تحولات جدید سینمای ایران

زمان برگزاری جلسه شورای صنفی برای مشخص‌شدن فیلم‌های اکران نوروزی منوط به زمانی است که اعضای صنوف درگیر شورای صنفی نمایش نمایندگان خود را اعلام کنند.

کد خبر : ۵۲۴۰۶
بازدید : ۸۴۸
نگارش آیین‌نامه جدید اکران در روز‌های منتهی به سال اتفاقی است که حواشی بسیاری ایجاد کرده، از یک سو تعیین تکلیف نمایش فیلم‌های نوروزی سینما‌ها و از سوی دیگر تنظیم آیین‌نامه‌ای که تا حد ممکن بتواند بسیاری از مشکلات پیش‌آمده در ماه‌های اخیر را - به‌دلیل آنچه سینماگران به آن معترض بودند و آن را رفتار غیرمنصفانه در نمایش آثار سینمایی می‌دانستند - برطرف کند، باعث شده بیش‌ازپیش تنظیم آیین‌نامه جدید زیر ذره‌بین اهالی سینما باشد.
محمدرضا فرجی، مدیر کل سینمای حرفه‌ای سازمان امور سینمایی، در این رابطه به ایسنا گفت: «زمان برگزاری جلسه شورای صنفی برای مشخص‌شدن فیلم‌های اکران نوروزی منوط به زمانی است که اعضای صنوف درگیر شورای صنفی نمایش نمایندگان خود را اعلام کنند. ما به همه صنوف عضو و درگیر شورای صنفی نمایش اعم از دفاتر پخش فیلم، انجمن سینماداران، شورای عالی تهیه‌کنندگان و کانون کارگردانان اعلام کرده‌ایم که نماینده خودشان را معرفی کنند و به‌محض اینکه این نمایندگان مشخص شوند، جلسه تشکیل خواهد شد».
کوتاه‌بودن زمان تبلیغات برای آثاری که در عید نوروز نمایش داده خواهند شد، چالش دیگری است که فرجی در پاسخ به آن گفت: «اگر مروری بر سال‌های گذشته داشته باشیم، تنها سالی که آیین‌نامه اکران نوروزی، دو ساله بود برای سال‌های ۹۵ و ۹۶ اعتبار داشت و در سال‌های قبل تمام آیین‌نامه‌ها یک‌ساله نوشته می‌شد. طبیعتا سالی که آیین‌نامه باید آماده شود و به تصویب ریاست سازمان سینمایی برسد این زمان در دل آیین‌نامه تعریف می‌شود. امسال اعتبار آیین‌نامه تمام شده بود و باید آیین‌نامه جدیدی تعریف می‌شد.
البته زمان انجام این کار هم طولانی نشده است، زیرا فیلم‌های نوروزی هر زمان مشخص شوند، فرصت کافی برای تبلیغات خواهند داشت و در این ماراتن اکران نوروزی فیلم‌ها این توانایی را دارند که به‌خوبی دیده شوند. در سال‌های گذشته بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر، تازه آیین‌نامه نوشته می‌شد، به تصویب می‌رسید و سپس ابلاغ می‌شد، بنابراین با توجه به دوره‌های گذشته این زمان طولانی نشده است».
او درباره نظام‌نامه جدید اکران نیز افزود: «بیشتر بازخورد‌هایی که بعد از انتشار این نظام‌نامه دریافت کردیم مثبت بود، اما چند نفری هم نقد داشتند و نگران این بودند که این طرح یک نوع آزمون و خطاست. ما پیش از این پنج سرگروه داشتیم و به‌تدریج یک سرگروه به آن اضافه شد و با توجه به اینکه امسال چند هزار صندلی به سینما‌ها اضافه شده است، این شرایط و آمادگی وجود داشت که یک گروه دیگر نیز به آن اضافه شود و فرصت اکران برای فیلم‌ها بیشتر شود».
در این میان، پردیس سینمایی آزادی، پردیس سینمایی کورش، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی ماندانا، سینما استقلال، سینما ایران و سینما جوان به‌عنوان هفت سینمای سرگروه اکران در سال ٩٧ معرفی شدند. همچنین از میان ١٦ فیلم متقاضی اکران نوروزی معرفی‌شده از سوی دفاتر پخش فیلم به شورای صنفی نمایش، فیلم‌هایی که دارای پروانه نمایش باشند می‌توانند با انعقاد قرارداد با یکی از سرگروه‌ها در عید نوروز روانه پرده سینما‌ها شوند. به وقت شام (ابراهیم حاتمی‌کیا)، بی‌حساب (مصطفی احمدی)، تگزاس (مسعود اطیابی)، خجالت نکش (رضا مقصودی)، چهارراه استانبول (مصطفی کیایی)، خاله قورباغه (افشین هاشمی)، خرگیوش (مانی باغبانی)، فراری (علیرضا داوودنژاد)، فیل‌شاه (حامد محمدی)، لاتاری (محمدحسین مهدویان) لونه زنبور (برزو نیک‌نژاد) و مصادره (مهران احمدی) فیلم‌هایی هستند که در نهایت از میان آن‌ها هفت فیلم اکران نوروزی در روز‌های آینده و در اولین جلسه شورای صنفی نمایش با حضور اعضای جدید و ثبت قرارداد مشخص خواهند شد.
با‌این‌حال شاید مناسب‌تر بود که پروسه مشخص‌شدن فیلم‌های نوروزی یا نگارش آیین‌نامه جدید اکران زودتر از چیزی که مدیران سینمایی مد نظر داشتند، آماده می‌شد تا با برنامه‌ریزی بهتری برای سال جدید سینمای ایران آماده می‌شدیم و زمان بهتری برای بررسی مسائلی داشتیم که در سال جدید در جریان نمایش فیلم‌ها با آن مواجه خواهیم بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید