تصاویر/ زنان در ورزشگاه در حاشیه بازی ایران-عراق

تصاویر/ زنان در ورزشگاه در حاشیه بازی ایران-عراق

بسکتبال انتخابی جام جهانی 2019 چین/ دیدار ایران برابر عراق.

کد خبر : ۵۱۳۶۶
بازدید : ۲۳۶۴۵

خبرگزاری ایرنا | عکاس: احمد معینی جم

خبرگزاری مهر | عکاس: بهنام توفیقی

در ادامه گزارش روزنامه شهروند از حضور زنان در ورزشگاه را می خوانید:

«امید» روی سکو‌های زنانه

«ماشاءالله کاپیتان»؛ عارفه این را از ته دل داد زد و بازی شروع شد. «صمد نیکخواه بهرامی»، کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران بعد از سال‌ها یک بازی ملی را با صدای بلند یک زن شروع کرد؛ بازی ایران و عراق در مسابقات مقدماتی جام جهانی بسکتبال. چند روز پیش بود که حامد حدادی، بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران در ویدیویی که برای مبارزه با سرطان گرفته شده بود، از خانواده‌ها دعوت کرد که برای تماشای بازی ایران و عراق به ورزشگاه بیایند، چون ورود آن‌ها آزاد است و بعد از آن فدراسیون بسکتبال این موضوع را تایید کرد؛ تایید کردن همان و حضور تعداد زیادی از زنان در سالن خانه بسکتبال همان. دیروز و بعد از چندسالی که بدون حضور زنان، مسابقات ملی و لیگ والیبال و بسکتبال برگزار شد، سالن بازی تیم بسکتبال ایران و عراق، از صدای زنانه پر شد؛ از صدای کسانی که از سال ٩٣ به بعد پشت در ورزشگاه‌ها ماندند و حالا به نظر می‌رسد با تلاش‌های مسئولان و فعالان مدنی، قرار است دیگر آرزوی به ورزشگاه رفتن را، البته فقط برای والیبال و بسکتبال و نه فوتبال را به خانه نبرند. دیروز، تیم ایران با نتیجه ٨٣ بر ٥٣، تیم عراق را برد و بعد از آن بازیکنان تیم ملی ایران گفتند که یکی از دلایل بزرگ بردشان، حضور خانواده‌ها در سالن بوده است؛ زنانی که هرچند با تذکر‌های زیاد ماموران انتظامات برای وضع ظاهری‌شان توانستند به سالن وارد شوند، اما شور و هیجانشان برای تماشای بازی آنقدر زیادی بود که بازیکنان را به وجد آورد.


یاد روز‌های خوب گذشته افتادیم
«عارفه» یکی از زنانی است که به ورزش علاقه زیادی دارد و در سال‌های گذشته فعالیت زیادی را برای آزاد شدن ورود زنان تماشاگر به ورزشگاه‌ها کرده است. او دیروز و با خوشحالی زیاد برای تشویق تیم ملی بسکتبال ایران به سالن خانه بسکتبال در مجموعه ورزشی آزادی آمده بود: «آخرین باری که به این استادیوم آمدم برای مراسمی بود که برای آیدین نیکخواه بهرامی برگزار شده بود که خیلی هم تلخ بود، ما فکر می‌کردیم که باز هم می‌توانیم برای تماشای مسابقات به استادیوم بیاییم، اما متاسفم که این طور نشد. امروز، اما روز متفاوتی بود. هوا خوب بود، اینجا هم به داخل استادیوم راهمان دادند، دیگر خیلی کیف کردیم، هر قدمی که می‌آمدیم جلو، فوق العاده بود، الان هم که جایگاه زنان پر شده، یاد روز‌های خوب افتادیم. روز‌هایی که زنان وارد استادیوم افراسیابی و آزادی می‌شدند و جایگاه را پر می‌کردند.»

پریا ٩ سال است بسکتبال بازی می‌کند. او فکر می‌کند که تلاش‌های اخیر و عوض شدن رئیس فدراسیون بسکتبال باعث شده است که این اتفاق بیفتد. پریا، خواهر و مادرش بار‌ها برای تماشای بازی‌های بسکتبال تا پشت در ورزشگاه آزادی آمده، ولی نتوانسته وارد ورزشگاه شود. مادر او می‌گوید که خیلی وقت‌ها خلاف میلش پشت در ورزشگاه مانده و مجبور بوده از تلویزیون بازی‌ها را تماشا کند. «نگار انسان» هم یکی دیگر از تماشاگران مسابقه بسکتبال است.

این دومین تجربه او برای حضور در استادیوم ورزشی برای تماشای مسابقه است. سال گذشته، او برای تهیه گزارش خبری از بازی‌های لیگ جهانی والیبال و به درخواست یکی از دوستانش، وارد استادیوم شده بود و دیروز بعد از ظهر، دومین تجربه را در زندگی اش به دست آورد؛ تجربه حضور در استادیوم و تماشای یک مسابقه. درست مثل مردان. حالا او درباره اینکه چه اتفاقی افتاده که پس از سال‌ها تلاش، زنان برای تماشای یک مسابقه ملی، وارد استادیوم شده اند، با «شهروند» حرف می‌زند. اتفاق بعد از ظهر یکشنبه، برای نگار، اتفاق مثبتی است.

از طرف دیگر صمد نیکخواه بهرامی، کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران دیروز و بعد از تمام شدن بازی به «شهروند» گفت که بعد از ١٥ سال بیشترین لذت را از بازی اش برده است: «تماشاگر‌ها امروز بسیار عالی بودند. از حضور زنان تماشاگر در سالن خیلی خوشحالم و برای همه مان یک درس بزرگ بود که خانواده‌ها هم می‌توانند به ورزشگاه بیایند و از بازی تیم‌های موردعلاقه شان لذت ببرند. تعداد تماشاگران مرد هم خیلی بیشتر از همیشه بود و شاید بتوان گفت: امروز، روز آشتی تماشاگران بسکتبال با ورزشگاه بود و به همین دلیل هم ما توانستیم بازی خیلی خوبی داشته باشیم.»

«محمد جمشیدی»، بازیکن تیم ملی بسکتبال ایران هم در این باره به «شهروند» گفت: «به هرحال تعداد زیادی از این تماشاگران، خانواده‌های ما هستند و اصلا شرایط بدی در ورزشگاه نیست که جلوی ورود زنان گرفته شود. امیدوارم جلوی این روند گرفته نشود و در همه رشته‌ها حضور زنان تماشاگر را داشته باشیم، حتی فوتبال، چه ایرادی دارد؟ مطمئن باشید فرهنگسازی انجام و جو سالن‌ها به دلیل حرمت خانواده‌ها خیلی خیلی بهتر خواهد شد.»


پایان منع
طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان و عضو کمیسیون فرهنگی که در دو سال گذشته تلاش زیادی برای ورود زنان تماشاگر به ورزشگاه‌ها کرده است هم دیروز به سالن خانه بسکتبال آمده بود تا بازی ایران و عراق را از نزدیک تماشا کند. به گفته این عضو فراکسیون زنان، موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی‌های والیبال و بسکتبال فعلا حل و این منع برداشته شده است. سیاوشی در این باره به «شهروند» می‌گوید: «در چندسال گذشته برای حل این مشکل، رایزنی‌های زیادی با مسئولان مختلف انجام شد، به ویژه در یک سال اخیر. اخیرا هم رایزنی‌های زیادی با وزارت ورزش و به ویژه وزارت کشور در این باره انجام شد و حالا به نظر می‌رسد با اتفاقی که روز یکشنبه افتاد و زنان به تعداد زیادی وارد ورزشگاه‌ها شدند، این منع تا حد زیادی برداشته شده است.»


حضور زنان در بازی ایران و عراق، مرحله آزمایشی
فریده شجاعی، نایب رئیس زنان فدراسیون بسکتبال و همسر مرحوم منصور پورحیدری هم دیروز در سالن بازی حضور داشت. او به «شهروند» گفت که بازی ایران و عراق به عنوان مرحله آزمایشی حضور زنان تماشاگر در ورزشگاه‌ها در نظر گرفته شده است: «این یک تصمیم فراسازمانی بود. من به عنوان نایب رئیس که سال‌ها در فوتبال و حالا هم در فدراسیون بسکتبال بودم خیلی تلاش کردم که این اتفاق رخ دهد، ولی به هر حال سیاست‌های موجود به ما اجازه نمی‌داد. الان خوشبختانه رأی مسئولان و کارشان به نتیجه رسیده است. آن‌ها هم دوست داشتند که زنان به عنوان بخشی از ورزش کشور در این هیجانات شرکت داده باشند و از نزدیک بازی‌ها را ببینند. آقای دکتر طباطبایی رئیس فدراسیون بسکتبال این جسارت را به خرج دادند و با هماهنگی وزارتخانه گفتند که این کار را امتحان کنیم که اگر مشکلی نبود این روند ادامه پیدا کند و به رشته‌های دیگر و فدراسیون‌های دیگر هم تعمیم داده شود.»

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    چرا و به چه گناهی این بندگان خدا را اینهمه مدت محروم کردند؟

  • ناشناس ارسالی در

    خدا رو شکر
    پاینده باد ایران و ایرانی
    زن و مرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید