفاده از یک ماشین ذهن خود را کنترل کنید!

این سیگنال‌ها شامل امواج آلفا، بتا، دلتا، تتا، گاما و همچنین سیگنال‌های با نشانه‌های بصری می‌شود. الگو‌های خاصی از فعالیت‌ها را می‌توان با تمرکز ادغام کرد، بنا براین می‌توان به سیستم اجازه داد تا درخواست‌های کاربر را پیش بینی کند.

شرکت Neurable نرم افزار‌ها و راه حل‌هایی طراحی می‌کند که به عنوان توسعه طبیعی از مغز عمل می‌کند و امکانات جدیدی را برای توانمندسازی انسان فراهم می‌آورد. شرکت مذکور ادعا کرده سریع‌ترین واسط مغزی و رایانه بی نقص و دقیق در جهان را تولید کرده.
چگونه با استفاده از یک ماشین ذهن خود را کنترل کنید!

این مسئله به عنوان مجموعه‌ای از الگو‌های مغزی و پتانسیل‌های مرتبط با رویداد برنامه ریزی سازمانی (ERP) شناخته می‌شود.

Ramses Alcaide مدیر و موسس اجرایی برنامه می‌گوید، " ERP یک پاسخ مغزی است، در زمانی که کاربر در انتخاب یک گزینه علاقه نشان می‌دهد - به عنوان مثال فشردن یک دگمه، برداشتن شی و ... - در نهایت موجب ایجاد تغییرات می‌شوند.

شرکت Neurable نرم افزار‌ها و راه حل‌هایی طراحی کرده که به عنوان توسعه طبیعی از مغز عمل می‌کند و امکانات جدیدی را برای توانمندسازی انسان فراهم می‌آورند.

منبع: بی‌بی‌سی
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید