معجزه احساسات مثبت در بیماری‌ها

معجزه احساسات مثبت در بیماری‌ها

تجربه طیف وسیعی از احساسات مثبت ممکن است التهابات سیستماتیک در بدن را کاهش دهد.

کد خبر : ۵۱۲۴۸
بازدید : ۲۳۶۰
احساسات مثبت خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش می‌دهند!
فرادید | آیا طیف وسیعی از احساسات مثبت می‌توانند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهند؟

به گزارش فرادید به نقل از دکتر اکس، بر اساس مطالعه اخیر، بله، برخی از احساسات باعث کاهش التهابات ... و در نتیجه بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد ارتباطی نزدیک بین احساسات مثبت و آرامش و میزان التهابات در بدن وجود دارد. نتایج این مطالعه در مجله Emotion منتشر شد، و نشان داد تجربه طیف وسیعی از احساسات مثبت ممکن است التهابات سیستماتیک در بدن را کاهش دهد که این مسئله می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را به میزان چشمگیری بکاهد.

از آنجایی که التهابات ریشه اصلی بسیاری از بیماری محسوب می‌شوند، با افزایش سن این موضوع نیز می‌تواند اثرات گسترده تری را به همراه داشته باشد.

محققان احساسات و عواطف ۱۷۵ فرد بین بازه سنی ۴۰ تا ۶۵ ساله را مورد مطالعه قرار دادند. طی این دوره تقریبا ۳۲ حس مختلف تجربه شده بود: ۱۶ حس مثبت مانند هیجان، افتخار و شادی، ۱۶ حس منفی نظیر رنجوری، کسلی و ناراحتی. پس از شش ماه، از هر شرکت کننده آزمایش خون گرفته شد.

نتایج محققان را شگفت زده کرده بود. افرادی که ۱۶ حس مثبت را روزانه تجربه کرده بودند - بسیار مشتاق‌تر، علاقه‌مند، متعهد، هیجان زده، الهام بخش، فعال، با اراده، مفتخر‌تر، شاد‌تر و آرام‌تر بودند - التهابات کمتری را در مقایسه با بقیه افراد داشتند، حتی شاخص توده بدنی و شرایط سلامتی بهتری داشتند.

سطوح پایین التهابات نشان می‌داد حتی افرادی که احساسات مثبت مشابهی را برای یک روز تجربه کرده بودند، با محدوده کوچکتری از مشکلات سلامتی مواجه بودند. هنگامی که کاهش التهابات حاصل شد، تنوع احساسات مثبت بسیار مهم‌تر از حس خوشحالی مورد نظر قرار داشت.

همچنین افرادی که طیف وسیعی از احساسات منفی را تجربه کردند ممکن بود میزان التهابات در آن‌ها افزایش یابد. اما نقطه قابل توجه این بود که این مسئله مشاهده نشد. تنوع در احساسات تنها زمانی حائز اهمیت است که مثبت باشد.

بنابر این طیف گسترده‌ای از احساسات مثبت که می‌تواند التهابات را کاهش دهد و در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن موثر عمل کند، چیست؟ بر طبق مطالعات محققان، عواطف مختلف - نه تنها مثبت، بلکه احساس آرامش و آسودگی خاطر - ممکن است بر سلامت ما، چه فیزیکی چه روانی تاثیر مثبت به سزایی داشته باشند، " تجربه بلند مدت یک حس یکنواخت می‌تواند بر زندگی عاطفی افراد تاثیر بگذارد. "

در حالی که این اولین مطالعه متمرکز بر روی عواطف مثبت و منفی و تاثیر آن بر التهابات است، مطالعات دیگر نشان داده اند که تجربیات متعدد از احساسات مثبت جهت تقویت انعطاف پذیری، عملکرد شناختی و بهبود ارتباطات اجتماعی با دیگران امری ضروری است و می‌تواند روند پیشرفت بیماری‌ها را کُند و یا بهبود ببخشد.

احساسات خاص التهابات کمتر
اکثر ما می‌دانیم زمان‌هایی هست که حس خوبی نداریم و یا در برخی مواقع زندگی بسیار لذت بخش می‌شود. اما چگونه می‌توانیم بیشتر از ۱۶ نوع حس مثبت را به زندگی خود اضافه کنیم؟

۱ - مواد غذایی ضد التهابی
اگرچه تجربه عواطف مثبت باعث کاهش التهابات می‌شود، اما برخی غذا‌های خاص نیز می‌توانند به این امر کمک کنند. تصور می‌کنم هنگامی که زمان کمتری از بیماری‌های التهابی مانند بیماری روده تحریک پذیر و دیابت رنج می‌برید، انرژی بیشتری برای انجام فعالیت‌های روزانه دارید.

بهترین غذا‌های ضد التهابی چیست؟ سبزیجات سبز بزگ، کرفس، کلم بروکلی، بلو بری، آناناس، ماهی سالمون، روغن نارگیل، دانه‌های چیا و زرد چوبه. این خوراکی‌ها غنی از آنتی اکسیدان، مواد معدنی و اسید‌های چرب ضروری هستند. آن‌ها به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و تاثیرات شفا دهنده به خصوصی را از خود به جای می‌گذارند.

۲ - مراقبه و مدیتیشن
مراقبه یا مدیتیشن یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند طیف وسیعی از احساسات مثبت را به ارمغان بیاورد و سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و التهابات شود.

هنگامی که تحت فشار قرار می‌گیریم، پاسخ طبیعی بدن موجب ایجاد التهاب در بخشی از بدن می‌شود. انجام روزانه مراقبه می‌تواند به کاهش استرس کمک کند و احساس آرامش و آسایش را در شما زنده کند.

مراقبه و یا تفکر به ما اجازه می‌دهد تا به هدف خود و یا موضوعاتی که در دستیابی به آن‌ها تلاش می‌کنیم، توجه ویژه‌ای نشان دهیم. ممکن است تصور کنید بیشتر از چیزی که فکر می‌کردید به خود می‌بالید و یا تصمیم گرفته اید که هدفی جدید را برای خود تعیین کنید و به آن برسید.

۳ - یوگا
زمان آن رسیده که تمرینات را آغاز کنید. اگر به دنبال افزایش احساسات مثبت در خود هستید، یوگا را باید به لیست خود اضافه کنید. یوگا تفکر ما را تغییر می‌دهد. هنگامی که تمرینات یوگا را انجام می‌دهید مغزمیزان بیشتری گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) از خود آزاد می‌کند که به نوبه خود سبب کاهش اضطراب و استرس و افزایش آرامش و آسودگی خاطر می‌شود.

یوگا همچنین باعث تقویت ماده خاکستری مغز می‌شود. همانطور که سنمان بالاتر می‌رود میزان ماده خاکستری نیز کاهش می‌یابد، که این مسئله می‌تواند ما را در معرض خطر ابتلا به اختلالات حافظه، مشکلات عاطفی و کاهش عملکرد شناختی قرار دهد و در موارد خفیف باعث افسردگی شود. یوگا به عنوان یک ضد افسرگی طبیعی عمل می‌کند.

۴ - تعیین اهداف برای دستیابی به رویا‌ها
تعیین اهداف و نوشتن آن‌ها بر روی یک کاغذ، روش غیر متمرکز برای افزایش سلامت روان محسوب می‌شود. شما می‌توانید زمان دستیابی به اهداف را یادداشت کنید مانند، زمان ایجاد کسب و کار خود و یا مسائلی دیگر.

مهم‌ترین قسمت تعیین هدف، تصمیم گیری در مورد آنچه که قصد انجامش را دارید و چگونگی دستیابی به آن است. شما هدفی که دور از ذهن باشد را نمی‌خواهید، مانند قدم زدن بر روی کره ماه. در عوض می‌خواهید پیشرفت کنید و می‌توانید اهداف خود را کمی کوچکتر در نظر بگیرید. در صورت دستیابی به اهداف حتی سختی کار نیز لذت بخش خواهد بود.

۵ - شادی
به نظر ساده می‌رسد، اینطور نیست؟ می‌توانید به طور فعال با انتخاب‌های کوچک به افزایش طیف وسیعی از احساسات مثبت کمک کنید. به عنوان مثال، هر شب پنج دقیقه را برای شکر گذاری و سپاس اختصاص دهید این امر می‌تواند موجب تقویت شور و اشتیاق نسبت به زندگی شود. به دیگران احترام بگذارید و برای در دست داشتن پروژه‌ای سنگین به خود افتخار کنید.

خوشبختی و مثبت اندیشی به طور طبیعی به دست نمی‌آید، اما مانند بسیاری از مسائل با تمرین کردن می‌توانیم به این احساسات دست یابیم.

نتیجه گیری
• برای اولین بار محققین دریافته اند که بین احساسات مثبت و منفی ارتباطی نزدیک وجود دارد که باعث کاهش التهابات و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌شوند.
• عواطف منفی دلیل بروز التهابات باشند.
• با افزودن غذا‌های ضد التهابی به رژیم غذایی، مراقبه و تمرین یوگا می‌توانید بسیاری از احساسات مثبت را به طور طبیعی در خود پرورش دهید.

منبع: دکتر اکس
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید