چرا برخی افراد غذا‌های تند را دوست دارند؟

چرا برخی افراد غذا‌های تند را دوست دارند؟

برخی افراد از خوردن غذا‌های تند لذت می‌برند. غذا‌های تایلندی، مکزیکی، چینی، هندی، اتیوپی – غذا‌هایی که باعث از بین رفتن سقف دهان می‌شوند، و طعم‌های بسیار متنوعی دارند.

کد خبر : ۵۰۷۵۲
بازدید : ۶۹۲۱
چرا برخی افراد غذا‌های تند را دوست دارند؟
فرادید | برخی افراد از خوردن غذا‌های تند لذت می‌برند. غذا‌های تایلندی، مکزیکی، چینی، هندی، اتیوپی - غذا‌هایی که باعث از بین رفتن سقف دهان می‌شوند، و طعم‌های بسیار متنوعی دارند.

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی، طبقه بندی فلفل‌های تند و مقایسه غذا‌های گوناگون در سراسر جهان یک سرگرمی هیجان انگیز به شمار می‌رود، حتی گاهی این تمایز‌ها سلیقه‌ای می‌شوند. یکی از رستوران‌های هندی به نام Widower Phaal که برای طبخ غذا از عینک‌های ایمنی برای محافظت از چشم‌ها در برابر فلفل‌ها استفاده می‌کند رتبه ۱،۰۰۰،۰۰۰ را در مقیاس اسکویل به دست آورده است - مقیاسی که برای سنجش تندی فلفل‌های چیلی (تند) است و تعیین کننده میزان کپسایسین موجود در آن است - تجربه‌ای آتشین‌تر از غذای مشهور کره‌ای Suicide Burrito!

تعداد زیادی از غذا‌های تند در سراسر دنیا وجود دارند به عنوان نمونه، ویندالو، یک نوع کاری محبوب در منطقه گوا و بسیاری از نقاط هند است. در منطقه بمبئی نیز نوعی از این غذا دیده می‌شود. در سطح جهان این غذا یک جز اصلی از منوی رستوران‌های هندی را تشکیل می‌دهد و به عنوان یک غذای تند آتشین شناخته می‌شود. رستوران‌های گوآ ویندالو را در شکل اولیه خود با گوشت خوک سرو می‌کنند. اما در سایر رستوران‌ها این غذا با مرغ یا بره سرو می‌شود و گاهی در آن سیب زمینی هم استفاده می‌شود. ویندالو سنتی سیب زمینی ندارد.
چرا برخی افراد غذا‌های تند را دوست دارند؟

همانطوری که شما طعم‌های تند و جدیدی را امتحان می‌کنید، ممکن است تعجب کنید که چرا برخی از غذا‌ها و چاشنی‌های تند وارد رقابت شده و در نهایت طبقه بندی می‌شوند، در صورتی که برخی افراد حتی به سختی مقدار کمی از آن‌ها را تست می‌کنند!

این سوالی است که تعدادی از مورخان و انسان شناسان را جذب کرده است. در واقع، این یک حقیقت کنجکاو کننده است که می‌تواند بستگی به اقلیم منطقه و آب و هوای گرم داشته باشد، به نظر می‌رسد که غذا‌های تند و آتشین در این مناطق طعم‌های غالب هستند. مطالعات نشان داده اند، این امر ممکن است به دلیل خواص ذاتی و آنتی بیوتیکی ادویه‌ها باشد.

محققان در یک نظر سنجی که در سراسر جهان انجام شده بود، خاطر نشان کردند: " میانگین دمای سالانه مواد غذایی (شاخص میزان فساد نسبی مواد غذایی یخ زده) افزایش یافته است، به همین نسبت دستور العمل‌های حاوی ادویه، افزودنی‌ها و قوی‌ترین آنتی باکتریال نیز افزایش یافته. " در مناطق گرم، ممکن است از ادویه‌ها برای به حداقل رساندن فاسد شدن غذا استفاده شود. "

همچنین گفته می‌شود، غذا‌های تند باعث تعریق می‌شوند که می‌تواند به گرم کردن بدن در سرما کمک کند. اثرات خنک کننده‌ای که در هنگام بیداری حاصل می‌شود توسط این چاشنی‌ها می‌تواند کنترل شود. در آب و هوای مرطوب، مهم نیست که شما چقدر عرق می‌کنید، در حقیقت تعریق به شما کمکی نمی‌کند، زیرا رطوبت زیادی در محیط موجود است. یک مطالعه نشان داد در شرایط هوایی با رطوبت کم، افرادی که پس از انجام تمرینات ورزشی آب گرم می‌نوشند، افت دمای بیشتری را تجربه می‌کنند در مقابل افرادی که آب سرد می‌نوشند.

اما ادویه‌ها را تنها نمی‌توان محدود به مناطق استوایی دانست. در حالی که فلفل‌های چینی متعلق به آمریکا هستند، این گونه فلفل‌ها اصالتا به سده‌های ۱۵ و ۱۶ باز می‌گردند در حقیقت تاجرین اروپایی باعث گسترش آن‌ها شدند. ادویه جات دیگر - شاید طعمی مانند فلفل‌ها نداشته باشند، اما همواره طعم جدید به حساب می‌آیند و قرن هاست که در اروپا مورد استفاده بوده اند - زنجبیل، فلفل سیاه و دارچین همگی محصولات کشور‌های شرق هستند.
چرا برخی افراد غذا‌های تند را دوست دارند؟

آنچه که ما در حال حاضر در رابطه با غذا‌های کلاسیک اروپایی در نظر می‌گیریم، تمایل و تمرکز بر طعم‌های مشابه است، به جای اضافه کردن طعم‌های قوی و متضاد. این ممکن است ناشی از کاهش قیمت ادویه جات در اروپا در دهه ۱۶۰۰ باشد.

آنان تاکید بر طعم خالص و اولیه مواد غذایی دارند، همراه با طعم دهنده‌های با کیفیت بالا و طعم عالی. Singh می‌نویسد، ادویه‌ها هیجان تست طعم غذا را از بین می‌برند.

در واقع، نقش فرهنگ انسانی در تعیین اینکه آیا ادویه‌های تند را می‌توان نادیده گرفت یا نه، موثر است. مانند حیوانات، از طعم و مزه به عنوان یک روش تعیین کننده آنچه که سالم یا فاسد است، بهره می‌جویند، در صورتی که طعمی آشنا باشد و یاد آور مزه‌ای مورد علاقه و خاصی باشد، مطمئنا طعمی دلپذیر خواهد داشت.

امروزه هر فردی دلایل خود را برای خوردن غذا‌های با طعم تند و آتشین دارند، و این ممکن است به دلیل افزایش آدرنالین نسبت به یک وضعیت اجتماعی و یا دارا بودن طعم منحصر به فرد باشد. واکنش فیزیولوژیکی به فلفل، نتیجه تغییر دمای سنسور‌های فعال داخل دهان است. بدن شما به این واکنش‌ها پاسخ می‌دهد به طوری که اگر شما حس سوختگی را تجربه کنید، غرق در عرق می‌شوید یا در موارد شدید باعث ایجاد تهوع می‌شود.

هیجان انگیز شدن این تجربه و اثرات طولانی مدت تصور می‌شود بخشی از این جذابیت‌ها باشد.

منبع: بی‌بی‌سی
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید