مسوولیت جدید سپاه در خلیج‌فارس

مسوولیت جدید سپاه در خلیج‌فارس

گر همه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و همه احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها به میدان بیایند باز برای حل مشکلات و حرکت در مسیر توسعه و آبادانی کم است؛ چراکه امروز بار مسوولیت سنگینی بر دوش همگان قرار دارد که نیاز به تلاش مضاعف خواهد داشت.

کد خبر : ۵۱۸۳۸
بازدید : ۱۱۲۴
حسن روحانی، رئیس‌جمهوری روز پنج‌شنبه در پایان سفر خود به استان هرمزگان از دو تصمیم مهم خبر داد؛ او در جلسه شورای اداری استان هرمزگان به تصمیم اخیر شورای عالی امنیت ملی درباره مسوولیت جدید سپاه پاسداران در خلیج‌فارس برای مبارزه با قاچاق کالا سخن گفت و در نشست خود با خبرنگاران نیز به تصمیمی درباره انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی ایران اشاره کرد.
مسوولیت جدید سپاه در خلیج‌فارس

حسن روحانی روز پنج‌شنبه در جلسه شورای اداری استان هرمزگان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت مبارزه با قاچاق کالا گفت: مسوولیت مبارزه با قاچاق با نیروی انتظامی است، اما اخیرا در شورای عالی امنیت ملی، تصریح کردیم که در خلیج‌فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز مسوولیت مبارزه با قاچاق را داشته باشد و حتما با این تصمیم شرایط در مبارزه با قاچاق بهتر از گذشته خواهد شد.
براساس آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری از این جلسه گزارش داده است، رئیس‌جمهور با بیان اینکه وجود 14 جزیره، ظرفیت بزرگ استان هرمزگان است و اخیرا برای توسعه آنها دستوراتی صادر کرده‌ام، توافق مسوولان ارشد استان هرمزگان و همدلی اقوام و مذاهب در استان را موجب سرافرازی برشمرد و گفت: پذیرای سرمایه‌گذاران بزرگ ایرانی خارج از کشور باشیم و سختگیری نکنیم.
روحانی تاکید کرد: اگر همه اصولگرایان، اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و همه احزاب، گروه‌ها و تشکل‌ها به میدان بیایند باز برای حل مشکلات و حرکت در مسیر توسعه و آبادانی کم است؛ چراکه امروز بار مسوولیت سنگینی بر دوش همگان قرار دارد که نیاز به تلاش مضاعف خواهد داشت.

دستور روحانی درباره «ته لنجی ها»
رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع ته لنجی‌ها، اظهار کرد: به وزیر کشور دستور داده شده تا با برنامه‌ریزی مناسب تصمیم عادلانه‌ای در این خصوص اتخاذ شود که به‌واسطه آن هم زندگی مردم و کسانی که با این موضوع سر و کار دارند، تامین شود و هم لطمه و صدمه‌ای به تولید ملی، وارد نشود.

۱۰ میلیارد تومان برای هر جزیره هرمزگان
رئیس‌جمهور با بیان اینکه مناطق نفت‌خیز و مناطق آزاد باید به‌واسطه درآمدهای خود در راستای کاهش و حل مشکلات مردم در آن مناطق کمک کنند، گفت: از آقای نوبخت می‌خواهم تا برای آبادانی هر جزیره‌ای در این استان ۱۰ میلیارد تومان در نظر بگیرند؛ چراکه جزایر برای ما حائز اهمیت بوده و پیشانی مرزهای کشور در آب‌های سرزمینی هستند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما برای عمران و آبادانی کشور، نیاز به سرمایه بسیار زیادی داریم، گفت: تکمیل طرح‌ها و پروژه‌ها در بخش نفت و گاز نیاز به سرمایه‌گذاری‌های فراوانی دارد و امکانات داخلی کشور، برای آنها محدود است که در این راستا باید از همه سرمایه‌گذاران به‌ویژه ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه‌گذاری در کشور دعوت کرد و تا جایی که امکان دارد نسبت به بازگشت آنان به کشور اقدام کنیم.
رئیس‌جمهوری همچنین در پایان سفر به استان هرمزگان و در نشست خبری گفت: بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های مختلف در سطح استان هرمزگان در نظر گرفته شده است که اجرایی شدن آنها می‌تواند تحولات چشمگیری در مسیر توسعه استان ایجاد کند.

انتقال آب خلیج‌فارس
رئیس‌جمهور همچنین در پاسخ به پرسشی درباره راهکارهای دولت برای مدیریت منابع آب زیرزمینی استان هرمزگان گفت: یکی از مسائل مهم استان هرمزگان، حفظ منابع آبی است و البته این موضوع در سطح کشور مطرح است و کاهش میانگین ۵۰ درصدی بارش‌ها، بحث آب و مدیریت بهتر این منابع را ضروری تر ساخته است.

روحانی با اشاره به اقداماتی درخصوص انتقال آب خلیج‌فارس به استان‌های مرکزی کشور گفت: این تصمیم که آب را از این منطقه به فلات مرکزی ایران منتقل کنیم، اتخاذ شده و ازسوی بخش خصوصی در حال اجراست. همه کشورهای جنوبی خلیج‌فارس نیز در حال استفاده از آب دریا و پیشبرد طرح‌های مشابه هستند و البته باید تلاش شود در این پروژه‌ها مسائل زیست محیطی مدنظر قرار بگیرد.
به نظر من دریای عمان خیلی مشکل ندارد چون شرایط دریای عمان کمی متفاوت است، اما در خلیج‌فارس باید دقت و مراقبت شود. اصل این نگرانی درست است و البته این نکته هم مهم است که ناچاریم آب دریا را شیرین کنیم و به داخل کشور ببریم.

دوران پهنای باند است نه تنگنای باند
روحانی همچنین در جریان سفر خود به هرمزگان، در جلسه‌ای با برگزیدگان این استان، تعامل و گفت‌وگو را مهم‌ترین ویژگی فناوری ارتباطات نوین برشمرد و با تاکید بر اینکه «بپذیریم که دوران پهنای باند است، نه تنگنای باند»، گفت: از صنعت و فناوری و تاثیر آن بر سبک زندگی نمی‌توان فرار کرد اما قادریم از هویت خود دفاع کنیم.
او با بیان اینکه با انقلاب فناوری اطلاعات، امروز مردم می‌توانند از هرچه در دنیا می‌گذرد به سرعت و سهولت مطلع شده، افکار خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و با افکار دیگران به راحتی آشنا شوند که این تحولات جهان را از حالت ارتباطات یکسویه و یک‌طرفه خارج کرده است، تصریح کرد: آیا می‌توانیم از این تحولات خود را بر کنار نگاه داریم و بگوییم ما اینترنت پرسرعت، پهنای باند و امکانات جدید دیگر مثل موبایل و نظایر آن را نمی‌خواهیم؛ با این توجیه که این امکانات آثار سوئی دارند؟ امروز صنعت و تحولات مربوط به دنیای ارتباطات چنان با زندگی ما مخلوط شده و سبک زندگی انسان‌ها را تحت‌تاثیر قرار داده که به هیچ‌وجه نمی‌توانیم خود را از این دگرگونی‌ها جدا نگاه داریم.
دیگر این اختیار را نداریم که بگوییم کدام یک از این تحولات و دستاوردهای ناشی از آن خوب است یا بد و حلال است یا حرام؛ ما وارد این فضا شده‌ایم و این تحولات بر ما تحمیل شده‌اند که اتفاقا فواید زیادی نیز داشته‌اند و البته باید در برابر آثار سوء آنها نیز از خودمان مراقبت کنیم. روحانی تاکید کرد: در نتیجه این تحولات سبک زندگی ما تغییر کرده و پس از این نیز تحت‌تاثیر تحولات آینده تغییر خواهد کرد، منتها ما اصول، عقاید، هویت و باورهایی داریم که باید از آنها حفاظت و مراقبت کنیم. مگر در دوران انقلاب صنعتی نتوانستیم از هویت‌مان دفاع کنیم. وقتی انقلاب صنعتی رخ داد نیز برخی‌ها فکر می‌کردند، مدرسه و دانشگاه نوجوانان و جوانان ما را از خدا جدا می‌کند، اما مگر چنین اتفاقی افتاد؟

رئیس‌جمهور تاکید کرد: نکته مهم این است که باید برای شرایط جدید امروز و آینده برنامه داشته باشیم. تحولات دنیای جدید را نه می‌توان رها کرد و نه می‌توان با این تحولات مبارزه و مقابله کرد. شاید بتوان با مقابله با تحولات جدید فقط اندکی آشکار شدن آثار آنها را به تاخیر انداخت، اما نمی‌توانیم جلوی این تحولات را بگیریم.

رئیس‌جمهور همچنین گفت: یک زمان سیاست خارجی در اختیار دیپلمات‌ها بود، اما امروز یک شبکه پیام‌رسان بین‌المللی می‌تواند در سیاست خارجی اثرگذار باشد و یک شخصیت سیاسی برنامه‌ها و اقدامات خود را با مطالعه در تمامی این موضوعات سازماندهی می‌کند. روحانی تصریح کرد: اگر امروز می‌خواهیم دین‌مان را تبلیغ کنیم، باید خود را با شرایط ارتباطی روز دنیا تطابق دهیم.
روحانی در ادامه تاکید کرد: راه و آینده کشور، راه شفافیت است و اگر می‌خوهیم با فساد و رانت مبارزه کنیم، راهش شفافیت است و اگر می‌خواهیم مردم رفاه داشته باشند، راهش دولت الکترونیک بوده و مسیری جز این نداریم. روحانی با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد دستاوردهای برجام در کشور، تاکید کرد: برخی تصور می‌کنند که برجام شاه‌کلیدی است که می‌تواند هر قفلی را بگشاید و این در حالی است که برجام شاه کلید نبوده و تنها یک کلید است.
رئیس‌جمهور با اشاره به پیچ و خم‌ها و فراز‌و‌نشیب‌های اداری در کشور گفت: اگر کسی بخواهد در کشور سرمایه‌گذاری کند، چقدر باید در گیر و دارهای اداری معطل بماند و این در حالی است که یک سرمایه‌گذار فضای سرمایه‌گذاری در ایران را با دیگر کشورها مقایسه کرده و جایی که تسهیلات بهتری دارد را انتخاب می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید