نوروزبازی پای جعبه جادو

نوروزبازی پای جعبه جادو

مدیران تلویزیون از پخش ٩ ویژه‌برنامه تحویل ‌سال؛ ۷۸ قسمت سریال و ۱۳۳ فیلم سینمایی در روزهای تعطیلات نوروزی خبر دادند.

کد خبر : ۵۲۶۱۰
بازدید : ۱۰۵۷
پولاد امین | در شرایطی که کمتر از ده روز مانده به آغاز ‌سال نو، هنوز خبری از برنامه‌های تلویزیون در روزهای تعطیلات رسانه‌ای نشده بود؛ روز گذشته در سالن همایش‌های سازمان صداوسیما معاون سیما و مدیران شبکه‌های تلویزیون مقابل خبرنگاران نشسته و برنامه‌های نوروزی تلویزیون را معرفی کردند. برنامه‌هایی که نشان از برنامه‌ریزی بهتر گردانندگان رسانه ملی در قیاس با دو- سه‌سال اخیر دارد که یکی از بی‌بار و برترین دوره‌های تلویزیون را در مناسبت‌های خاص شکل داده بودند.

نوروز اصولا یکی از مهمترین باکس‌های زمانی تلویزیون به شمار می‌رود. زمانی که بیش از همیشه مخاطبان تلویزیون فرصت نشستن پای جعبه جادو و تماشای برنامه‌هایش را دارند. از این‌روست که بیشتر برنامه‌هایی که برای نمایش در این روزها روی آنتن می‌رود تماشاگران زیادی می‌یابند؛ و نیز از همین روست که ضعف و قدرت برنامه‌های این باکس به تعداد تماشاگرانش رصد شده و بازتاب پیدا می‌کند.
هنوز هم که هنوز است در گردهمایی‌ها و شب‌نشینی‌های خانوادگی ممکن است خاطراتی از برنامه‌های سال‌های گذشته که به ذائقه‌ها خوش آمده است، بازگو شود؛ که این اهمیت این باکس مناسبتی را بهتر از هر دلیل و مدرک دیگری نشان می‌دهد. هم از این‌روست که روز گذشته در نشست اعلام برنامه‌های نوروزی سیما مدیران تلویزیون همه تلاششان بر این بود که از وفور برنامه‌های به یادماندنی و جذاب در روزهای پیش رو بگویند؛ که در ظاهر به نظر می‌رسد حق با آنها خواهد بود. اما باز هم باید منتظر ماند و دید که برنامه‌سازان چه حاصل آورده‌اند...

برنامه‌های نوروزی
در نشست اعلام برنامه‌های نوروزی؛ معاون سیما از تدارک ۹ ویژه‌برنامه تحویل ‌سال خبر داد و بعدتر به شکل دقیق توضیح داد که از بین ۱۷ شبکه تلویزیون، ۹ شبکه در این روزها ویژه برنامه تحویل‌ سال خواهند داشت؛ که این برنامه‌ها از ۲۶ اسفندماه به روی آنتن می‌روند. به گفته معاون سیما همچنین در این ایام ۷۸ قسمت سریال نیز پخش خواهد شد؛ که به معنای نمایش شش سریال سیزده قسمتی می‌تواند باشد.
۲۳۳ سریال تامینی، ۲۷۴ فیلم سینمایی، ۳۷۰ قسمت مستند،۶۰۰ قسمت انیمیشن،۶۰۰ قسمت مسابقه، ۴۵۶ قسمت برنامه ترکیبی،۹۰ قسمت برنامه، ۲۰۹ قسمت برنامه معارفی، ۱۱۳ قسمت برنامه راهیان نور و... دیگر برنامه‌هایی هستند که مخاطبان تلویزیون در روزهای عید می‌توانند تماشا کنند.

وعده‌های تلویزیونی!
مرتضی میرباقری که مقابل خبرنگاران سعی در جبران کم‌کاری‌های تلویزیون در یکی دو‌سال اخیر داشت؛ این کمبودها را ناشی از انرژی زیادی دانست که برگزاری انتخابات باشکوه ریاست‌جمهوری از رسانه ملی گرفته است. او همچنین از رشد تلویزیون گفت: در ‌سال ۹۶ موتور تولید برنامه‌های تلویزیون که به دلایل مختلف کاهش و رو به خاموشی می‌رفت مجدد تنظیم شد و اکنون با شتاب خوبی درحال حرکت است.
میرباقری با یاد کردن از حضور بزرگان سریال‌ساز ایران در صداوسیما گفت: اکنون تمامی بزرگان سریال‌ساز ایران درگیر پروژه‌ها هستند، سریال‌هایی که بیش از دو دهه متوقف بودند درحال حاضر با شتاب عالی و با بودجه‌ای که تصویب شده است درحال حرکت هستند. میرباقری همچنین ضمن تدارک ویژه صداوسیما برای چهلمین ‌سال پیروزی انقلاب اسلامی در ‌سال آینده، از پخش ۱۷ سریال با موضوع انقلاب اسلامی در ‌سال ۹۷ خبر داد.

ویژه برنامه‌های تحویل سال
در شرایطی که امسال نخستین روز نوروز مصادف با ایام شهادت امام ‌هادی(ع) است؛ معاون سیما در نشست اعلام برنامه‌ها عنوان کرد که به این دلیل برنامه‌های نوروزی از سه روز مانده به ‌سال تحویل به روی آنتن می‌روند. برنامه‌هایی چون یک یک با اجرای علی ضیا که از شبکه یک سیما پخش خواهد شد. همچنین این را نیز باید گفت که در ایام تعطیلات شبکه یک پخش روزانه ویژه برنامه‌ای با اجرای داریوش کاردان را نیز در دستورکار دارد که به سبک صندلی داغ از شبکه یک سیما به روی آنتن خواهد رفت.

برنامه تحویل ‌سال شبکه دو را نیز امسال ژیلا صادقی و محمد سلوکی اجرا خواهند کرد؛ و البته مثل همیشه احتمالا مجری برنامه شبکه سه نیز احسان علیخانی خواهد بود؛ که برخلاف همیشه که با برنامه سه ستاره دو هفته مانده به نوروز این برنامه آغاز می‌شد، امسال علیخانی برای روبه‌رو شدن با مخاطبانش باید تا روزهای آخر ‌سال صبر کند. بهارنارنج برنامه تحویل‌ سال شبکه سه سیماست که چند روز قبل از تحویل ‌سال به روی آنتن خواهد رفت.

اینها البته تنها برنامه‌های تحویل‌سال نیستند که شبکه‌های مختلف سیما ریخته‌اند. چشم شب روشن به‌عنوان ویژه برنامه تحویل ‌سال شبکه چهار سیما در نظر گرفته شده که یک ساعت پیش از تحویل‌ سال با اجرای محمد صالح علا آغاز خواهد شد. شبکه پنج هم با این‌که به دلیل تقارن شب تحویل‌ سال با شب شهادت امام ‌هادی(ع) ویژه برنامه مستقلی برای تحویل‌ سال ندارد اما برنامه دوستت دارم مادر و پدر برنامه نوروزی شبکه پنج سیما در نوروز ٩٧ است که کاظم احمدزاده آن را اجرا می‌کند.

فیلم‌های سینمایی
همه ساله در روزهای نوروزی تلویزیون با نمایش جدیدترین فیلم‌های سینمایی علاقه‌مندان این قبیل آثار را پای جعبه جادو می‌نشاند. در نشست اعلام برنامه‌های نوروزی اعلام شد که امسال هم این روال برقرار خواهد بود. محمدمهدی یادگاری، مسئول پخش فیلم‌های تأمینی در این نشست از پخش ۱۳۳ عنوان فیلم در ایام نوروز از شبکه‌های مختلف سیما خبر داد و گفت: عمده آثاری که پخش می‌شوند جدید هستند.
۶۵‌درصد از آثار خارجی محصول ۲۰۱۷ و مابقی مربوط به ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵ هستند. فیلم‌هایی ازجمله ویلایی‌ها، دریاچه ماهی، اشنوگل، ماجرای نیمروز، نفس،‌ سیانور، آزادی مشروط، یتیم‌خانه ایران، برادرم خسرو، خانه‌ای در خیابان ۴۲، ۲۱ روز بعد، گیتا، مرگ ماهی و فیلم سینمایی گمیجی از فیلم‌های ایرانی هستند که در ایام نوروز از شبکه‌های مختلف سیما به روی آنتن خواهند رفت.

بحث شیرین کلاه قرمزی
در ایام تعطیلات نوروزی همه ساله یک نام بیشتر از بقیه اسامی بر سر زبان‌ها می‌آید و این نام چیزی نیست جز کلاه قرمزی و رفقای دوست داشتنی‌اش.

با این‌که‌ سال گذشته اختلافات تلویزیون با تهیه‌کننده کلاه قرمزی دوستداران این عروسک محبوب را از تجدید دیدار با محبوبشان بازداشت؛ اما امسال نیز به سیاق همیشه ماه‌ها مانده به نوروز شایعات و حرف و حدیث فراوانی درباره پخش مجموعه کلاه قرمزی رواج یافت. شایعاتی که با توجه به گفته‌های مدیر شبکه دو تلویزیون به نظر می‌رسد که درست بوده است. روز گذشته محمدرضا جعفری‌جلوه، مدیر شبکه دو سیما ضمن اعلام خبر پخش کلاه قرمزی از این شبکه؛ سریال تعطیلات رویایی ساخته علیرضا امینی را سریال نوروزی شبکه دو اعلام کرد.

سریال‌ها
درباره سریال‌ها در صفحه ١٢ به تفصیل صحبت کرده‌ایم. اما همین قدر باید گفت که در نشست رسانه‌ای اعلام برنامه‌های نوروزی علیرضا برازش، مدیر شبکه یک سیما اعلام کرد سریال پایتخت ۵ هر شب ساعت ٢٢:١٥ از شبکه یک سیما به روی آنتن خواهد رفت.
همان‌گونه که گفته شد؛ سریال روزانه شبکه دو هم تعطیلات رویایی علیرضا امینی خواهد بود. علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سه سیما نیز سریال آرمان ۲ را سریال نوروزی شبکه سه سیما عنوان کرد؛ که به این معناست که دوستداران دیوار به دیوار ٢ در ایام تعطیلات قادر نخواهند بود سریال محبوبشان را از تلویزیون تماشا کنند و باید منتظر زمانی دیگر برای نمایش این سریال بمانند.
مدیر شبکه ٣ همچنین از پخش سری جدید مردان آهنین بعد از چند ‌سال وقفه در تلویزیون خبر داد. مجید زین‌العابدین، مدیر شبکه پنج سیما نیز اعلام کرد که سریال نوروزی این شبکه هیأت‌مدیره ساخته مازیار میری است که در این شب‌ها در ۴۰ قسمت روی آنتن می‌رود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید