چگونه فرزندتان را برای ورود به مهدکودک آماده کنید

چگونه فرزندتان را برای ورود به مهدکودک آماده کنید

نقاط عطف رشدی مهارت‌هایی هستند که یک کودک در یک چهار چوب زمانی خاص کسب می‌کند. رشد هر کودک با سایر کودکان متفاوت است و با سرعت خودش رشد می‌کند. نقاط عطف رشدی کودک نیز به دنباله هم ایجاد می‌شوند.

کد خبر : ۵۲۲۲۳
بازدید : ۲۷۰۰
مهارت‌های شناختی کودکان را قبل از ورود به مهد کودک بهبود ببخشید
فرادید | تمامی کودکان و حتی دو کودک دو قلو به شیوه متفاوتی پرورش می‌یابند، نقاط عطف رشدی خاصی دارند. نقاط عطف رشدی مهارت‌هایی هستند که یک کودک در یک چهارچوب زمانی خاص کسب می‌کند. رشد هر کودک با سایر کودکان متفاوت است و با سرعت خودش رشد می‌کند. نقاط عطف رشدی کودک نیز به دنباله هم ایجاد می‌شوند.

به گزارش فرادید به نقل از وِری وِل فمیلی، برای کودکان ورود به مهد کودک، ورود به یک دنیا جدید در حال بازگشایی است؛ آن‌ها در حال یادگیری و تجربه مسائل جدید هستند. به همین دلیل است که قبل از شروع مدرسه، یادگیری چند مهارت شناختی کلیدی برایشان امری ضروری است.

توسعه مهارت‌های شناختی
کودک شما در هر مرحله از زندگی اش به نقاط عطف، شناختی پیدا می‌کند.

حال باید بگوییم توسعه مهارت‌های شناختی چیست و چرا مهم است؟ توسعه مهارت‌های شناختی به توانایی فردی جهت دست یابی به معنا و دانشی از اطلاعات و تجربیات اشاره دارد.
چگونه فرزندتان را برای ورود به مهدکودک آماده کنید

اما مهارت‌های شناختی چیزی فراتر از یادگیری اطلاعات جدید است. چگونگی فکر کردن و پردازش اطلاعات جدید و انتشار آن. همچنین شامل چگونگی اعمال اطلاعات جدید به دانش‌های قبلی به دست آمده است.

با رشد کودکان، مهارت‌های شناختیشان به مرور بهبود می‌یابند، قادر به فکر کردن و بیان در خواست‌های خود در سطوح بالاتر می‌شوند. در حقیقت آن‌ها دیگر به مسائل جدید تری فکر می‌کنند و به شیوه‌های جدیدی خودشان را ظاهر می‌کنند.

در حال حاضر مهارت‌های شناختی کودک شما کمی پیچیده‌تر شده است، آن‌ها آماده‌اند که وارد مدرسه شوند. میزان رشدی که شما در اولین سال تحصیلی در کودک خود مشاهده می‌کنید، میزان فوق العاده‌ای است. قبل از ورود به مهد کودک چند مهارت شناختی کلیدی وجود دارد که هر کودکی باید آن‌ها را فرا گیرد.
چگونه فرزندتان را برای ورود به مهدکودک آماده کنید

مهارت‌های شناختی ۱: ارتباطات
کودکان در دوران مهد کودک باید قادر به بیان جمله‌های پنج و شش کلمه‌ای باشند. همچنین باید بتوانند شفاف و سلیس صحبت کنند تا هر فردی منظورشان را به سادگی دریافت کند.

چرا مهم است: مهارت‌های ارتباطی، بخش مهمی از دوران مهد کودک محسوب می‌شوند. در حقیقت کودکان باید توانایی شناسایی نیاز‌های خود را داشته باشند، با معلم‌ها و دانش آموزان دیگر ارتباط بر قرار کنند و به سوالاتی که بیان می‌شوند پاسخ بدهند.

مهارت‌های شناختی ۲: شمارش
اکثر کودکان این سنی باید قادر به شمارش اعداد تا ۱۰ باشند.

چرا مهم است: مهارت شمارش اعداد امری ضروری است. در این صورت کودکان خردسال تا حدودی یاد می‌گیرند که چگونه اعداد را بنویسند، علاوه بر این اساس و مفهوم " بیشتر " و " کمتر " را درک می‌کنند.

مهارت‌های شناختی ۳: واقعیت و داستان
در حقیقت کودکان باید تفاوت بین حقیقت و داستان را به خوبی درک کنند.

چرا مهم است: در دوران کودکی، بچه‌ها داستان‌های زیادی را می‌شنوند و داستان‌های خود را بیان می‌کنند و حتی تعدادی از آن‌ها داستان‌هایی را می‌خوانند. به همین دلیل مهم است که بتوانند بین مسائل واقعی و غیر واقعی بتوانند تمایزی قائل شوند و درک کنند که چه چیزی می‌تواند اتفاق بی افتد و چه چیزی نه.
چگونه فرزندتان را برای ورود به مهدکودک آماده کنید

مهارت‌های شناختی: توالی رویداد‌ها
در این مرحله، اکثر کودکان می‌توانند در مورد یک رویداد به یک نظم و ترتیبی صحبت کنند.

چرا مهم است: توانایی دنبال کردن اتفاقات، داستان‌ها و پیش بینی با درک آغاز، میانه و پایان یک داستان شروع می‌شود. همانند دانش آموزانی که شروع به خواندن و نوشتن می‌کنند، این نیز یک نوع دانش حیاتی به حساب می‌آید.

مهارت‌های شناختی: مسیر‌های ساده
کودکان خرد سال می‌توانند دو یا سه مرحله از یک موضوع را بدون سر در گمی دنبال کنند.

چرا مهم است: در دوران مهد کودک، کودک با مسیر‌های چند گامی آشنا می‌شود و دستور العمل‌هایی را در مورد چگونگی تکمیل یک تکلیف یا نحوه آماده شدن برای تکمیل را در می‌یابد.

فرزند شما باید بتواند دستورات اساسی و بنیادی را بدون نیاز به دستور العمل‌های گام به گام تکرار کند.
چگونه فرزندتان را برای ورود به مهدکودک آماده کنید

کودک شما به نقطه عطف نرسیده است؟
کودکان به سرعت در حال رشد و تقویت مهارت‌های شناختی خود هستند. عدم موفقیت رد معیار‌های تعیین شده در یک سن خاص، لزوما ناتوانی در یادگیری را نشان نمی‌دهد و همچنین بازتاب والدین " بد " نیست. با این حال اگر شما در مورد رشد مهارت‌های شناختی فرزند خود نگران هستید، غرایز خود را نادیده نگیرید. برای رفع نگرانی‌های خود با یک معلم یا دکتر مشورت کنید.

مسیر توسعه مهارت‌های شناختی کودک به طور عمده تحت تاثیر ژنتیک قرار دارد، اما تحقیقات نشان می‌دهند که مهارت‌های شناختی را نیز می‌توان آموزش داد.

شما می‌توانید مهارت‌های شناختی فرزندانتان را با داشتن یک مکالمه و بیان سوالات در مورد یک کتاب خوانده شده، یک سفر و آنچه که در کلاس آموزشی گذشته، توسعه ببخشید. پردازش و به اشتراک گذاشتن اطلاعات را به کودک القا کنید.

نکته آخر
دوران مهد کودک یک قدم بزرگ برای کودکان و والدین است، بنابر این نگرانی‌های شما در مورد اینکه آیا کودکتان آماده است یا نه، قابل درک است. برای توسعه مهارت‌های شناختی کلیدی کودکان خود زمان بگذارید. اگر در مورد یک مهارت خاص نگرانی به خصوصی وجود دارد، سعی کنید بر روی آن مهارت تمرکز کنید و در صورت نیاز مشاوره بگیرید.

منبع: verywellfamily
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید