18 روز جست و جوی قربانیان «آسمان» در برف

هجدهمین روز عملیات تجسس برای یافتن پیکر جانباختگان سانحه هوایی پرواز تهران-یاسوج و بقایای هواپیما، باوجود وزش باد شدید وکولاک، در عمق ۲ متری برف پیگیری شد.

کد خبر : ۵۲۳۱۸
بازدید : ۱۳۸۳
هجدهمین روز عملیات تجسس برای یافتن پیکر جانباختگان سانحه هوایی پرواز تهران-یاسوج و بقایای هواپیما، باوجود وزش باد شدید وکولاک، در عمق 2 متری برف پیگیری شد.

جست و جو در عمق 2 متری برف
در هجدهمین روز عملیات، نیروهای امدادی سخت‌ترین شرایط را برای جست‌و‌جوی پیکرهای جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج تجربه کردند. این نیروها با «هلی برن» به ارتفاعات، عملیات جست‌و‌جو در ارتفاعات دنا را انجام می‌دهند. جست و جو در عمق بیش از دو متر برف در ارتفاعات پازن پیر و محل سقوط در شرایطی دنبال می‌شود که وزش باد شدید در ساعاتی از روز پرواز بالگردها را غیرممکن کرده است.

2 روز و 2 شب جست و جوی بی‌وقفه در دنا
داریوش کریمی، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اصفهان درباره آخرین وضعیت گفت: از پایگاه هلال احمر «پادنا» تیمی 6 نفره 2 روز و 2 شب در حال عملیات بودند و شب را نیز در محل سقوط اسکان داشتند. این تیم به اضافه تیم‌های جست‌و‌جوگر دیگر هر آنچه را از قطعات پیکرها توانستند جمع کردند و تحویل مقامات قضایی دادند. براساس آخرین گزارش‌ها تاکنون 8 پیکر شناسایی شده‌اند و پس ازاقدامات لازم، بقیه پیکرها نیز در زمانی دیگر شناسایی خواهند شد.
عملیات جست‌و‌جو نیز همچنان ادامه دارد. قرار بود از سمت جبهه شمالی یعنی از سمت سمیرم و پادنا عملیات را انجام دهیم اما به‌دلیل شرایط بد جوی تیم‌‌ها را به کمک بقیه تیم‌های جست‌و‌جوگر فرستادیم تا با همراهی آنها به ادامه عملیات بپردارند. روزچهارشنبه نیز تیم 6 نفره دیگری جایگزین تیم قبلی شدند و نیروهای عملیاتی اصفهان نیز برای کمک آماده هستند.

کریمی افزود: تیم‌های جست‌و‌جو تاکنون قطعات بسیاری از پیکرها را به پایین کوه منتقل کرده‌اند اما به‌دلیل اینکه برخی قطعات هم پراکنده شده و زیر برف مدفون هستند جست‌و‌جوها بسیار سخت است. اما تا جایی که دسترسی وامکان وجود داشته باشد به جست‌و‌جو ادامه می‌دهند. تیم جست‌وجو زمانی هم که به این نتیجه رسیدند دیگر هیچ قطعه‌ای وجود ندارد یا اینکه متوجه شوند برخی قطعات قابل دسترسی نیست ممکن است دستور توقف عملیات را بدهند.

تحویل پیکر جانباختگان از امروز
کامروز امینی-مدیر کل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد- نیزدیروزاظهارداشت: پیکر ۸ قربانی پرواز تهران ــ یاسوج پنجشنبه-امروز- تحویل خانواده‌هایشان می‌شود. این 8 پیکر با نام‌های سکینه کاظمی، رحمت‌الله صالحی‌پرور، محمد کبیریان، حامد مهدوی، ابراهیم جعفریان سی‌سخت، زهرا ایمانی‌فر، مریم عامری و محمد عیدی‌نیا می‌باشند.
هویت این افراد براساس نمونه‌برداری و آزمایشات ژنتیک محرز شده و با توجه به اینکه وضعیت پیکر آنها نسبت به سایر موارد در شرایط کامل‌تری قرار داشته طبق هماهنگی قضایی با مسئولان دادگستری استان، پنجشنبه- امروز- به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شود. سایر بقایای پیکرها در حال جمع‌بندی و آزمایشات تخصصی جهت احراز هویت است که در روزهای آینده تحویل خانواده‌ها خواهد شد.

انتقاد از ارسال جعبه سیاه به فرانسه
بهرام پارسایی، یکی از اعضای هیأت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با انتقاد از اصرار سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر ارسال جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج به کشور فرانسه، گفت: به نظر می‌رسد کسانی که به‌دنبال فرستادن جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج به فرانسه هستند، دو هدف را دنبال می‌کنند.
اول سعی دارند زمان بخرند و دوم اینکه ممکن است در مسیر هر اتفاقی بیفتد و نگرانی ما خطری است که ارسال این جعبه سیاه به کشور فرانسه دارد.وی با تأکید بر دلایلی که جعبه سیاه را می‌توان در ایران بازخوانی کرد، افزود: نکته حائز اهمیت این است که خواندن جعبه سیاه در کشور امکان‌پذیر است و در مقاطع پیشین، بارها این مهم در کشورمان انجام شده است.
همچنین باید توجه داشته باشیم که این هواپیمای «ای‌تی‌آر» تهران-یاسوج که بعد از ۶ سال فعالیت، وارد مسیر پروازی شده، تحت بررسی‌های سنگین بوده که در جریان این بررسی تخصصی موسوم به «چک سنگین»، جعبه سیاه هواپیما هم مورد بازبینی جدی قرار می‌گیرد.این مسأله نیز نشان‌دهنده آن است که ما توان خواندن جعبه سیاه را در کشورمان داریم.
دلیل سوم برای اینکه نیازی به ارسال این جعبه سیاه به خارج از کشور نیست، بحث رندوم چک است که بنابر اصول سازمان هوانوردی بین‌المللی (ایکائو) روی همه هواپیماها انجام و در این مرحله نیز این جعبه سیاه بازخوانی می‌شود. در نتیجه می‌بینیم که ما بارها در کشور این کار را انجام داده‌ایم و دلیلی برای ارسال جعبه به خارج از کشور نیست.

نکته دیگر این است که اگر امکان بازخوانی جعبه سیاه در داخل کشور نباشد، جای نگرانی بیشتری وجود دارد؛ چرا که نشان می‌دهد رندوم چک درمورد سایر هواپیماها ازجمله همین هواپیما انجام نشده که بعید است این‌چنین باشد و با این حساب به نظر می‌رسد نیازی به ارسال این جعبه سیاه به خارج از کشور وجود ندارد.
براساس گزارش‌ها جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج ضربه خاصی ندیده و در این شرایط مشخص نیست چرا دوستان اصرار دارند این جعبه سیاه را به کشور فرانسه بفرستند. ما امیدواریم این اتفاق نیفتد و کار به جایی نرسد که این پرونده نیز همچون پرونده‌های مشابه مشمول مرور زمان شده و بی‌نتیجه بماند.

وی افزود: من معتقدم اگر امکان بازخوانی جعبه سیاه درداخل کشور وجود نداشته باشد، بهتر است به‌جای فرستادن این جعبه سیاه به فرانسه که خطراتی آن را تهدید می‌کند، هزینه بسیاری دارد و زمان را از بین می‌برد، یک تیم تخصصی از فرانسه به کشور بیاورند که یک بار برای همیشه این دانش و تکنولوژی را در اختیار کارشناسان کشورمان قرار دهند.
البته بعید است این اتفاق بیفتد؛ چرا که کارشناسان ایرانی توانایی بازخوانی جعبه سیاه را دارند و این در‌شأن ما نیست که به‌عنوان یک کشور برجسته در سطح منطقه و بین‌المللی بگوییم ما هنوز توانایی بازخوانی یک جعبه سیاه نداریم.
آن هم در شرایطی که کشور ما کشوری سانحه‌خیز هستیم و حدود ۷ برابر جهان سانحه هوایی داریم، بنابراین بهتر است لااقل این مسائل داخل کشور انجام شود. متوجه نمی‌شویم که چرا هواپیمایی کشوری تا این حد در ارسال جعبه سیاه به فرانسه عجله دارد. کدام یک از جعبه سیاه‌های قبلی را با این عجله و فوریت به خارج از کشور ارسال کردند.ما در کمیسیون اصل ۹۰ نظرات کارشناسان را دریافت کردیم و هیچ توجیهی برای ارسال جعبه سیاه به خارج از کشور وجود ندارد. بدون شک کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درصورت ارسال جعبه سیاه هواپیمای تهران-یاسوج وارد خواهد شد و پرونده را از طریق مراجع قضایی دنبال خواهد کرد.

پرواز شماره 3704 هواپیمای مسافربری «آسمان»، 29 بهمن از تهران به مقصد یاسوج به پرواز درآمد اما 50 دقیقه پس از ترک فرودگاه بر فراز دنا در جنوب سمیرم از رادار خارج شد و با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی سقوط کرد.18
منبع: ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید