عشق‌های صوری، مهریه سنگین و طلاق زودهنگام

متأسفانه دوستی دختر و پسر در بین جوانان عرف شده و اغلب آنها گرفتار عشق‌های صوری شده که مبنا و اصول خاصی ندارند

کد خبر : ۵۲۴۷
بازدید : ۱۷۹۸
یک قاضی دادگاه خانواده گفت: عشق‌های صوری به طلاق‌های زودهنگام می‌انجامد.

«عبدالوهاب بخشنده» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ایلام یک جامعه‌ی سنتی در حال حرکت به سمت صنعتی شدن است که هجوم فرهنگ غرب و کم کاری دستگاه‌های فرهنگی موجب به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی و بخصوص طلاق در آن شده است.

وی هجوم ماهواره‌ها، گسترش مواد مخدر، فیس‌بوک و سایت‌های همسریابی در استان ایلام را موجب شکل‌گیری پدیده طلاق برشمرد و افزود: هنوز تأثیر منفی برخی برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای بخوبی برای جامعه تبیین نشده است.

بخشنده ادامه داد: متأسفانه دوستی دختر و پسر در بین جوانان عرف شده و اغلب آنها گرفتار عشق‌های صوری شده که مبنا و اصول خاصی ندارند و این مهم موجب شکل‌گیری ازدواج‌هایی بر پایه دروغ می‌‎شود که طلاق نتیجه طبیعی آن است.

رئیس دادگاه خانواده استان با اشاره به این‌که در استان می‌توان کمتر از 20 دقیقه مواد مخدر تهیه کرد، خاطرنشان کرد: اعتیاد علت بخش عظیمی از طلاق‌هاست.

وی با تأکید بر این‌که استان ایلام نیازمند کار فرهنگی منسجم، مستمر و آگاه‌سازی جوانان در حوزه‌ی آسیب‌های اجتماعی است، تصریح کرد: در برخی مواقع زنان به‌علت فرار از طلاق ثبتی به‌علل مختلف، شوهر خود را تحمل می‌کنند، اما در اصل طلاق عاطفی گرفته‌اند.

بخشنده با بیان این‌که برخی علت کاهش ازدواج در استان را صرفاً مسائل مادی مشکلات اقتصادی می‌دانند، گفت: علت این کاهش صرفاً مادیات نیست، چون آمارها نشان می‌دهد برخی که ازدواج نکرده‌اند، جزو کارکنان دولت بوده و از وضعیت معیشتی خوبی برخوردار هستند.

رئیس دادگاه خانواده ایلام با بیان این‌که بسیاری از جوانان به‌علت فقر و بیکاری به سوی مواد مخدر سوق پیدا می‌کنند، گفت: با شرایط موجود جوانان ما می‌توانند به‌راحتی دنبال اعتیاد بروند.

بخشنده اولین اقدام در طلاق را به اجرا گذاشتن مهریه دانست و تصریح کرد: بسیاری از مهریه‌ها نامتعارف و بی‌اصول بوده و خانواده‌ها فکر می‌کنند که با مهریه سنگین می‌توانند خوشبختی را برای فرزند خود به ارمغان بیاورند که این فکر اشتباه و غلط است و مصداق آن مهریه 1300 شاخه گل بوده که زن پس از طلاق در خیابان راه افتاده و به خاطر خوشحالی از طلاق به هرکس که می‌رسیده یک شاخه گل می‌داده است.

وی ادامه داد: دادن شاخه گل‌های مهریه به مردم برای خوشحالی از جدایی، بدبینی نسبت به فریضه مقدس ازدواج به وجود آمده است.

رئیس دادگاه خانواده ادامه داد: زوجین با در نظر گرفتن مهریه‌های غیرمتعارف، زندگی را به بازی می‌گیرند، متأسفانه در جامعه‌ی ما به‌علت عدم آگاهی، زوجین فکر می‌کنند وقتی طلاق می‌گیرند، باید از مهریه استفاده کنند با وجود اینکه مهریه از لحظه جاری شدن صیغه‌ عقد لازم‌الاجراست و برخی مردان حتی نمی‌دانند پول مهریه که قبول کرده‌اند، چقدر است و تنها در لحظه عقد سند ازدواج را امضاء می‌کنند.

وی با بیان این‌که جوانان با این عنوان‌که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است، فریب مهریه‌های سنگین را نخورند، افزود: دوست داشتن‌های واهی و پوچ قبل از ازدواج جوانان امروز برای از هم پاشیدگی بنیان خانواده و با توجه به اصول دینی حاکم بر جامعه ما بسیار خطرناک است.

بخشنده عدم تناسب سن زوجین و مسائل جنسی و زنا‌شویی را از دیگر علل طلاق دانست و گفت: متأسفانه در بحث مسائل جنسی هیچ‌ توجهی برای آگاه‌بخشی به زوجین نمی‌شود و این مسأله مسکوت مانده که هم‌اکنون علت شمار فراوانی از طلاق‌ها را نیز به خود اختصاص داده و باعث معضلات زیادتری شده است.

رئیس دادگاه خانواده با تأکید بر این‌که دستگاه‌های مربوطه در زمینه آموزش مهارت زندگی قبل از ازدواج به وظیفه خود عمل نمی‌کنند و فقط این مسایل را در آمار و ارقام ارائه می‌دهند، خاطرنشان کرد: آموزش‌هایی که در بعضی دستگاه‌ها انجام می‌شود، ناقص و بی‌نتیجه است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید