زیباترین زباله‌دانی جهان!

جاده چالوس، یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. خیلی از ما در طول عمر خود برای یک بارهم که شده عبور از این جاده را تجربه کرده و از دیدن مناظر بکر و طبیعی آن لذت برده‌ایم. آبشارها، صخره‌ها، پیچ و خم‌های دلهره‌آور و تپه‌های باستانی تنها بخشی از جاذبه‌هایی است که در مسیر عبور از این جاده زیبا چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

کد خبر : ۵۲۰۱
بازدید : ۲۳۸۳
جاده چالوس، یکی از زیباترین جاده‌های ایران است. خیلی از ما در طول عمر خود برای یک بارهم که شده عبور از این جاده را تجربه کرده و از دیدن مناظر بکر و طبیعی آن لذت برده‌ایم. آبشارها، صخره‌ها، پیچ و خم‌های دلهره‌آور و تپه‌های باستانی تنها بخشی از جاذبه‌هایی است که در مسیر عبور از این جاده زیبا چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

به گزارش ایسنا، این زیبایی‌ها اما همه روی سکه نیست. این جاده به جز رویی که ما دوست داریم روی دیگری هم دارد که چندان مورد پسند نیست. درطول سال‌های اخیرعدم توجه و سهل انگاری برخی از مسافران و رستوران‌ها باعث شده که زباله‌های زیادی درمسیر این جاده انباشته شود. تجمع این زباله‌ها تنها به اطراف جاده و کنار رستوران‌ها محدود نشده و رودخانه کرج را هم قربانی کرده است. این انباشت زباله نه تنها چهره‌ی یکی از زیباترین جاده‌های جهان را زشت کرده بلکه پیامدهای زیست محیطی را نیز به دنبال داشته است. پیامدهایی که به سادگی قابل جبران نیست.

وظیفه جمع‌آوری زباله‌های منطقه چالوس با محیط زیست نیست
حمیدرضا لشکری، رئیس اداره محیط زیست کرج گفت: وظیفه جمع‌آوری زباله‌های محدوده جاده چالوس و رودخانه کرج به عهده بخشداری، دهیاری‌ها و شهرداری این منطقه است.

وی ادامه داد: هم‌اکنون جمع‌آوری زباله‌های شهری منطقه چالوس را شهرداری به عهده گرفته این درحالی است که زباله‌های روستایی توسط دهیاری‌ها و زباله‌های بین روستایی نیز از طریق بخشداری جمع‌آوری می‌شود.

مدیریت واحد پسماند در چالوس وجود ندارد
وی یادآور شد: متاسفانه پراکندگی در مدیریت پسماند این منطقه باعث شده، با وجود تلاش‌های صورت گرفته با حجم انبوهی از زباله در محدوده جاده چالوس و رودخانه کرج مواجه باشیم.

این مسئول افزود: علاوه براین، با حضور گردشگران دربرخی مناطق بکر و دست نخورده چالوس نیز زباله‌هایی تولید می‌شود که هیچ دستگاه یا ارگانی مسئولیت جمع‌آوری آنها را نمی‌پذیرد و این زباله‌ها غالبا در محیط رها شده باقی می‌مانند.

وی ادامه داد: زباله‌هایی که مردم درروستاها تولید می‌کنند جزو زباله‌های تر محسوب می‌شود ولی زباله‌هایی که توسط گردشگران تولید می‌شود غالبا خشک هستند.

لشکری گفت: زباله‌هایی که گردشگران تولید می‌کنند از طریق باد و آب جابه جا شده و زیبایی بصری منطقه را به هم می‌ریزند.

روزهای تعطیل حجم تولید زباله در منطقه چالوس چند برابر می‌شود
این مسئول در ادامه به یکی دیگر از مشکلات جمع‌آوری زباله در محدوده جاده چالوس اشاره و تصریح کرد: جاده چالوس در روزهای تعطیل به ویژه تعطیلات آخر هفته و ایام نوروز بسیار شلوغ و پرتردد می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست کرج افزود: حجم انبوه تردد خودروها و حضور گردشگران و مسافران در رستوران ها و مراکز تفریحی این جاده باعث افزایش چند برابری حجم زباله در روزهای تعطیل می‌شود که جمع‌آوری آنها به سادگی ممکن نیست.

لشکری خاطرنشان کرد: براین اساس درایام تعطیل شاهد سرریز شدن زباله از سطل‌های اطراف رستوران‌ها و حاشیه جاده چالوس هستیم.

یک طرفه شدن جاده چالوس جمع‌آوری زباله‌ها را مشکل می‌کند
این مسئول ادامه داد: علاوه بر این در روزهای آخر هفته شاهد یک طرفه شدن جاده چالوس هستیم که همین امر تردد خودروهای حمل زباله را مشکل می‌کند.

رئیس اداره محیط زیست کرج یادآورشد: در زمان‌هایی که جاده چالوس یک طرفه می‌شود گاه 24 ساعت طول می‌کشد که ماشین حمل زباله پس از بارگیری به کرج بازگردد.

رئیس اداره محیط زیست کرج درباره حجم واقعی زباله در منطقه چالوس گفت: هرچند طی سال‌های گذشته بررسی‌هایی برای محاسبه میزان زباله‌های تولیدی در محدوده جاده چالوس انجام شده ولی آمار ارائه شده به هیچ وجه جامع نبوده و دقیق نیست.

لشکری افزود: نامشخص بودن حجم زباله‌های تولیدی، برنامه‌ریزی برای جمع آوری آنها را با مشکل مواجه کرده است.

رییس اداره محیط زیست کرج تاکید کرد: برای مدیریت پسماند زباله‌های چالوس به ویژه اطراف رودخانه کرج، در مرحله اول باید آمار دقیقی از حجم و نوع زباله‌های تولیدی دراین محدوده داشته باشیم.

وی اضافه کرد: باید به طور دقیق مشخص شود میزان تولید روزانه زباله در منطقه چالوس چقدر است و چه میزان از این زباله‌ها تر و چه مقدار از آنها خشک است.

لشکری ادامه داد: به جز این باید مشخص شود در کدام یک از روستاها و در چه محدوده‌ای از جاده چالوس و رودخانه کرج با بیشترین حجم تولید زباله روبه روهستیم.

این مسئول یادآور شد: بدون شک محاسبه کمیت و کیفیت زباله‌های تولیدی درمحدوده جاده‌ای طولانی و پرپیچ و خم کار ساده‌ای نیست، ولی اگر بخواهیم به نتیجه‌ای درست برسیم باید تحقیقات و بررسی‌های دقیق و علمی انجام دهیم تا بتوانیم نتیجه این بررسی‌ها را عملیاتی کنیم.

طرح مدیریت پسماند در چالوس اجرایی می‌شود
رئیس اداره محیط زیست کرج تصریح کرد: از چند ماه قبل مطالعه برای اجرای طرح مدیریت پسماند در منطقه چالوس و رودخانه کرج آغاز شده و درحال حاضر در مراحل پایانی قرار دارد.

لشکری گفت: پس از تصویب طرح، مصوبات آن در کارگروه پسماند استان مطرح و در نهایت اجرایی می‌شود.

رئیس اداره محیط زیست کرج در خصوص وضعیت پسماندهای اطراف رودخانه کرج نیز یادآورشد: ازآنجایی که بخشی از آب این رودخانه برای شرب مردم استفاده می‌شود، عدم نفوذ زباله به آب آن اهمیت زیادی دارد.

وی اضافه کرد: بدون شک وجود زباله احتمال آلودگی آب رودخانه کرج را افزایش می‌دهد و سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

وی ادامه داد: براساس مصوبات شورای امنیت ملی باید هرچه سریع‌تر اقدام عملی برای جمع‌آوری زباله‌های اطراف این رودخانه انجام بگیرد.

لشکری افزود: برای ساماندهی وضعیت زباله‌های منطقه چالوس از جمله رودخانه کرج طرح‌های مختلفی قابلیت اجرایی شدن دارند که ازمیان آنها می‌توان به راه‌اندازی یک مرکز موقتی جمع‌آوری و تفکیک زباله اشاره کرد.

وی یادآور شد: علاوه براین، اجرای طرح مدیریت واحد پسماند نیز می‌تواند در ساماندهی زباله‌های این منطقه موثر واقع شود.

رئیس اداره محیط زیست کرج افزود: در کنار این موارد، مردم به ویژه گردشگران نیز باید از ریختن زباله در محیط طبیعی این منطقه خودداری کنند و زباله‌های خود را فقط در سطل‌های زباله تخلیه کنند.

وی گفت: رستوران‌ها می‌توانند سطل‌های مکانیزه بزرگی را در اطراف محل کسب خود نصب کنند تا از این طریق به پاکیزه نگه داشتن یکی از زیباترین جاده‌های زیبای جهان کمک کرده باشند.

لشکری خاطرنشان کرد: فرهنگ پاکیزه نگه داشتن طبیعت و جاذبه‌های گردشگری باید به مرور زمان در میان مردم ایجاد شود.

جاده چالوس از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان است
احمد ترکاشوند، معاون گردشگری میراث فرهنگی استان البرز به ایسنا گفت: جاده چالوس به ویژه رودخانه کرج از جاذبه‌های مهم گردشگری استان به شمار می‌آیند.

وی افزود: متاسفانه انباشت زباله درمسیر این جاده از زیبایی‌های طبیعی این محور کاسته و محیط زیست و سلامت مسافران را تهدید می‌کند.

درآمدزایی برای روستاییان نباید به هر قیمتی تمام شود
ترکاشوند تصریح کرد: درست است که حضور گردشگران باعث رونق اقتصاد و درآمدزایی برای روستاییان منطقه چالوس می‌شود، ولی این درآمدزایی نباید به هر قیمتی تمام شود.

وی ادامه داد: بدون شک اگر روند انباشت زباله در مسیر این جاده به همین شکل ادامه داشته باشد طی سال‌های آینده از تعداد گردشگرانی که با هدف استفاده از طبیعت بکر وارد این منطقه می‌شوند کاسته می‌شود.

ترکاشوند در پایان گفت: برای ساماندهی وضعیت موجود باید طرح‌های عملیاتی پیاده کرد، طرح‌هایی که به مرحله عمل برسند و در حد شعار باقی نمانند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید