تخم‌مرغ‌های رنگی خانگی

تخم‌مرغ‌های رنگی خانگی

بچه‌ها را در چیدن سفره هفت‌سین شریک کنید. بهترین کار تزیین همین تخم‌مرغ‌هاست. یکی از بیشترین علایق بچه‌ها نقاشی کردن و رنگ زدن تخم‌مرغ‌های سفره هفت‌سین است.

کد خبر : ۵۱۲۹۸
بازدید : ۴۳۴۷
فرادید | هر سال نزدیک عید در کنار همه کارهای خانه و نظافت منزل شور و شوق چیدن سفره هفت‌سین هم اضافه می‌شود. بچه‌ها بیشتر از بقیه به چیدن و تزیینات سفره هفت‌سین علاقه‌مند هستند. یکی از بیشترین علایق بچه‌ها نقاشی کردن و رنگ زدن تخم‌مرغ‌های سفره هفت‌سین است.

به گزارش فرادید ؛ با اینکه چند سالی است تنوع زیادی در تخم‌مرغ‌های رنگی آماده برای فروش در بازار هست اما بازهم لذت این کار در منزل چیز دیگری است. برای اینکه بتوانید بچه‌هایتان را در چیدن سفره هفت‌سین شریک کنید بهترین کار تزیین همین تخم‌مرغ‌هاست.برای زیباتر شدن آن‌ها چند روش به شما پیشنهاد می‌کنیم که در خانه بتوانید تخم‌مرغ‌های زیبایی داشته باشید.

تخم‌مرغ در سفره هفت‌سین نماد باروری و شد و زایش خوبی‌هاست. به نوعی سمبل نمو و شکوفایی در سال جدید است. در برخی خانواده‌ها، رسم بر این است که یکی از تخم‌مرغ‌ها را بر روی آیینه می‌گذارند و اعتقاد دارند که در هنگام تحویل سال وقتی که گاو آسمانی کره زمین را از شاخی به شاخ دیگر خود می‌افکند، تخم‌مرغ بر روی آیینه خواهد جنبید.

تخم‌مرغ تنها نماد سفره هفت‌سین است که با "سین" شروع نمی‌شود. (در مورد وجود ماهی در سفره عید ایران باستان هنوز شبهاتی وجود دارد.) برای رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ رنگی عید می‌توان از مواد طبیعی مانند؛ لبو، پوست انار، زردچوبه، پوست پیاز قرمز، برگ اسفناج، قهوه، چای و … و یا رنگ‌های شیمیایی مثل آبرنگ، گواش، رنگ روغن، مداد رنگی، پاستل و … استفاده کرد. به غیر از این وسایل می‌توانید از چیزهای دیگری هم برای تزیینات خود استفاده کنید مثلاً چند رنگ اکلریک و لاک ناخن تهیه کنید و این دو روش را برای رنگ کردن تخم‌مرغ امتحان کنید.
تخم‌مرغ‌های رنگی خانگی
رنگ اکلریک
تخم‌مرغ‌ها را کاملاً سیاه کنید.( بهتر است دو دست رنگ بزنید.) سپس هر رنگی(رنگ‌های اکلریک بنفش، آبی، زرد، نقره‌ای و طلایی که دارید) با سیاه مخلوط کنید و آن را با ابر و به صورت غیر یکدست روی تخم‌مرغ‌ها بزنید. در مرحله آخر رنگ کردن تخم‌مرغ هم با قلم‌مو یا مسواک رنگ سفید و طلایی و نقره‌ای را روی کل سطح بپاشید. بین هر مرحله صبر کنید تا رنگ‌ها کاملاً خشک شوند.

لاک ناخن
اگر بخواهید تصویر روی تخم‌مرغ شما شبیه دریا باشد بهتر است از لاک آبی استفاده کنید.برای این کار ظرف پلاستیکی، آب ولرم و دستکش هم نیاز است. سه‌چهارم ظرف را با آب ولرم پرکنید. چند قطره لاک ناخن درون آن بریزید. هر چقدر بیشتر بریزید رنگ تخم‌مرغ‌ها پر رنگ تر و قسمت‌های رنگی آن بیشتر می‌شود. تخم‌مرغ‌ها را در آب غوطه‌ور کنید و برای بیرون آوردن آن‌ها از دستکش استفاده کنید.همین کار را با رنگ‌های دیگر هم می‌توانید تکرار کنید تا رنگ کردن تخم‌مرغ‌ها تمام شود.

خمیرریش و رنگ خوراکی
برای انجام این طرح تخم‌مرغ شما به مقداری خمیرریش (کف اصلاح) و چند قطره رنگ دلخواه نیاز دارید و البته بهتر است که تخم‌مرغ‌ها را قبل از تزیین بجوشانید و بعد از اینکه تخم‌مرغ‌ها خنک شدند، شروع به تزیین کنید تا اگر در حین طراحی و یا بعد از آن به تخم‌مرغ‌ رنگی ضربه خورد، منزل کثیف نشود.

برای شروع کار خمیرریش را در ظرفی خالی کنید. رنگ غذا یا هر رنگ دیگری را با ترکیب رنگی دلخواه بر روی خمیرریش بریزید.تخم‌مرغ را به آرامی روی خمیرریش و رنگ بغلتانید.تخم‌مرغ را از خمیر خارج کنید و روی شانه تخم‌مرغ قرار دهید تا خشک شود.بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خمیرریش را با حوله کاغذی از روی تخم‌مرغ‌ها پاک کنید. به همین سادگی و به همین زیبایی شما یک طرح تخم‌مرغ رنگی عید بسیار زیبا و خاص خواهید داشت.
تخم‌مرغ‌های رنگی خانگی
سرکه و رنگ خوراکی
برای این کار به وسایل زیادی نیاز نداری کافی است تخم‌مرغ‌ها را بپزید و بگذارید خنک شوند بعد ¾ فنجان‌های چینی یا پلاستیکی را از آب‌جوش پر کنید. سعی کنید سر فنجان‌ها خالی باشد تا موقع گذاشتن تخم‌مرغ‌ها، آب به بیرون نریزد. یک و نیم قاشق غذاخوری سرکه سفید به آب اضافه کنید. سرکه باعث می‌شود تخم‌مرغ‌ بهتر رنگ بگیرد.یک یا دو قطره از رنگ‌های خوراکی را به فنجان‌ها اضافه کنید. هر چه تعداد قطره‌ها بیش‌تر باشد، تخم‌مرغ‌ها تیره‌تر و اگر کم‌تر باشد،تخم‌مرغ‌های روشن‌تری خواهید داشت.بگذارید تخم‌مرغ‌ها چند دقیقه داخل آب داغ باقی بمانند. برای رنگ زرد زمان بیش‌تری اختصاص دهید.برای طراحی بیش‌تر تخم‌مرغ رنگی از مداد شمعی استفاده کنید.

پوست پیاز
شاید یکی از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین راه‌های رنگی کردن تخم‌مرغ‌های عید پوست پیاز باشد.در گذشته که خیلی امکانات زیادی برای طراحی و نقاشی نبود با پوست پیاز که در هر خانه‌ای پیدا می‌شد تخم‌مرغ‌ها را به سادگی رنگ می‌کردند.برای این کار کافی است لایه خشک، نازک و بیرونیِ پیاز را از آن جدا کنید، با قیچی به تکه‌های ریز تقسیم کنید.سطح تخم‌مرغ را با آب مرطوب کنید و تخم‌مرغ را در پوسته‌های پیاز، بغلتانید.
تخم‌مرغ را در پارچه توری بگذارید و آن را جوری گره بزنید، که به تخم‌مرغ بچسبد. سپس تخم‌مرغ را در آب بجوشانید.برای رنگ کردن تخم‌مرغ رنگی، می‌توانید از رنگ‌های مایع استفاده کنید. یا اینکه خودتان رنگ اکرولیک را در آب و سرکه حل کنید و از آن استفاده کنید. رنگ‌های مختلف را روی سطح پارچه توری بچکانید و با هم ترکیب کنید. بعد از خشک شدن رنگ‌ها، تخم‌مرغ را از پارچه توری در بیاورید و پوست‌های پیاز را از آن جدا کنید. اثر پوست پیاز روی پوسته تخم‌مرغ مانده است و آن را رنگی می‌کند.

برای اینکه از زیبایی تخم‌مرغ رنگی مدت بیشتری لذت برد بدون اینکه فاسد شود و بو بگیرند، آن‌ها را نمی‌پزیم، بلکه خالی‌شان می‌کنیم. خالی کردنشان یک مقدار پر زحمت است اما به نتیجه‌اش می‌ارزد. تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی می‌گذاریم و به نسبت هر یک لیتر آب یک قاشق سرکه اضافه می‌کنیم و می‌گذاریم نیم ساعت توی آب بمانند، بعد آن‌ها را با آب گرم می‌شوییم. تخم‌مرغ رنگی آماده است.
تخم‌مرغ‌های رنگی خانگی
نقاشی
اگر آدم پر حوصله و خلاقی هستید می‌توانید به جای همه این کارها خودتان تخم‌مرغ‌ها را نقاشی کنید و با هر طرح و شکلی که دوست دارید آن‌ها را تزئین کنید. با ماژیک ضدآب طرح مورد نظر را روی تخم‌مرغ نقاشی و بعد طبق میل و سلیقه با آبرنگ یا ماژیک رنگ‌آمیزی کنید. رنگ که خشک شد از فاصله ۲۰ سانتیمتر اسپری لاک مو را روی تخم‌مرغ رنگی بپاشید.

راه دیگری هم می‌توانید امتحان کتید که وقت و حوصله کمتری نیاز دارد. اول تخم‌مرغ‌ها را با رنگ مخصوص کاملاً یکدست رنگ‌آمیزی کنید. حالا داخل یک بشقاب ماسه یا اکلیل بریزید. با چسب مایع روی تخم‌مرغ نقطه یا خط بکشید و تخم‌مرغ را توی ماسه یا اکلیل بغلتانید. اگر مواظب نباشید، خانه‌تکانی‌تان هدر می‌رود و زندگی‌تان پر از اکلیل یا ماسه می‌شود. در آخر اسپری لاک مو روی تخم‌مرغ رنگی بپاشید.

چند پیشنهاد
غیر از همه روش‌هایی که برای تزئین تخم‌مرغ عید گفته شد راه‌های دیگری هم هست که اگر وقت و حوصله کمتری دارید و می‌خواهید سریع به نتیجه برسید از این‌ها می‌توانید استفاده کنید.مثلاً اینکه با کاغذ کشی رنگی روی تخم‌مرغ را بپوشانید و بدون هیچ نوع رنگ و نقاشی تخم‌مرغ‌های قشنگی درست کنید.

شاید این کار کمی دقت و حوصله بخواهد ولی واقعاً آسان و بی دردسر است فقط باید کمی منجوق و پولک تهیه کنید و با سلیقه خودتان روی تخم‌مرغ‌ها بچسبانید. تکه‌های عکس‌دار کاغذ روزنامه یا رومیزی‌های گل‌دار را ریز کنید و روی تخم‌مرغ‌ها بچسبانید.

یک تخم‌مرغ را رنگ کنید و بعد پوستش را خرد کنید. تخم‌مرغ دوم را با رنگ متفاوتی رنگ کنید و وقتی خشک شد، خرده‌های پوست تخم‌مرغ اولی را به دلخواه روی آن بچسبانید. تخم‌مرغ را یکدست رنگ کنید و بگذارید خشک بشود، یا سفید بگذارید. یک شمع روشن کنید و با قطره‌های موم مایع روی تخم‌مرغ به سلیقه خودتان نقطه بگذارید و خط بیندازید و یا طرح‌های مختلف ایجاد کنید.
تخم‌مرغ‌های رنگی خانگی
می‌توانید از تخم بلدرچین‌های کوچک رنگ شده هم در کنار تخم‌مرغ رنگی استفاده کنید. یا مثلاً با استفاده از چسب مایع و غلات مثل برنج ،گندم و جو و حبوبات آن‌ها را تزیین کنید. روی تخم‌مرغ رنگی شمع باریک و سبک گذاشته و آن‌ها را برسر سفره هفت‌سین عید نوروز روشن کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید