هواپیمای تهران- یاسوج کجاست؟

انتشار خبر سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج، ازصبح دیروز در صدراخبار رسانه‌های ایران و جهان قرارگرفت و مردم ایران را درشوک عمیقی فروبرد. این درحالی بود که تا شامگاه گذشته تیم‌های عملیاتی وامدادی درتلاش بودند به محل حادثه، درمنطقه کوهستانی صعب العبور برسند و از وضعیت سرنشینان باخبرشوند.

کد خبر : ۵۰۸۸۶
بازدید : ۱۲۹۹۲
انتشار خبر سقوط هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج، ازصبح دیروز در صدراخبار رسانه‌های ایران و جهان قرارگرفت و مردم ایران را درشوک عمیقی فروبرد. این درحالی بود که تا شامگاه گذشته تیم‌های عملیاتی وامدادی درتلاش بودند به محل حادثه، درمنطقه کوهستانی صعب العبور برسند و از وضعیت سرنشینان باخبرشوند.
یکشنبه سیاه

پروازمرگ ازمهرآباد
ساعت 8 صبح دیروز پرواز شماره 3704 شرکت هواپیمایی آسمان با 66 مسافر و خدمه پروازی فرودگاه مهرآباد را به مقصد یاسوج دراستان کهگیلویه و بویراحمد، ترک کرد. اما این هواپیما بر فراز منطقه «بیده» سمیرم و در ارتفاعات مه گرفته کوه دنا دچار سانحه شد و در برخورد با کوه «دنا» سقوط کرد. این هواپیمای 25 ساله که از نوع «ای تی آر 72» بود با گنجایش 78 سرنشین و دو خلبان از سال 1993 میلادی در اختیار شرکت هواپیمایی آسمان قرار داشت و روزانه یک پرواز رفت و برگشت در مسیر تهران-یاسوج انجام می‌داد. پرواز 3704 هواپیمایی آسمان که در ساعت 7 و 55 دقیقه از مهرآباد برخاست، قرار بود ساعت 9 و 45 دقیقه به یاسوج برسد که در میانه‌های راه در محدوده دهستان پادنای سمیرم در جنوب اصفهان سقوط کرد و هرگز به مقصد نرسید.

اعزام 7 تیم امداد و نجات هلال احمر
رضا ظاهری- معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری-دیروز گفت: هفت تیم امداد و نجات کوهستان از چهارمحال و بختیاری به محل سقوط هواپیما اعزام شدند. این تیم‌های عملیاتی شامل سه تیم از بروجن، ۲ تیم از لردگان و دو تیم از مرکز استان هستند.

شناسایی محل تقریبی سقوط در منطقه پادنا
پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشورنیز گفت: دقایقی پس ازدریافت این خبر، تیم واکنش سریع این سازمان با یک فروند بالگرد برای ارزیابی حادثه از آسمان اصفهان به پرواز درآمد وعملیات شناسایی محل را آغازکرد.غفور راستین، مدیر حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان نیزاظهارداشت: بالگرد امداد هوایی برای ارزیابی شرایط و امکان امدادرسانی به محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج در منطقه پادنای سمیرم در جنوب اصفهان اعزام شد.
بر اساس ارزیابی‌های مقدماتی، محل سقوط این هواپیما در روستای «بیده» از توابع پادنای سمیرم ودر منطقه‌ای کوهستانی و صعب العبور است که امکان اعزام آمبولانس به آنجا وجود ندارد. با وجود این با بالگرد امداد هوایی راهی محل سقوط هواپیما شدیم تا شرایط محل بررسی شود.شهریار انصاری، رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان اصفهان هم گفت: علاوه بر اعزام بالگرد امدادی استان فارس، 10 تیم واکنش سریع هلال احمر از 4 شهرستان نزدیک به محل سقوط هواپیما در سمیرم واقع در جنوب استان اصفهان، به این محل اعزام شدند.
این تیم‌ها متشکل از نجاتگران، خودروهای نجات و امداد با تجهیزات امدادی کامل هستند. یک فروند بالگرد نیز از هلال احمر اصفهان به محل سقوط واقع منطقه پادنای سمیرم اعزام شد.شاهین فتحی، معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر نیز گفت: 20 تیم عملیاتی جست‌و‌جو را برای پیدا کردن محل حادثه اعزام کردیم که پس از مشخص شدن محل و در صورت نیاز تیم‌های بیشتری برای انجام عملیات اعزام خواهند شد.

اعزام تیم یخ نوردی
دو گروه ۲۳ نفره یخ‌نورد حرفه‌ای نیزبا هدف یافتن هواپیمای مسافربری ناپدید شده ازنخستین ساعات سانحه، به محل احتمالی سقوط اعزام شدند.

احتمال جست و جو با خودروهای آفرود
مهدی منتظری، رئیس هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی اصفهان گفت: باید از منطقه، اطلاعاتی به ما داده شود تا متوجه شویم که ماشین‌های آفرود می‌توانند در منطقه حضور داشته باشند یا خیر. اما اگر شرایط به گونه‌ای باشد که خودروهای آفرودی بتوانند در منطقه حضور یابند برای کمک آمادگی کامل داریم. هیأت موتورسواری و اتومبیلرانی اصفهان هم آماده حضور در منطقه سمیرم است تا برای کمک‌رسانی شرایط را سهل‌تر کند. اگر منطقه تپه‌ای باشد خودروهای ما توانایی کمک بسیار خوبی دارند، اما همه این کمک‌ها منوط می‌شود به توضیح شرایط منطقه توسط یک نفر که کاملاً ما را در جریان نوع توپوگرافی منطقه قرار دهد. ما تعداد 20 تا 30 دستگاه موتور کراس و خودروهای آفرود آماده داریم و هرگاه که درخواست شود می‌توانیم کمک کنیم.

27 آ مبولانس و 120 امدادگر در راه دنا
مجتبی خالدی، مسئول تیم اعزامی و سخنگوی اورژانس کشورنیزدیروز گفت: 27 دستگاه آمبولانس به محل حادثه در منطقه کوهستانی نزدیک روستای بیده سمیرم اعزام شدند اما به علت شرایط جوی نامناسب، دید کافی برای پیدا کردن هواپیما وجود نداشت. 21 آمبولانس از یاسوج و پنج دستگاه آمبولانس از اصفهان و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس نیز از اصفهان به سرپرستی رئیس اورژانس اصفهان به محل حادثه در نزدیکی سمیرم اعزام شده‌اند که عصردیروز به نزدیکی محل رسیدند. جست و جوها نیز از نقاطی شروع می‌شود که ساکنان محلی صدای برخورد را شنیده یا دودی مشاهده کرده باشند. حادثه در حدود 14 مایلی فرودگاه یاسوج رخ داده است و امیدواریم هر چه زودتر بتوانیم وضعیت این پروازوسرنشینانش را مشخص کنیم.
هواپیمای تهران- یاسوج کجاست؟

حضور تیم‌های تشخیص هویت آگاهی
تیم‌های تشخیص هویت پلیس آگاهی(دی‌ای وی) نیــــــــــــــز برای بررسی و شناسایی هویت جانباختگان هواپیما به محل سقوط اعزام شدند. این تیم‌ها به محض یافتن پیکرها، کار تشخیص هویت را آغاز خواهند کرد.سرهنگ حسین حسین‌زاده، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان گفت: نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند و نیروی انتظامی تمام توان خود را به کارگرفته تا بتوانند کمک‌رسانی لازم را داشته باشند.

اعلام آمادگی آلمان برای امدادرسانی
«میشل کلوربرشتولد»، سفیر آلمان در تهران هم با ابراز تأسف از وقوع سانحه هواپیمایی در نزدیکی سمیرم برای کمک به عملیات امدادرسانی اعلام آمادگی کرد و گفت: از شنیدن این واقعه متأثر شدیم و آلمان آماده کمک‌رسانی دراین باره است.

همکاری مردم محلی برای یافتن هواپیما
با توجه به طوفان شدید و بارش برف امکان دسترسی تیم‌های امدادی و جست و جو با مشکلات جدی روبه‌رو است. به همین خاطر شماری از ساکنان محلی نیز برای کمک به یافتن لاشه هواپیما به محل رفته‌اند. گفته می‌شود یکی از دانش‌آموزان مدرسه روستای «بارند» در نزدیکی کوه‌های تل محمد، لحظاتی پیش از این سانحه، هواپیمایی را در حال پرواز در ارتفاع بسیار پایین دیده است که احتمال می‌رود هواپیمای سانحه دیده باشد.

ارسال پهپاد برای ارزیابی
سیدنور محمد موسوی، رئیس جمعیت هلال احمر سمیرم نیزگفت: به‌دلیل شرایط نامساعد جوی امکان ارسال بالگرد به منطقه وجود ندارد و قرار است پهپاد به منطقه ارسال شود. ضمن اینکه گروه‌های امدادی بخش پادنا بلافاصله در محل حاضر شدند و شش گروه نیز از شهر سمیرم در محل حضور یافتند. ضمن اینکه امکان پرواز بالگرد در منطقه با وجود این شرایط سخت وجود ندارد.

منطقه کوهستانی، جست‌و‌جو را سخت کرد
علی عابدزاده، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم دیروزاظهارداشت: بعد از این سانحه در چهار استان کشور ستاد ویژه‌ای تشکیل شد و سازمان هواپیمایی کشوری نیز تیم رسیدگی به سانحه راآماده کرد تا با اعزام به منطقه و جمع‌آوری اطلاعات بتوانند علت وقوع حادثه را بررسی کنند.علاوه بر تشکیل ستاد رسیدگی به سانحه، روش‌های خاصی برای رسیدگی به این سقوط تدوین شده است. البته شرایط ابری و بارانی است و دسترسی ستاد به محل حادثه با مشکل مواجه است.
با این حال رسیدگی به سانحه وظیفه سازمان هواپیمایی کشوری است و در این راستا هلال احمر و نیروهای امدادی برای جمع‌آوری اطلاعات و قطعات هواپیما به محل حادثه اعزام می‌شوند.اعضای کمیته مشخص و به منطقه اعزام شدند.وی افزود: شرایط بد جوی و کوهستانی بودن منطقه سقوط هواپیمای شرکت هواپیمایی آسمان، عملیات جست‌و‌جو را بسیار سخت و دشوار کرده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد تماس خلبان 55 دقیقه پس از پرواز با مرکز کنترل قطع و این هواپیما در 14 مایلی (حدود 23 کیلومتر) فرودگاه یاسوج از صفحه رادار محو شده است.
با تشکیل کار گروه کارشناسی سازمان هواپیمایی کشوری، اعضای این گروه در منطقه حضور دارند تا با جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز دلایل بروز این حادثه هوایی مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس بند 13 «انکس ایکائو»، روش‌های مختلفی برای رسیدگی به این حادثه تدوین شده تا با جمع‌آوری اطلاعات تخصصی بتوانیم علت وقوع این حادثه را بررسی کنیم.

استقرار خانواده مسافران در مهرآباد
از لحظات نخست سقوط هواپیمای تهران-یاسوج، تعدادی از خانواده‌های مسافران این پرواز برای دریافت اطلاعات دقیق حادثه به فرودگاه مهرآباد مراجعه کردند. این خانواده‌های نگران در مسجد قدس فرودگاه اسکان داده شدند و برای مدیریت شرایط آنها نیروهای اورژانس نیز در محل حضوریافتند. براساس آخرین اطلاعات حدود ۵۰ نفر از اعضای خانواده‌های مسافران پرواز در فرودگاه مهرآباد حاضر هستند.

افراد سرشناس در میان جانباختگان
اردشیر راد رئیس هیأت والیبال، نشاطی رئیس سابق صنعت و معدن گچساران، دکتر یاری‌پور جراح فک و صورت، دکتر مژگان نظری دانشجوی دکترای فیزیولوژی، اعضای خانواده دکتر دانشی متخصص مغز و اعصاب، فاطمه دالوند دانشجوی پزشکی ۹۵ دانشگاه علوم پزشکی، ‌سه نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، محمد نجات(مدیرعامل ایران اطلس کیش)، مهدی قرلی(مسئول فروش شرکت عمران اطلس) و غلامعلی احمدی(مدیرعامل شرکت عمران اطلس) نیز در پرواز بودند.
هواپیمای تهران- یاسوج کجاست؟

آمادگی تیم ارزیاب پزشکی قانونی
دکتر مهرداد علی بخشی، مدیرکل بحران سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: یک تیم ارزیاب به منطقه سقوط هواپیما اعزام شده و آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی در آماده باش هستند. علاوه بر تیم‌های پزشکی قانونی که در چهار استان تهران، فارس، اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد در آماده باش هستند یک گروه ارزیاب سازمان پزشکی قانونی نیز به محل حادثه اعزام شده است تا اقدامات لازم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهد.

درخواست نماینده تهران برای تعیین علت سقوط
محمدعلی وکیلی، نماینده مردم تهران نیز در تذکری به وزیر راه و شهرسازی گفت: باید علت حادثه هرچه سریعتر مشخص شود و به مردم به صورت شفاف اطلاع‌رسانی شود. مردم مضطرب هستند چراکه روایات مختلفی از علت حادثه مطرح است؛ امیدوارم هرچه سریعتر علت حادثه روشن و به مردم اطلاع داده شود.

پروازنیمه تمامی که به خیرگذشته بود
هواپیمای ATR سقوط کرده شرکت آسمان روز 5 بهمن نیز به‌دلیل نقص فنی، یکی از پروازهای خود را نیمه تمام گذاشته و به فرودگاه بازگشته بود. آن روز این هواپیما پس از بلند شدن از فرودگاه مهرآباد در میانه راه با نقص فنی مواجه شد و بار دیگر به تهران بازگشت و پس از برطرف شدن نقص فنی بار دیگر به پرواز درآمد.

ابهام در سرنوشت مسافران پرواز تهران-یاسوج
طباطبایی، مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان نیز سرنوشت سرنشینان پرواز را نامعلوم دانست و گفت: با توجه به شرایط خاص منطقه هنوز امکان دسترسی ما به محل سقوط هواپیما مشخص نیست و از این‌رو نمی‌توان به طور دقیق و قطعی خبرمرگ تمام سرنشینان این هواپیما را تأیید کرد. صحبت‌هایی که ما مطرح کردیم مربوط به اظهارات برخی شاهدان عینی است و تا زمانی که تیم امداد در محل حادثه حاضر نشوندوبررسی‌های لازم صورت نگیرد نمی‌توان به‌طور دقیق از سرنوشت مسافران این پرواز سخن گفت.

اسامی 60 مسافر پرواز
روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان اسامی مسافران و خدمه هواپیمای «ای.تی.آر. 200 - 72» را به این شرح اعلام کرد:خلیل آهنگران، احمد چرمیان، سیدرضا فاطمی طلب، آرش قنبری کرمانشاه، اردشیر راد، سیدبهزاد سیادتی، سیدکرم اله صالحی پرور، حامد امیری، محمد هادی فهیمی هانزایی، ابوالقاسم فرهمندی، مهدی جاوید‌پور، عبدالاحد مرادی، محمد مهدی سمیعی نصرآبادی، سلمان آذری، فاطمه دالوند، کوثر هردانی، محمد کبیریان، علیرضا کلهر، حامد مهدوی، مژگان نظری، جلال‌الدین امیری‌پور، حسین رستمی، مریم عابدی، احمد انوری، محمدحسین برزگری، رویا داخته، مجید اسلامی، مهدی قرالی، حسن رضا قرلاغی، ژیلا قلی‌پور، زهرا ایمانی مهر، عبدالرضا کردی، محمد نجات،سیدنقی نشاطی فر، عبدالکاظم نیسی، محمدصادق نوری، امیر پورشعبان، رحمت اله صالحی پرور، بهروز شریف کاظمی، پریسا سوهانی، شاهبد یاری‌پور، شاهپور یاری‌پور، غلامعلی احمدی، میلاد علی‌پور، محسن‌الله ویران‌زاده، افشین انصاری، سید ایلیا دانشی، سید طاها دانشی، محمد عیدی نیا، علی فرزانه، حمیدرضا هراوندخانی، عزت اله حق شناس، ابراهیم جعفریان سی سخت، نرگس خوبانی، علی اکبر نجمامی سخویدی، کرامت نرگس‌نژاد، محمد هادی‌نژاد صداقت، مصطفی رضایی، سیدابراهیم ساداتی.
اسامی خدمه پرواز: کاپیتان حجت‌الله فولاد، خلبان دوم کاوه خلیلی، سرمیهماندار محمد حسین فرش سنگی، میهماندار بهنام ‎رضایی نیارکی. امنیت پرواز: محمود بهشتی و فرهاد معصومی.

هواپیمای سانحه دیده از نسل قدیمی «آی تی آر 72» بود
شرکت هواپیمایی آسمان شش فروند هواپیمای‌ای تی آر 72- 200 را از سال 1993 میلادی در اختیار داشت که سه فروند از آنها همچنان در مسیرهای مختلف داخلی پرواز می‌کرد، اما هواپیمای سانحه دیده در مسیر تهران به یاسوج از نسل قدیمی این نوع هواپیما به شمار می‌رفت.شش فروند هواپیمای شرکت‌ای تی آر ایتالیا از 25 سال پیش پروازهای خود را در شرکت آسمان آغاز کرد؛ سه فروند آن زمینگیر شده بود اما سه فروند دیگر همچنان عملیاتی بودند.

ورود کمیسیون عمران به حادثه سقوط هواپیما
علی مطهری، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نیز در پی حادثه سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج از کمیسیون عمران خواست تا با حضور در ستاد بحران سازمان هواپیمایی کشوری گزارشی از علت این حادثه به هیأت رئیسه مجلس ارائه کند. وی گفت: محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران، غلام محمد زارعی نماینده یاسوج و غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران به‌همراه معاون وزیر راه در این جلسه حضور یافتند. مطهری از کمیسیون عمران مجلس خواست گزارشی را درباره علت این حادثه تهیه و به هیأت رئیسه مجلس ارائه کند.

پرونده دردادستانی یاسوج
مهرداد کرمی، دادستان یاسوج با تسلیت به بازماندگان سانحه سقوط هواپیمای مسافربری با اشاره به تشکیل شورای تأمین استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: هماهنگی‌های لازم برای انجام اقدامات اولیه انجام و نیابت قضایی به مقامات قضایی شهرستان سمیرم داده شده است.
بی‌شک در مقام مدعی‌العموم و پیگیری حقوق عامه موضوع دلایل سقوط این هواپیما و احتمال نقص فنی آن را از مراجع ذیربط پیگیری خواهیم کرد. بیشتر مسافران این پرواز از اهالی یاسوج و شهرهای اطراف بوده‌اند و تقاضای ما از مردم شریف استان و مردم کشور این است که خبرهای مربوطه را از منابع رسمی دنبال کنند.

لاشه هواپیما در ارتقاع 4 هزار متری
براساس آخرین گزارش‌ها، هواپیمای سانحه دیده در ارتفاع 4 هزار متری روی کوه‌های برف گرفته سقوط کرده است که با توجه به شرایط بد جوی و صعب العبور بودن منطقه، امکان دسترسی به آن بسیار دشوار به‌نظر می‌رسد. بیش از 20 تیم عملیاتی و امدادی به محل اعزام شده‌اند اما با توجه به تاریکی هوا قادر به ادامه جست و جو نیستند.

استفاده از تجهیزات امدادی برای امدادرسانی
محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان، بر استفاده از تمامی تجهیزات امدادی در خصوص حادثه سقوط هواپیما تأکید کرد و گفت: باید مسائل با دقت بررسی شود و موارد مربوط به امداد و نجات با همه تجهیزات و گروه‌های امدادی بویژه کوهنوردان پیگیری شود. تمامی دستگاه‌ها باید با هماهنگی مدیرکل بحران استان اقدام کنند تا کمک‌رسانی به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.
هواپیمای تهران- یاسوج کجاست؟

وحشت از صدای برخورد هواپیما با کوه
ذوالفقار رئیسی، دهیار «کهنگان» نیز گفت: حدود ساعت ۹:۳۰ تا ۹:۴۰ صبح یکشنبه صدای برخورد مهیبی شنیدیم ولی تا غروب در جست و جوهای انجام شده چیزی یافت نشده است. با این حال حدود هزار نفر از ساکنان محلی حضور دارند که درکنار هلال احمر، اورژانس، پلیس و همه نهادهای مربوطه در حال جست و جو هستند.

جامانده‌های خوش شانس
«فرهاد آرامش نیا»، یکی از مدیران شرکت پیمانکاری ساخت جاده یاسوج-سمیرم و «علی غروی»، مشاور معاون دولت و مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دو مسافری بودند که به پروازمرگ نرسیدند.
دودی که سرنخ جست و جوها شد
مسعود وکیلی، معاون هلال‌احمر کهگیلویه و بویراحمر، عصر دیروز از مشاهده دود در منطقه «دنگزلی پس دنا» در محدوده پادنا خبر داد و گفت: تیم‌های تخصصی به این محل اعزام شدند. بنا به گفته برخی از افراد محلی، دودی در محدوده «دنگزلی پس دنا» بین روستاهای «نقل» و «خفر» در محدوده پادنا مشاهده شده است که با دریافت این خبر تیم‌های تخصصی به این محدوده اعزام شدند. اما به‌دلیل بارش شدید باران و مه غلیظ دید بیشتر از دو متر وجود ندارد.

هواپیما در محدوده سیگنال پیدا نشد
معاون امداد و نجات هلال احمر استان اصفهان گفت: تیم‌های جست و جو با دریافت سیگنال تلفن همراهی در محدوده سقوط به محل اعزام شدند اما تا عصردیروز سرنخی از لاشه هواپیما پیدا نشد.

هشدارقضایی به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری
یک مقام قضایی دیروزگفت: «کمتر از یک ماه قبل، تمامی آسیب‌های موجود در ناوگان هواپیمایی کشوری به صورت کتبی به ریاست سازمان هواپیمایی ابلاغ و در پایان مکاتبه تأکید شده بود چنانچه مشکلات موجود هرچه سریعتربرطرف نشوند شاهد سقوط هواپیماها و موارد مشابه خواهیم بود که شخص ریاست سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت آن را برعهده خواهد داشت.»

سیستم‌هایی برای اعلام موانع
یکی از کارشناس‌های هوایی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگارحوادث «ایران» درباره حادثه سقوط هواپیمای ATR که صبح یکشنبه در کوه‌های دنا سقوط کرد، گفت: هواپیمای مذکوریک جت محلی است که درمسیرهای کوهستانی و در شرایط HIGH & HOT (گرم و مرتفع) استفاده نمی‌شود.
ازسوی دیگرباید توجه داشت زمانی که هواپیما وتجهیزات مربوطه‌اش خریداری می‌شود بی‌تردید هنگام انتخاب و خرید باید توجهات لازم تخصصی را داشت که آیا این وسایل با شرایط جوی ایران سازگار است یا خیر. غالباً از هواپیمای ATR یا سایر جت‌های ملخ دار در مناطق کوهستانی استفاده نمی‌شود و این هواپیماها معمولاً در سطح دریاها، جزایر و در مناطقی که گرم نیستند پرواز می‌کنند.
به همین دلیل استفاده از این هواپیماها در شرایط گرم و مرتفع یا اقلیم عمومی ایران اقبال مساعدی نداشته است و زمانی که مسافران با دیدن هواپیما متوجه می‌شوند که می‌بایست سوار چنین هواپیمایی شوند، ناراحت شده و از پرواز استقبال نمی‌کنند. این کارشناس گفت: از سویی موضوعی که در این میان مطرح می‌باشد این است که هواپیماها دارای سیستم EGWS & TCAS هستند. این سیستم‌ها امواج را به دو صورت منتشر می‌کنند تا در صورت وجود موانع آن را شناسایی و هشدارلازم را ارائه دهند.
اما چرا این سیستم‌ها ازوجود کوه که مانعی در سر راه بوده خبرنداده‌اند، نامشخص است. متأسفانه هم در این سانحه و هم در سانحه شامگاه جمعه فرودگاه مشهد و سایر سوانح هوایی که منجر به سقوط یا سانحه می‌شود ردپای عدم نظارت‌های کافی دیده می‌شود.این کارشناس صنعت هوایی ادامه داد: هواپیمای سانحه دیده با عمری 20 ساله توسط شرکت هواپیمایی آسمان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این هواپیما 5 بهمن امسال و چند هفته قبل از این حادثه نیز با نقص فنی مواجه شده بود که پس از خودداری از پرواز و تعمیرات صورت گرفته به گردونه بهره‌برداری تحمیل شد که سانحه صبح یکشنبه 29 بهمن نیزنتیجه‌اش بود.

هواپیمایی، مخصوص مناطق بی‌ارتفاع
کارشناس دیگری نیز در این خصوص اظهارداشت: سال‌هاست که سابقه پرواز دارم و طبق سابقه و تجربیاتم و به صورت علمی می‌گویم که این هواپیما مجاز به پرواز نبوده است. این هواپیما مناسب حاشیه خلیج فارس یا حاشیه دریای خزر بوده درحالی که فرودگاه یاسوج 6 هزار پا ارتفاع دارد.
درست است که این هواپیما مناسب مناطق گرم نیست اما از آنجا که ساعت پروازهای خلیج فارس، مانند پروازهای کیش معمولاً صبح یا آخر وقت است،این هواپیما باتوجه به شرایط آب و هوایی ایران برای پرواز در ایران ساخته نشده است.
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید