احتمال مذاکره آمریکا با طالبان

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در سفری اعلام نشده به افغانستان رفت. یک منبع دولتی در افغانستان با تایید این سفر گفت: قرار است متیس در این سفر با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و دیگر مقام‌های این کشور دیدار کند.

کد خبر : ۵۲۷۴۷
بازدید : ۱۳۸۹
جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در سفری اعلام نشده به افغانستان رفت. یک منبع دولتی در افغانستان با تایید این سفر گفت قرار است متیس در این سفر با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و دیگر مقام‌های این کشور دیدار کند.
به گزارش رویترز، متیس پیش از سفرش به خبرنگاران گفته بود که نشانه‌هایی از علاقه‌مندی «عناصری» از گروه طالبان برای بررسی احتمال گفت‌وگوهای صلح با حکومت افغانستان بعد از ۱۶ سال جنگ و درگیری وجود دارد. وی گفت: «برخی از اعضای طالبان تمایل خود را برای مذاکرات اعلام کرده‌اند.»

متیس معتقد است پیروزی در افغانستان هنوز امکان‌پذیر است نه فقط الزاما در میدان نبرد بلکه در تسهیل روند آشتی طالبان با دولت افغانستان. سفر وزیر دفاع آمریکا به کابل دو هفته پس از اعلام شدن طرح صلح دولت افغانستان با طالبان صورت می‌گیرد. محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، چندی پیش در دومین نشست «پروسه کابل» اعلام کرد دولت افغانستان آماده است بدون هیچ پیش‌شرطی با طالبان صلح کند.
دولت افغانستان اعلام کرد حاضر است پس از آتش‌بس، گروه طالبان را به‌عنوان یک حزب سیاسی بپذیرد و در صورت تقاضای آنها تعدیلاتی را در قانون اساسی بیاورد. وزیر دفاع آمریکا در آخرین سفرش به کابل در اواخر ماه سپتامبر ۲۰۱۷ گفته بود که استراتژی جدید این کشور در افغانستان برای طالبان، شبکه حقانی، القاعده و گروه داعش امیدی برای برنده شدن از راه «کشتار» باقی نمی‌گذارد.
او گفته بود که تنها راه پایان جنگ برای طالبان، گفت‌وگو و صلح با حکومت افغانستان است. با این حال، گروه طالبان تاکنون پاسخ مشخصی به طرح صلح حکومت افغانستان نداده اما یک روز پیش از اعلام این طرح اعلام کرده بود که حاضرند با آمریکا گفت‌وگو کنند. مقام‌های آمریکا تاکید کرده بودند که گفت‌وگوهای صلح باید به رهبری دولت افغانستان و با دولت افغانستان صورت بگیرد.

مذاکرات صلح در ازبکستان
چنین به نظر می‌رسد که قرار است مذاکرات صلح در ازبکستان برگزار شود. وزارت خارجه ازبکستان اعلام کرد، طالبان احتمالا کنفرانس صلح افغانستان به میزبانی تاشکند را که در آن شرکت‌کنندگان خواستار مذاکرات مستقیم میان این گروه شبه‌نظامی با دولت کابل هستند، از دست می‌دهد. رویترز در گزارش خود می‌افزاید وزارت خارجه ازبکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، برخی نمایندگان طالبان هنوز درخواستی را برای حضور در این نشست که قرار است ۲۶ و ۲۷ مارس سال‌جاری میلادی در تاشکند ازبکستان برگزار شود، ارائه نکرده‌اند؛ این مساله می‌تواند نشانگر عدم حضور آنها در این نشست باشد.
اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان قرار است در کنار جان سولیوان، معاون وزیر امور خارجه آمریکا و فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این نشست حضور یابند. همچنین وزرای خارجه هندوستان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ترکیه به همراه تادامیچی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در این نشست حضور خواهند داشت.
ماه گذشته میلادی طالبان از واشنگتن خواست تا برای پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله افغانستان وارد مذاکره شود. بخش رسانه‌ای وزارت خارجه ازبکستان در پاسخی مکتوب به سوالات خبرگزاری رویترز نوشت، شرکت‌کنندگان در این کنفرانس همچنین خواستار آغاز سریع مذاکرات مستقیم میان دولت کابل با طالبان خواهند شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید