راه‌حل اقتصادی تنش سیاسی منطقه

راه‌حل اقتصادی تنش سیاسی منطقه

رئیس‌جمهور از سواحل شمالی خلیج‌فارس به کشور‌های حاشیه جنوبی پیام فرستاد. روحانی با اشاره به اینکه بیگانگان فقط خواستار فروش سلاح‌های گران‌قیمت و خرید نفت ارزان هستند، به همسایگان پیشنهاد کرد تا در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ تجاری در این منطقه، برای همکاری در زمینه تجارت، گردشگری، انواع صنایع و انرژی باشند.

کد خبر : ۵۱۷۴۰
بازدید : ۱۱۹۴
رئیس‌جمهور از سواحل شمالی خلیج‌فارس به کشورهای حاشیه جنوبی پیام فرستاد. روحانی با اشاره به اینکه بیگانگان فقط خواستار فروش سلاح‌های گران‌قیمت و خرید نفت ارزان هستند، به همسایگان پیشنهاد کرد تا در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ تجاری در این منطقه، برای همکاری در زمینه تجارت، گردشگری، انواع صنایع و انرژی باشند. پیشنهادی که به‌نظر هدف آن جایگزین کردن تجارت به جای تنش سیاسی است.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری به کشورهای منطقه پیشنهاد کرد تا به فکر تشکیل اتحادیه بزرگی برای اقتصاد، انرژی و گردشگری باشند.
08-01
او روز گذشته در سفر به استان هرمزگان و در جمع مردم بندر عباس، با بیان اینکه ایران اسلامی خواهان تقویت صلح و امنیت در منطقه است، خطاب به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس گفت: تمام کشورهایی که کنار این آبراه مهم حضور دارند، از هندوستان و پاکستان تا عمان و عربستان و سایر کشورهای جنوبی خلیج فارس تا عراق همه می‌توانند در سایه قدرت عظیم ملت ایران و اراده و تصمیم صلح دوستانه و صلح‌خواهانه این ملت در فکر تشکیل یک اتحادیه بزرگ در این منطقه برای همکاری در موضوعات تجارت، گردشگری، انواع صنایع و انرژی باشند.
رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه ایران عنصر امنیت‌ساز منطقه و جهان است، گفت: ما برای امنیت منطقه نیازی به بیگانگان نداریم، اما اعلام می‌کنیم، آماده هستیم تا با کشورهای همسایه و دوستانمان درباره ترتیبات امنیتی منطقه گفت‌وگو و همکاری کنیم و برای تامین این امنیت بدون حضور و اتکا به بیگانگان روی پای خودمان بایستیم.
پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در پنجاه و چهارمین کنفرانس امنیتی مونیخ پیشنهاد ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» را به‌عنوان تنها راه خروج منطقه از بحران‌های کنونی ارائه کرده بود. پیشنهادی که او یک بار دیگر در سخنانی در همایشی با عنوان «الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پس از داعش» در دانشگاه تهران بیشتر به آن پرداخت و گفت: «فعلا روی منطقه خلیج فارس تمرکز داریم؛ چراکه اولین منطقه پیرامونی ما است و از دیگر سو اختلافات در غرب آسیا عمیق است و ما تصمیم گرفتیم در وهله اول در منطقه خلیج فارس به‌عنوان نخستین منطقه پیرامونی خود تمرکز کنیم.»
همزمان با ارائه این پیشنهاد از سوی ایران بود که تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز در افتتاحیه کنفرانس امنیتی مونیخ خواستار امضای توافقنامه امنیتی جامع برای دور کردن منطقه از «لبه پرتگاه» شد و به‌نوعی از پیشنهاد یک سازوکار امنیت منطقه‌ای برای حل مشکلات استقبال کرد.

اهمیت تنگه هرمز
حسن روحانی در ادامه سخنانش در جمع مردم هرمزگان، مردم این منطقه را مرزبانان غیور کشور خواند و گفت: جریان عظیم نفت مورد نیاز دنیا سال‌های طولانی است که از تنگه هرمز در سایه امنیت اهدایی ملت ایران عبور کرده و در سال‌های آینده نیز عبور خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، او افزود: مردم ایران در دهه‌های گذشته در جریان دو جنگ بزرگ در منطقه یکی حمله عراق به ایران و دیگری جنگ دوم خلیج فارس به خوبی از امنیت این آبراه بزرگ بین‌المللی حراست کردند، در حالی که می‌توانستند به دلایلی نه چندان غیرمنطقی جهان را تحت فشار قرار دهند، اما مردم ایران و ساکنان هرمزگان و پاسداران این سرزمین حساس، نخواستند از کسی انتقام گرفته و جهان را از لحاظ انرژی در فشار بگذارند.
روحانی تاکید کرد: دلیرمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها در دریای عمان بلکه در باب‌المندب، دریای سرخ و اقیانوس هند نیز حافظ امنیت مسیر کشتیرانی تجاری جهانی هستند و ما از این سرزمین استراتژیک و حساس یعنی هرمزگان به جهانیان اعلام می‌کنیم ما حافظان مسیر استراتژیک عبور نفت از منطقه هستیم و تا روزی که کسی فکر توطئه نسبت به ملت ایران را در سر نپروراند خواهان صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورهای منطقه و جهان هستیم.
رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: ما در کنار این سرزمین حساس به جهانیان اعلام می‌کنیم ما خواهان صلح و امنیت با جهان هستیم تا روزی که جهان با نگاه صلح به ما نگاه کند. ما به کشورهای حاشیه‌ جنوبی خلیج فارس اعلام می‌کنیم ما همسایه خوبی برای شما بوده‌ایم و هستیم و خواهیم بود. دیگران شما را اغفال نکنند و بیگانگان و بدخواهان پشت‌سر شما شعار ندهند. آنها به فکر منافع شما نیستند. آنها به فکر آن هستند که سلاح خود را به قیمت گران به شما بدهند و نفت شما را به قیمت ارزان ببرند.

بر سر قدرت دفاعی مذاکره نمی‌کنیم
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش، با تاکید بر اینکه ایران بر سر قدرت دفاعی خود با کسی مذاکره نخواهد کرد، اضافه کرد: به تمام جهانیان اعلام می‌کنیم که آنچه برای دفاع از سرزمین‌مان نیاز داشته باشیم به دست جوانان، هنرمندان، صنعتگران، محققان، سربازان و سرداران خودمان تهیه خواهیم کرد و هرگز از شما برای آن اجازه نخواهیم گرفت. روحانی همچنین افزود: برای ساخت موشک، هواپیما، تانک، نفربر، هلی‌کوپتر و هر نیاز دیگری از کسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت.

هشدار به آمریکا
روحانی در ادامه سخنانش با اشاره به تلاش‌های چندماه اخیر آمریکا برای ضربه زدن به ایران ازجمله برجام و محکومیت سخنان ترامپ، از سوی کشورهای جهان گفت: آمریکایی‌ها در آینده هم در هر توطئه‌ای که علیه ملت ایران طراحی کنند در انزوا خواهند ماند.
ملت بزرگ ایران، ملتی است که در مسیر منافع ملی خودش با تمام توان ایستاده و ما تا روزی که طرف مقابلمان پیمانش را زیرپا نگذاشته بر پیمان‌مان و به تعهداتمان پایبند خواهیم بود، اما در عین حال اجازه نخواهیم داد، دیگران از پیمان و تعهدمان سوء‌استفاده کنند.

توصیه به اروپا در مورد یمن
روحانی با بیان اینکه آمریکا یکبار دیگر نیز با نیت سوء‌استفاده از برخی اعتراضات و انتقادات در دی‌ماه به صحنه آمد و خواست پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد، گفت: آمریکا این بار نیز در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل تنها ماند و منزوی شد.
رئیس‌جمهوری در ادامه سخنانش با اشاره به تلاش مجدد آمریکایی‌ها برای محکومیت ایران در ارتباط با وقایع یمن، از مواضع روسیه در شورای امنیت سازمان ملل تقدیر و مواضع کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس را که به‌دنبال توطئه علیه ملت ایران هستند تقبیح کرد.
اشاره روحانی به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی سه روز پیش نمایندگان آمریکا، بریتانیا و فرانسه در شورای امنیت است که قصد داشتند ایران را به اتهام ارسال موشک به شورشیان حوثی محکوم کنند، اما با وتوی روسیه این قطعنامه تصویب نشد.
از همین رو رئیس‌جمهور روز گذشته در ادامه سخنانش در جمع مردم هرمزگان گفت: به کشورهای اروپایی و به جهان اعلام می‌کنیم که اگر واقعا به فکر مردم یمن هستند، بمب‌های مخرب، بمب‌های ناپالم و بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه در اختیار عربستان نگذارند و اگر دلسوز مردم این کشور هستند، حداقل فشار بیاورند تا راه رساندن دارو و غذا به مردم جنگ زده و فقیر یمن باز شود.

عبور از تنگناها
به گزارش خبرآنلاین حسن روحانی در ادامه سخنانش گفت: ما از تنگناها عبور می‌کنیم اگرچه مردم در سختی هستند ولی آنها مسیر درستی را انتخاب کرده‌اند. مشکل زیاد داریم. مردم هم مشکل زیاد دارند، اما دست به دست هم خواهیم داد و از مشکلات عبور خواهیم کرد. روحانی با اشاره به اینکه تا پایان پاییز امسال ۹۵۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده و نرخ تورم تک‌رقمی مانده گفت: این باعث افتخار دولت است. در سفر رئیس‌جمهوری به استان هرمزگان، ۱۵ طرح مهم به ارزش بیش از ۴ هزار میلیارد تومان افتتاح و عملیات اجرایی ۱۵ طرح دیگر با اعتباری بالغ‌بر ۲ هزار میلیارد تومان آغاز شد.
در همین راستا روز گذشته فاز اول طرح افزایش تولید و ارتقای کیفیت بنزین و گازوئیل پالایشگاه نفت بندرعباس به منظور افزایش کمیت تولید و ارتقای کیفیت بنزین تولیدی سازگار با محیط زیست و اولین کارخانه بریکت گرم ایران در مجتمع صبا فولاد خلیج فارس با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید