شانس سیمرغ برای فیلم تماماً کپی

شانس سیمرغ برای فیلم تماماً کپی

در این فیلم باز هم تلخی‌ها و سیاهی‌ها و خشونت‌های زیادی نشان داده شده و حتی ادبیات گفتاری شخصیت‌ها نیز خشن بود، ولی به گفته کارگردانش با امید به پایان می‌رسد.

کد خبر : ۵۰۲۰۸
بازدید : ۲۹۶۲
فرادید | روز گذشته جشنواره فیلم فجر برای اهالی مطبوعات با سه فیلم کار خود را ادامه داد. اولین فیلم ساخته هومن سیدی بود که با نام عجیبی مثل سایر فیلم‌هایش تقریبا سالن سینما را پر کرده بود. «مغز‌های کوچک زنگ زده» درست شبیه باقی فیلم‌های سیدی نام و تصاویری عجیب داشت. او در این فیلم که با بازی نوید محمد زاده و فرهاد اصلانی رنگ و بوی همیشگی را گرفته بود به عبارتی تمام دنیا را در قالبی کثیف و سیاه نشان داد.

به گزارش فرادید؛ این فیلم زندگی یک خانواده حاشیه نشین را روایت می‌کند که فرزندانش بچه‌های بی‌سرپرست را از کودکی بزرگ می‌کردند تا همگی در تولید و توزیع مواد مخدر کار کنند. در این فیلم باز هم تلخی‌ها و سیاهی‌ها و خشونت‌های زیادی نشان داده شده و حتی ادبیات گفتاری شخصیت‌ها نیز خشن بود، ولی به گفته کارگردانش با امید به پایان می‌رسد.

یکی از پر سر و صدا‌ترین صحنه‌های متاثرکننده این فیلم لحظه کشتن دختر خانواده توسط برادرش بود که به شدت فیلم "خانه پدری" را به یاد می‌آورد، ولی هومن سیدی گفت: با وجود اینکه می‌داند چنین صحنه‌ای در آن فیلم هست، اما هنوز آن را ندیده و مطمئن است که عیاری صحنه‌ای شاهکار را خلق کرده است.

نوید محمدزاده بازیگر این فیلم در نقش یکی از فرزندان این خانواده است که به لحاظ موقعیت خیلی به نقش خود در فیلم "ابد و یک روز" شبیه است، ولی تلاش شده با گذاشتن دندان و جلو آوردن فک چهره متفاوت‌تری داشته باشد تا شخصیت فیلم هم در نحوه حرف زدن و رفتار متمایز باشد.
نوید محمد زاده، شانس سیمرغ
نوید محمدزاده که در تمام فیلم‌هایش کاراکتر‌هایی خشن، مریض، عصبی و تا حدود زیادی بیمار را بازی کرده این بار هم نقش خود را تکرار می‌کند، اما به نظر می‌رسد به دلیل جا افتادنش در این نقش و بازی بی نظیری که از خود ارائه کرد یکی از شانس‌های سیمرغ امسال باشد.

اما زمانی که در نشست پرسش و پاسخ از او درباره این مورد سوال شد که با توجه به بازی در فیلم‌های "عصبانی نیستم"، "ابد و یک روز" او با نقش‌های عقده‌ای و عصبی به تکرار افتاده است، نه تنها این موضوع را قبول نکرد بلکه تاکید کرد که باید این سه فیلم با هم دیده شوند تا مشخص شود همه فرق دارند و گونه‌های متفاوتی از خشونت را نشان می‌دهند.

او که با مدل مویی متفاوت به پردیس ملت آمده بود همان ابتدا گفت که بازیگر است و این مدل مو جزو گریم نقش محسوب می‌شود هرچند غیر از آن هم دوست داشت با این مدل بیرون بیاید.
فرهاد اصلانی بازیگر قوی دیگری بود که در این فیلم رییس و سردسته خلافکاران و به قولی چوپان بود. او پس از به تکرار افتادن در نقش‌های مرد دو زنه و خیانتکار،این بار هم توانست که بازی خوبی را در «مغز‌های کوچک زنگ زده» ایفا کند. از دیگر بازی‌های خوب این فیلم به فرید سجادی حسینی که پیش از این در "فروشنده" اصغر فرهادی هم نقش پیرمرد را بازی کرده بود باید اشاره کرد.

نکته جالب این فیلم حضور لادن ژاله وند است که در زندگی واقعی یک کارتن خواب بوده و هومن سیدی با پرس و جویی که برای اطلاعات بیشتر و نیز یافتن نقش مادر خانواده داشت به این زن رسیده که در کمپ زندگی میکرد؛ زنی که می‌گفت: بدش نمی‌آید اگر باز هم از این نوع کار‌ها به او پیشنهاد شود، اما آنقدر تجربه خوبی را در این فیلم داشته که دیگر آرزویی جز بغل کردن خدا ندارد.
نوید محمد زاده، شانس سیمرغ
نشست پرسش و پاسخ "مغز‌های کوچک زنگ زده" از نشست‌های شلوغ جشنواره بود که تعداد زیادی از عوامل فیلم هم در آن حضور داشتند. اگر چه هومن سیدی تا انتهای جلسه، با متانت و آرامش پاسخگوی سوالات شد. اما باز هم حاشیه‌ها رهایش نکرد و در آخر وقتی که زمان جلسه تمام شده بود، بحثی میان یکی دو خبرنگار با مجری محمود گبرلو پیش آمد که سوال مهمی باید پرسیده شود و هومن سیدی هم که متوجه شد سوال درباره کپی بودن فیلم است به اعتراض بلند شد و گفت: فیلم من از تمام فیلم‌های دنیا کپی شده است.

فیلم دوم "امپراتور جهنم" پرویز شیخ طادی بود که در آن حضور علی نصیریان به عنوان یکی از پنج بازیگر قدیمی سینمای ایران توجه همه را به خود جلب کرد.
این فیلم از معدود فیلم‌هایی بود که پس از پایان در چهار سالن نمایش داده شده با تشویق چندانی همراه نشد و بیشتر کسانی که از سالن‌ها بیرون می‌آمدند از نمایش آن در جشنواره و اصرار گروه بر این موضوع ابراز تعجب می‌کردند. این موضوع در نشست نیز پرسیده شد که محمد خزاعی توضیح داد: فیلم دچار حذفیات زیادی شده، ولی با این حال، گروه می‌خواستند همین هم به نمایش درآید.
نوید محمد زاده، شانس سیمرغ
"امپراتور جهنم" قرار بود سال گذشته در بخش غیررقابتی جشنواره حضور داشته باشد که تهیه کننده و کارگردان با انتشار نامه‌ای در اعتراض به راه نیافتن فیلمشان در بخش رقابتی از جشنواره انصراف دادند و حضور امسال شان باعث انتقاد عماد افروغ عوض هیات انتخاب جشنواره سی و پنجم هم شد.

اما سومین فیلم روز پنجم جشنواره «عرق سرد» سهیل بیرقی بود که به ماجرای زندگی یکی از زنان تیم ملی فوتسال اشاره داشت که به دلیل اجازه ندادن شوهرش نتوانست برای شرکت در مسابقات از کشور خارج شود. سهیل بیرقی که اولین تجربه سینمایی‌اش را با دستیاری کارگردان در فیلم سینمایی آدم، محصول سال ۱۳۸۵ کسب کرد، در سال ۱۳۹۴ توانست با فیلم «من» که از حضور بازیگران شناخته‌شده‌ای همچون لیلا حاتمی، امیر جدیدی، مانی حقیقی و بهنوش بختیاری بهره می‌برد، خود را به‌عنوان یکی از کارگردانان آینده‌دار مطرح کند. عرق سرد دومین فیلم کارنامه کاری سهیل بیرقی است که علاوه بر کارگردانی، نویسندگی آن را نیز بر عهده داشته است.

در این باران کوثری در نقش کاپیتان تیم ملی ظاهر شد که مشخص بود در فیلمی بازی کرده که موضوع آن از دغدغه‌های او به عنوان یک زن هنرمند است. در مقابل او امیر جدیدی و سحر دولتشاهی نقش‌های متفاوتی را ایفا کردند که شاید بتوانند شانس‌های سیمرغ باشند. جدیدی در "عرق سرد" نقش همسر این بازیکن را دارد که خودش یکی از مجریان معروف تلویزیون است و با طرز بیان و ظاهری که دارد برخی مجریان خوش سیمای برنامه‌های خاص تلویزیون را هم به یاد میآورد.
نوید محمد زاده، شانس سیمرغ
نشست این فیلم با طرح پرسش‌هایی درباره برخی جزئیات فیلم همراه بود، ولی در بخش‌هایی هم بر سر قانونی که حق زن را طوری در اختیار همسرش قرار می‌دهد که حتی از حضور در یک مسابقه ملی محروم می‌شود بحث شد و لیلی رشیدی دیگر بازیگر این فیلم در پاسخ به نقطه نظری که از کارگردان می‌خواست فمینیست نباشد و از ساز مخالف زدن زن‌ها حمایت نکند، چون این مرد است که به خواستگاری میرود گفت که بهتر است از یک قانون عقب افتاده حمایت نشود.

نوید محمد زاده، شانس سیمرغ
در این نشست همچنین یکی از مجریان زن تلویزیون تایید کرد که برخی همکارانش به اندازه شخصیت مجری این فیلم بی رحم هستند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید