این رژیم غذایی هم ضد فشارخون بالاست و هم ضد افسردگی

این رژیم غذایی هم ضد فشارخون بالاست و هم ضد افسردگی

ژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود مشخص کرده‌اند که پیروی از رژیم سالم گیاهی دش (DASH) که برای مهار فشارخون بالا ابداع شده بود، در کاهش خطر ابتلا به افسردگی هم مؤثر است.

کد خبر : ۵۱۵۷۷
بازدید : ۱۹۷۷
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود مشخص کرده‌اند که پیروی از رژیم سالم گیاهی دش (DASH) که برای مهار فشارخون بالا ابداع شده بود، در کاهش خطر ابتلا به افسردگی هم مؤثر است.
این رژیم غذایی هم ضد فشارخون بالاست و هم ضد افسردگی

پژوهشگران، پس از درک این موضوع که رژیم غذایی غنی از میوه‌ها، سبزیجات و همه دانه‌ها ممکن است به کاهش خطر افسردگی کمک کند، در بررسی جدید خود ادعا کرده‌اند که پیروی از یک رژیم سالم گیاهی، به همان اندازه که برای بدن مفید است برای ذهن هم مفید است.

پژوهشگران دریافته‌اند افرادی که رویکرد خوراکی برای توقف فشارخون بالا، معروف به رژیم دش (DASH) را رعایت می‌کنند، در مقایسه با افرادی که این رژیم را رعایت نمی‌کنند، تا ۶ ٫ ۵ سال کمتر در معرض ابتلا به افسردگی قرار خواهند داشت.

دکتر لورل چرین (Laurel Cherian) عضو هیئت‌علمی مرکز پزشکی دانشگاه راش (Rush) واقع در ایالات‌متحده و از نویسندگان این پژوهش قرار است همرا با همکارانش، یافته‌های خود را در نشست سالانه آکادمی مغز و اعصاب آمریکا (AAN) که ماه آینده در لس‌آنجلس برگزار می‌شود، ارائه دهند.

تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)، حدود ۱۶ ٫ ۲ میلیون بزرگ‌سال در آمریکا که تقریبا ۶ ٫ ۷ درصد از جمعیت بزرگ‌سال این کشور را تشکیل می‌دهند، حداقل یک مرحله افسردگی اساسی را تجربه کرده باشند که این حالت را به یکی از متداول‌ترین شرایط روحی تبدیل می‌کند.

ممکن است افراد مبتلا به افسردگی، احساسات مداوم ناامیدی، ناراحتی یا آزردگی را تجربه کنند و علاقه به فعالیت‌های لذت‌بخش را از دست بدهند، به دشواری در خواب دچار شوند و حتی افکار مربوط به خودکشی را در سر بپرورانند.



کاهش ۱۱ درصدی خطر افسردگی

این پژوهش، ۹۶۴ بزرگ‌سال را در برمی‌گرفت که میانگین سنی آن‌ها ۸۱ سال بود و به‌طور متوسط، ۶ ٫ ۵ سال تحت بررسی قرار گرفتند.

در این پژوهش، از همه شرکت‌کنندگان خواسته شد پرسش‌نامه روزانه‌ای را کامل کنند. پژوهشگران، این پرسش‌نامه‌ها را ارزیابی کردند تا تبعیت آن‌ها را از رژیم‌های غذایی گوناگون ازجمله رژیم غربی، رژیم مدیترانه‌ای و رژیم دش تأیید کنند.


رژیم دش شامل مصرف بالای میوه‌ها، سبزیجات و همه دانه‌ها و در مقابل، مصرف کم مواد قندی و چربی‌های اشباع‌شده است. این رژیم غذایی را سازمان ملی قلب، شش و خون آمریکا (NHLBI) به عنوان راهی برای کاهش فشارخون ابداع کرد.

همچنین، شرکت‌کنندگان این پژوهش در یک دوره پیگیری، برای نشانه‌های افسردگی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

افرادی که بالاترین تبعیت را از رژیم دش داشتند، در مقایسه با افرادی که پایین‌ترین میزان تبعیت را داشتند، تا ۱۱ درصد کمتر در معرض رشد افسردگی بودند.

دکتر چرین اشاره می‌کند این پژوهش، تنها، ارتباط میان رژیم غذایی دش و کاهش خطر افسردگی نشان می‌دهد؛ بنابراین نمی‌توان علت و معلول را مشخص کرد
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید