آزارجنسی کودکان در کلیساها زیر ذره‌بین

آزارجنسی کودکان در کلیساها زیر ذره‌بین

در پی بالاگرفتن دور جدید انتقادها از واتیکان در ارتباط با اتهام‌های آزاجنسی کودکان در کلیساها، پاپ فرانسیس با معرفی ۹ عضو جدید به هیات مبارزه با این آزارها، دستور از سرگیری دوباره تحقیقات این هیات را صادر کرده است.

کد خبر : ۵۰۸۵۶
بازدید : ۱۵۱۳
در پی بالاگرفتن دور جدید انتقادها از واتیکان در ارتباط با اتهام‌های آزاجنسی کودکان در کلیساها، پاپ فرانسیس با معرفی ۹ عضو جدید به هیات مبارزه با این آزارها، دستور از سرگیری دوباره تحقیقات این هیات را صادر کرده است.

این هیات که اعضای آن را رهبر کاتولیک‌های جهان شخصا برگزیده با هدف پیشگیری از آزار و سوءرفتار جنسی با کودکان در کلیساها تشکیل شده است. این هیات شامل هشت عضو زن و هشت عضو مرد است که از میان آنها ۹ نفر به تازگی حکم انتصاب خود را از سوی پاپ فرانسیس دریافت کرده‌اند. ماموریت اولیه این هیات که برای سه سال تعیین شده بود، دسامبر گذشته پایان یافته بود.
پاپ اعضای هیات مبارزه با آزارجنسی واتیکان را تغییر داد
تصمیم پاپ برای انتصاب اعضای جدید این کمیته همزمان شده است با موج جدید انتقادها علیه رهبر کاتولیک‌های جهان که دفاعش از یکی از اسقف‌ها در آمریکای جنوبی، با اعتراض گسترده در شیلی روبرو شده است.

در جریان سفر اخیر پاپ به شیلی او درباره اتهام‌های اسقف هوآن باروس به خبرنگاران گفته بود: "هیچ مدرکی، حتی یک سند برای اثبات اتهام‌ها علیه او وجود ندارد. مشهود است که همه چی ساختگی است".

اسقف باروس متهم است که شخصا مشاهده‌گر آزار جنسی و دستمالی کردن کودکان در کلیسا بوده اما اقدامی نکرده و سکوت اختیار کرده است.

این اظهارات برای برخی از بازماندگان و قربانیان کشیش فرناندو کارادیما اهانت‌آمیز بود و به همین علت در جریان سفر پاپ به شیلی، تظاهرات گسترده‌ای علیه او در سانتیاگو شکل گرفت.

پس از آن پاپ از لحن خود در جریان آن اظهارات پوزش خواست هر چند همچنان تاکید کرد که مدارک کافی درباره قصور و چشم‌پوشی اسقف باروس ارایه نشده است. اسقف هوآن باروس متهم است که چندین سال پیش شخصا شاهد دست درازی کشیش کارادیما به کودکان در کلیسا بوده اما هیچ اقدامی برای جلوگیری از آن نکرده است.

کشیش فرناندو کاردیما در سال ۲۰۱۱ با حکم واتیکان خلع ردا شد اما هوآن باروس چهار سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۵ به مقام اسقفی رسید- آن هم با وجود اعتراض‎های گسترده آن زمان علیه آزارهای جنسی کودکان در کلیساها. هیات مبارزه با آزارجنسی در کلیساها هم در ماجرای رسیدگی به پرونده کشیش کارادیما و نقش اسقف باروس در آن دخیل بود.

بعضی از اعضای این کمیته گفته بودند نامه‌ای که از یک قربانی دریافت کرده بودند و در آن اتهام‌های جدی و متقنی به همراه جزئیات کامل واقعه درج شده بود را به دست مشاور اعظم پاپ هم داده بودند.

مشاور اعظم پاپ، کاردینال شان اومالی، که رئیس این هیات ضد آزارجنسی هم هست دوباره به عضویت این هیات منتصب شده است. واتیکان روز شنبه (۱۷ فوریه) طی بیانیه‌ای اعلام کرد هیات جدید ماموریت خود را با گوش کردن به سخنان قربانیان آغاز خواهد کرد.

در این بیانیه آمده، هیات مبارزه با آزارجنسی امیدوار است اظهارات قربانیان و بازماندگان آنها را مستقیما از زبان خودشان بشنود تا بتواند در پی آن به پاپ، رهبر کاتولیک‌های جهان، مشاوره‌ای مستدل و استوار بر اظهارات دست اول ارایه کند.
منبع: بی بی سی فارسی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید