راهکارهایی برای شادتر‌شدن

راهکارهایی برای شادتر‌شدن

هیچ انسانی به‌صورت ذاتی شاد نیست، شادی را باید خلق کرد و شاید این دستورالعمل خلاصه بتواند تا حدودی به شادتر‌کردنتان کمک کند.

کد خبر : ۵۱۷۰۸
بازدید : ۱۴۵۴
هیچ انسانی به‌صورت ذاتی شاد نیست، شادی را باید خلق کرد و شاید این دستورالعمل خلاصه بتواند تا حدودی به شادتر‌کردنتان کمک کند.
راهکارهایی برای شادتر‌شدن

این کار را همه ما تجربه‌ کرده‌ایم، یک آهنگ ملایم را روی تکرار گذاشته‌ایم و بارها به آن گوش داده‌ایم. محققان دانشگاه برلین دلیل این رفتار را برانگیخته‌شدن حس آرامش و مثبت در فرد، پس از شنیدن موسیقی ملایم می‌دانند؛ ‌حسی که می‌تواند درمانگر باشد.

صحبت‌کردن با مسافر غریبه در اتوبوس یا قطار در افراد حس شادی ایجاد می‌کند. تلاش کنید بر ترس ارتباط برقرار کردن با غریبه‌ها غلبه کرده و با فرد کناری‌تان در اتوبوس یا قطار صحبت کنید. آرت مارکم، محقق دانشگاه آستین می‌گوید: با ایجاد ارتباط با مسافران غریبه می‌توان یکی از بزرگ‌ترین ناخوشی‌های سرکار رفتن را به شادی تبدیل کرد.

می‌گویند پول شادی نمی‌آورد، اما نانسی اتکاف از دانشگاه هاروارد می‌گوید: اگر از آن برای خرید وقت اضافه یا کاهش مسئولیت‌هایتان استفاده کنید، بسیار هم شادی‌آور خواهد بود. در واقع محققان دریافته‌اند افرادی که از پول برای ذخیره‌کردن زمان استفاده می‌کنند نسبت به دیگران شادتر هستند.

آخرین‌باری که تلفنی با مادرتان صحبت کرده‌اید کی بود؟ نتیجه پژوهشی در دانشگاه ویسکونزین نشان داده‌است شنیدن صدای مادر می‌تواند از شدت استرس افراد بکاهد و استرس کمتر یعنی شادی بیشتر.

فقط خمیازه کشیدن مسری نیست، محققان دانشگاه هاروارد نشان داده‌اند هرچه اطرافتان را بیشتر با افراد مثبت‌اندیش پر کنید، ‌شادتر خواهید بود. چه این افراد گروه دوستانتان باشد، چه همکار همیشه خندانی که آشنایی زیادی با شما ندارد و چه آرایشگرتان که همیشه سرزنده‌ و پرانرژی است.

درست است که رفتن به تعطیلات و مسافرت شادترتان می‌کند اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند خیالبافی درباره سفرهای احتمالی آینده افراد را بیشتر از زمانی که واقعا به آن سفر می‌روند شاد می‌کند. واقعیت این است که به تأخیر انداختن یک شادی، لذت آن را افزایش می‌دهد.

محققان کانادایی نشان داده‌اند که دوست شدن با دیگران می‌تواند روحیه افراد را بهبود بخشد. به گفته کیت یاررو، روانشناس، تعامل رو‌در‌روی انسانی، اکسیر درمان هرچیزی است که انسان را می‌آزارد؛ حتی اگر در طولانی مدت این ارتباطات لزوما منجر به خلق شادی نشوند.

خاطرات‌تان را گردگیری کنید. ‌آلبوم عروسی یا عکس‌های دوران دبیرستان‌تان را دوباره ببینید و با دوستان قدیمی خود تماس بگیرید. نتیجه پژوهشی در دانشگاه ساوث‌هامپتون نشان می‌دهد داشتن حس نوستالژیک به گذشته میزان خوش‌بینی و امید به آینده را افزایش می‌دهد.

خودخواه‌بودن گاه بهترین نتیجه را برای شما و دیگران دارد، این نظر آنتونیا هال، ‌روانشناس و نویسنده است. شاید از نظر دیگران توجه به‌خود ناخوشایند باشد اما آنچه همیشه در درجه اول اهمیت قرار دارد، حال خوب شماست.

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید خواب کمتر شما را شادتر می‌کند، به این فکر کنید که 15تا 30دقیقه زودتر بیدار‌شدن تا چه اندازه از عجله و نگرانی انجام کارهای صبح شما خواهد کاست. کمی زودتر بیدار شدن می‌تواند آغاز یک روز مثبت را برایتان ساده‌تر کند. علاوه بر این محققان دانشگاه پنسیلوانیا نیز نشان داده‌اند کم‌خوابی می‌تواند عوارض افسردگی را کم کند.

منبع: سلامت نیوز
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید