آمریکا در جنایات جنگی عربستان شریک است

تارنمای آمریکایی هافینگتون پست در آستانه سفر ولیعهد سعودی به آمریکا، نوشت: آمریکا با تامین سلاح و تجهیزات خشونت‌های ائتلاف بین المللی را در یمن تسهیل کرده و از این رو شریک جنایات جنگی عربستان به شمار می‌رود.

کد خبر : ۵۳۰۸۰
بازدید : ۱۰۶۶
تارنمای آمریکایی هافینگتون پست در آستانه سفر ولیعهد سعودی به آمریکا، نوشت: آمریکا با تامین سلاح و تجهیزات خشونت های ائتلاف بین المللی را در یمن تسهیل کرده و از این رو شریک جنایات جنگی عربستان به شمار می رود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این تارنما در تبیین نقش آمریکا در بحران انسانی یمن، نوشت: آمریکا از همان مراحل آغازین جنگ یمن، از عربستان سعودی حمایت کرد. واشنگتن در زمان ریاست جمهوری اوباما اطلاعات و سوخت برای حملات هوایی و بمب و دیگر امکانات را برای عربستان فراهم کرد. این کمک ها حتی پس از آن که روشن شد حملات هوایی در یمن متناقض با قوانین جنگی هستند نیز ادامه یافت. براساس این قوانین که عربستان سعودی نیز به رعایت آن ها متعهد شده است، هرگونه حمله عمدی و بی هدف به شهروندان غیرنظامی، ممنوع است.

وقتی دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا رسید، می توانست به این معاملات تسلیحاتی پایان دهد. اما وی از نخستین سفر خارجی خود به عنوان رئیس جمهوری آمریکا برای اعلام انعقاد بزرگترین معامله تسلیحاتی آمریکا با عربستان، استفاده کرد. از آن زمان ائتلاف بین المللی به بمباران منازل مسکونی و فروشگاه ها ادامه داده و چندین تن از جمله تعداد زیادی از کودکان را کشته و زخمی کرده است.

هافینگتون پست تصریح کرد:ولیعهد عربستان این هفته به آمریکا سفر می کند. احتمالا نمایندگان واشنگتن برنامه های اصلاحات اقتصادی پادشاه آینده عربستان را تحسین کرده و کارشناسان به گمانه زنی در مورد تاثیر موضع وی در قبال ایران بر دیپلماسی آمریکا، خواهند پرداخت . اما به احتمال زیاد آنچه وی در یمن انجام داده است، در هیچ جلسه و اخبار شبانگاهی مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

بن سلمان فقط ولیعهد عربستان نیست؛ وی وزیر دفاع این کشور نیز هست و براساس تارنمای این وزارتخانه، کنترل تمامی نیروهای نظامی عربستان را برعهده دارد . بن سلمان همچنین از 26 مارس 2015 (6 فروردین 1394) فرمانده ائتلاف بین المللی در یمن نیز بوده است.

سعودی ها و متحدان سنی آن ها در منطقه، در مارس 2015 به یمن حمله و بخش عمده ای از این کشور را تصرف کردند. با گذشت تقریبا سه سال از این ماجرا، این ائتلاف با حمایت آمریکا بدون وقفه این کشور را مورد حملات هوایی قرار داده است؛ حملاتی که در نقض قوانین جنگی، هزاران شهروند غیرنظامی را کشته و یا زخمی کرده اند. ائتلاف مذکور همچنین با محاصره یمن، به وخامت اوضاع نه چندان مناسب انسانی در این کشور، کمک کرده است.

این که طرف های درگیر در این جنگ، کار چندانی برای کاهش رنجی که مسبب آن هستند، انجام نمی دهند و این که متحدان آن ها از جمله آمریکا خشونت های بی رحمانه ای را که این بحران تشدید کرده، نادیده می گیرند؛ تعجب برانگیز است.

این تارنمای آمریکایی ادامه داد: آمریکا می تواند از این سفر برای متوقف کردن خشونت های بی شمار ائتلاف بین المللی در یمن، استفاده کند. در صورت خودداری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از این کار، کنگره باید در این راستا اقدام کند.

در زمان حاضر، میلیون ها تن در یمن با گرسنگی و بیماری روبرو هستند اما بروز قحطی و وبا در زمان جنگ، اجتناب ناپذیر نیست. افرادی پشت این خشونت ها هستند که می توانند با مهار آن ها آسیب به شهروندان غیرنظامی را به حداقل برسانند و اگر چنین نکنند، باید در قبال اقدامات خود پاسخگو باشند. محمد بن سلمان نیز جزئی از این افراد است.

ترامپ باید دریابد که با فروش سلاح به نیروی نظامی ای که احتمالا از این سلاح ها استفاده غیرقانونی می کند، مقامات آمریکایی را در خطر مشارکت در جرایم جنگی قرار می دهد. ترامپ باید از سفر ولیعهد عربستان به آمریکا برای تغییر رویه امور استفاده و صریحا بیان کند که معاملات فروش سلاح آمریکا به عربستان تا زمان پایان یافتن خشونت ها، متوقف خواهند شد.

کنگره آمریکا در برابر خشونت های عربستان در یمن، ساکت نمانده است. تقریبا نیمی از سناتورهای آمریکایی سال گذشته به توقف فروش سلاح به عربستان، رای دادند و در ماه جاری در دو مصوبه جداگانه به نگرانی ها در مورد مداخله آمریکا در جنگ (یمن) اشاره شد.

با توجه به سفر بن سلمان به آمریکا، حتی اگر ترامپ کاری نکند؛ کنگره باید به ولیعهد سعودی یادآوری کند که نمی تواند دست خود را از جنایت ها در یمن بشوید. وی باید قدم هایی را در راستای توقف خشونت ها بردارد، به طور شفاف و بی طرفانه در مورد خشونت های گذشته تحقیق کند و خشونت های وارد آمده بر شهروندان غیرنظامی را جبران کند.

از زمان حملات ائتلاف بین المللی به رهبری سعودی به یمن بیش از 13هزار نفر در این کشور کشته شده و هزاران کودک و زن نیز آواره گردیده اند.این درحالی است که بسته ماندن گذرگاه های یمنی، یمن را با بحران انسانی شدیدی روبه رو کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید