نقد رویکرد جدید فدراسیون برای تنبیه

نقد رویکرد جدید فدراسیون برای تنبیه

رویکرد جدید کمیته انضباطی بیش از هر چیز دیگری مخاطب را یاد حکم دردسرساز کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد برگزاری مسابقات نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی‌طرف می‌اندازد.

کد خبر : ۵۱۳۲۰
بازدید : ۸۰۰
اخیرا کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در رویکردی نه‌چندان موجه و منطقی تصمیم گرفته مسابقات تیم‌هایی را که هوادارانش بر تخلف اصرار دارند، در زمین بی‌طرف برگزار کند! چنین حکمی ابتدا چند هفته پیش برای تراکتورسازی تبریز صادر شد، اما با توجه به اینکه حکم تراکتور باید در دربی تبریز اعمال می‌شد و پیاده‌سازی آن گسترش‌فولاد را هم دچار عذاب مضاعف می‌کرد، حکم را تعلیق کردند.
چرا تبعید؟
دیروز، اما دو حکم مشابه در مورد صنعت نفت آبادان و سپاهان اصفهان صادر شده است. در حکم صنعت نفت آمده: «در دیدار دو تیم صنعت نفت آبادان و پرسپولیس از سوی تماشاگران تیم نفت آبادان تخلفاتی مبنی بر پرتاب ترقه و سنگ و انداختن بطری و لیزر صوت گرفت. تیم نفت آبادان به برگزاری یک دیدار خانگی در زمین بی‌طرف به غیر از استان میزبان و میهمان به تشخیص و تعیین کمیته برگزارکننده مسابقات محکوم شد.» حکم سپاهان هم انشای مشابهی دارد. تنها تفاوت بین این دو حکم آن است که جریمه نفت آبادان قطعی و جریمه سپاهان قابل تجدید نظر عنوان شده. به این ترتیب آبادانی‌ها از همین حالا باید به‌دنبال یافتن زمین برای میزبانی از سیاه‌جامگان در مسابقه هفته آینده باشند.

ابهامات و ایرادات
رویکرد جدید کمیته انضباطی بیش از هر چیز دیگری مخاطب را یاد حکم دردسرساز کنفدراسیون فوتبال آسیا در مورد برگزاری مسابقات نمایندگان ایران و عربستان در زمین بی‌طرف می‌اندازد. این همه ما اصرار داریم که حکم ناعادلانه و زیانبار مزبور ملغی شود، بعد چطور خودمان احکام مشابه صادر می‌کنیم؟ الان برگزاری بازی نفت آبادان و سیاه‌جامگان مثلا در استان اصفهان یا تهران واقعا چه فایده‌ای دارد؟ آیا جز این است که همان چند هزار نفری که در آبادان دو ساعت با حضور در استادیوم سرگرم می‌شوند، این فرصت را از دست خواهند داد؟ تازه به غیر از این تیم میزبان در شرایط وخیم اقتصادی فعلی باید هزینه ایاب و ذهاب به یک شهر بی‌طرف و اقامت در آنجا را بپردازد.
به‌نظر می‌رسد جریمه نوظهور مزبور برای آن در دستور کار فدراسیون قرار گرفته که حکم انتقادبرانگیز محرومیت تماشاگران از حضور در ورزشگاه‌ها صادر نشود.

خب این جریمه جدید که خیلی بدتر است؛ چون در این حالت هم هواداران تیم میزبان قادر به حضور در استادیوم نخواهند بود، اما همزمان رنج و مخاطرات سفر و هزینه‌های کاذب هم به تیم محروم تحمیل می‌شود. به علاوه نباید فراموش کنیم این حکم اخیر، در مورد تیم‌هایی مثل پرسپولیس و استقلال غیرقابل اجرا است؛ چراکه این دو تیم همه جای ایران هوادار دارند و چه بسا از یک بازی معمولی آن‌ها در شهر بی‌طرف، استقبالی بیشتر نسبت به ورزشگاه آزادی به عمل بیاید! بنابراین اتخاذ شیوه‌ای از مجازات که در مورد برخی تیم‌ها قابل اجرا نیست، مبنای منطقی ندارد.
اجرای این حکم در مورد سرخابی‌های پایتخت درست مثل این است که امثال پیکان، سایپا و گسترش‌فولاد تبریز در یک بازی از حضور تماشاگران‌شان محروم شوند؛ کدام تماشاگر، کدام محرومیت؟! آیا بهتر نیست کمیته انضباطی برای مجازات تیم‌های خطاکار به سمت استراتژی‌های منطقی‌تری حرکت کند؟ با این قبیل احکام، ما به‌شدت شبیه عربستان و کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌شویم که طبعا خیلی بد است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید