مایک پمپئو و آینده برجام

مایک پمپئو و آینده برجام

مایک پمپئو، گزینه دونالد ترامپ برای تصدی سمت وزیر امور خارجه آمریکا فردی است که جمهوری اسلامی را به داعش تشبیه کرده و در زمان مذاکرات هسته ای خواهان بمباران تاسیسات اتمی ایران به جای گفت و گو شده بود.

کد خبر : ۵۲۷۹۲
بازدید : ۱۶۹۵
مایک پمپئو، گزینه دونالد ترامپ برای تصدی سمت وزیر امور خارجه آمریکا فردی است که جمهوری اسلامی را به داعش تشبیه کرده و در زمان مذاکرات هسته ای خواهان بمباران تاسیسات اتمی ایران به جای گفت و گو شده بود.
مایک پمپئو و آینده برجام

آقای پمپئو در حالی قرار است جایگزین رکس تیلرسون شود که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا از آینده برجام به عنوان یکی از اختلاف نظرهای عمده اش با وزیر خارجه برکنار شده نام برده است.

آقای پمپئو که در ۱۴ ماه گذشته ریاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را بر عهده داشته، علاوه بر ایران، درباره دیگر موضوع های اصلی مربوط به سیاست خارجی آمریکا اشتراک فکری نزدیکی با آقای ترامپ دارد و از او به عنوان یکی از معتمدان دونالد ترامپ در کابینه نام برده می شود.

مایک پمپئو، دانش آموخته دانشگاه نظامی وست پوینت است و در دانشگاه هاروارد نیز حقوق خوانده است.

او با درجه سروانی خدمت در ارتش را ترک کرده و پیش از رسیدن به ریاست سیا با شروع ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به مدت شش سال به عنوان یکی از نمایندگان جمهوریخواه ایالت کانزاس در مجلس نمایندگان آمریکا حضور داشته است.

فرجام برجام
مایک پمپئو زمانی به عنوان گزینه وزارت خارجه آقای ترامپ معرفی شده، که تا موعد تعیین شده آقای ترامپ به متحدان اروپایی اش برای "رفع نقص های" توافق هسته ای با ایران که ۱۲ مه است، کمتر از دو ماه باقی مانده است.

برکناری رکس تیلرسون و جایگزینی مایک پمپئو می تواند برای مخالفان برجام یک خبر خوب باشد ولی منتقدان سیاست خارجی آقای ترامپ این اقدام را "تسهیل کننده برخورد آمریکا با ایران" ارزیابی کرده اند.

سناتور لیندزی گراهام، از جمهوری خواهان مجلس سنا، در بیانیه ای از انتخاب مایک پمپئو برای هدایت دستگاه دیپلماسی آمریکا استقبال کرده است.

به گفته سناتور گراهام، هیچ کس به اندازه مایک پمپئو "متوجه تهدیدهای کره شمالی و ایران نیست."

این در حالی است که سناتور دموکرات بن کاردین، از این اقدام آقای ترامپ انتقاد کرده و گفته رکس تیلرسون در رابطه با ایران و کره شمالی واقعیت ها را به رییس جمهوری منعکس می کرد و بر اهمیت دیپلماسی تاکید داشت.

آقای پمپئو که پیش از این حکومت ایران را یک "رژیم پلیسی تبهکار" نامیده، در زمان حضور در مجلس نمایندگان آمریکا از مخالفان سرسخت مذاکرات هسته ای دولت باراک اوباما با ایران بود.

او برجام را توافقنامه ای فاجعه بار نامید و هنگامی که به ریاست سیا رسید، وعده داد آمریکا از این توافق خارج شود چرا که او بر این باور بود که برجام مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای نمی شود و همچنان تهدیدی برای اسراییل خواهد بود.

حال در صورت کسب رای اعتماد سنا، آینده توافق هسته ای با ایران از مهم ترین مسایلی است که پیش روی آقای پمپئو قرار می گیرد.

سخنان آقای ترامپ درباره اختلاف نظر با رکس تیلرسون بر سر برجام هم نشان می دهد، چگونگی برخورد با توافق هسته ای از ماموریت های اصلی آقای پمپئو خواهد بود.
مایک پمپئو و آینده برجام

علاوه بر مخالفت با برجام، مایک پمپئو خواستار شدت عمل علیه ایران در همه حوزه هاست. آقای پمپئو در یک سخنرانی در سال گذشته خواهان توقف سرمایه گذاری خارجی در ایران شد.

به گفته آقای پمپئو سازمان های اطلاعاتی آمریکا با کمک وزارت دارایی این کشور می توانند با بستن دست شرکت های وابسته به نیروهای نظامی ایران، مانع از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه شوند.

سیاست خارجی پمپئو

برخلاف رکس تیلرسون که همانند برجام خواهان رویکرد ملایم تری نسبت به پیونگ یانگ بود، مایک پمپئو همچنین یکی از حامیان شدت عمل آمریکا علیه کره شمالی است. آقای پمپئو پیش از این گفته بود آن چه که زرادخانه هسته ای کره شمالی را خطرناک تر می کند، شخصیت رهبر این کشور است.

هر چند، پس از اعلام پذیرش دعوت رهبر کره شمالی برای گفت و گو با آقای ترامپ، آقای پمپئو در مصاحبه تلویزیونی از عملکرد آقای ترامپ در این باره حمایت کرد. درباره روسیه آقای پمپئو از عملکرد این کشور در اوکراین به شدت انتقاد کرده ولی معتقد است که دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نقشی در پیروزی آقای ترامپ نداشته است.

بعضی از شخصیت های دموکرات خواهان این هستند که آقای پمپئو در سمت جدید شدت عمل بیشتری نسبت به کرملین داشته باشد.
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید