بسیج عمومی برای کمک به آسیب‌دیدگان ارومیه

بسیج عمومی برای کمک به آسیب‌دیدگان ارومیه

باز هم آغاز ماجرا دست به دست‌شدن تصاویری است که خانه خرابی یک خانواده آسیب‌دیده را نشان می‌دهد؛ دو مرد، زن سالمندی را در کنار ساختمان مخروبه حمل می‌کنند، چند کودک معلول روی آوار‌های خانه نشسته‌اند و کودک معلول دیگر کارت‌های شناسایی خود و خانواده‌اش را در دست گرفته است.

کد خبر : ۵۲۵۲۲
بازدید : ۱۶۲۷
نيره خادمی | باز هم آغاز ماجرا دست به دست‌شدن تصاويری است كه خانه خرابي يك خانواده آسيب‌ديده را نشان مي دهد؛ دو مرد، زن سالمندی را در كنار ساختمان مخروبه حمل مي‌كنند، چند كودك معلول روي آوارهاي خانه نشسته‌اند و كودك معلول ديگر كارت‌هاي شناسايي خود و خانواده‌اش را در دست گرفته است.
خانواده تحت ‌پوشش بهزيستي‌اند و خانه‌اي را كه با كمك بهزيستي خريده بودند، فروخته‌اند تا خانه ديگري بسازند اما شهرداري اروميه به دليل تخلف پيمانكار در ساخت‌وساز ظهر روزجمعه ديوارهاي خانه‌شان را خراب كرد. اگرچه در عكس‌ها به نظر مي‌رسد كه خانواده در خانه زندگي مي‌كرده‌اند اما شهردار اروميه، دونفر از اعضاي شوراي اين شهر و مسئولان بهزيستي استان آذربايجان‌غربي زيربار نمي‌روند.
آنها در گفت‌و‌گو با «شهروند» در يك مسأله اشتراك نظر دارند؛ اينكه هيچ‌كس در خانه نبوده است بلكه پيمانكار اين خانواده را به اين مكان آورده و از آنها عكس گرفته است. عكس‌ها اما تكان‌دهنده است به قدري كه علي ربيعي، وزير رفاه و كار و امور اجتماعي و انوشيروان محسني‌بندپي به سرعت دستور رسيدگي به ماجرا را به بهزيستي استان داده‌اند تا مسئولان اين نهاد راهي محل مورد نظر شوند.
سعيد فريور، مديركل بهزيستي استان آذربايجان‌غربي پس از بازديدهاي اوليه‌اي كه تيم سازمان بهزيستي از اين اتفاقات دو روز اخير انجام داده است، ماجرا را اين‌طور به «شهروند» توضیح می‌دهد: «اول اينكه اطلاعاتي كه داده‌اند، كمي مشكل دارد، اين خانواده ٤نفري است درحالي كه گفته شده بود ٣نفرند. بهزيستي حمايت از جامعه هدف را از وظايف ذاتي خود مي‌داند، بنابراين امسال حدود ٦٠ميليون تومان به اين خانواده وام بلاعوض پرداخت كرديم و آنها هم يك آپارتمان در اروميه خريداري كردند.»
او ادامه داد: «اين خانواده بعد از مدتي آپارتمان خريداري‌شده را فروخته و با ٤٥ميليون تومان از اين پول، زميني را در ١٦متري شهرک ایثار خريداري كرده‌اند تا در آن‌جا خانه‌اي بسازند. پيمانكار هم يك روز قبل از اين ماجرا شروع به ساخت‌وساز مي‌كند و ساختمان را مرحله آجرگذاري بالا مي‌برند، اما ماموران شهرداري آن را تخريب مي‌كنند.»

فريور درباره جزييات عكس‌هاي منتشر ه گفت: «بعد از تخريب خانه، خانواده معلولان به نشانه اعتراض به آن‌جا آمده‌اند و از آنها عكس گرفته‌اند، درحالي كه تا دو روز قبل در اين محل چنين ساختماني نبوده است.» او به‌عنوان مدير كل بهزيستي استان آذربايجان‌غربي البته اين را هم گفت: «ما به رفتار ماموران شهرداري اروميه اعتراض داريم، به ‌هرحال ابتدا بايد با ما هماهنگي‌هاي لازم انجام مي‌شد و اين اقدام را با آرامش انجام مي‌دادند.»
به گفته فريور، بعد از انتشار گسترده اين عكس‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي، علي ربيعي، وزير رفاه و كار و امور اجتماعي و انوشيروان محسني‌بندپي، رئيس سازمان بهزيستي دستور دادند كه بلافاصله به داد معلولان برسيم تا اگر آنها به اسكان موقت احتياج دارند، مقدمات آن فراهم شود: «بعد از پيگيري‌ها متوجه شديم كه اتفاقات اين خانواده ٤روز قبل خانه‌اي را اجاره كرده بودند، بنابراين به دستور وزير رفاه و رئیس سازمان بهزيستي، هزينه يك‌سال اجاره و وديعه اين خانواده را پرداخت كرديم و بخشي از لوازم مورد نياز منزل از جمله، يخچال، گاز، فرش و به ميزان مصرف يك‌ساله پوشك مورد نياز اين خانواده را براي آنها خريداري كرديم.»
او معتقد است كه به ‌هرحال بخشي از سرمايه اين خانواده در اين ماجرا از بين رفته است اما هنوز ارزيابي دقيقي نشده است: «اگرچه چند نفر از خيراني كه در محل بوده‌اند، ادعا كردند كه در خريد اقلام ساخت‌وساز به خانواده كمك كرده‌اند اما خانواده مي‌گويند كه حدود ١٥ تا ٢٠ميليون تومان براي اين ساختمان كه تقريبا ٣٠‌درصد پيشرفت داشت، هزينه كرده بودند كه حالا تخريب شده است.» فريور در نهايت اين موضوع را كه خانواده هنگام تخريب در محل بوده‌اند، تكذيب كرد و گفت در عكس‌ها طوري نمايش داده شده بود كه گويا در هنگام تخريب در محل بوده‌اند اما اين‌طور نبود.

روابط‌عمومی بهزیستی آذربایجان‌غربی هم البته به اين ماجرا واكنش نشان داد و از اين ماجرا ابراز ناراحتي كرد: «این خانواده با فروش آپارتمانی که با کمک هزینه بهزیستی خریداری شده بود، قطعه زمینی خریداری و نسبت به احداث ساختمان در آن‌جا اقدام کرده‌اند که به گفته شهرداری ارومیه، ساخت‌وساز غیرقانونی بوده است.»
در اين اطلاعيه هم به دستور مستقیم وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، ریاست سازمان بهزیستی و استاندار آذربایجان‌غربی اشاره شد: «پيرو اين دستور مدیرکل بهزیستی استان با حضور در منزلی که توسط این خانواده چند روز پیش از این حادثه اجاره شده بود و معلولان در آن‌جا اسکان داشتند، از نزدیک موضوع را پیگیری و دستورات لازم برای حل مشکل این خانواده محترم صادر شد. با وجود تبلیغات منفی صورت‌گرفته برای بهره‌برداری‌های لازم، معلولان عزیز در زمان حادثه در محل حضور نداشته و تمام ساخت و تخریب در کمتر از ۲۴ساعت رخ داده است.»

با وجود اين، بهمن محمدخاني، برادر بزرگ اين خانواده ٤نفره هم در ويدیويي كه از ديدار مسئولان با اين خانواده در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر شد، تأييد كرد كه هنگام تخريب در محل نبوده‌اند و دوباره به آن‌جا آمده‌اند: «مسئولان شهرداري از يك‌سال قبل اين مسأله را مي‌دانستند اما نمي‌دانيم چرا يك‌دفعه اين اقدام را انجام دادند.»

تخلف محرز پيمانكار با استفاده از معلولان
ادامه روايت‌ها از سوي مسئولان شهري علاوه بر توصيف همين حرف‌ها از يك تخلف شهري است كه پيمانكاران به نام خانواده معلولان، در اين منطقه انجام مي‌دهند. طبق مصوبه‌اي که شوراي شهر اروميه براي حمايت از خانواده معلولان دارد، اين خانواده‌ها درصورت ساخت‌وساز تا ١٠٠متر از پرداخت هرگونه عوارض ساخت‌وساز و صدور پروانه معافند، مصوبه‌اي كه به گفته مرتضي پيري، عضو شوراي شهر اروميه راهي براي سوءاستفاده از خانواده‌هاي اين افراد را باز كرده است: «ساخت‌وساز براي خانواده‌هاي معلولان در مساحت‌هايی مشخص شده است که از پرداخت هزينه به شهرداري معافند اما به اين معنا نيست كه مي‌توانند خلاف قانون عمل كنند.
آنها اين زمين را خريده‌اند و ساخت آن را به پيمانكاري سپرده‌اند كه غيرقانوني ساخته است. پيمانكاران از اين موضوع استفاده مي‌كنند، خلاف مي‌سازند و بعد در زمان تخريب خانواده معلولان را به آن‌جا مي‌آورند تا از تخريب جلوگيري كنند.» او درباره اينكه گفته مي‌‌شود هيچ اخطاري به خانواده داده نشده است، گفت: «پليس پيشگيري بايد مانع پيشرفت فيزيكي ساخت‌وسازهاي غيرقانوني شود. آنها چندبار اخطار داده‌اند و حتي ساختمان را پلمپ كرده‌اند اما سازنده بدون هيچ حصاري اقدام به ساخت‌وساز مي‌كند اين درحالي است كه پليس ساختمان ناظر قضائي دارد كه حكم تخريب را مي‌‌دهد.
بنابراين همان‌طور كه اخطار داده شده، حكم هم صادر شده است.» پيري همچنان معتقد است كه برخي از پيمانكاران از خانواده معلولان سوءاستفاده مي‌كنند تا به مقاصد خود برسند: «گفته مي‌شود كه معلولان با كمك هزينه بهزيستي خانه خريده‌اند، بعد آن را فروخته‌اند و زمين خريداري كرده‌اند، سوال اينجاست كه سازمان بهزيستي چطور از اين خانواده‌ها حمايت مي‌كند كه آنها خانه خود را مي‌فروشند و به ساخت‌وساز روي مي‌آورند.» او در نهايت از شهرداري اروميه خواست تا ماجرا را تا رسيدن به نتيجه پيگيري و عليه پيمانكار اقامه دعوي كند: «پيمانكاري تخلف كرده است، بايد معلوم شود كه تخلف پيمانكار چه ارتباطي به خانواده معلولان دارد.»

ماموران شهرداري مي‌توانستند با سعه‌صدر، بهتر عمل كنند
محمد حضرت‌پور، شهردار اروميه هم ديروز در ساعت‌هاي نخستين كه فيلم در شبكه‌هاي اجتماعي پخش شده بود، با انتشار ويدیوي جزيياتی از ماجرا گفت؛‌ ماجرايي كه تخلف پيمانكار و سوءاستفاده از خانواده معلولان در آن محرز است.
او البته هم جزييات ديگري از اين اتفاق را بازگو كرد: «خانواده معلولي كه عكس آنها در شبكه‌هاي اجتماعي پخش شده است، چند روز قبل خانه‌اي اجاره كرده بودند با ٢ميليون تومان وديعه سالانه و ٣٠٠‌هزار تومان كرايه ماهانه.
بنابراين آنها در محل اين ساختمان زندگي نمي‌كردند.» او درباره تخلفي كه در ١٦متري شهرک ایثار انجام شده، توضیح داد: «اين ساختمان يك‌شبه در مسير خيابان ساخته شده است. ماموران ما هم مراجعه كردند و خانه تخريب شد اما بعد از اينكه تخريب شد، آنها معلولان را آوردند اينجا مستقر كردند و بعد عكس آن را در شبكه‌هاي اجتماعي منتشر كردند، چون همان‌طور كه در عكس‌ها مي‌بينيد، هيچ‌ وسيله خانه‌اي هم در آن‌جا نيست.
بخش عمده این زمین که قبلا تفکیک شده بود، در مسیر واقع شده و در حدود ٦٠متر از این زمین باقی‌ مانده بود که با اجرای عملیات ساخت‌وساز در ادامه مسیر ١٦متری مشکلاتی را به‌ویژه برای ساکنان همجوار که مجوز قانونی برای ساخت اخذ کرده‌اند را ایجاد می‌کرد.» او البته به علت اشتباهي كه در اين‌باره رخ داده است، عذرخواهي كرد و گفت: «خانواده معلولان در اين ماجرا متضرر شده‌اند، به همين علت به عيادت آنها مي‌روم و قرار است زميني مناسب به آنها واگذار كنيم. ماموران شهرداري هم مي‌توانستند با سعه‌صدر، بهتر عمل كنند.
آنها بايد ابتدا عمليات را متوقف مي‌كردند و بعد پرونده آن را به كميسيون ماده ١٠٠ ارجاع مي‌دادند.» شهردار اروميه معتقد است كه به ‌هرحال شهرداري در برابر ساختمان‌هاي غيرمجاز مسئول است: «خانواده معلول بعد از فروش آپارتمان خود كه با كمك‌هزينه بهزيستي خريداري كرده بود، بدون هماهنگي آن را فروخته است و زمين قولنامه‌اي را گرفته‌اند كه البته هنوز ما اسناد آن را هم نديده‌ايم.» حضرت‌پور البته از اقامه دعوي عليه پيمانكار متخلف خبر داد: «ما از او نزد دستگاه قضائي شكايت برده‌ايم تا از سوي دادستاني مشخص شود پيمانكار با چه نيتي اين اقدام را انجام داده است. اين سه برادر، پيمانكاراني‌اند كه از گذشته تاكنون در منطقه ٢ شهرداري اروميه، ساخت‌وسازهاي غيرقانوني انجام مي‌دهند.»

كوچه بن‌باز را بن‌بست كرده بودند
البته جز دستور مسئولان وزارت رفاه، رئیس شورای اسلامی شهر هم به شهردار ارومیه دستور داده است هرچه سريع‌تر بررسی و گزارش دقیق و مستندات مکتوب حکم تخریب منزل مسکونی نیمه‌ساخته منطقه ایثار را در دستور كار قرار دهند.
محمدرضا عليزاده امامزاده هم عضو ديگر شوراست در اين‌باره حرف‌هايي دارد: «در دفترچه عوارض براي خانواده‌هاي تحت پوشش كمك‌هايي درنظر گرفته شده است ازجمله اينكه آنها مي‌توانند با پروانه رايگان تا ١٠٠ به ساخت‌وساز بپردازند و حتي امسال هم ٢٠متر براي آنها تجاري در نظر گرفتيم اما درباره ساختمان خيابان ١٦متري، پيمانكار بدون اين كه احراز هويت كند، ساختماني را در كمتر از يك‌ روز مي‌سازد و با اين ساختمان كوچه بن‌باز به كوچه بن‌بست تبديل مي‌شود.»
او در ادامه از مشكلاتي كه اين ساختمان به وجود آورده بود، خبر داد: «با اين اقدام پيمانكار، نه‌تنها مسير براي ٣٠ خانوار ساكن در كوچه گرفته مي‌شود كه راه بقيه افراد محل هم گرفته شده بود. مردم ٢٠‌سال آن را كوچه را بن‌باز مي‌شناختند. از سوي ديگر، اين ساختمان قولنامه‌اي است و ديوان عدالت اداري صدور مجوز براي زمين‌هاي قولنامه‌اي را ممنوع اعلام كرده است، فردي كه صاحب زمين است، بايد ابتدا در شهرداري ثابت كند كه مالك است و بعد براي ساخت‌وساز اقدام كند.»
اما در نهايت اين عضو شوراي شهر هم معتقد است كه اگر ثابت شود زمين براي معلولان بوده است و متضرر شدند، شهرداري هم در جاي ديگر زميني به آنها مي‌دهد: «شهردار هم بايد دادخواست بدهد و در اين‌باره از پيمانكار سوال كند.»

از شهرداري گلايه داريم
جز مسئولان شهري، وزارت رفاه و سازمان بهزيستي ديروز نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس هم درباره اين اتفاق واكنش نشان داد: «نباید این اقدام در روز مادر انجام می‌شد، ضمن این‌که شهرداری باید قبل از تخریب این بنا به دلیل این‌که این خانواده تحت ‌پوشش بهزیستی قرار داشتند، با این سازمان هماهنگ می‌کرد.» او همچنين از مسئولان سازمان بهزستی استان آذربایجان‌غربی براي تأمین هزینه‌های لازم به‌ منظور ایجاد سرپناه برای این خانواده اقدام کرده‌اند، تشكر كرد: «این خانواده نباید بدون این‌که به سازمان بهزیستی اطلاع دهند، اقدام به فروش آپارتمان خود می‌کردند، از سوی دیگر نباید بدون کسب مجوز از شهرداری اقدام به ساخت زمین می‌کردند.
البته ما از شهرداری از این جهت گلایه داریم که باید قبل از هر اقدامی به بهزیستی اطلاع می‌دادند تا این سازمان به‌عنوان قیم این خانواده پای کار می‌آمد و تخریب این بنا با هماهنگی بهزیستی انجام می‌شد، ضمن این‌که روز بسیار بدی را نیز برای انجام این ماموریت انتخاب کردند.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید